![]() |
Sv: Tanker om kalorier på lavkarbo (ved ketose)
Sitat:
|
Ikkje allt fett forbrennes heller, brukes til å smøre hud, bygge hjerne og generellt vedlikehold av kroppen på ein måte.
Bilanalogi: Høykarbo er bilhold med mangelfullt vedlikehald, sjærer seg tilslutt. Lavkarbo er bilhold med bra vedlikehald, bilen går nesten evigt.:) |
Bilanalogi; karbohydrater er kroppens bensin, overskudd blir lagret på tanken i form av fett.
Fett er kroppens smøreolje, fett smører hjerne, ledd, hud, hår og blodårer. Protein er kroppens reservedeler, brukes til å fornye muskler som for eksempel hjertemuskelen. |
Sitat:
|
Nå har ikke jeg lest absolutt alle innleggene her på denne tråden, men følte for å fortelle noe jeg selv fant ut tidligere denne uken.
Jeg legger jo inn alt jeg spiser og trener i dagboken hos vektklubb.no, og så gikk jeg tilbake til det første tidsrommet jeg skrev inn ting der. Den tiden gikk jeg opp 5 kilo på ca 2 mnd. Tror det hadde med at jeg istedet for å spise 1 gang om dagen gikk over til å spise 3-4 ganger om dagen. Men så til det jeg også fant ut, enkelte dager var jeg på MINUS kcal. Når jeg hadde lagt inn all form av bevegelse og trening i løpet av dagen kunne jeg på det meste sitte igjen med -300kcal. Hvorfor gikk jeg da ikke stuprett ned i vekt? I dag spiser jeg nesten 3000kcal om dagen, når ridningen og annen bevegelse er lagt inn sitter jeg igjen med rundt 1500kcal om dagen, og jeg går ned i vekt jevnt og trutt. Hadde helt sikker vært gøy å fått endel forskjellige ernæringseksperter til å forklare dette for meg, både de som forfekter fet mat, lav karbo og de som forfekter lavt fettinntak og høyt inntak av "trege" karbohydrater. Feel free to explain :p Jeg skjønner egentlig ikke dette på annen måte enn at kroppen er et mysterium og at på lavkarbo trives min kropp enormt mye bedre enn den noensinne har gjort tidligere. |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:32. |