![]() |
Sv: Fråtsing i sunne lavkarbokaker
Sitat:
|
Sitat:
Dersom noen kommer med gode argumenter og forklarer meg hvorfor jeg ikke får i meg nok næringstoffer ved å bytte ut et måltid av grønnsaker og kjøtt, med egg, kakaopulver, litt lavkarbomel og søtning i løpet av dagen vil jeg selvsagt ta dette til etterretning. |
Sitat:
|
Jeg baker et brød som muligens kommer innunder kategorien kake. Det inneholder 6 egg, 1 banan, kokosmel, litt mandelmel, hampmel, sesammel, fiberhusk, knuste linfrø, kokosmelk, smør el kokosolje og noe krydder, litt søtt og salt.
Er dette kake? Ihvertfall spiser jeg det hver dag til frokost i små biter blandet med kokoskrem, tyrkisk youghurt, cottage cheese, bringebær el blåbær samt raw cacao. Videre spiser jeg 3 små skiver med en eller annen sort fisk, egg og grønnsaker el salat til lunsj. Til middag har jeg alltid fisk, fugl eller kjøtt og grønnsaker. Selv om jeg har spist dette "kakebrødet" hver enenste dag i mange måneder, føler jeg meg frisk og fin. Jeg klarer stadig å sprenge mine grenser når det gjelder trening; cardio hver dag og styrketrening 3 dager i uka, og jeg er 60 år. Om man kan anse dette brødet mitt for kake så har jeg altså spist mengder med kake mens jeg stadig har blitt i bedre form. Jeg er ferdig slanket, har bmi på ca 20, og holder meg alltid til lavkarbo, har aldri behov for å skeie ut. Jeg tror at dersom du ellers har et variert kosthold bare kan fortsette å kose deg med lavkarbokake med god samvittighet. :) |
Nå spurte du jo hva vi syntes, og svarene leser jeg ikke som kritikk rettet mot noen enkelt. :)
|
Sitat:
|
Sitat:
Men tror jeg lar tvilen komme baksten min tilgode inntil det motsatte er bevist. Så får jeg heller endre kostholdet hvis jeg blir i dårligere form, eller føler at jeg ikke yter optimalt. |
MAT som visuelt ligner på kake er da ikke usunt fordi det visuelt ligner på en kake? Hvis jeg spiser marsipan formet som en gulrot, er det da sunt?
Beklager om dette oppfattes sarkastisk, men jeg syns det blir litt rart å skrive, og å tillegge andre den meningen, at et måltid inneholdende avocado, røykelaks og lodderogn ikke er et fullverdig måltid. Kaker, også lavkarbokaker, er en helt annen sak. Hva hver enkelt bestemmer seg for er deres sak, men jeg kan ikke spise det hver dag. Da blir jeg stinn, får vondt i magen og legger på meg. Ikke syns jeg det er så godt heller, men det er hvertfall en smakssak. |
Sitat:
Ellers er vel "matmuffins" en gjenganger her, og på ingen måte en søt kake, som det var snakk om innledningsvis, og som jeg da naturligvis sa min personlige mening om. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg synes ikke det er greit å legge seg til et kosthold med mye søtt til hverdags.
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Kok opp en dl rødvin (gjerne en litt kraftig en), sleng oppi tre fire nellikspiker, like mange hele kardemommer og en kanelstang eller to, la trekke godt under lokk en drøy halvtime, og la stå i kjøleskap over natta. Dagen etter siler du gløggen og varmer den opp igjen sammen med resten av vinflaska (ikke la den koke, bare bli typ "kaffevarm"). Søt til med ønsket søtstoff. Jeg bruker en blanding av stevia og sukrin. Server med hakka mandler og rosiner, evt. Jeg har gløggfest med venner hvert år, og alle faller i staver over denne! (Sorry for å kuppe tråden, men måtte bare dele). |
Men blir den lavkarbo?
|
Den høres jo lavkorbo ut, da. :ja: Det er jo bare å velge en vin med lite sukker...
Også hørtes den veldig god ut! Takk, Photo! :blomster: |
Sitat:
Men jeg tenker å skille mellom lavkarbokos og lavkarbo til hverdag er viktig også i gløggsammenhengen ;) |
Sitat:
:cool: |
Sitat:
Jeg er skråsikker på at de matkakene er mye mindre lavkarbo enn denne gløggen. :ja: Photo, takk for oppskrift! |
Sitat:
Kjenner at jeg får lyst til å slette meg fra forumet her snart. Når folk blir usaklige og frekke gir det meg ikke då mye å være her. |
Lys gløgg uten alkohol: http://forum.lavkarbo.no/album.php?a...pictureid=1808
(kan tilsette rødvin til slutt viss ønskelig) |
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:52. |