![]() |
Sv: Å nei! Brev fra legen vedr. for høyt kolesterol
Sitat:
Kitt jeg viste ikke at man ikke kan røyke angående fastende blodprøve prøve :confused: jeg tar alltid noen blås ;)Takk for det Kitt:) |
Kitt, kan kaffen ha så mye å si at hun kanskje har ok kolesterol?
|
Sitat:
Stress mindre (ang. kolesterol), bytt ut litt kylling/svin med mer fisk - og ha det bra =) |
Sitat:
*stolt eks- røyker* |
Sitat:
Prøvesvarene blir heller ikke sammenliknbare om man den ene gangen drikker kaffe, neste gang tygger litt tyggis og gangen etter tar en røyk like før prøvene tas! ;) |
Enig - jeg ville bedt om en ny prøve, heeelt fastende.
Ellers: redusere mettet fett, dvs melkeprodukter (inkl smør og ost) og fettet på kjøttet, øke umettet fett fra fisk, olivenolje, nøtter og slikt som det er blitt anbefalt over her. Mosjon er også bra for kolesterolet. Lykke til!! |
Ja, da jeg tok blodprøver (omfattende kolesterol, kortisol, c-peptid, ++) i forrige uke ble det virkelig grundig kontrollert hvorvidt jeg hadde fastet ordentlig i tolv timer på forhånd - tror jeg måtte svare minst åtte ganger på "har du røyket, har du tatt stoffskiftemedisin, har du spist, har du drukket" osv. Jeg fikk dog godkjennelse for tannpuss. :p
|
Hmmm - jeg nevnte det for legen at jeg hadde drukket kaffe da men....
At jeg ikke koblet det da! At fastende ikke betyr kaffe....det visste jeg jo egentlig....:cool: Men kanskje det kan være lurt å ta en ny prøve - HELT fastende! Hvilken annen type fisk enn laks er bra i mitt tilfelle ?[/quote] |
Da bør legen din ta en titt i nyere litteratur! Og gammel! Og sørge for å holde seg oppdatert!
Fastende betyr akkurat det! Ingen mat, drikke eller røyk! Og i visse tilfelle ikke en gang tannpuss! Var jeg deg, ville jeg ventet 3 måneder og tatt nye prøver HELT fastende før jeg gjorde drastiske endringer! Statiner er skumle saker som blant annet kan gi smerter i kroppen ala fibromyalgi/reumatisme! Annen fet fisk! Mellomfet! |
Sitat:
Makrell, sardiner, steinbit, tunfisk, kveite, uer, rødspette (ikke panert!). Kan brukes til både middag og pålegg (sardiner, makrell i tomat). Jeg spiser ofte en stoor salat med en boks makrell i tomat på. Lar litt av sausen være igjen, er litt sukker der. Torsk er en mager fisk, men du kan jo lage noe morsomt tilbehør.. Liker du torskelever er det knallmat, med sesong nå! Og husk avocado. Suveren lavkarbo og kolesterolvennlig mat! |
Jeg elsker makrell i tomat så det kan jeg begynne å spise mer av. Stekt makrell er jo også godt....Laks er topp!
Hva med torskerogn ? |
Vil bare tipse om denne siden:
http://www.kostdoktorn.se/kategori/kolesterol/ Masse nyttigt stoff om kolseterol- basert på vitenskap... :) |
Sitat:
Altså: Rogn er fin mat, men fører ikke til redusert LDL-kolesterol i særlig grad (men øker heller ikke!). |
Jeg er fremdeles ikke overbevist om at "høyt" kolesterol er farlig, spesielt ikke for kvinner.
Her er et utrdrag fra boken "Det store kolesterolbedraget" av M. Kendrick. Om Kendrick: "Tradisjonell medisinsk viten om kolesterol og bruken av statiner (kolesterolsenkende medisin) blir nå satt på prøve av et lite, men økende antall akademikere innen medisin. Blant dem er Dr. Malcolm Kendrick som har vært allmennpraktiserende lege gjennom 25 år. Han har også jobbet for European Society of Cardiology, og skriver for ledende medisinske tidsskrifter. " |
Lecitin holder fett flytende. Finnes i eggeplommer, soyabønner, oksekjøtt, okselever, dyrehjerner, peanøtter, appelsiner og blomkål.
|
Sitat:
har jo aldri brydd meg med å lese meg noe særlig opp på emnet....før nå.... |
Sitat:
|
Sitat:
|
Kjekk link!
Fant endelig ut hvorfor min endo ønsker at jeg skal ha LDL under 2,5 - det er siden jeg har diabetes. Mine tall er forøvrig: Total: 6,3 LDL: 4,2 HDL: 1,7 Triglyserider: 0,73 Og dette mener endoen er "svært høyt og at statiner bør vurderes (noe jeg sier blankt nei til) Fant forresten denne: http://kolhydrater.ifokus.se/discuss...25a-kolesterol |
Vi skulle hatt en liste over lavkarbo-bevisste leger her inne, så slipper vi så mye unødig pes.
|
Jeg abonnerer på tidsskriftet VOF (Vitenskap og Fornuft). I nr 7/2011 står det en kronikk om kolesterol, skrevet av Uffe Ravnskov. Her hevder han at sammenhengen mellom høyt kolesterol og hjertesykdommer er marginal. Anbefaler deg å få tak i denne artikkelen.
|
Sitat:
Det skal jeg huske neste gang;)Gratulerer at du stumpet røyken,så flott:) |
Kaffe før blodprøve er aldri noe særlig lurt.
Ta en titt på dette - for deg kunne det være noe (og for alle som sliter med kolesterol, jernmangel osv.) http://www.urtesenteret.no/index.php?categoryID=303 Jeg ville brukt mye energi på å få i meg sunne planteoljer (kaldpressede) - fet fisk, advocado. Styr unna alt sukker. Jeg tror at det vil gå bra og om to mnd. får du svaret - men jeg mener at kroppen trenger tre mnd. før den greier å omstille seg helt. ... og du! Lykke til :) |
Avocado hadde jeg skikkelig dilla på for en stund tilbake - det smaker jo i grunnen ganske greit!
Steke i olje i stedet for smør da kanskje ? Og gjerne fisk 2 ganger i uka..... Mandler i stedet for hasselnøtter og ikke gumle så mye ost - er fæl til å ty til et par osteskiver om kvelden hvis jeg blir sulten.... Må nok kutte ned på fløten litt også - det blir jo fort en del fløte i middagen... Jeg vil ikke over på statiner! Synes det er kjempeskummelt. Og så kjenner jeg at det irriterer meg litt at det var statiner som var løsningen her nesten umiddelbart - ikke noe snakk om å gradvis endre kostholdet litt og litt over tid..... Piller er visst løsningen på alt .... *sukk* |
Sitat:
Total: 6.4 HDL. 1.4 LDL. 4.3 Jeg fikk litt lyst til å trekke frem et avsnitt fra kurset. Kanskje du kan ta denne sjekken, Jabba, for jeg regner med at du har fått vite HDL-verdien også? Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:09. |