![]() |
Sv: En ting jeg ikke skjønner med lavkarbo ...
Alle er vi forskjellige, men jeg har erfart at mindre kalorien inn enn ut er det som funker på min kropp. Mitt innlegg her lengre oppe var ett forsøk på å forenkle saken, det er ganske så forvirrende å være ny i "gamet". Jeg vil tro de fleste vil ha nytte av å se på energi balansen, og som tidligere sagt ingen vet hvor akkurat hva ditt inntak bør være, men da må det gå an å prøve seg frem ;)
|
Sitat:
|
Sitat:
Vi som befinner oss i øvre vektklasser forbrenner jo mer per dag enn dem som er normalvektige. Så det kan hende at når du nærmer deg målet må du gå ned på antall kalorier for å gå ned. 300 gr i uka er jo supert det Imse :D |
Sitat:
Et annet forhold er at jo oftere man slanker seg på denne måten, jo bedre blir kroppen til å spare og jo tyngre blir det å gå ned og jo lettere går man opp igjen. Det er DERFOR vi (iallfall jeg!) ikke vil anbefale noen "nye" her å starte med kalorirestriksjon, kun å forsøke det når man har satt seg inn i lavkarbo og prøvd uten først. Og de aller fleste som ikke har satt seg inn i lavkarbo vil - med strikt fokus på ren og naturlig mat (og å luke ut eventuelle intoleranser), passemett og passefett faktisk gå ned uten. :) Uansett - lykke til for alle med å finne sine egene vei til varig vekttap - og ubesværet vedlikehold. EDIT! Jeg ser jeg har svart til Myrine, men egentlig blir det feil... svaret mitt gjelder alle som i tråden har gitt meg inntrykk av at kaloritelling er viktig. Jeg holder nok mer med de som sier at "kalorier teller, men det er liten vits i å telle dem"... |
Sitat:
En annen viktig ting er at etterhvert som du går ned i vekt, reduseres MBR tilsvarende. Merk også at gevinsten ved lavkarbo reduseres jo mer karbohydrater du inntar på en dag. Så for å få et riktig bilde måtte du lagt inn vekt og alle matvarer hver dag, og summert dagstallene. Da kan det hende du hadde endt opp nærmere de 20 kiloene du har gått ned enn 40. Gratulerer, forresten - fantastisk innsats! Det tar heller ikke hensyn til fettprosent (potensiale for vektreduksjon) eller vann i kroppen. Så ta det for det det er. Gjennomsnittstall fra forsøk på en stor gruppe mennesker over en relativt kort periode. Jeg har ingen tro på at to mennesker forbrenner likt. Tvert i mot. Jeg er 100% overbevist om at slike forskjeller er årsaken til at noen er overvektige, mens andre synes ute av stand til å legge på seg. Gary Taubes er helt enig. Men det er noe helt annet enn å tro at det jo flere kalorier jo større vektnedgang. Da beveger vi oss over i la-la-land. Hadde jeg for øvrig funnet en måte å kalkulere på grammet riktig for alle til enhver tid, skulle jeg nok både blitt rik og fått en nobelpris eller to :) |
Sitat:
|
Sitat:
Forteller ganske mye om hvorfor det å tro at man kan kalkulere forbrenning er litt som å tro at man kan lage et menneske etter å ha analysert grunnstoffordelingen i et menneske.... :cool: Sitat:
|
Sitat:
Den menneskelige metabolisme er et usannsynlig komplisert økosystem, med et tilnærmet uendelig antall variabler. Så jeg er den første til å erkjenne at slike beregninger er overforenklinger. Men termodynamikkens lover klarer vi dessverre ikke å lure. Det er ganske stor forskjell på å være innenfor et akseptert slingringsmonn/feilmargin, og det å finne opp sin egen naturlov. |
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Så brukt som en analogi er det vel ikke helt på jordet :) |
Sitat:
|
At termodynamikkens lover og energibalanselikningar er gyldige, er ikkje det same som at ein enkelt kan samanlikne ein kropp med ein forbrenninsgomn og rekne ut kor mange kcal ein kropp bruker. Det er då velkjend og akseptert at hormon (ikkje berre insulin) speler ei viktig rolle i metabolismen, og at f.eks. medisinar gjer at folk kan legge på seg i ein farleg fart utan å auke energiinntaket.
|
Sitat:
Neida, finst ikkje kranglete i dag. Før nokon spør, liksom. |
Sitat:
|
Re: En ting jeg ikke skjønner med lavkarbo ...
Grunnen til slike tråder er vel at selv om vi vet vi går ned på lavkarbodiettene så er det ren spekulasjon som ligger bak hvorfor en går ned med lavkarbo?
|
Sv: Re: En ting jeg ikke skjønner med lavkarbo ...
Sitat:
|
Det er en ting jeg savner i denne tråden - nemlig effekten av følelser og psyken.
Som et eksempel kan blodtrykket mitt gå ned fra et punkt der legen anbefaler medisin til hun to måneder etter konstanterer at jeg har blodtrykk som en guttunge - og lurer fælt på hva jeg har gjort? Svaret mitt er at jeg ikke har endret noe - jeg røyker like mye og spiser stort sett det samme - men psyken min har forandret seg. Man påstår jo også at psyken påvirker immunforsvaret. Stress er visst en vanlig årsak til sykdom for eksempel. Så det ville være rimelig naivt å ikke tro at psyken og følelsene ikke påvirker stoffskiftet - og dermed gjør noe med forbrenningen av kalorier. Det kan kanskje måles i hormonubalanser, men jeg er uansett overbevist om at det finnes mye mellom hode og tær som vi ikke forstår. At ikke ting kan bevises vitenskapelig - eller at det per det vi vet idag kan motbevises - betyr i praksis at ting verken er galt eller rett. Mennesker som er åpne for at sannheter kan falle er kloke og livserfarne - mens de som vet de har rett er idioter. Denne påstanden har jeg fra min menneskelig erfaring, og det er ting vitenskapen ikke har kunnet måle. Jeg er åpen for at kropper kan reagere svært forskjellig, og jeg mener vi bør respektere ulike erfaringer og oppfatninger. Og mens vi er inne på vitenskap. Hva vet disse bedreviterne om hvordan mørk materie og mørk energi reagerer på mine psykiske energier? Å påstå at man har rett og å bruke vitenskapelige fakta for å fordumme andre, er med det vi vet idag om hvor lite vi vet idag, i beste fall arrogant... |
Sitat:
|
Menneskekropper er så forskjellige. Går ikke å si at alt fungerer for alle. Noen må under 1000 kcal for å ta av fett, men beholde muskelmasse, andre kan ligge på 2500 kcal og oppnå det samme. Finnes ingen fasit, men det eneste som ser ut til å gjelde de fleste sultekurer er at spiser du ikke nok proteiner så mister du også muskelmasse og ikke bare fett.
Er ikke noe magi med lavkarbo, det er alle andre "kurer" og kosthold det er noe feil med. og slik har det dessverre blitt siden 30-40 årene hvor mat ble industri. |
Jeg tror du blander begrepene litt. Kaloriinntaket har fint lite med tap av muskelmasse å gjøre. Det er i all hovedsak protein som betyr noe i den sammenhengen. Det er fullt mulig å tape muskelmasse på lavkarbo. Det er heller ikke helt random hvor mye kalorier man kan innta uten å legge på seg. To personer med noenlunde lik kroppsmasse og like hormonelle forutsetninger vil også ha en veldig lik forbrenning.
Jeg er heller ikke enig i at alle andre kurer er feil. Usunne, muligens, men ikke feil hvis målet kun er vektnedgang. Eksempelvis vil en person med god insulineffekt kunne oppnå bedre resultater med kalorirestriksjon og høykarbo enn med lavkarbo. Man må se på hva som er årsaken til overvekten i utgangspunktet. Merk: Nå snakker jeg ikke om helse, bare om vekt. Og for å fjerne all tvil - jeg lever selv hardcore lavkarbo med maks 10-20 gram KH per dag. Det er det som fungerer for meg, men det er ikke det som nødvendigvis ville fungert for en ungdom med bedre hormonbalanse. Så la oss heller kalle en spade for en spade. Lavkarbo kan fort bli en sovepute hvis problemet er overspising. De 2-300 kaloriene du oppnår i såkalt metabolsk fordel (les gjerne Gary Taube for forskningsbasert forklaring av begrepet) forsvinner veldig fort hos de som sverger til et par skjeer cocosa om dagen.. :) |
Sitat:
|
Som et apropos til diskusjonen om termodynamikk og vektnedgang vil jeg gjerne få anbefale denne artikkelen: http://paljabekk.blogspot.no/2011/05...ologi-iii.html
Beklager et litt langt sitat, men synes poenget er så godt at jeg har lyst til å dele det: Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:05. |