![]() |
Sv: Kroppstemperatur ved ketose
Sitat:
Kan ikke være slik at ingen brenner fett før de er over 36,9. |
Dette blir spennende, Nille:D
I går kveld begynte jeg å fryse...sjekket inne-tempen og den var 22,2, så det var varmt i rommet og jeg hadde normalt med klær på...Skikkelig frossen var jeg. Målte tempen og den var 36,2 i går kveld. Målte to ganger for sikkerhetsskyld. Kanskje hoppet jeg ut av ketose i går, spiste jo noen nøtter...vet ikke, men jeg tok noen osteskiver og gikk og la meg. Målte i morges etter at jeg hadde stelt meg. 37,4:eek: Målte to ganger. Jeg var varm...og det er jeg fortsatt....:cool: |
Sitat:
Nå tester jeg ut hvordan min kroppstemepratur er i og utenfor ketose:p |
Sitat:
|
Sitat:
Har sendt en sms til venninnen min som er lege....kanskje hun har noe greie på det :confused: Husk at kroppstemperaturen endrer seg gjennom syklusen, den stiger etter eggløsning. |
Sitat:
Skal bli spennede å høre hva du får til svar...:p |
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg måler også temperaturen gjennom hele syklusen, min temperatur er stort sett aldri over 36 grader før eggløsning. Merkelig det der.
Men poenget mitt var, du må ikke måle temperaturen på kvelden. Den er mest korrekt om morgenen. |
Sitat:
Og jeg har helt klart høyere temp mens jeg er i ketose enn når jeg ikke er i ketose.:p Skulle vært fint om noen hadde en "vitenskapelig" forklaring på dette og om det stemmer...:) Kanskje Torkil vet noe om han kommer innom....eller kanskje noen som kan spørre ham på Ketolyse.no... |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
....men altså..min kroppstemp. har steget fra 35,9-36,3 før ketose til 36,9-37,4 i ketose:p
Det er et faktum og ganske spennende da...:p |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Har nå fått svar fra min venninne som er lege, hun påstår at kroppstempen ikke har noe å si for fettforbrenningen.
Så Gud veit, de lærde strides vel om dette også. |
I Mary Shomons bok, "The Thyroid Diet" - (anbefalt diett for de med lavt stoffskifte) står det (side 94) en del om balanse i kroppen ved vektnedgang - og da spesielt enokrin balanse, - hormonbalanse.
Ubalanse finnes spesielt hos de som har: Insulinresistanse Lavt stoffskifte Type II diabetes Adrenalin resistanse Adrenalin utmattelse (hva nå det er) Leptin resistanse Ubalanse i østrogen, progesteron, testosteron og DHEA Alle disse faktorene spiller inn når man prøver å gå ned i vekt - og så kommer det interessante: Nedsatt kroppstemperatur i forbindelse med lavt stoffskifte kan fortelle hjernen din at du kommer til å sulte. Dette sender ut en del signaler som øker apetitten, øker fettlagringen og setter ned fettforbrenningen - alt for å øke overlevelsesevnen ! Forbrenningen går altså ned og det vil være svært vanskelig å gå ned i vekt. Kroppen går rett og slett i sparemodus, ikke fordi den får for lite mat, men fordi hormonene sier at noe ikke er slik det skal være. For lav temperatur er ikke normalt, - ergo finner kroppen sin egen løsning........ Interessante greier dette her. De lærde strides og det er søren ikke lett å vite hva en skal tro...... |
Takk for svar Benzo og Nille.
Veldig interessant begge svar...men hvordan er det egentlig...:p Vet bare at kroppstemperaturen min er betydelig høyere for tiden enn hva den pleier å være....kanskje jeg er sjuk? Kanskje har jeg feber fordi jeg har senebetennelser i kroppen.... Eller simpelthen blir sånn av ketose... Det skal bli spennende å se når jeg velger å gå ut av ketose, hva som skjer med kroppstemperaturen min ihvertfall. Enn så lenge nyter jeg å ikke fryse så veldig:p Og jeg skal ta det opp med fastlegen min neste gang....dette med stoffskifte osv... Er det flere som har erfaringer å dele om dette, så kom igjen....:) |
Det trenger jo ikke å være likt for alle. det finns sikkert noen som fungerer bra med lav kroppstemperatur.'
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:11. |