![]() |
Sv: Karbohydrater i hvitvin
Så herlig.. jeg elsker Chardonnay.
|
Har funnet en annen vin. Den er visst ny på markedet. Fikk anbefalt den av Vinmonopolet og jeg likte den.
Skal bare se om jeg får lagt inn linken nå... http://www.vinmonopolet.no/is-bin/IN.../WFS/store-vmp- |
Nope. Det funka ikke. Gå på vinmonopolet.no og søk på canaletto. Det er den øverste som kommer opp på lista. 2004/2005 til kr. 89,90.
|
Hva med denne??
http://www.vinmonopolet.no/is-bin/IN...mpTo=OfferList Det står at det er 0,0 sukker i den :D |
0,0 karber må da gi en ekstremt tørr vin..
|
Jeg liker ikke tørre viner. Kan det være en ide å tilsette litt kunstig søtning for smakens skyld? Noen som har prøvd det? Liker best litt søte viner a la Blue Nun. Schwartze katze o.l.
|
:eek: Kunstig søtstoff i tørr hvitvin ??????? Det er det verste jeg har hørt. Da ødelegges vinen og da er det like godt å finne noe annet å drikke ...
|
Alt må prøves.. også det. Kan jo hende det blir godt.. hvem vet?
|
Hm.. Det må testes ja. Kanskje best med flytende da?
|
sukker i vin= karbohydratmengde??
Jeg synes at J.p chenet Cabernet-Syrah 2005 er en god vin til "terrasse bruk", så jeg tenkte jeg skulle sjekke karbohydrat innholdet i denne.
På vinmonopolet sine nettsider står det følgende: Innhold: Alkohol 12,00% Sukker: 4,60 g/l Syre: 5,30 g/l. Vil dette si at denne vinen inneholder 4,6 g sukker per 1 liter vin, og er dette i så fall det samme som 4,6 g karb per 1 liter vin? Altså ca. 1,15 g karb per glass (2,5dl)… I matvaretabellen står det jo at 100 g (ca. 1 dl)12% rødvin inneholder ca. 2,5 g karb, altså ca 6,25 g per glass (2,5 dl). Og 100 g sukker = 100 karb. Altså, stemmer det da at denne vinen har 4,6 g sukker = 4,6 g karb per 1 liter? Eller er jeg helt blond nå…..:confused: :o Skulle innholdet på polet sine sider egentlig vært oppgitt i dl….? |
4.6 gr KH pr liter er jo det samme som 0,46 gr pr dl, så da er det jo bare å regne seg frem? et glass vin er vel 1,25 dl, dvs 0,58 gr kh pr glass..
Eller? |
Sv: sukker i vin= karbohydratmengde??
Nja, ville ikke stolt på det, er litt forvirret selv. De fleste chabliser ligger f.eks. rundt 2-3g sukker per liter (som vel ikke er spesielt mye eller lite), men i tabellen til vinmonopolet står det 25g KH/liter i halvtørr vin :confused:
For at dette skal stemme må det være ANDRE karber enn fra sukkeret, fra hva vet jeg ikke men.... 25 g KH/liter stemmer veldig dårlig med listene i Ketolyseboken ihvertfall (ca 0,2 KH/glass tørr hvitvin). Hvem tar feil? Er det feil i vinmonopolets tabell som sier 25g KH/l (som ble pastet inn i denne tråden)? Håper virkelig det, her må noen ta ansvar og sjekke opp! Og en annen ting: hvis det stå "0 g sukker" på en vin i oversikten fra vinmonopolet så mistenker jeg at det betyr "vet ikke/ingen opplysning". Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:44. |