![]() |
Sv: Mugg på osten - kaster dere hele?
Mat med pels, neitakk:eek:
|
Dette må være dagens mest mugne tråd :p
|
Hehe... skikkelig ordenlig ekkelt! :D
Lager en omelett til frokost nå.. hadde en boks pizzaost som var nesten tom.. måtte nesten lukke øynene da jeg helte den oppi. Livredd for muggtrådene som kanskje kom med fangarmene! ;) |
Sitat:
|
Mugg på hard konsistens kan skjæres bort, om det er myk konsistens er det tråder langt innover og da må man kaste hele.
|
Hva er det egentlig som er farlig med å spise mugg? Penicilin er jo f.eks mugg?
|
Begge er sopper, det er rett, men kantarell og rød fluesopp er også sopper, men ikke penicilin av den grunn ;)
|
Om det er bare en bitteliten flekk så kan jeg skjære bort et godt område rundt muggen og forte meg å bruke opp resten. Er det flere flekker eller en litt større flekk så går hele greia i søpla.
Men etter at jeg kjøpte Tupperwares osteklokke er det slutt på at hvitosten blir muggen selv om den ligger leeeeenge. :) |
Om osten er gammal, hard og mugg, skjær av og bruk resten i en saus eller lignende. Men så er jo jeg en stor stor fan av muggoster, gjerne en som er to-tre uker over dato, det er jo da de er gode og modne, når de har flytende kjerne og stinker ammoniak... Kona er ikke helt enig...
|
Og forresten... Samma det vel, ost er ost!
|
Samma det vel, mann er mann!
|
hund er hund...
|
:lol:
|
Sitat:
|
Jeg har tatt utdannelse innenfor matindustrien, og på skolen lærte vi at mugg på ost kommer innenfra, men syns på utsiden pga luft som kommer til. Jeg kaster osten tvert når det er mugg på den :)
|
Dette er det jeg har lært, og det samme som endel sier over her - skjær vekk med god margin på harde, tette matvarer som ost o.l, men kast brød og mykere matvarer, fordi muggtrådene kan være spredd gjennom hele matvaren, f.eks. det porøse brødet, uten at man lett kan se det.
Dette blir da omvendt av hva Puls - linken til Bik sier. Her er også matportalens side om dette, men linken øverst fra dinmat.no baserer seg forsåvidt på matportalens sider. Overrasket over at det er så delte meninger i ulike kilder på nett.. Grunnen til at mugg er farlig å spise, er at det inneholder mykotoksiner som kan være helseskadelige både på kort og lang sikt. (Penicillin og blåskimmeloster er også forsåvidt "muggvarer", men er produsert under kontrollerte forhold og ikke skadelige, så det blir jo noe helt annet.) |
Sitat:
Jeg skjærer bort all synlig mugg fra harde hvitoster og bruker resten (om det er lite igjen) til å lage smeltet ost med pizzasmak...kjempegodt :D Er det en stor ost og bare litt mugg skjærer jeg bort det jeg ser og bruker opp mesteparten av osten så fort som mulig, før jeg bruker resten til smeltet ost med pizzasmak...Det er vi nemlig veldig glad i her i huset...:D Jeg har hatt Edamerost liggende i årevis i kjøleskapet, den blir bare bedre og bedre... Ikke pakket ut altså. Fine røde runde fristelser....:p |
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
|
Haha, tror en del av dere hadde fått sjokk om dere kom hjem til meg.
Spiser alt så lenge det ikke lukter vondt eller er grønt, og da skjærer jeg bort det grønne å spiser resten ;) Kaster ikke mat bare på grunn av en holdbarhetsdato. Maten blir ikke automatisk dårlig over midnatt. |
Forrige dagen åpnet jeg en ny boks rømme. Den gikk ut på dato 27 desember :eek: Men - den var akkurat like god :D
|
Sitat:
|
Ugh... jada, godt mulig den fortsatt er god, men altså... et sted går grensa for meg...
|
Har også muggskrekk, så her går nok hele osten i søpla, helst litt før muggen viser seg...
|
Sitat:
Ja, en kan jammen begynne å lure på om det er noe rart i ja. Ett år etter holdbardato høres egentlig ikke bra ut. Kan jo lure på hva holdbarhetsdatoen egentlig betyr hvis det er likke bra ett år etter. Mulig den er der bare for at vi skal kaste og kjøpe nytt :eek: |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:08. |