![]() |
Sv: Fortolling av varer
Sitat:
|
Litt avsporing her, men skjønner ikke hvorfor dere bråker om denne 200,- grensa.
Jeg vet at for min bedrift og bransje så hadde vi fått store tap dersom tollgrensen ble økt til f.eks 1000,-. Vi har dyrere innkjøpspriser i Norge, på akkurat samme varer i Sverige, ergo koster de varene mer i Norge enn i Sverge. Vi må også betale mva på dette til staten, så hvorfor skal man handle momsfritt fra utlandet?! Det er jo helt riktig at man betaler mva på det man kjøper fra utlandet, ellers burde man gi mva fritak på samme sum for alt som blir handlet i Norge også, slik at vi som driver butikk har mulighet til å konkurrere på mer likt grunnlag/ mer like priser. Og det samme gjelder for mange bransjer. Tenk på alle de forskjellige bedriftene rundt om i Norge skal gå rundt, og vil tape stort dersom alt man handler for inntil 1000,- skal bli tollfritt/ momsfritt dersom man kjøper fra utlandet. |
Sitat:
En annen ting vi reagerer på her er at posten skal ha 190,- pr forsendelse i tolldeklarering. Og DET er penger som for det første fordyrer en vare med opptil flere hundre prosent, surt fordi satsen på tollstasjonene er MYE høyere (5000,-) og dessuten så er 200,- så lite at det å "bikke over" kan gå på dagsvalutaen. Har selv drevet bedrift hvor vareutvalget har bestått av importvarer.. Og jeg har aldri følt meg "truet" om satsen skulle høynes. Vi har ikke dyrere innkjøpspriser på akkurat samme varer (som er tollfrie eller har lav tollsats)som f.eks i Sverige. Koster en vare $100 i Statene, så koster den $100 i Norge OG Sverige. Med mindre man skal ta inn i diskusjonen spesielle lovregulerte ting som biler og slikt da, men det ville jo være på en helt annen planet en shopping på IHerb ;) |
Har kjøpt en del fra iHerb som har kommet gjennom selv om det har vært over tollgrensen også. Men siste nå ble stoppet da de ikke hadde noen verdi på esken, måtte hvertfall sende inn fakturaopplysninger..
|
Sitat:
Innkjøpspriser kan nok variere fra bransje til bransje, jeg vet at våre innkjøpspriser er dyrere enn i Sverige, og USA for den del. |
Sjekket bare for gøy, og 200 1975kr er 973,13 2011kr. De kunne da i allefall indeksregulere satsen synes nå jeg.
|
Sitat:
Ville ikke du handlet betraktelig mer fra utlandet dersom du sparte 25% på omtrent alt? |
Sitat:
Men som sagt, jeg kan selvfølgelig ikke bestride dine påstander, men jeg skjønner ikke hva det er som fordyrer varene deres i forhold til andre land. Andre land har også mva (VAT) å ta hensyn til. |
Sitat:
Det holder med å handle på Ebay for å se den "problematikken". Huff, ser selv at jeg nesten fremstår som en kverulant her og det er ikke meningen :) Prøver bare å vinkle flere sider på en sak :D |
Jeg kan til en viss grad se din side av saken, Rebeldama. Samtidig bør det vel være et kraftig spark til myndighetene, ikke forbrukerne, om å gjøre norske bedrifter mer konkurransedyktige selv om den grensa skulle øke til f.eks. 1000 kr.
Når det gjelder iherb, er norske priser og norske portokostnader så ekstremt mye høyere at det eneste som får meg til å returnere til en norsk butikk er at det jeg skal ha ikke er å finne på iherb. F.eks eye-q til barn(a). At risikoen er høyere i forhold til evt reklamasjoner er jeg villig til å leve med når det gjelder dette. |
Sitat:
http://www.iherb.com/Jarrow-Formulas...gels/7929?at=0 |
Blir jo veldig avsporing det her...
Sitat:
Jeg tror mange vil velge å ikke bry seg med de rettigheter man får i fht norsk kjøpslov dersom man kan spare en del på å handle på nettet. Å risikere å tape opptil 1000,- på et bomkjøp er det nok mange som har råd til etterhvert. Og det er vel kanskje mest på kjøp over den summen de fleste av oss føler for å ha kjøpsloven i ryggen. Det skal f.eks en del til hvis jeg skal gidde å gå og klage på en bukse til 400,- eller et par sko til 600,- kr selv om jeg har kjøpt de i en norsk butikk, mens symaskinen min til 5000,- er det viktigere å ha en lov i ryggen dersom jeg får trøbbel med den. Men, jeg er nok mer bevisst på dette en de fleste. Jeg sjekker som regel de lokale butikkene dersom jeg skal ha noe, eller vet at jeg f.eks skal til Oslo, slik at jeg kan kjøpe en ting i lokal butikk i stedet for å legge igjen mine penger i butikker andre steder. Handler som regel ikke ting jeg kan kjøpe lokalt på nettet heller, de lokale butikkene har en liten kundegruppe, og det er viktig at jeg som forbruker er bevisst på dette. Ser jo stadig at de som prøver å starte opp lokale butikker må gi seg fordi de ikke klarer å få god nok inntjening på å drive butikk. Jeg ønsker å bidra til at lokale arbeidsplasser skal kunne bestå. Skal jeg forresten ha noe lokale butikker ikke kan tilby, ja så handler jeg selvsagt andre plasser. (F.eks undertøy; det finnes ikke spesialforretning på dette her jeg bor, så det kjøper jeg når jeg er i Oslo.) |
Sitat:
|
Sitat:
Jeg handler også lokalt om jeg kan ellers altså. Men Ikke helsekost, bare unntaksvis. Det tar jeg meg ikke råd til. |
Jeg kan gjenre betale 15/25% mva når jeg har handlet eks kokosolje 250kr. Det synsjeg egentlig er fair.
Men det jeg syns er tåpelig er at De tar ca 120kr for at jeg skal betale det! Det er jo nestem halvparten av hva jeg ga! Ja til mva på produkter over 200 Nei til fortollingsgebyret på 120kr Eller Nei til mva på varer under 1000 kr Ja til fortollingsgebyret på kjøp over 1000kr. |
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
Det er jeg ikke så sikker på at jeg ville gjort. Uansett så var ikke min kommentar ment som svar på din post, bare kom rett etter ;) Jeg synes fortsatt at det ikke er noe i veien for å indeksregulere slike satser. Syns faktisk at det skulle være en selvfølge at det ble gjort. Muligvis ville dette øke netthandelen men jeg som forbruker ser det ikke som min oppgave å passe på butikker i Norge. |
Re: Sv: Fortolling av varer
Sitat:
Så de butikkene som har gratis levering og hvor beløpet bikker over 200kr-grensa kan du jo tenke deg at kunne gått momsfritt HVIS de hadde hatt frakta som egen post. |
Men det blir vel billigere om du bare betaler toll og moms enn om du skal bestille varene på nytt om kort tid, og dermed betale dobbelt for både varer og frakt?
|
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:59. |