![]() |
Sv: Kaare Norum i Aftenposten: Lavkarbo er uanstendig
Sitat:
Jeg tenker som så, at på et slikt forum som dette er det saken som er viktig, og denne tråden her diskuterer en sak, så hvorfor komme med dette innlegget hvor du synes at endel av forumtes medlemmer har behandlet deg urettferdig? Mitt tips til deg er å IKKE ta den diskusjonen opp her, i en ellers saklig tråd som holder seg til saken. |
Sitat:
|
Når jeg hører "uanstendig-argumentet" så lurer jeg alltid på om langsomt, kollektivt solidarisk selvmord er den anstendige veien å gå...? :confused:
|
Sitat:
I såfall er det milevis mellom den tråden og denne, som faktisk er en kommentar på Norums meninger presentert i en kronikk i Aftenposten. |
Jeg ble litt nysgjerrig på hva det første bildet var jeg :) Fikk det ikke med meg og nå har de tydeligvis skiftet det ut. Hva var det bilde av?
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Kåre Norum har ikke endret syn på hva som er sunn mat på 40 år...han holder på en matpolitikk som for mange av oss fører til dårlig helse og problemer med å greie å fungere ordentlig....
At han blander sammen moral med ernæringspolitikk gjør ikke saken noe bedre...I tillegg til at vi skal tvinges til å avstå fra kjøtt og animalsk fett skal vi altså også ha dårlig samvittighet fordi folk i andre verdensdeler ikke kan la være å krige og lage barn i massevis istedenfor å produsere mat.... Jeg nekter å ta på meg skylden for verdens sultofre fordi jeg spiser kjøtt og fisk i rikelige nok mengder til at jeg blir mett..... Om dyra jeg får spise har det godt mens de lever er jeg egentlig nokså fornøyd. Jeg gjør mitt beste for å få folk til å spørre etter økologisk kjøtt. Ofte har jeg ikke råd til å kjøpe det, men jeg prøver så ofte jeg kan å få tak i det.... |
Sitat:
|
|
Sitat:
|
Fedon er så flink!:heia:
|
Har lest kommentaren til Fedon Lindberg, og han kommenterer på en så saklig og fin måte. Heia Fedon!
|
Jeg elsker den mannen.
|
Mannen skulle hatt en blomst :blomster:
|
Sitat:
|
Fedon er min hjertes kjær.:love:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Bra Fedon Lindberg svarte...Kåre Norums artikkel kunne ikke stå uimottalt og etterlate leserne i tvil om hvem som har de gode argumentene......:D
|
http://www.friskogfunksjonell.no/nor...bo-uanstendig/
Har skrevet en kommentar til denne debatten. Den ble litt rotete, men tror det er tydelig hva jeg mener i hvertfall :) |
Sitat:
|
Skal vi også ha dårlig samvittighet for alt det rene vannet som ramler ned over oss her på berget og lager (på verdensbasis) billig strøm?
Vi kan enøk'e til vi blir blå av kulde, men ingen kraftselskap vil gi bort strøm av den grunn og det vil heller ikke regne i Sahara, elvene i India blir ikke rene av det heller. Det er begrenset hva dårlig samvittighet bidrar med. |
Hadde Norum prediket vegetarkosthold, skulle jeg akseptert hans argumentasjon. Verdens befolkning vil øke til 9-10 milliarder i løpet av få år, jorda som det kan dyrkes på reduseres som følge av klimaendringene. Eneste mulighet framover kan være å hugge ned regnskog, for å dyrke den jorda - som igjen øker klimaendringene. I et slikt perspektiv kan det hende at vi alle - om 50 år - må akseptere at kaloriene ikke kan kastes bort ved at korn går gjennom dyr (i industriell kjøttproduksjon) før de spises. Det argumentet syns jeg er gyldig.
Men han prediker jo ikke det! Han prediker at vi bare skal spise kyllingfilet, selv om kyllingen også har 2 vinger og 2 lår! Og at vi skal skjære bort og kaste fettranden på kotelettene! Bruke karbonadedeig, ikke kjøttdeig! Skummet melk, og kaste melkefettet! Hvor er anstendigheten i forhold til global matvarekrise i det!! Jeg respekterer hans syn på at mettet fett er helsefarlig, og hans rett til å predike det. Jeg tror på at han gjør det av ekte overbevisning og mener at han bidrar til bedre folkehelse på den måten. Men å bruke global uanstendighetsargumentasjon når han selv ønsker å kaste så store deler av kjøtt-og melkeproduksjonen - det er virkelig uanstendig..... |
Veldig bra svar fra Fedon. Med det forbruket vi har i Norge, der vi kaster mat, der vi stadig skal ha den nye TVen, den nye bilen, den nye mobiltelefonen, der vi instisterer på å få alt servert i hendene på oss - gjerne med argumentet "i verdens rikeste land i 2012" - kommer lavkarbokostholdet langt ned på lista over hva som faktisk utgjør en forskjell.
Fremfor alt klarer Fedon å vise Norums ideologiske tunnellsyn. Og takk for det! |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:16. |