Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Oppskrifter (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=45)
-   -   Vafler (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=8173)

Fjonken 09-06-06 09:39

Sv: Vafler

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av guro
Jeg kommer heller ikke inn. Og jeg som var blitt så vaffelsulten ...

Finnes da mange andre gode vaffeloppskrifter på forumet.. !:D

Ziggy 09-06-06 09:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fjonken

Næhæi!

Jeg vil se OPPSKRIFTA MI (eller var det mappa mi???) NÅ!!!!

Ellers så klager jeg til kontrollkomiteen....:p :D :p

guro 09-06-06 10:05

Sitat:

Jeg har noen, men var nysgjerrig på denne akkurat nå da skjønner du! ;)

Fjonken 09-06-06 13:34

Er det noe problem da.. Ziggy kan vel bare legge den ut på nytt.

Ziggy 09-06-06 15:20

Sitat:

Er det noe problem da.. Ziggy kan vel bare legge den ut på nytt.

Neida... men litt morro kan man vel ha...:D :D :D

Nille 09-06-06 22:47

Fikk den frem uten problem jeg....... :wacko:

Huldr 09-06-06 22:50

Sikkert fordi du er moderator det, Nille :) Jeg fikk heller ikke tilgang...

Ziggy 09-06-06 22:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nille
Fikk den frem uten problem jeg....... :wacko:

Vi får fram ei melding om at vi ikke har tilgang til der den ligger... så kanskje Albertine eller noen andre flytta den med seg inn i de lukkede forumene??? Ikke vet jeg, men her er meldinga v får...

Sitat:

Ziggy, you do not have permission to access this page. This could be due to one of several reasons:
  1. Your user account may not have sufficient privileges to access this page. Are you trying to edit someone else's post, access administrative features or some other privileged system?
  2. If you are trying to post, the administrator may have disabled your account, or it may be awaiting activation.

HP 09-06-06 23:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ziggy
Vi får fram ei melding om at vi ikke har tilgang til der den ligger... så kanskje Albertine eller noen andre flytta den med seg inn i de lukkede forumene??? Ikke vet jeg, men her er meldinga v får...
[/list]

Det er fordi oppskriften ligger som et innlegg i en dagbok som er arkivert etter brukerens ønske. Her er den:

Sitat:

OE pannekakerøre

Denne smaker overhode ikke eggeomelett...men nyyyydelige pannekaker eller vafler... som vaffel kan man jo evt. bytte ut fløte med rømme,men det har jeg ikke prøvd enda...

300 gr cottage cheese
9 egg
100 gr smeltet smør
1 ts salt
80 gr bokhvetemel
2 dl kremfløte
evt litt vann eller mere fløte til speing
Smør til steking

Ha alt i en bolle, og kjør det til en glatt masse med stavmikser eller i en blender. La røra stå å svelle i ca 15 minutter, og spe evt med vann om den blir for tykk.

Røra har en fordeling som er optimal... med 1,0 : 2,14 : 0,54, og består av 10,2 gr protein, 21,8 gr fett og 5,5 gr karbo pr 100 gr.

Denne oppskrifta holder til meg og madamen samt to smårollinger på 1,5 og 3 år...pluss til lunsj for en av oss dagen etterpå... det er jo mektige saker...

Stekes som vanlig pannekake, men snu den ikke før den virker "tørr" på toppen,og det dannes "bobler" under den, da er den klar til å snus... fungerer også farlig godt som vaffelrøre!

Jeg bruker å steke på 4 av 6 på ovnen vår, o så tar jeg panna av mens jeg legger bort den nystekte pannekaka, og smører panna med mere smør og har i mere røre som jeg vipper på panna og fordeler... da "boblekoker" det ikke som det ofte kan gjøre om man lar panna stå på for sterk varme. :D

Lagde med denne her hjemme, samtidig som både svigers og mitt eget opphav kom på besøk, og det ble til at de ale skulle ha med seg oppskrifta når de dro. Vet med sikkerhet at de har brukt denne oppskriften mange ganger....for dette smaker bare nyyyyydelig!!!! :p

Ziggy 09-06-06 23:12

Se der ja, der var den! Har gjort noen endringer siden jeg la ut oppskrifta ser jeg... Takk for hjelpa, HP :)

Trolljenta 10-06-06 12:52

Sitat:

Se der ja, der var den! Har gjort noen endringer siden jeg la ut oppskrifta ser jeg... Takk for hjelpa, HP :)

Kan vi få den oppdaterte versjonen?
Fikk lyst på vafler nå :sikle:

Ziggy 10-06-06 18:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Trolljenta
Kan vi få den oppdaterte versjonen?
Fikk lyst på vafler nå :sikle:

Klart du skal få den... her er den;

9 stk egg
150-170 gr smelta meierismør (jeg bruker 170 gr smør)
1 beger Cottage Cheese
75 gr mel (jeg bruker bokhvete- eller havremel)
2-3 dl rømme eller fløte (fløte passer best når du lager pannekaker av røra)
1 ts salt

Selv bruker jeg enten bokhvetemel (fås på helsekost), men har de det ikke der du handler, så kan du jo evt. bruke havremel... det har minst karber av alle de mer eller mindre tradisjonelle kornsortene... får du heller ikke tak i det, ja så gå for sammalt mel, helst grovt. Husk, du bruker ikke store mengder med mel her, så det blir sånn omtrentlig 1 gr karbo pr. hjerte, eller 6 gr karbo pr. rute.

Tåler du gluten kan du evt bruke glutenmel istedet også, det inneholder lite karbo. Rent glutenmel inneholder bare 20 gr. karbohydrater pr. 100 gr, og ca. 75 gr proteiner. Da kan du evt også kutte ut Cottage Cheese'n om du vil, da proteinmengden er ivaretatt allerede. Selv gjør jeg det ikke, da jeg overhode ikke kjenner antydning til CC smak av vaflene...

Ha alt i en bolle, og kjør det sammen med en stavmikser. La det svelle i ca 15 minutter. Deretter er det fritt fram å nye gode, velduftende rømmevafler.. etter at du har stekt dem (ikke sant, morroklumpen Fjonklen???) ;) :D ;) :D

Vil du ha den søtere, kan du skrape ut innholdet i 1-2 vaniljestenger som du tilsetter røra før du kjører den sammen med en stavmikser.

Fjonken 10-06-06 19:37

Hmfr.. Ziggy spiser visst rå vaffelrøre med baniljesmak.. hva nå det siste er.. :p

Ziggy 10-06-06 20:03

Sitat:

Hmfr.. Ziggy spiser visst rå vaffelrøre med baniljesmak.. hva nå det siste er.. :p

Yupp... bruker det som smoothie jeg. Deretter trener jeg som bare f**n, sånn at kroppstemperaturen blir såpass høy at de blir ferdigstekte i magen før de fordøyes. Sparer energi på denne måten, vet du... :p :cool: :p

Neida.. oppskrifta er retta nå den...

donjuanwannabe 10-06-06 20:09

Takk for svar! Nå har jeg testa vaffler til kampen og det smakte jo ikke værst med ost på. Men likevel minner smaken mye om omelett da og fargen er gul og vafflene blir løse i fisken. Men selv om jeg stekte lenge så forble de gule. Men hvilken temp. skal jeg egentlig bruke, jeg brukte 4. Men kanskje jeg skal bruke mer?

Men har det mye å si at jeg ikke brukte mixer? Brukte bare visp og da ble det jo litt klumper i røra. I tillegg så satt det seg veldig fast i toppen selv om jeg brukte litt smør. Vanskelige å ta ut også når de er ferdige. Blir det lettere å ta ut vafflene ut hvis tempen er større og at de er brune?

Tror jeg bruker panna neste gang jeg. Det ble mye søl også rundt vaffeljernet. Jeg hater å rengjøre. Også fikk jeg lyst på ekte vafler når jeg smakte dem... Men de var jo gode til å være sunne lavkarbo vaffler da.

Ziggy 10-06-06 20:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av donjuanwannabe
Takk for svar! Nå har jeg testa vaffler til kampen og det smakte jo ikke værst med ost på. Men likevel minner smaken mye om omelett da og fargen er gul og vafflene blir løse i fisken. Men selv om jeg stekte lenge så forble de gule. Men hvilken temp. skal jeg egentlig bruke, jeg brukte 4. Men kanskje jeg skal bruke mer?

Men har det mye å si at jeg ikke brukte mixer? Brukte bare visp og da ble det jo litt klumper i røra. I tillegg så satt det seg veldig fast i toppen selv om jeg brukte litt smør. Vanskelige å ta ut også når de er ferdige. Blir det lettere å ta ut vafflene ut hvis tempen er større og at de er brune?

Tror jeg bruker panna neste gang jeg. Det ble mye søl også rundt vaffeljernet. Jeg hater å rengjøre. Også fikk jeg lyst på ekte vafler når jeg smakte dem... Men de var jo gode til å være sunne lavkarbo vaffler da.

Du må bruke sterkere varme, ja. Da blir de sprøe og gode, mine er det ikke mulig å skille fra vanlige vafler. Og de er lette som bare det å ta ut av jernet når de er ferdige. Jeg bruker å ha termostaten på mellom 5,5 til 6,0 på jernet mitt jeg, kanskje du burde prøve det du og???

Og ja, du må bruke mikser eller foodprosessor, ellers vil du ikke får det til å blande seg godt nok. Da blir det mere omelett med ekstra innhold, ja...

Søl??? Åssen greide du det da? Brukte du ikke den medfølgende øsa??? Hos meg er det slutt på alt sølet etter at jeg begynte å bruke dette jernet, og husk nå på at du bare skal ha i nesten 1 full øse pr steking da...:p ;) :p

donjuanwannabe 10-06-06 23:20

Sitat:

Du må bruke sterkere varme, ja. Da blir de sprøe og gode, mine er det ikke mulig å skille fra vanlige vafler. Og de er lette som bare det å ta ut av jernet når de er ferdige. Jeg bruker å ha termostaten på mellom 5,5 til 6,0 på jernet mitt jeg, kanskje du burde prøve det du og???

Og ja, du må bruke mikser eller foodprosessor, ellers vil du ikke får det til å blande seg godt nok. Da blir det mere omelett med ekstra innhold, ja...

Søl??? Åssen greide du det da? Brukte du ikke den medfølgende øsa??? Hos meg er det slutt på alt sølet etter at jeg begynte å bruke dette jernet, og husk nå på at du bare skal ha i nesten 1 full øse pr steking da...:p ;) :p

Nei må droppe dette, ble dårlig i magan av dette jeg. Jeg og korn og meieriprodukter passer ikke sammen.

Ziggy 10-06-06 23:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av donjuanwannabe
Nei må droppe dette, ble dårlig i magan av dette jeg. Jeg og korn og meieriprodukter passer ikke sammen.

Kommer vel an på hvor mye du spiste og da... eller hur???

Hva brukte du i røra, forresten? Har du glutenintoleranse, så skal du ikke reagere på bokhvete, da den er helt uten gluten. Når det gjelder meieriproduktene, så er det verre, for tåler du ikke smør, rømme og evt. Cottage Cheese, ja så vet jeg ikke hva du skal erstatte disse med... :o

Nille 11-06-06 11:06

Bokhvete er ikke korn. Det er en nøtt - og det er ikke allergener i melet. Som Ziggy sier, selv de med glutenintoleranse/allergi kan spise dette. Tror også at det heller er meieripoduktmengden kanskje ? Hvis du prøvde med hvetemel kan kanksje prøve med bokhvete neste gang ?

Det var synd at du ikke tålte dem DJ :(

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:14.