![]() |
Jeg flytter det heller ikke.... du er så flink til å formulere og diskuterer på en saklig måte. Denne tråden skal vel ligge under Spørsmål & svar greia, - og da er det mulig diskusjonspostene blir skilt ut i egen tråd en gang, men ikke pga av ditt innlegg !! :D
.....dessuten er jeg enig med deg :p |
Har lest litt meir om south beach og har forstått at det har hjelpt mange. Eg var nok litt vel krass, og det sikkert at SB er bedre enn norsk gjennomsnittskosthold(grandis og cola). Trengte sikkert den saklige kritikken din zen.
Men han anbefaler margarin og er redd for metta fett. Masse undersøkelser som bekrefter at både smør og kokosolje er gunstig for helsa, altså metta fett. Folk på sydhavsøyer hadde kjempegod helse før dei blei råda til å ete på vestleg vis.Dei bytta kokosfett med karbohelvetet. Det samme gjeld eskimoane som åt mykje reinsdyr og "ost" frå magen til reinsdyrkalvar dei slakta. Levde ofte til dei var hundre og bar gjerne 2-3seler over isen, nå er gjerne cola begynnelsen på alkohelvetet. Dersom metta fett er så farlig ville vel folk som slanka seg daua som fluer,men dei fleste får vel bedre helse allerede mens dei forbrenner sitt eget metta fett. |
Sitat:
Det eneste alle ser ut til å være enige om er at grandis og cola ikke er sunt. Jeg er ikke interessert i å ta noen debatt om hva slags kosthold som er best. Det var ikke det jeg mente med innlegget mitt. Mitt budskap er at vi skal ha respekt for diettene andre har valgt. Ingen av oss her på forumet kan påberope oss å vite alt. Vi kan godt argumentere for hvorfor vi har valgt vårt kosthold. Men vi må gjøre det på en ordentlig måte, og være åpne for at det er en mulighet for at vi tar feil, vi også. |
Formulerte meg på ein utruleg teit måte.
"South Beach kan umulig vere sundt i det heile" Burde heller sagt at eg meiner at south beach ikkje er det beste alternativet. |
Bare en liten situasjonsrapport som kanskje belyser noe:
2 dager siden, første korøvelse etter sommeren. "Å GUUD, så tynn du er blitt! Nå må du ikke gå ned mer! Du må ikke forsvinne helt! Hva er det du egentlig går på?" "Arkins." "Å jaa, den har jeg jo lest om. Men gjør du det hele tiden? Skeier du aldri ut?" "Ja, jeg gjør den hele tiden. Det er en varig kostomlegging. Nei, jeg pleier ikke skeie ut. Har ikke behov for det." "Men SPISER DU MYE FETT!!!???" "Ja...?" "Men ER DU IKKE KLAR OVER HVOR FARLIG DET ER? HAR DU IKKE VELDIG ØKT KOLESTEROL?" "Emnn.. Nei, atte altså - alle forskningresultater viser at det gode kolesterolet øker, og det dårlige kolesterolet minker når man går på Atkins. Sånn er det med den saken." "Men DET KAN DA IKKE STEMME! FOR VI VET JO AT FETT ER FORFERDELIG FARLIG! HAR DU VÆRT HOS LEGE?" (Her måtte jeg jo - litt beskjemmet - inrømme at jeg ikke konsulterte legen min i det hele tatt før det var gått et år og han kunne se resultatene selv...) Men da var det at min søster trådte til for å hjelpe. Hun kjørte et 5-minutters foredrag om at hun overhodet ikke trodde på at det fettet du spiser, legger seg i blodårene. Hun sa at det fettet du spiser, som alt annet du spiser, må uansett omdannes til monosakkarider. Hun sa at fettet går jo ikke over i blodet som FETT. Hun sa at det er ikke hvor mye fett du spiser, men hvor mye - inkl hvor mye karber - du spiser SOM DU IKKE HAR BRUK FOR, som gjør at du legger på deg. Og jeg stod og lyttet med et halvt øre mens jeg svarte på spørsmål om Atkins, og nok en korvenninne sa "Jeg må visst gå og kjøpe den boken!" |
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:22. |