![]() |
Sv: Antall måltider per dag
Sitat:
Så lenge jeg får i meg næring og ikke bare kaffe til måltid nr 1, så kaller jeg det et måltid. I dag hadde jeg forresten et mellommåltid: 7 gram usalta smør. Eller jeg kan kalle det måltid 2. Måltid 1 (omelett m.m.) spiste jeg så tidlig som klokka ti i dag. Da var jeg gørsulten klokka tre :eek: Stort måltid nr 3 klokka fem. Nå får vi se åssen jeg klarer meg resten av dagen :p |
Sitat:
|
1-3 måltider. Null småspising.
Jeg prøver meg på zerocarb for tiden for å få gang på vektnedgangen igjen (har stått stille i nesten 5 år), så jeg spiser bare kjøtt akkurat nå. Frokost: 300g bacon Middag: 2x 200g angusburgere (tilnærmet 100% kjøtt) Det var det, tror jeg. Er på kveldsvakt nå og skal på nattevakt i morgen, så jeg skal ikke legge meg så tidlig i natt. Jeg tar meg et måltid til hvis jeg er sulten når jeg drar hjem fra jobb. |
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
Akkurat hvem sikter du til som "mest opptatt av å advare om kaloriinntaket"? Meg eller Nellie eller begge? Jeg er ikke uten videre enig i beskrivelsen, men om jeg så var det, så er det da ingen motsetning mellom å anerkjenne noe du spiser som mat, og ikke se det som et fullverdig måltid. Jeg anser alt jeg spiser/drikker som gir næring i løpet av en dag som mat. At jeg selvsagt ikke vil regne et måltid som holder meg mett i syv timer og et som akkurat får meg gjennom siste timene før neste måltid, som likeverdige, har med sunn fornuft, ikke fornektelse. Det bør strengt tatt ikke ligge særlig frykt i dette for noen, jeg kjenner ikke den igjen hos meg, i alle fall. At andre synes å uten problemer bruke og definere begreper du ikke bruker om måltider, måtte bli så forvirrende og "rart" for deg, blir litt rart for meg. Å skille mellom måltider, ofte gjennom størrelse og når vi spiser dem, er veldig vanlig i norsk språk. Det er ikke sånn at et egg på noen måte ikke er en del av dagsinntaket. Å beskylde andre for å lure seg selv bør vi være litt forsiktige med her inne, uansett. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal argumentere for syn som jeg ikke har, så...:rolleyes: |
Ok, dette ble jo en litt underlig diskusjon. Jeg tror sånne avgrensninger blir høyst individuelt. For min del spiser jeg to relativt store måltider (ca. 500-1000 kcal hver), og småspiser sjelden i mellom, med mindre jeg får et blodsukkerfall.
|
Siden jeg ser noen har tatt på seg skylapper unnlater jeg å kommentere mer på det utover at det også er veldig individuelt hvorvidt det å spise store måltider holder en mett lenger. På hverdager (Dvs på jobb) blir jeg sulten hver tredje time uansett. Og spiser nok gjennomsnittlig mer og større måltider enn jeg gjør når jeg går hjemme f.eks i helgane, og nesten ikke er sulten. (Har en stressende jobb son krever MYE hjernekapasitet, men er mer fysisk aktiv i helger)
En jobbedag kan se slik ut: Eggemelkslatte på ett egg, med mct-olje, eller 1/3 beger cottage cheese med 3-4 hakkete nøtter og 1-2s fløte, eller ett frøknekkebrød med et par osteskiver eller 1-2ss smøreost Salat med: ett egg eller en karbonade eller en håndfull reker, dressing, og kanskje et par osteskiver om jeg er skikkelig sulten En håndfull nøtter En kvart blomkål med halvannen kotelett, 150g fisk med en kvart brokkoli eller suppe med 1/3 pakke kjøttdeig (snaut 150g?) Hvis jeg ikke har sprit nøtter blir det kanskje en skyr med litt fløte, noen skiver spekeskinke med majones eller noen nøtter til kvelds i stedet. I helgene blir det som regel måltid 1 og 4, med noen pålegsskiver eller nøtter om det går mer enn 5t mellom måltidene. |
Sitat:
|
Begrepsmessig snakker man vel om hovedmåltider og mellommåltider, som gir en indikasjon på hvor store måltidene er. Sånn sett er jo alt måltider, og det er vel ingen her som påstår at det man spiser som mellommåltid ikke er gjeldene i det totale energiinntaket. Hele diskusjonen blir vel i grunn litt merkelig uansett, da det er så himla individuelt hva folk har behov for og trives med. Personlig spiser jeg stort sett 3 hovedmåltider, 1-2 mellommåltider ved behov (sjeldent). Totalt sett i løpet av en dag ligger jeg som oftest på netto 1500-2000 kcal, bestående av ca 100 gram karbohydrater, 100 gram protein og resten fett. I helgene blir det ofte en veldig stor frokost, og da holder jeg stort sett frem til middag, så da blir det som regel to hovedmåltider (og en helsikes godteri og snackssprekk på kvelden som ødelegger hele ukas jobbing, men det er en helt annen historie som ikke har noe med størrelsen eller hyppigheten på måltidene å gjøre :p) .
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:08. |