![]() |
Sv: Den beste boken jeg har lest
Uuuuuuppps...jo haha,vetafan hvorfor jeg blander dem alltid..Caroll er Alice...Lewis er Narnia...Caroll er Alice...Lewis er Narnia...caroll er Alice...Lewis er......
Ooohhh what the heck...lol |
Fatter ikke att jeg kunne glemme "Den lille prinsen" ...jeg har ikke tall på hvor mange
ex jeg har gitt bort av den opp gjenom årene!! den er jo bare vidunderlig...snufs les den her http://prince.shadowpuppet.net/ |
Tror min favoritt er serien "jordens barn" av Jean M. ett eller annet...
Hulebjørnens Klan og Hestenes Dal liker jeg best. Mamuttjegerene og Steppevandring er de to neste og så er det en siste som heter noe med "Hjem...." ett eller annet. Elsker de bøkene og elsker Ayla (hovedpersonen) Isfolket er også bra, men vil ikke si det samme om alle margit sandemo sine serier...selv om Heksemesteren også ligger høyt på min liste. Ellers leser jeg bare krim, og da helst Dean Coontz. Hans krim går alltid litt over i det uvanlige og overnaturlige eller utenomjodiske. Lee Child skriver helt rå krim om en eks militærpoliti. KONGE BRA!! Og Iris Johansen skriver bl.a. om en dame som jobber med å rekonstruere hodeskaller, mens hun også er på leting etter sin egen bortførte datter... Men likevel, den boken som har festet seg best er en bok jeg leste for minst 10-12 år siden (den ble lest da jeg ennå gikk på skolen mener jeg) Det er en slags dagbok fra en ung jente som både gikk på narkotika og hadde spiseforstyrrelse. Foreldrene har publisert datterens dagboknotater etter hennes død. Mange av notatene er udaterte og litt rotete da de er skrevet på div. papirlapper o.l. som datteren hadde funnet mens hun bodde her og der eller på gata. Det starter altså som en helt vanlig dagbok men ender helt tragisk. På slutten mener jeg foreldrene selv hadde en liten avsluttende historie om hvordan hun døde/ble funnet. Klarer ikke å huske verken tittel eller "forfatter" så dersom noen vet hvilken bok jeg snakker om så hadde jeg blitt sååååå glad for å få vite det :) |
Den beste barneboken jeg her lest er "Elsker deg for alltid" av Robert N. Munsch (Love you forever)
Og så er jo "den lille muldvarpen som vil vite hvem som hadde bæsjet på hodet hans" en SLAGER!!! Leste den første gangen i butikken og holdt på å le meg i hjel. Bare måtte ha den. Både ungene og vi ler av den og den e rlike morsom hver gang. |
Den beste boka jeg har lest, varierer litt. Men en av de aller beste, er i hvert fall:
"En passende ung mann" av Vikram Seth. Underholdende og lærerik bok om en familie og andre bekjente rundt omkring i India og det som nå er Pakistan/Bangladesh. Fra midten av forrige århundre. :) En gedigen roman i to bind, men den ga meg en veldig leselyst igjen for noen år siden, da jeg hadde hatt fullstendig lesetørke i en lang periode. Har også lest "Balansekunst" av Mistry... men den var litt ekkel i blant. Veldig sterk i hvert fall! Syntes "Skilpaddemåne" av Alice Hoffman var bra, og "Beatles" av Lars Saabye Christensen. Likte ikke "Halvbroren". Men det er så mange bøker, og det er vanskelig å velge. Mahguib Mahfouz' triologi om Kairo, f.eks. |
Jeg likte også godt Vikram Seths bøker . OG Kairo-triologien, selvfølgelig. Mahfouz er jo en av demjeg har nevnt somfavorittforfattere lenger opp i denne tråden. Morsomt at du også setter pris på ham!
Jeg startet på Balansekunst en gang men leste den aldri ferdig. Kanskje jeg burde ta den frem igjen? Jeg får alltid lyst til å ta frem igjen bøker når jeg hører andre snakke om dem... |
Ønsker meg mer tid til å lese...kanske når skolen ferdig...prøver meg på Sue Monk Kid bienes hemmlige liv...noen som lest den?
|
Jeg leste boken " Bienes hemmelige liv" av Sue Monk Kid sist vinter,- flott bok. Anbefaler gjerne den.
Beste bok jeg har lest noen gang er "Karnas Arv" av Herbjørg Wassmo. Dette er den siste boken i trilogien om Dina. Da jeg var ferdig med å lese "Karnas Arv" klappet jeg boka sammen,- og begynte på begynnelsen igjen. Kjente så stor sorg og savn etter skikkelsene i historien. Nå har jeg akkurat begynt på "Drageløperen" av Khaled Hosseini. Sterk hittil! Tror nok det blir litt grining på sengekanten fremover... |
Har dere lest "Life of Pi"?
DEN er god den. Spennende, ingen krim, mye verdenslære, filosofi, naturfag. Og mye rart man ikke visste om dyrehager! |
Beste bøkene jeg har lest er bøkene av Stieg Larsson; Menn som hater kvinner og Jenta som lekte med ilden. Skal begynne på den siste i triologien; Luftslottet som sprenges, nå - gleder meg til det!!!
|
Herbjørg Wassmo er en STOR forfatter..triologien om Tora er nesten enda bedre enn bøkene om Dina synes jeg!! Jeg ønsker meg Drageløperen til jul :)
|
Dytter litt på denne, jeg :) Trenger litt tips for å få stilnet lesehesten inni meg :)
|
Sitat:
Jeg ble veldig skuffet av filmen "Drageløperen", da det manglet for mye av boka i den og mye var forandret på. Skjønner jo at de ikke kan lage en film helt etter boka, men allikevel ... Vanskelig å velge ut EI bok som best, liksom. Det er så mange. Nå leser jeg SVERMEN og den er genial! Tusen sider, men jeg skulle ønske det var 10.000. Ellers leste jeg gjennom alle de 47 bøkene i Isfolket-serien på et års tid og det året tror jeg fader jeg levde i Isfolkets dal altså. Makan for en serie. Knallbra! |
Sitat:
Klapper i hendene for disse bøkene! Jeg kjøpte de fortløpende, og da den siste kom i posten, var det nesten litt trist. Ettersom at han døde, er det jo definitivt den siste boka hans. Jeg forsøkte å lese den sakte, for å spare nytelsen, men det var ikke så lett, fordi den er så utrolig spennende. Ellers er stort sett alle bøkene til John Irwing og Jostein gaarder mine absolutte favoritter. Løp og kjøp! |
Salman Rushdie: Grunnen under hennes føtter
|
Vanskelig å velge favoritt, men "Dronningtrilogi" av Richard Herrmann er utrolig bra og morsomt skrevet. Særlig hvis du synes historie er spennende. Tar for seg Elizabeth fra 1500-tallets Tudor tid, og hennes konflikt med Maria Stuart. Så hopper vi noen hundre år og får med oss Victoria-tiden. Masse intriger, drama, kjærlighet og helter - ofte virker det som man leser en roman.
|
Bare et lite tips..Kanskje greit å ikke "røpe" noe her inne, siden mange kanskje vil lese de bøkene det skrives om;)....
|
Sitat:
|
hihi...
|
[quote=Linnmk;368841]Tror min favoritt er serien "jordens barn" av Jean M. ett eller annet...
Hulebjørnens Klan og Hestenes Dal liker jeg best. Mamuttjegerene og Steppevandring er de to neste og så er det en siste som heter noe med "Hjem...." ett eller annet. Elsker de bøkene og elsker Ayla (hovedpersonen) Enig! Og må jo bare få med at dattra mi faktisk heter Ayla:D Har helt oppheng på trioen det gylne kompasset jeg nå. |
Sitat:
Det store oppgjøret mot tengel den onde står på min fødselsdag!! Nemmelig 15051960...det var ganske cool :p |
Jeg kan da ikke velge bare én! :D
Underworld av Don DeLillo The world according to Garp av John Irving The picture of Dorian Grey av Oscar Wilde The bell jar av Sylvia Plath Prozac Nation av Elizabeth Wurtzel |
Drageløperen var fantastisk! Gleder meg til å lese tusen strålende soler også. Ellers kan jeg på det varmeste anbefale Italienske sko av Henning Mankell. Den tar deg med på en forunderlig reise.
|
Sitat:
|
Sitat:
Ååå, jeg elsker både Lars Saabye Christensen og Minette Walters. Tror faktisk jeg har lest alle bøkene dems:p Liker Ambjørnsen og. Han har mye bra! |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:19. |