![]() |
La oss si at det er "hun" som lager maten hjemme hos dere. Hva ville du da ha sagt om hun hele tiden lagde mat 3 timer etter at du mente det var nødvendig med mat....:eek:
|
Helt ok
Siden jeg lager enten bare min mat eller alles mat. Det er ikke så ofte vi har samme maten. siden jeg spiser lavkarbo og de( fruen og barna)spiser hva som helst. Gjerne Grandiosa, pølse og spagetti ol. Det viktigste i vår familie har alltid vært at det tar kort tid fra vi er kommet hjem til maten står på bordet. Derfor har vi nesten alltid ferdig mat eller halv fabrikata. ( er det rart at jeg lager min egen mat). Mat er viktig for meg så jeg har ingenting i mot å lage mat. Dog er jeg ikke særlig flink så, søndags middagen er fruen sitt ansvar. |
Spørsmålet var ikke hvem som gjør hva, men hvem skal bestemme når hva er nødvendig?
- Skifte bleie på unger - Lage mat - Handle - Vaske klær - Støvsuge - Vanne planter - Vaske bil - Pusse vinduer - Gå på jobb - Ringe en venn som er syk - osv osv.... Noe gir seg selv, men ellers så bør en bli enige om diverse tidspunket og viktigheten av at det følges, slik at de andre har noe å forholde seg til. Noen ganger har det med rekkefølge i arbeid å gjøre. Kjekt om det blir støvsugd før det vaskes ...Jobb/fritid... Treningstøy som vaskes før neste trening osv...Alt behøver ikke være etter klokka, men noe må en kunne forholde seg til. Det er mer enn en i en familie...:rolleyes: :rolleyes: |
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
|
Vel , ungene må selvsagt passes på og den syke vennen bør ringes.
og på jobb må man om man vil eller ikke. Resten kan stort sett utsettes. Vinduene greier seg med et par ganger i året.ok 3- 4 ganger Klesvasken tar fruen, og det er egentlig helt unødvendig at det bare er hun som gjør den. Vaske bil? maks 2 ganger i året. Før og etter ferien. Hadde nok sett anderledes på det om jeg hadde hatt en ny og fin bil. Handlingen burde vi kansje hatt mer kontroll på. Stort sett så er det jeg som handler eller så tar vi det sammen rett etter jobb , da har vi ikke liste og glemmer alltid noe. så da må jeg ut igjen, eller vi greier oss til neste dag( hvor vi glemmer noe annet). Ungene har stort sett drevet oss fra skanse til skanse så nå er vi begge fornøyd hvis det ser sånn høvelig ut og vi voksne har litt energi igjen når kvelden kommer. Det jeg egentlig mener er at husarbeid ikke bør ha topp prioritet i hverken kvinners eller menns liv. Nå tror jeg ikke at det er så mange igjen av den gammle skole , men enkelte prioriterer husarbeid fremfor seg selv og det er rett og slett galt. :cool: |
Fint det Begod, at du har omsorg for oss damene :D
|
....og nå har Iset lagt inn så mange VIDUNDERLIGE og enkle retter her at nå kan sikkert du imponere på kjøkkenet med masse godt som hele familien kan få glede av....Så de slipper å spise Pizza bestandig ;)
|
Jeg skjønte poenget , men man blir ikke sulten av litt støv, så jeg syns sammenligningen var litt søkt.
Poenget mitt var, at i stede for å vente på "maten "så ville jeg lagd den selv. Slik flere av dere gjør. Så poenget jenter er at dere bør slenge dere på sofan en stund så vi gutter for slippe til og rydde av bordet etter middagen og slikt. Hvis jeg er dønn sliten så vil alt få stå til jeg har fått slappet av litt. Jeg kan bare ikke se noe galt i det. |
Sammenligningen med mat, er nok ikke så søkt...
Mangel på trivsel kan gnage som sult av og til det og......men jeg skal ikke begi meg ut på en diskusjon om hva som er rett eller galt....Bare vinkle det litt fra et annet ståsted. Snakker ikke for "min syke mor" for jeg har en samboer som helt sikkert er vel så "ryddig" anlagt som meg.......vi kjører i tospann :D :D men jeg lager maten :D :D "Mor koker og far snekrer"....:lol: |
Sitat:
Det sies jo så mye fornuftig her.... ja og det bildet med mat 3 timer etter at du er sulten burde virkelig få det til å gå et lys opp for deg. I går fikk mannen svinkjeft av meg. Dvs ikke kjeft rettet mot ham spesielt, men mot den mannlige delen av denne kloden. Foranledningen var at jeg chattet med en venninne på MSN. Hun var tydelig stressa fordi hun er i innspurten av praktisk pedagogisk utdanning (for å bli lektor). Mannen hadde lovt at han skulle hente ungene i barnehagen noen ganger denne uken, men dengang ei :mad: . "Han har det så travelt på jobb skjønner du". Hvorfor er det ikke slik at kvinner bare sier at "desverre så kan jeg ikke hente barna i dag for jeg må....." . Jada jeg vet at det er mange som ikke har det slik, og at det er mange unntak her inne på dette forumet, men enda finnes det mye innesnødd urettferdighet og dobbelt (trippelt-) arbeidende kvinner - ja alt for mye/mange! :realmad: . Sorry at jeg blir litt engasjert :rolleyes: . Jeg er ganske snill og hyggelig, og egentlig ingen rødstrømpe, men jeg har en hissig rettferdighetssans. |
Vel, den mannen som prioriterer jobben i stedet for å hente ungene i barnehagen er helt nedsnødd og har noe fundamentalt galt med prioriteringene sine.
Eller så er han ikke særlig fornøyd med at konen hans utdanner seg, så han saboterer hele opplegget. Slike idioter fins, (jeg håper jeg tar feil) Gir det dere virkelig en fysisk smerte at det ikke er rent og pent bestandig. Merkelig og unødvendig mener nå jeg. Må være noe psykisk årsaker til at der må Være rent. Det har jo egentlig ingen praktisk betydning. ( tenker på litt støv og slikt ikke når det ser ut som et bombe nedslag) |
Sitat:
Hipp, hipp hurra for sviffer! :D (Det er ikke særlig gøy med små barn som kryper rundt på gulvet og blir full av støv og skit, og hvertfall ikke når det er de som kom på overraskelsesbesøk sitt barn...:rolleyes: ) |
Det har vel generellt med trivsel å gjøre. På samme måte som vi liker å gå med rene klær og ta på treningstøy uten svettelukt:cool:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Husker ikke helt , men jeg mener nå vi og var mye mer nøye når barna var små.
Da må man være nøye for at de ikke skal finne små ting å putte i munnen og slikt. Nå var mor hjemme sammen med barna til de var fylt 1 år så det var nok hun som gjorde det aller meste av husarbeide på den tiden. Når jeg kom hjem så fikk jeg stort sett ta vare på ungene. skifte bleier og slike hyggelige ting.:) Vi har egentlig ingen fastsatt rutine på tingene hos oss. Men det er nå blitt sånn at vi begge slipper å gjøre de tingene som vi syns er verst å gjøre( stort sett). |
Bare et lite tips
I går kom denne fra min frue:
Kjøkkenet er ditt ansvar!!!!!!! Kjøkknet så bombet ut, men det vat mye bedre å få beskjed om at det var mitt ansvar enn noe mas om at nå måtte jeg rydde på kjøkkenet. Så, jeg gikk glad og fornøyd og ryddet opp i bombe nedslaget :) . |
:)
|
*ler*:)
Høres bra ut Begod! Så det går fint å rydde så lenge ingen maser da...;) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Det er veldig kjekt å se hvordan kommunikasjon og kommunikasjonsformer virker inn på forhold... Det er veldig gøy å se det Begod skriver i denne tråden, for først så er han hissig på husarbeid som må gjøres når hun vil, men når det blir sagt på rette måten, så er det mye greiere. Gikk til og med fornøyd ut og ryddet hele bombenedsalget...:) Det er egentlig ganske utrolig hvor mye kommunikasjon har å si... Måten ting blir sagt på er viktig. Og det er også viktig at vi finner ut av hva som fungerer sammen med den vi lever med... Situasjoner løser seg ofte lett bare ved at de rette formuleringene blir brukt. Det er jo slik at vi alle har med oss våre komunikasjonsmønster hjemmefra våre "gamle" familier og fra det sosiale rom vi kommer fra... Ofte kan noe som blir sagt på en måte oppfattes som noe helt annet hos en som kommer fra en annen setting igjen. 5 personer kan høre samme setningen og oppfatte den helt ulikt, og legge helt ulike ting i den.... |
Sitat:
Hadde store problemer under militærtjenesten også, hersens befal som maste om alt mulig dill - dall. Tåler ikke mas og å bli komandert. Har alltid vært sånn. Trenger friheten min jeg. Frihet under ansvar er et prinsipp jeg liker. |
Begynner å skjønne dette...:p
Frihet under ansvar er et bra prinsipp.. Det er viktig at vi får være frie men da er det også viktig at vi har fordelt ansvar også... Slik at en ser hva en trenger å gjøre innenfor friheten... :P Det var sikkert klossete formulert, men du skjønner hva jeg mener? :) |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:13. |