![]() |
Sv: Noen må si det
Sitat:
Det er mitt poeng, naar Torkil anbefaler at man legger til kosttilskudd til Skaldemandietten, saa gir han noeyaktig ett slik raad som jeg snakket om over. For meg er det da naturlig aa sette dette raadet i sammenheng med at han selv selger produktet, det betyr ikke at han sier dette noedvendigvis bare for aa selge tabletter, det tviler jeg paa, men naar jeg leser og vurderer hans innlegg saa er selvsagt ett av premissene at han har oekonomiske interesser som griper direkte inn i det han sier. For meg bidrar en slik blanding av faglig kritikk og oekonomiske motiver bare til aa svekke troverdigheten, det er greit at ikke alle er enige i den vurderingen, da blir det bare bedre plass paa min side av dumpehuska :) |
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Har du ingen advarsler i din bok Torkel? Sitat:
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Jeg har fulgt skaldeman's anbefalninger i 1 måned nå, ned 4kg etter de 2 første dagene hvor jeg gikk ned 2-3kg. Fettprosenten min har gått ned 2% (fra 18.4 til 16.4), og 3cm rundt livet og baken. Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
Jeg går ikke på Ketolysekuren og jeg har heller ingen økonomisk interesse hverken av Ketolysekuren, forumet eller andre leverandører. Det er heller ikke alle fsom ikke får det til og er fortvilte som poster i åpent forum. Det er ikke alltid lett å innrømme at de ikke får det til. Det er utrolig mange som sender PM også. Jeg er en av dem som har innboksen min full..... |
Takk Torkil for fint innlegg!
Det er bare sunt å bryte meninger om kosthold. Og at det er leger som engasjerer seg sterkt i "alternativ" behandlig av feite folk, og fedme generelt i samfunnet er fint. Det er også fint at Skaldeman dukket opp, og at jeg dermed ble klar over hva en lavkarbo livstil innebærer. Jeg skal komme tilbake med mine betraktninger om Skaldemans kosthold om noen vil det. MEN!! Vi må ikke gå i den fella at vi slår hverandre ihjæl med flisespikkeri og marginale meningsbrytninger! Jeg har ikke lest boka om ketolyse. Jeg har ikke vært medlem av Vg's vektklubb. Jeg er derimot medlem av den store familien med alt for feite folk. Det vi derimot må være glade for er at det finnes fortsatt mange veier til Rom. Det finnes ikke bare en fasit. Det finnes ikke en oppskrift som virker for alle. Og Derfor liker jeg Torkil. Jeg liker Skaldeman. Jeg liker Atkins. Og Banting. Jeg liker de forskjellige medlemmene av dette opprøret mot brus, sukker og brød. Det viktigste blir å ikke gå i skyttergravene mot hverandre for det eneste vi oppnår er at opposisjonen putter mer sukker i brødet. Går det ab å slå pjaltene sammen? Nei, ikke helt og fullt, men det går an å la økonomiske motiver ligge. Skjit i pængan! At noen tjener penger på dette er egentlig helt greit. Det gjør Grete Rhode, vektklubben osv. Og mere penger vil det bli i omløp, når fedmen får skikkelig tak i befolkninga. Og når det blir vanlig at 12-15 åringer har egendesignet insulinpumpe. Og kan justere det meste med en microchip via pc. osv. Jeg tror det vil være et utall av muligheter. Det viktigste med Skaldeman er at det går an å gå ned i vekt uten å mosjonere/trene. Det tror jeg kan være bra med tanke på rullestolbrukere, handicappede, folk med muskelvansker etc. Og når man har gått ned noen kilo, vil det være betimelig å mosjonere. Men det mange glemmer er at veldig mange feite ikke bare er feite, men sliter sosialt og psykisk. Det kommer alt for lite frem i debatten om behandlig av overvekt. Og det er ikke morsomt å være fettberget som disser forbi i grilldress ute på gata. Eller å være den som skal gå inn på et high tech treningsenter. Jeg ønsker meg et kostholdshus i de store byene, der flere retninger er med. Der folk i en måned eller to kan vurdere selv, få innspill, og ikke minst kunne styre seg inn mot en retning/livsstil den respektive kropp trenger. Og der navnet på den retningen man finner til slutt ikke skulle behøve å ha et navn. Og et slikt hus for feite skulle drives av feite, sammen med leger og ernæringsspesialister med sans for dette. Kom til Trondheim. Jeg melder meg på! |
Sitat:
Sitat:
|
Hei
Til Miroslav. Det kan være et problem å ha økonomiske interesser i noe man uttaler seg om,spesiellt hvis man brenner litt for det, men er man ikke meningsberettiget fordi man har økonomiske interesser? Hvis svaret er nei, blir diskusjonen veldig stille! Litt sunn skepsis er OK, men man kan jo velge å vurdere sak fremfor person.? Til 114->92-95. Jeg står frem med navn og foto og skjuler meg ikke bak dekknavn. Jeg har i min bok(den reviderte) referert til Banting,bassøe med flere og også tatt med Atkins) Nei jeg har ikke oppfunnet eller oppdaget kostindusert ketose ved et tilfelle, men etter gjennomgang av vitenskaplig litteratur. Den kuren jeg representerer er en NORSK variant tilpasset Norske forhold og oppdatert med medisinsk kunnskap på området. Om det er verdt noe får en og enhver vurdere. Jeg rakker ikke ned Skaldemankuren, men har store betenkeligheter på grunn av mangel på vitenskaplig tilnærming og at det hoppes bukk over problemene i forhold til vitaminer og mineraler. De fleste kurer, som byggen på kostindusert ketose, anbefaler forskjellig mineraltilskudd - ganske forskjellige- spesiellt i starten. Tror du leggkramper kommer av seg selv eller på grunn av elektrolyttforstyrrelser, som kan være til dels farlige på grunn av påvirkning av hjerterytmen ? Advarsler. Jo jeg gir advarsler i boken om hvem ketolysekuren IKKE egner seg for og jeg anbefaler bare kuren når overvekten er min. 10 kilo. På magnesiumtablettene og i boken er det også en advarsel mot bruk av magnesiumtilkudd for de som nedsatt nyrefunksjon, for dem kan magesiumtilskudd være livsfarlig. Det er bla grunnen til jeg anbefaler legekontroll. Det gleder meg når folk lykkes med vektreduksjon uansett hvilken metode de benytter,at du har suksess med Skaldemankuren har jeg ingen problemer med. Som jeg skriver vil kuren virke da den bygger på kjente fysiologiske prinsipper. Vennlig Hilsen Torkil |
Sitat:
Det er uansett ikke snakk om at man skal uttale seg i debatten om man har oekonomiske interesser, men man maa forvente at det stilles spoersmaalstegn ved motivene. Spesielt naar du stiler kritikken slik du gjorde i ditt foerste innlegg der du ikke ligger langt unna latterligjoering av en 'konkurrent'. Jeg tror nok du ser poenget, du har jo hintet om at du forventet slik kritikk selv, og det er ikke umulig at jeg pusher poenget litt lengre enn naturlig for aa skape kontrast til endel andre innlegg her som ikke vil gaa inn i slike vurderinger. |
Bra bokomtale Torkil! Skaldeman selv har kommet med endel videre forbedringer av konseptet sitt i innlegg her på forumet (blant annet når det gjelder kosttilskudd og grøntfor). Som han har skrevet et par ganger så er ikke det han idag anbefaler nødvendigvis i samsvar med boken - som er en beskrivelse av hans egen vektnedgang.
Jeg mener forøvrig å erindre at også ketolysekuren møtte endel motargumentasjon her i forumet på det samme grunnlaget (mineralene magnesium/kalium og grønnsaker) da den første "bølgen" av ketolyseslankere kom. Men det sikreste tegnet på at noe er bra, - er at det blir bedre! Jeg skal straks lese skaldemanboka selv, og da kommer der enda en omtale. Alle omtalene vil bli samlet / lenket til fra en sentral plass. (Ketolyseboka kommer også med orntli omtale på samlet plass)(Prosjekt som er igang) Angående diskusjonen omkring økonomiske interesser så synes jeg at det er helt uproblematisk så lenge det er tydelig. Og produkter merket med navn og bilde, er langt mer tydelig enn ymse styreverv og mer eller mindre kamuflerte forskningsmidler som andre eksperter mottar. Sitat:
|
Sitat:
Jeg gjør meg mine tanker når jeg ser hva Torkil skriver. Jeg har relativt gode kunnskaper om kostindusert ketose og benyttet meg av metoden allerede for 25 år siden, da en venn av meg som er lege laget et opplegg som var meget effektivt. Jeg gikk da fra sterk overvekt til normalvekt, og holdt meg der i en del år. (Det er litt rart og morsomt å se hvor aktuell denne metoden er blitt nå). Jeg er journalist, og har i årenes løp også skrevet en del fagartikler om emnet. Da jeg nå bestemte meg for å bli kvitt overvekten en gang for alle, var kostindusert ketose det naturlige valget. Det er kanskje den eneste muligheten når du skal ned 50 kilo, for de færreste har vilje eller ork til å sulte seg ned så mye. Ikke er det særlig effektivt heller. Derfor dro jeg i gang med et opplegg som hadde følgende hovedingredienser: mosjon - ketose - ikke for lavt kaloriinntak - varierte grønnsaker - kosttilskudd - rikelig med vann - ingen stor frykt for fett. Resultatene lot ikke vente på seg. Kiloene raste av. Mye vann og en del muskelmasse i starten naturligvis, men definitivt også en del fett. Så kom Skaldemanns bok. Det var interessante tanker, og hans resultater var jo imponerende, så jeg bestemte meg for å prøve hans ekstremvariant av kostindusert ketose. Jeg endret opplegget mitt litt. Nå kuttet jeg grønnsakene, og ble veldig opptatt av forholdstallet mellom proteiner/karbohydrater og fett. Jeg holdt forholdstallet på 1:1.3 slik han beskriver. Jeg passet også på å ikke komme under de 20 Kcal pr kg kroppsvekt som han anbefalte (jeg har prøvd helt opp til 27 Kcal/kg også, uten at det gjorde noe til eller fra). Men resultatet er entydig, og kom nærmest umiddelbart. Vektreduksjonen bråstoppet. Nå har vekten stått praktisk talt stille i innpå 4 uker. Selvfølgelig kan det være tilfeldigheter med platå etc, men det er litt påfallende. Jeg kjenner ikke det spesifikke opplegget i ketolysekuren til Torkil, men det han skriver sammenfaller med mine erfaringer. Både fra denne omgangen og tidligere erfaring med kostindusert ketose. Det spørs om jeg ikke skal tilbake til mitt gamle opplegg, som jeg vet har gitt meg resultater før. Og der inngår både salat og grønnsaker, så lenge mengdene ikke bryter ketosen. I en annen tråd i dette forumet etterlyste jeg for noen dager siden tilbakemeldinger om de gode resultatene av Skaldemanns. Håpet var jo at andre hadde lyktes bedre enn meg, men responsen har ikke vært helt overbevisende så langt... |
Jeg kjenner ikke til denne Skaldemann-kuren.Men hos meg blinker det ei rød lampe hvis jeg må kutte ut grønnsaker. Jeg har endret eller rettere sagt er i gang med å endre min livsstil til Dr. Charles Clark som er spesialist på bl.a. sukkersyke og ernæring. det er en lavkarbo livsstil det går an å ha resten av livet. Boken er så sympatisk skrevet, og det motiverte meg til å begynne.
Jeg har et spørsmål til Torkil : sitat fra boken til Dr Charles Clark..." Hvis du avstår helt fra karbohydrater, vil du kjenne en merkelig smak i munnen. det skyldes stoffer som kalles ketoner, nedbrytningsprodukter fra fettstoffer, og det er et varselsignal om at du har redusert inntaket av karbohydrater litt for sterkt....." Så mitt spørsmål: Hva er farene med å være i ketose, siden denne legen advarer mot det ? Dr Charles Clark anbefaler en fullkornsbrødskive og en appelsin om dagen. Han snakker mye om grønnsaker, og han sier at man får i seg vitaminer og mineraler dersom man velger den riktige balansen mellom næringsstoffene.Han sier oxo at disse er viktige for å underlette visse kjemiske reaksjoner i cellene...... Får lyst til å skrive mer her... Boken hans er kjempeinteressant, og kan kjøpes i paperback nå for kun 79,- |
Sitat:
|
Sitat:
|
QUOTE HP
Jeg mener forøvrig å erindre at også ketolysekuren møtte endel motargumentasjon her i forumet på det samme grunnlaget (mineralene magnesium/kalium og grønnsaker) da den første "bølgen" av ketolyseslankere kom. Men det sikreste tegnet på at noe er bra, - er at det blir bedre! --------------------------------------------- Hei Du har rett, en del av revideringen av Slank med ketolysekuren skyldes innvendinger her i forumet og i ketolyseforumet. De nye tabletter som er utvilket har også delvis sine røtter her. Nå inneholder tablettene kalium ++ og det finnes en egen magneisumtablett, før anbefalte jeg bare å kjøpe det på apoteket, men den ikke sjeldne forekomst av leggkramper og hjertebank tilsir at alle som ønsker å slanke seg med kostindusert ketose bør benytte magnesium, i hvert tilfelle initialt. Man kan komme veldig langt med diett alene uten kosttilskudd, jeg har anbefalt LO-salt, mineralvann, daglig bruk av grønnsaker og blandet salat samt nøtter, men min erfaring er og blir, at mange ikke gjennomfører kuren "etter boken", de finner sin egen vri. I slike tilfeller anbefaler jeg kosttilskudd. Slik utvikler konseptene seg og det er bra. Det gleder meg at Skaldeman også tilpasser seg og nå kanskje anbefaler varierte grønnsaker. Vennlig Hilsen Torkil |
Sitat:
|
All den snakk om økonomiske interresser etc, etc vitner for meg mest om at hr Jante har stukket sitt hode frem. Vi må kunne tåle at folk som selger et produkt også har en mening om ting. Produkter er vel heller skapt ut fra viden og ikke omvent. :)
Iøvrig har det slått meg at de som har de flotteste/største vekttap herinne har ketolysekuren stående under kostholdsfilosofi. ;) |
Sitat:
|
Nå har jeg lest både Skaldeman og Ketolyseboka samt Bedre uten brød og flere andre, og har kanskje valgt å snekre sammen mitt eget opplegg litt for mye, for etter å ha rast ned i 3 uker på Skaldeman har vekten nå stått stille i 4 uker, uten at jeg skjønner noen ting, samtidig som stixen til Torkil har vært fin og rosa hele tiden. Det om det.
Personlig synes jeg nå at Ketolysekuren og -boka er mer tiltalende enn Skaldeman, både fordi den er konkret og rett på sak, for ikke å snakke om menyplanen som vektlegger et variert og ganske grønt kosthold. At Torkil har tjent penger på meg, og fortsatt kommer til å gjøre det, for så være, det synes jeg er helt greitt, og det må være love med litt slik reklame på dette forumet, og jeg synes ikke Torkil har vært så veldig påtrengede i den sammenhengen. Det er bra at det er takhøyde i dette forumet. Det trenger vi. Folk er forskjellige og kommer uansett til å ha forskjellige erfaringer uansett hvilken kur eller livstil man velger. For meg er det viktigste å lytte til de signalene kroppen min sender for å fortelle meg hva den liker, hvordan jeg føler meg, hva jeg legger på meg av og hva ikke. Det føler jeg nå etterhvert at jeg best får til med Ketolysekuren, ikke med Skaldeman, som fort blir veldig ensidig. Just my 2 cents. Jan. |
Sitat:
Men poenget mitt vat altså at en har tro på det en driver med og er grunnleggende enig i det som blir predikert som det som er riktig innen fagfeltet. Man gidder vel ikke løpe rundt og spre kunnskap om noe en selv ikke tror på engang. |
Hmm, Jeg tror faktisk at Torkil brenner og argumentere for Ketolysekuren fordi han faktisk mener at den er den beste måten for vekt nedgang. Jeg finner det faktisk betryggende at han tørr å stå frem på en måte som han lett kan bli kritisert for. Akkurat det samme gjelder forøvrig for skaldeman. Og jeg vil gi min fulle støtte til Goggens innlegg. Tross alt så vet jeg bare om en person som faktisk følger boka. Dere vet vel alle hvem hun er:D
|
Sitat:
|
Sitat:
Som Albertine har jeg også spist akkurat som Skaldeman anbefalte, jeg prøvde den mest ekstreme varianten med kjøtt og fett, og gikk omtrent ikke ned. Så kuttet jeg ut melkeprodukter, og da gikk jeg ned et par kilo på to uker. Men å "rase ned i vekt" har jeg slett ikke opplevd, selv med det mest ekstreme kostholdet. Jeg synes det er kjempeflott at Skaldemans anbefalinger virker for deg og at du har gått ned så mye allerede. Men du synes å antyde at de som ikke gikk ned ikke har fulgt hans anbefalinger og at det er grunnen til at det ikke har gått så bra. Her går du i den samme fellen som veldig mange går i, blant annet de "ledende" ernæringsfysiologene her i landet, nemlig at det finnes en diett som virker bra for alle. Jeg blir mer og mer overbevist om at vi er så forskjellige at den optimale kosten varierer endel fra person til person. Det er derfor jeg har blitt interessert i blodtypedietten, fordi dette er en diett som aksepterer forskjellene blant oss. Jeg tror ikke at blodtypedietten er det endelige svaret jeg eller noen andre har ventet på, men jeg tror det er et godt første steg i en aksept av at vi er forskjellige. Jeg tror også at de aller fleste av oss i vesten idag ser ut til å spise for mye karbohydrater. Dette tåler noen bedre enn andre. Siden jeg begynte å spise lavkarbo 9. januar, har jeg lest følgende bøker: - Slank med ketolysekuren, av Torkil P. Andersen - Spis deg ned i vekt, av Sten Sture Skaldeman - Sukker, en snikende fare, av Dag Viljen Poleszynski og Iver Mysterud - Bedre uten brød, av Wolfgang Lutz og Christian B. Allan - Blodtypedietten, av Peter J. D'Adamo og Catherine Whitney Jeg ville ikke vært noen av bøkene foruten, de har alle gitt meg mer innsikt og lyst til å utforske dette området enda mer. Det må gå an å ha en diskusjon om det faktiske innholdet i diverse bøker og dietter uten at det kun blir en diskusjon om motiver. Ja, Sten Sture Skaldeman og Torkil Andersen kan mistenkes for å ha økonomiske motiver, men nå er dette sagt, så la oss gå over til faktisk innhold, ellers blir det lett en kjedelig repetisjon her! Jeg tror at lavkarbo er veien å gå, men jeg tror at vi alle bør finne den versjonen som virker best for oss som individer, både når det gjelder vektreduksjon og når det gjelder å finne den maten som virker mest positivt for vår helse. Vennlig hilsen Hilde |
Sitat:
|
Sitat:
Hvis du er litt stø i engelsk så vil jeg anbefefale deg å føye "Dr Atkins New Diet Revolution" til boklisten din. Oppdatert 2002-2003 utgave. Det beste er å bestille denne på amazon.com / amazon.co.uk Men jeg kan jo nesten ikke anbefale Atkins uten å føye til en ting: Styr unna produktene som bærer hans navn! De er laget for å erstatte snickers, mel, milkshakes og andre ulumskheter - ikke for å være sunne. |
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:03. |