![]() |
Ingen av oss kan sin noe om/dømme noens tro. Som Lise skriver:
Sitat:
Vi trenger altså ikke gjøre ditt eller datt for å tro, men bare ta imot det som alt er gjordt! Det er ikke slik at noen er bedre troende enn andre. Enten så tror du eller så tror du ikke! |
Det siste er jeg enig med deg i.
|
- jeg tror man kommer lengst her i livet med å være snill å grei og bry seg om hverandre, leve fredelig - dette er det mange som har svart å joooooooo jeg er så visst enig dere har alle 100 % rett !!!!!!!!!
men hva med etter livet ?????? |
Sitat:
Sitat:
Og når du er så streng og ser så svart hvitt på det, så må det jo være et perfekt menneske som må til for å lytte til det? Eller et ganske forskrudd ett, for man lever liksom ikke etter gamle testamantet i dag uten å være mentalt forstyrret. Sitat:
Jeg synes du høres utrolig fundametalistisk ut, og med en sånn innstilling, så skjønner jeg for første gang i mitt liv at noen kan være ateister. Det må være mye lettere å svelge. Sitat:
Sitat:
Sitat:
|
Jeg er medlem i Human-Etisk Forbund. Jeg kommer til å gifte meg humanistisk, og ha navnefest for barna mine (ritualer er viktig i menneskers liv).
Humanismen setter mennesket i sentrum, ikke noe åndelig. Humanismen tilbyr ingen ferdige svar, slik som religionene, og stiller seg agnostisk til mange av "de store spørsmålene". Jeg aksepterer at det er mange ting jeg ikke veit, og ikke kommer til å få svar på. Men påstanden om en gud er for fantastisk til at jeg kan tro på den. Fordi humanismen ikke regner med at det finnes noen gud, er det ikke en religion. Humanismen har som mål at vi mennesker skal leve gode liv og vise ansvar for hverandre og for kommende generasjoner. Vår etikk er rettet mot det målet. I mellom-menneskelige forhold understreker vi betydningen av gjensidighet og toleranse. Toleransen har imidlertid også sin grense. Det humanistiske livssynet har som utgangspunkt at livet på jorda er det eneste vi har. Det er mennesket selv som har ansvar for sitt eget liv, for andre mennesker og for hele kloden. Så, med fare for å gjøre meg fryktelig upopulær skal jeg svare på endel av innlegga i denne tråden. Sitat:
Sitat:
Ateisme handler ikke om noen form for fornektelse, men om benektelse. Der er det en nyanseforskjell. Når religiøse personer fremmer påstanden om at en gud har skapt alt som finnes, og er allmektig, da er mitt svar at det kan jeg ikke tro på. Forskjellen på ateisme og religioner er at mens religionen tilbyr et helhetlig livssyn, gjør ikke ateismen det. Ateisme er kun å benekte at religionene er sannheten. Det humanistiske livssynet derimot, er et helhetlig livssyn, uten overnaturlige elementer som i religioner. Forøvrig, om man har tapt eller ikke, det er en tankerekke som religiøse er opptatt av, ikke ateister. For oss er det viktige det som skjer mens man er i live, ikke etterpå ;) Sitat:
Sitat:
Sitat:
Jeg tror jeg stopper nå - sjøl om det er enda flere innlegg som kunne vært kommentert... |
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Hvorfor klarer ikke ateister å skille mellom Gud og religioner? Det er jo to helt forskjellige ting! Det går ikke an å si at en kraft (eller en mann med skjegg elller-hva-nå-folk-tror ) og et system bestående av ritualer, normer og retningslinjer er det samme. Slik jeg ser det kan man sidestille rituale og verdisystemtet i religioner og humanismen. Gud er bare det som er med i noen livssyn. Det viktigste er den personlige opplevelsen av Gud og ikke hva som i forskjellige religioner blir presentert som den ene sannhet. Det viktigste er vel egentlig at vi har det godt og handler godt, og lever godt. Uavhengig av hva en tror eller ikke tror på. Man må ha det godt med seg selv og andre. |
Sitat:
Nei, jeg er ikke ateist, jeg driter bare i om Gud finnes, jeg lever livet mitt og prøver å være snill og grei jeg :cool: |
Sitat:
Mistenker nemlig at vi er veldig enig, bare står på litt forskjellig tue :p |
Sitat:
Det vesentlige for meg er at mennesket har fri vilje. Vi kan gjøre hva vi vil, både ondskap og godskap. Hadde ikke vært mye fri om vi hadde hatt en dommer som skjøt oss med lyn hver gang vi gjorde feil. At du skal frykte din Gud hører en ofte fra bedehusland og litt eldre kristne. Men hva godt har noensinne komt ut av frykt? |
Sitat:
Med det mener jeg påstanden om at det finnes en gud. |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:03. |