Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Middag (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=120)
-   -   Fjonkens lavkarbopasta (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=9280)

Fjonken 22-08-06 09:34

Sv: Fjonkens lavkarbopasta!

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Siljevanilje
nei trokke det er bakepulver i bakemiksen t torkil, bare myseprotein og glutenmen..

Nei det stemmer, men er forholdet mellom proteinmel og gluten riktig da? Dersom det er for lite gluten vil du ikke få den klebrige konsistensen som er så viktig i en pastadeig. Ha litt glutenmel i bakhand, sånn at du kan regulere deigen underveis.
Lykke til!

Ziggy 01-04-07 21:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fjonken (Innlegg 177767)
PASTA PRONTO!
2 porsjoner

2 store egg eller 3 små
225 g soyaproteinpulver. ( Jeg brukte vege fuel fordi den har 0 karber)
25 g 100% glutenmel
1/2-1 ss rapsolje
1/2-1 ts salt
1-2 hvitløksfedd
Basilikum etter smak
Vann

Olje, egg, salt, krydder og presset hvitløk piskes lett sammen. 3/4 av det sammenblandete melet tilsettes. Kjøres i kjøkkenmaskin til det blir en ball, evt kna sammen for hånd. Resten av melet tilsettes og knaing/kjøring fortsetter til deigen er jevn og glatt. Blir deigen tørr kan litt vann tilsettes litt om gangen til fast, glatt og uklisset konsistens oppnås. Deigen skal verken klistre, eller smuldre. Ved klistring tilsettes ørlite soyaproteinmel. Ved smuldring tilsettes litt vann. Deigen deles i 2 og pakkes i plast og legges i kjøleskap 1 times tid.
Strø bordflaten med litt soyaprotis og kna deigen på ny og kjevle den ut til en tykk leiv. Kjør leiven gjennom pastamaskin til ønsket tykkelse og bredde og alt det der..

Fersk pasta legges i fosskokende lettsaltet vann og skal fosskoke uten omrøring i 2-3 min.

Serveres straks og da gjerne med en utvalgt lavkarbo pastasaus..

Per porsjon er det 6 g karber og da er porsjonene ganske rause.

Pusher litt på denne jeg, i og med at det er en del nye her inne som kanskje ikke har fått med seg at de kan lage sin egen lavkarbopasta og lasagne med bare 6 gr karbo pr porsjon...

Vel verd et forsøk...

.

ninne 01-04-07 22:46

noen som laga denne med ketolyse bakemixen?

Turteldua 26-04-07 13:21

Hei!Jeg er helt ny her, og mannen min og jeg går på Atkins. Vi er glad i hjemmelagede fiskekaker, og lurer på om man kan blande farse med soyaprotein, eller vege fuel. Kan noen fortelle oss hva vege fuel er.....Hvor får man tak i det? Hadde vært fint å vite dette, da har Barentshavet som nærmeste nabo,og har tilgang på fisk....
Spennende å lese alt dere drøfter, flott med oppskrifter uten alt det vanskelige utenlandske som jeg ikke aner hva er og ikke får tak i !

chili 16-04-08 13:12

Sv: Fjonkens lavkarbopasta

Dytter! :)

karbofix 28-08-08 22:36

Går det ann å lagre de lavkarbopastaene på en eller annen måte eller må de lages og brukes med en gang.....
kunne godt tenkt å hatt noen liggende.....

deniz 23-02-09 22:36

lagde pasta på bakemix, gluten mel og fiberhusk i går..før jeg fant denne siden, så det er gøy å se andre er inne på tanken...

pasta sjennerelt blir tørket ved bare å henge det opp eller som meg rullet tagliatellen i små ringer, og la det på en rist, satte de i ovnen og lot det stå med viften på i ovnen uten varme.. man trenger ikke ha vifte, men jeg ville få det ut av veien...ellers lar dere det bare ligge/henge til det er tørt.
lagre det i en lufttett beholder, så holder det seg i et par mnd...

Sanko 19-03-09 17:49

Nydelig!!!

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:05.