![]() |
Sv: Tikka masala - indisk saus
Sitat:
|
Sitat:
|
Nydelig!!! Skal lage denne i kveld :D
Ingefær er helt fantastisk i tikka masala!!!! Gleder meg nå ja :D |
Hei!
Tusen takk for flott oppskrift - denne var fantastisk god! Både mannen og jeg er særdeles glade i indisk mat og dette i kombinasjon med kylling og grønnsaker var MINST like godt som enhver rett på indisk restaurant! :) |
Setter i gang med denne nå, blir spennende. =)
|
Denne var SKIKKELIG god!!!
Men mannen sa "jeg syns den mangler litt søtsmak jeg altså"... Det er fordi du er vant til at alt skal smake søtt, sa jeg.. :rolleyes: |
Denne var knallgod! Men noe manglet, syntes jeg, så jeg hadde oppi en sånn stor terning med kyllingbuljong. DA ble det saker, sausen for helt fortryllende! Mannen min spurte hva som var oppi, han var helt fortapt i denne sausen og spiste og spiste. :D
Jeg hadde ikke oppi tomatpuré for det hadde jeg ikke. |
Så hyggelig med godord! :)
Iset, kan tenke meg det er godt å ha oppi buljongterning, ja! Sånne oppskrifter må man bare mikse og trikse med etter egen smak :ja: Jeg bare lagde den ut fra hva jeg tenkte måtte passe oppi, og den blir litt forskjellig fra gang til gang. Sitat:
Chili må man ha - synes nå jeg ... |
Ja, jeg anbefaler virkelig den buljongterningen altså, det må du prøve! :) Jeg liker best disse store fra Toro, Magisk kraft eller noe sånt. De smuldrer opp i hendene, så det er bare å ha en rett nedi sausen og gnukke litt med en gaffel eller noe.
Og chili må være med i sausen ja! Jeg hadde i sikkert 3 store ss Garam Masala (det er jo ikke sterkt?) og 1 hel rød chili, og selv seksåringen som er ALLERGISK (hennes egne ord) mot sterk mat, spiste seg ihjel av denne sausen, så særlig sterk var den ikke (men voldsomt god). Skal bare jeg og mannen ha den en gang skal jeg ha 2-3 chilier i. :) |
Jeg skal nok prøve med buljongterning også, det hørtes smart ut.
Sitat:
|
det finns en meeeget god tikka saus på glass, et el annet vegan-merke..husker ikke i farten hva det heter. får det på rema, meny og andre butikken i tillegg til helsekost. DET er god saus det :):)
|
Denne skal prøves til uken!! :sikle:
|
Sitat:
|
Laget denne i dag. Det smake helt nyyyyyydelig!
Lot den koke lenge, så det fantes ikke tomatsmak igjen i det hele tatt. Jeg brukte både kokosmelk, nesten et halvt beger creme fraiche og en fløteskvett. Konsistensen ble akkurat passe kremet. Jeg brukte ikke buljong. Kyllingbitene marinerte jeg i rapsolje som jeg hadde blandet med garam masala-krydder, før jeg stekte dem. Jeg laget en Raita av tyrkisk yoghurt, revet agurk som jeg fjernet vannet fra, pluss litt hakket rødløk, et fedd hvitløk, litt sitronsaft, chilipulver, salt, pepper. I tillegg hadde jeg en blandet grønn salat ved siden av. Resten av familien hadde ris og nanbrød til. |
Dette har jeg savnet, Frøy! Elsker Indisk mat:love:
tror jeg vill surre krydder og tomatpure i panna litt før jeg tilsetter hermetiske tomater og la sausen koke en stund. da blir kryddersmaken enda mer intens og tomatene mister råsmaken:) Gleder meg til å prøve :sikle: |
Lurt, Nannah! :ja:
Artig at det faller i smak :) Og flott at folk eksperimenterer etter egen smak, sånne oppskrifter blir bare bedre med eksperimentering! Jeg har ikke lagd denne på lenge selv. I begynnelsen lagde jeg den altså rå, men fant ut at den var bedre å koke. Gikk jo ikke ut fra noen oppskrift, bare prøvde meg frem ut fra hvordan ferdigsausen var lagd ... Og jeg er i grunnen ingen ekspert på sauser og slikt. Så hvordan tomatene oppfører seg etter så og så lang koking vet jeg lite om :rodme:. Har lagd noen pizzasauser og sånt, men er litt i villrede om hva som er optimal koketid med hensyn til smaken. Hvor lenge kokte du den, Maja? |
Sitat:
Jeg kjøpte jo masse krydde i India, så nå må jeg begynne å bruke det :ja: Nam Nam! |
Hehe :D Håper du liker det, da! Ekte indiske krydder må jo bli bra! :ja:
|
Høres nammis ut :D
|
Forresten, Garam Masala betyr ikke noe annet enn sterk blanding. Det finnes sikkert like mange oppskrifter på Garam masala som det finnes kokker og leverandører tilsammen. Jeg lurer på om ikke jeg skal forsøke å finne min indiske blanding :)
Spør du meg så blir det ikke indisk før det er koriander og yoghurt i det :) |
Det er koriander i oppskriften :)
Yoghurt står også oppført som valgfritt sammen med rømme/cf, selv tåler jeg ikke meieriprodukter særlig godt. Men så er ikke Tikka Masala en "ekte" indisk rett heller ;) Når jeg spiser indisk ute blir det gjerne Murgh Saag (kylling med spinat, uten yoghurt eller ost). Det er selvsagt valgfritt hva slags Garam Masala-blanding du vil bruke, hjemmelagd er vel det aller beste :ja: |
Neste prosjekt blir palak paneer, men jeg er usikker på karbeinnholdet i hjemmelaget ost?
Tikka masalaen ble god! Jeg hadde kokosmelk i, men den ble ganske tyntflytende? Men veldig god :D |
Hm.. jeg har alltid brukt kokosmelk, men blir ikke så flytende da.. Har bare prøvd min egen oppskrift, somm bare er knuste tomater, garam masala og chili-powder, men med denne oppskriften burde det jo blitt tykkere:rolleyes:. hvor mye brukte du?
Må prøve noen disse andre ingrediensene jeg også:)! Åh nå fikk jeg lyst på tikka masala og jukseris! |
Jeg har vel også prøvd med kokosmelk i, men ikke så mye. Kokosmelk er jo ganske tyntflytende, så hvis du har i mye vil den vel bli ganske tynn ... ellers har den ikke pleid å bli det :)
|
En boks, stor type :) Forventet at det skulle tykne litt når det kokte, men det hadde jeg visst ikke tålmodighet til å vente på...
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:32. |