Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   Hvor mye fett er ok og hvor mye er for mye? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=51800)

shailene 19-04-12 20:40

Re: Hvor mye fett er ok og hvor mye er for mye?

På streng lavkarbo blir jeg aldri sulten heller! Og kan lett spise over 1000 kalorier i ett måltid uten å bli i nærheten av ubehagelig mett.. Men det plager meg egentlig ikke så mye, syns det er utrolig deilig å slippe å spise for å holde kontroll på blodsukkeret. Derfor jeg har begynt å bruke diett.no i en periode nå, ellers er det lett at det enten blir alt for lite eller alt for mye mat.. Regner med mengdene sitter i hodet etterhvert, så vi slipper å telle kalorier osv. så lenge :)

senka 19-04-12 21:35

Sv: Hvor mye fett er ok og hvor mye er for mye?

Tusen takk:),må prøve det,kanskje det løsner endelig;)

rut311 20-04-12 10:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av senka (Innlegg 1334527)
Tusen takk:),må prøve det,kanskje det løsner endelig;)

Lykke til!

FrkMarge 25-04-12 14:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av rut311 (Innlegg 1334742)
Lykke til!

En liten oppdatering.
Jeg har nå fulgt nøye med i en uke og vekta har ikke flyttet seg enda, men jeg har mensen så jeg ser det an til etter den er over i allefall.
Jeg har lagt inn alt jeg spiser og alt jeg gjør på Diett.no og har klrt å holde meg på en energiinntak på ca 1500 kcal pr dag med en fordeling på ca 75/20/5, noen dager litt mer KH og mindre fett og andre dager litt mindre, men i snitt er jeg der.

En ting jeg la merke til og som jeg har forandret på, er at jeg nok har spist mer proteiner enn jeg behøver. Kan det være årsaken til stagneringen?

Jeg har nå altså kuttet minst 500 kcal i snitt pr dag, jeg spiser ikke uhemmet med proteiner (prøver å holde meg innenfor 1 g pr kg nåværende kroppsvekt) og jeg har blitt mer bevisst på treningen. Jeg har gått flere turer denne uken enn før.

For dere som har stått på platå over lang tid, hvor lang tid tok det før det løsnet når dere la om på noe som virket?:confused:

rut311 25-04-12 16:58

For meg tok det litt tid før det løsnet etter at jeg endret på inntaket. Tror ihvertfall det tok 2, om ikke 3 uker.
Jeg spiste også for mye protein tror jeg.

senka 25-04-12 17:17

Det hjalp ikke meg med noe endringer :( Jeg er helt håpløs tilfelle :rolleyes:

rut311 25-04-12 17:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av senka (Innlegg 1338012)
Det hjalp ikke meg med noe endringer :( Jeg er helt håpløs tilfelle :rolleyes:

Hvilke endringer gjorde du da, og hvor lenge er d siden du foretok deg endringer?

shailene 25-04-12 17:30

Re: Hvor mye fett er ok og hvor mye er for mye?

For meg tok det vel ca. 2 uker sist jeg sto fast. Da trente jeg mye styrke, og var så støl at jeg så vidt kom meg opp av senga. Da holder nok kroppen på mye vann, tror jeg. For høyt proteininntak kan være årsak til stagnering ja, spesielt hvis mye av proteinet du får i deg kommer fra meieriprodukter. Hvis du vet at du gjør ting "riktig" nå, bør du gi det noen uker før du revurderer om det kan være noe annet du gjør eller spiser som kroppen din reagerer dårlig på, eller om streng lavkarbo rett og slett ikke er så effektivt for deg.

senka 25-04-12 18:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av rut311 (Innlegg 1338014)
Hvilke endringer gjorde du da, og hvor lenge er d siden du foretok deg endringer?

Jeg sluttet med Nannahs knekkebrød for 5-6mnd siden.Natreen i kaffe ca.2mnd siden.
Kremfløte i kaffe,og i maten ca. over en måned.
Drikker bare vann,aldri brus.Spiser av og til 1-2 fiberrik knekkebrød.
Står stille i 7mnd:rolleyes:har ikke trent de siste to mnd, pga. skade og operasjon.Takk for at du spurte:)

FrkMarge 25-04-12 19:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av senka (Innlegg 1338027)
Jeg sluttet med Nannahs knekkebrød for 5-6mnd siden.Natreen i kaffe ca.2mnd siden.
Kremfløte i kaffe,og i maten ca. over en måned.
Drikker bare vann,aldri brus.Spiser av og til 1-2 fiberrik knekkebrød.
Står stille i 7mnd:rolleyes:har ikke trent de siste to mnd, pga. skade og operasjon.Takk for at du spurte:)

Har du sett på kaloriene da?
Det er det jeg gjør nå rett og slett for å få litt kontroll...:o

senka 25-04-12 20:33

Sjekker på diett.no i det siste.Da vi begynte på lavkarbo,måtte vi ikke bry oss om kcalori:oLykke til videre:)

Carisma 25-04-12 20:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av senka (Innlegg 1338027)
pga. skade og operasjon.

Kroppen er nok opptatt med å lege skadene før den gir slipp på kiloene. Den vil alltid prioritere å reparere seg selv først, og vektnedgang er et luksusfenomen som stort sett bare forekommer når alt er ok i kroppen. Men, du blir i det minste friskere :ja:

senka 25-04-12 23:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1338103)
Kroppen er nok opptatt med å lege skadene før den gir slipp på kiloene. Den vil alltid prioritere å reparere seg selv først, og vektnedgang er et luksusfenomen som stort sett bare forekommer når alt er ok i kroppen. Men, du blir i det minste friskere :ja:

Tusen takk Carisma:)Håper det inderlig;)

Newstart 26-04-12 12:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av rut311 (Innlegg 1334509)
Det går mest i gulrot, kålrot og sellerirot..

Er det ikke mye stivelse i dem da? :confused:

rut311 26-04-12 12:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Newstart (Innlegg 1338452)
Er det ikke mye stivelse i dem da? :confused:

Det er vel litt, men ikke så mye som i poteter. Jeg tåler grønnsaker veldig godt.

Newstart 26-04-12 13:05

Hmmm... veldig fristende å prøve ut litt av de grønnsakene. Men har alltid tenkt på de som veldig fy så jeg spiser blomkål og slike ting. Men føler på en måte at tiden er inne for en forandring. Men har ikke lyst å øke så mye karboene da....

Monala4 26-04-12 14:04

Hei hei.. jeg er ny her inne.. lurer på om jeg kan få svar på hvor mye MIN fett jeg kan spise om dagen. Har ikke gått ned på 3 uker, men 9 kg på 12 uker tilsammen.. fint hvis noen kan svare slik:
Fett min._____ max_____
Protein min. ____max.___
Karb.______max_____
Veier 81 kg, vil ned til 69
Syns det er altfor mye fett og spise....
PÅ FORHÅND TUSEN TAKK :)

shailene 26-04-12 14:46

Re: Sv: Hvor mye fett er ok og hvor mye er for mye?

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Monala4 (Innlegg 1338494)
Hei hei.. jeg er ny her inne.. lurer på om jeg kan få svar på hvor mye MIN fett jeg kan spise om dagen. Har ikke gått ned på 3 uker, men 9 kg på 12 uker tilsammen.. fint hvis noen kan svare slik:
Fett min._____ max_____
Protein min. ____max.___
Karb.______max_____
Veier 81 kg, vil ned til 69
Syns det er altfor mye fett og spise....
PÅ FORHÅND TUSEN TAKK :)

Fett: 100-180 g
Protein: 80-120 g
Karbo: 15-25 g

Hvis du ikke trener noe særlig og vil leve på streng lavkarbo kan jo dette være en grei pekepinn, gjennomsnittet ditt bør da ligge et sted i midten. Det er jo ikke noe fasittall på dette da, "lavkarbo" som du har valgt som kostholdsfilosofi kan jo være så mangt :)

rut311 26-04-12 15:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Newstart (Innlegg 1338463)
Hmmm... veldig fristende å prøve ut litt av de grønnsakene. Men har alltid tenkt på de som veldig fy så jeg spiser blomkål og slike ting. Men føler på en måte at tiden er inne for en forandring. Men har ikke lyst å øke så mye karboene da....

Jeg holder meg fint innenfor grensa mi på 30 KH om dagen, selv om jeg spiser rotgrønnsaker. Men det jeg gjorde i tillegg var å redusere på proteina som jeg har ved siden av. Spiser bare grønnsaker til middag.

senka 26-04-12 15:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av rut311 (Innlegg 1338530)
Jeg holder meg fint innenfor grensa mi på 30 KH om dagen, selv om jeg spiser rotgrønnsaker. Men det jeg gjorde i tillegg var å redusere på proteina som jeg har ved siden av. Spiser bare grønnsaker til middag.

Hei Rut:)
Hvordan lager du,koker og lager mos av kålrot med litt smør eller..Blir du ikke sulten av det?Hvor mange gr. av grønnsaker spiser du til middagen?
Tusen takk:)

rut311 28-04-12 21:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av senka (Innlegg 1338536)
Hei Rut:)
Hvordan lager du,koker og lager mos av kålrot med litt smør eller..Blir du ikke sulten av det?Hvor mange gr. av grønnsaker spiser du til middagen?
Tusen takk:)

Jeg uttalte meg veldig feil, jeg spiser selfølgelig ikke bare grønnsaker til middag. Men jeg spiser bare grønnsaker èn gang om dagen, og det er til middag!

Idag har jeg f.eks spist wok. Da wokker jeg 1 stor gulrot, vannkastanjer, bambusskudd og brokkoli.

Kålrotmos er lenge siden jeg har spist, men det er utrolig godt. Koke opp kålrot, mose den, ha i litt fløte og en klatt smør. Det samme gjør jeg med blomkål!

Ellers spiser jeg grønnsakene kokt. Jeg passer på å spise like mye blomkål og brokkoli som rotgrønnsaker. Skal ikke ha for mye av de.
F.eks til en laksefilet spiser jeg 100-150 gr gulrot, blomkålmos og brokkoli. Jeg veier ikke blomkål og brokkoli, men regner at jeg spiser ca 300 gr grønnsaker tilsammen.

Jeg blir ganske så mett av dette, og passer på å ha fett i maten.

senka 28-04-12 22:44

Takk for svar Rutt:)Ja det er godt.Jeg spiser også, stort sett bare en gang daglig grønnsaker.Også blir det til middag,men skal prøve litt med kålrot.Det er så godt.Tusen takk:)

Jaudaa 29-04-12 18:58

Kan man bli slapp av å spise for mye fett?

Newstart 01-05-12 12:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jaudaa (Innlegg 1340239)

Nei ved lavkarbo får man heller energi av fett....
Er jeg slapp og daff en dag så hjelper det med litt fett.:)

shailene 01-05-12 12:42

Re: Sv: Hvor mye fett er ok og hvor mye er for mye?

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jaudaa (Innlegg 1340239)

Nja. I starten ble jeg ihvertfall slapp og svimmel og kvalm hvis jeg spiste for mye fett. Tror ihvertfall det var derfor, det gikk bedre når jeg kutta litt ned på fettmengden og heller økte på etterhvert.. Tror kroppen fikk litt sjokk. Men da spiste jeg jo et lass med majones, smør og flere ss cocosa, sikkert mye mer fett enn det som var nødvendig nødvendig.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:45.