Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lavkarbo generelt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Dette er absolutt det beste lavkarbobrødet jeg har smakt i hele mitt liv! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=6642)

des65 24-10-05 18:23

Sv: Dette er absolutt det beste lavkarbobrødet jeg har smakt i hele mitt liv!

Har også bakt brød i dag, men det var ei oppskrift jeg fant på 5 egg og uten soyaprotein, enda det var et sånn proteinbrød jeg egentlig skulle bake ;) Jaja får finne den rette oppskrifta til neste gang. SKal forsøke litt forskjellige oppskrifter å se hva jeg liker.

Fjonken 19-05-06 17:23

Fiberhusk, fibrex og soyaflak.. Nye ord i mitt vokalbular så da trenger jeg litt kjøtt på beinet. Hva og hvor?

luringen 19-05-06 18:35

fiberhusk = psylliumfrø. Fås på helsekost og noen butikker. Fibrex, vettikke. Soyaflakes= helsekosten. Ligner litt på små cornflakes. Brukes til mye rart, fkes i youghurt eller muesli etc.

Nena 19-05-06 18:50

Fibrex = sukkerroefiber, fås på helsekosten.

Melania 19-05-06 19:57

Hm.. jeg savner brød og burde kanskje prøve å bake. Men så er det meg og baking igjen da.....:rolleyes: . Kanskje jeg skal spørre Georgine om hun en dag kan ta med en liten smaksprøve til meg. Liten vits å prøve å bake, hvis jeg ikke liker det?

nøtta 20-05-06 09:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Melania
Hm.. jeg savner brød og burde kanskje prøve å bake. Men så er det meg og baking igjen da.....:rolleyes: . Kanskje jeg skal spørre Georgine om hun en dag kan ta med en liten smaksprøve til meg. Liten vits å prøve å bake, hvis jeg ikke liker det?

men du om du klarer og bakeostekake går dette som en lek, ikke noe heving eller noen ting , akkurat som en vaffelrøre der du slenger oppi det du vil og frø , urter og det du føler for ---> hel oppi en brødform eller to = voilla !!! :D

Fjonken 20-05-06 13:38

Ja, da får jeg prøve dette brødet. Laget nabobrød i går og det ble så kompakt og tørt. Det til tross for at jeg fulgte oppskriften til punkt og prikke.. Er prinsessebrødet mindre tørt og mindre kompakt? Og smuler det like ille som nabobrødet?

Nille 20-05-06 16:52

Mitt brød blir saftig og godt det.... smuler litt, men ikke tørt nei. Men jeg har "justert" det litt da

Nett 20-05-06 21:48

Jeg bakte en versjon av prinsessebrødet her om dagen, og det ble saftig og godt - flere av de jeg jobber sammen med som har bakt dette brødet fordi det er så godt! Her er oppskriften jeg benyttet:

4 egg
2 dl. seterrømme
0.5 dl. olje
1.5 ss bakepulver
4 ss linfrø
60 g speltkli
40 g fiber husk
45 g solsikkefrø
30 g valnøtter

160 grader i ca 1 time.

Fjonken 20-05-06 22:03

Speltkli.. hos helsekosten?

Ja, dette ligner mer på det jeg mente med midt i mellom kneipbrødlignende sak.. Stemmer det? Mellomgrovt liksom?

Nett 20-05-06 22:49

Du kan bruke kruska-kli også, men jeg bruker speltkli (fra helsekosten, ja) p.g.a. blodtypen min!

Det blir ganske mørkt på farge, men smaken er god, og konsistensen minner litt om en mellomting av brød og formkake syns jeg - myk og god. (Med litt krydder og søtstoff kan dette bli en nydelig krydderkake)

Tror det blir ca. 37 karber i hele brødet!! (Ble litt overrasket over at det var så mye karber i bakepulver - 7 i 1.5 ss!)

polvott 27-05-06 12:42

Visste ikke det med bakepulveret.

Jeg bakte dette brødet i går. Det var utrooolig godt. Tusen takk for brød Prinsessen. Hehe. Anbefaler alle å bake slikt brød-

Hege_ 27-05-06 12:45

Noen som har prøvd dette i brødbakemaskin?

Nille 27-05-06 16:41

Denne type brød funker ikke i brødbakemaskin. Det har de iallefall sagt de som har prøvd. Det er ikke gjær i og det skal ikke eltes.

Det er bare å blande ingrediensene og hive i formen, ikke noe knaing eller noe. Kjempelett ! Det eneste som tar tid her er å måle opp ingrediensene ! :p

Huldr 27-05-06 17:10

Dette må prøves! :ja:

Hege_ 27-05-06 17:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nille
. Kjempelett ! Det eneste som tar tid her er å måle opp ingrediensene ! :p

Det skal jeg alltids greie..

polvott 28-05-06 13:51

Det var kjempelett. Men det er greit å ha en kjøkkenvekt.

elian 28-05-06 14:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nille
Denne type brød funker ikke i brødbakemaskin. Det har de iallefall sagt de som har prøvd. Det er ikke gjær i og det skal ikke eltes.

Det er bare å blande ingrediensene og hive i formen, ikke noe knaing eller noe. Kjempelett ! Det eneste som tar tid her er å måle opp ingrediensene ! :p

Skal eggene piskes først? Eller bare blandes lett med det andre? Bare MÅ prøve dette i dag!! :)

elian 28-05-06 14:06

En ting til... Hvordan er det mulig å lage rundstykker hvis deigen er helt flytende? :confused:

Nille 28-05-06 14:19

Jeg pisker iallefall eggene. Og "rundstykker" er det ikke mulig å lage av denne deigen uten muffins former. Det er iallefall min erfaring !

Fjonken 28-05-06 17:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av elian
En ting til... Hvordan er det mulig å lage rundstykker hvis deigen er helt flytende? :confused:

Bruke muffinsformer.. Men nå skal jeg prøve å lage rundstykker av min brøddeig. Den henger i hop og jeg tenkte å rulle dem i soyaproteinmel og klasker dem på bakepapir. Kommer sikkert til å flyte litt uover, men jeg skal i allefall prøve.

elian 28-05-06 17:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fjonken
Bruke muffinsformer.. Men nå skal jeg prøve å lage rundstykker av min brøddeig. Den henger i hop og jeg tenkte å rulle dem i soyaproteinmel og klasker dem på bakepapir. Kommer sikkert til å flyte litt uover, men jeg skal i allefall prøve.

Lykke til :)

elian 30-05-06 18:46

Nå har jeg baket!!! :) Men jeg fikk ikke tak i hvetekli, så jeg kjøpte speltkli, går det bra tro? :confused: Og hadde ikke rapsolje, så det ble olivenolje....

Gleder meg i hvertfall til det blir litt kjøligere, så jeg kan smake :p

Tidligere bruker 31-05-06 23:31

Takk for tips om dette brødet! Høres spennende ut :)

nalana 01-06-06 20:03

Har også lyst å prøve, men er litt spendt på hvordan din versjon ser ut Nille. Hvilke justeringer har du gjort?

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:30.