![]() |
Sv: Blærekatarr..
Unnskyld, Komkari, for at jeg motsier deg... :o men det er litt forskjellige tilnærmingsmåter ute og går her, og det er ikke sånn at det de andre skriver her er bare velmenende, det er faktisk veldig virksomme råd! Vet det både av egen og andres erfaring :ja: Tranebær (kanskje de andre bærene også, det vet jeg ikke) er spesielt virksomt, fordi de inneholder et stoff som hindrer bakteriene å feste seg på blæreveggen, og dermed kan de skylles ut med vann!
Antibiotika er på sin plass i visse tilfeller, men det kan også gjøre vondt verre. Det er lurt å hjelpe kroppen med å få vekk bakteriene, men å bruke antibiotika er det samme som å slå beina under kroppens eget immunforsvar. Ja, man blir "kvitt" infeksjonen (symptomet), men ubalansen i kroppen (som førte til at bakteriene klarte å etablere seg i så stort antall at kroppen måtte forsvare seg med infeksjon) er blitt enda sterkere... For antibiotikaen tar livet av hele bakteriefloraen, også de vi trenger å ha der! Og for min del synes jeg det er ganske grusomt å få en solid soppinfeksjon nedentil også jeg da... :wacko: Enig i at man skal ta antibiotika om det det er langvarig og fare for nyrebekkenbetennelse da! Men ikke i startfasen :nei: |
Du fikk sagt det jeg mente du Scilla :ja:
Hilsen tåkeheimen-mofe :o |
Jeg vil ikke belære noen med dette innlegget. Hensikten min er å dele på erfaring. Bare så det er klart.
Jeg vil råde enhver som får blærekatarr, urinveisinfeksjon and you name it, om å oppsøke lege dersom alternative behandlingsformer ikke fører fram etter kort tid. Grunnen til det er at jeg har erfart at en uskyldig blærekatarr fort kan bli en alvorlig nyrebekkenbetennelse. Og DET er 100 ganger mer smertefullt enn urinveisinfeksjon og langt mer alvorlig. Nyrebekkebetennelse som ikke blir behandlet i tide kan ødelegge nyrene og forårsake nyrevikt dersom bakteriene kommer seg helt fram til nyrene. Og en blærekatarr som ikke blir behandlet riktig og i tide kan altså fort bli en nyrebekkenbetennelse. Tranebær og lignende er bra som forebyggende behandling og kan nok ta knekken på blærekatarr light. Men får du kraftig infeksjon bør du oppsøke lege snarest. I sær dersom smertene blir store og du får feber og nedsatt almenntilstand. Jeg har aldri tålt penecillin, så jeg har fått andre medikamenter som har fungert utmerket. Klok av skade har jeg tatt forhåndsregler i ettertid. Sørger for at jeg aldri blir kald på føtter, hender eller i baken. Sitter aldri på bakken eller i snøen eller på kalde steiner, benker. Spiser sunt og får i meg tilstrekkelig med antioksydanter og vitaminer og mineraler. Sørger for å få tømt blæra skikkelig hver eneste gang. Og det har hjulpet. Nå er det 13 år siden sist jeg hadde urinveisplager. |
Nei, jeg "himler ikke med øya" Mofe, men blærebetennelse er noe en skal ta på alvor. ;) Som Fjonken her skriver, kan det lett ende opp i nyrebekkenbetennelse osv. Det er derfor selvsagt lurt å være forsiktig og å forebygge slik at en unngår blærebetennelse. Da er det godt med alle gode gamle råd. Du skriver at du alt har hatt blærebetennelse ett titalls ganger allerede. Du er bare for en ungdom å regne, så kanskje det ville være lurt å få undersøkt urinveiene?:confused:
Helt greit å bli motsagt Scilla!:) Jeg er ikke helt uenig med deg heller. Antibiotika har vært, og blir sikkert fremdeles, "misbrukt". Mange tar ikke kurene fullt ut,- fordi de er blitt "friske", mens bakteriene bare blir svimeslått og dukker opp igjen når første anledning byr seg. Enklete griper da til resten av antibiotikatablettene og skaper på den måten resistens for bakteriene. Tilslutt virker ikke tablettene i det hele tatt. ;) Enkelte andre, også leger, har nok vært for rause med å bruke/skrive ut antibiotika. Det gjør ikke situasjonen det spor bedre. Det er derfor jeg sier at rådene som er gitt kan være både gode og velmenende, men det jeg skriver er jo preget av mangeårig arbeid innen helsevesenet. :p For å ha det helt klart, så mener jeg også at antibiotika ikke skal brukes "i hytt og pine"!:) "Antibaktrielle saker",- hva mener du med det Mofe?:confused: |
Sitat:
Og ja, har hatt blærekatarr et titalls ganger. Jeg er altså 26 år, og som jeg sa, da jeg hadde det i januar, hadde jeg ikke hatt det på 4-5 år. Tok urinprøve etter antibiotikakuren, og var frisk som en fisk. Stoler på legen min, jeg. Og jeg er jo ikke så mye ungdom, at jeg ikke skjønner forskjell på "littegrann sviing avogtil" og "konstant svie med feber og magesmerter". |
Sitat:
Jeg hadde ofte blærekatarr da jeg var barn, og en del da jeg var ungdom. Men nå har jeg ikke hatt det på mange år. Jeg har aldri fått antibiotika :) |
Sitat:
Men titalls. Det kan jo være alt fra 10 til 100, egentlig. Men jeg hadde som Scilla, ofte blærekatarr som barn, og tidlig ungdom. En gang pr. vinter, kanskje? |
Ja, det er riktig forstått av dere begge, men jeg uttrykkte meg sikkert litt uklart.:o Jeg vet jo at du kan ta vare på deg selv Mofe. Fint at du også stoler på legen din og at du benytter deg av han.:)
Det er alltid enklere å forebygge enn å behandle, så mange av rådene du har fått er det lurt å ta med på veien. |
Ja, desverre må man ty til antibiotika i noen tilfeller, da det kan være farlig dersom infeksjonen kryper oppover til nyrene :(
Men, husk at anti (mot) bio (liv)tica, altså "mot liv", ødelegger immunforsvaret. Det er svært viktig at du tar en kur med "de snille melkesyrebakteriene" etter antibiotikakuren. Det holder desverre ikke med biola, doseringen er altfor liten. Kjøp en boks med kapsler med Acidophilus på helsekost! Da får du kroppen på rett kjør igjen :) |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:48. |