Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Artikler (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=73)
-   -   Sover du nok? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=9789)

jorang 28-03-07 14:17

Sv: sover du nok?

Jer har vært i ketose siden januar, og har aldri i mitt liv sovet så mye som siden jeg begynte med ketolysekuren.

Før sov jeg 5-6t pr natt, nå trenger jeg jaggu minst 8t hver natt for å 'overleve'. Blir så trøtt når klokka nærmer seg 10-halv11 at jeg velger å 'binge'
i stedet for å slumre på sofaen.
Trener mye - regner med at dette påvirker søvnbehovet.

...men merkelig nok har jeg masse energi nå - mye mere enn før ketolysekuren :)

Tuppen 30-03-07 00:25

sove???

har lakenskrekk- hatt det i alle årene mine... blitt liksom verre med årene... men så lenge jeg fungerer så bryr jeg meg ikke særlig om det... utenom de fordømte ringene under øyene hehehe ( men takk gud for at det finnes sminke!!) sover som regel 2-3 timer pr natt i trondheim... og døgner gjerne ett par dager... men hjemme hos mamma sover jeg mer!!

chili 03-04-07 20:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Alyssa (Innlegg 250076)
Søvn - hva er det? :kadetgaar

De siste åra har jeg vært heldig viss jeg har fått 3-4 timers søvn i døgnet, det er mer vanlig med 0-2.. Den siste uka har jeg ikke sovet i det hele tatt... Nå er det like før jeg går fra min siste rest av vett her :wacko:

Alyssa den søvnløse :(

Da er vi to - - -

Oppgitt.

chili.

chili 03-04-07 21:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av lilletrine (Innlegg 250181)
Dette rådet hjelper ikke på smertene, men på magen og søvnen min ihvertfall: Kalkun til kvelds.

He he, du har rett i det! :D
(kalkun er jo velkjent for å være søvndyssende.. !)

Godt du har humor også.. ! :) :D

slaskalainen 03-04-07 21:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av chili (Innlegg 253190)
Da er vi to - - -

Oppgitt.

chili.

Chili og Alyssa. Dette må dere fikse.Bruk fastlegene deres. Om nødvendig bør dere vel akseptere sovemedisiner om de mener det. Ingen skam i det.
Søvnløshet over for lang tid sliter mye på kroppen og sinnet. Men jeg er ingen lege. Men anbefaler om det ikke retter seg å besøke en.

Dette er en bra artikkel om søvnvansker.

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=336842

Manina 04-04-07 20:13

Til Chili og Alyssa:
Selv har jeg aldri vært så plaget som dere, men jeg har alltid vært B-menneske, og i perioder har det nærmest vært umulig å få sove før det gryr av dag...
Etter å ha gått over på lavkarbo har jeg blitt bedre. Samtidig begynte jeg også å bli flinkere til å få nok dagslys. Jeg tar også kosttilskudd.

Dere bør absolutt oppsøke lege ja, men sovemedisin kan dere jo ikke gå på særlig lenge, så dere får insistere på noe mer omfattende oppfølging.

I mellomtida forsøk å få så mye dagslys som mulig, og så tidlig på dagen som mulig.

chili 04-04-07 23:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Manina (Innlegg 253613)
Til Chili og Alyssa:
Selv har jeg aldri vært så plaget som dere, men jeg har alltid vært B-menneske, og i perioder har det nærmest vært umulig å få sove før det gryr av dag...
Etter å ha gått over på lavkarbo har jeg blitt bedre. Samtidig begynte jeg også å bli flinkere til å få nok dagslys. Jeg tar også kosttilskudd.

Dere bør absolutt oppsøke lege ja, men sovemedisin kan dere jo ikke gå på særlig lenge, så dere får insistere på noe mer omfattende oppfølging.

I mellomtida forsøk å få så mye dagslys som mulig, og så tidlig på dagen som mulig.

Jeg kryper til korset (d.v.s. drar til lege) og får resept på sovepiller (svake) hvis det blir for ille.

... men så har det tidligere kommet (søvnløshet / lite timer pr natt) og gått i perioder m meg.

(Nå er det også p.g.a. store smerter enkelte dager... den er værre. (leddsmerter.) )

uansett, det er viktig å sove nok og
å sove godt, hver natt. !

chili 04-04-07 23:39

Sv: Sover du nok?

... he... dagslys og tidligere...

Tidligere enn kl 0630 ? Sikker ??

:rolleyes: :D

chili 05-04-07 00:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av slaskalainen (Innlegg 253231)
Chili og Alyssa. Dette må dere fikse.Bruk fastlegene deres. Om nødvendig bør dere vel akseptere sovemedisiner om de mener det. Ingen skam i det.

Dette er en bra artikkel om søvnvansker.

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=336842

Veldig bra link!

Takker!

lilletrine 05-04-07 08:50

I natt fikk jeg bare sove et par timer pga. intense ryggsmerter.
Lå å vred meg og stresset...
La på meg 1 kg!
:mad:

jeef-micro 05-04-07 10:57

Jeg sliter med søvnen for tiden også, mest pga hodepine, nakkesmerter og generelt stress :( rekner med at det går over når jeg får ordnet opp i saker og ting...

Manina 05-04-07 11:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av chili (Innlegg 253680)
... he... dagslys og tidligere...

Tidligere enn kl 0630 ? Sikker ??

:rolleyes: :D

:confused:

donjuanwannabe 05-04-07 23:27

Det er vel en av mange gode grunner til at jeg følger lavkarbo. Jeg sover så godt! Og er mere opplagt når jeg er våken.

Manina 06-04-07 00:54

Ja, samme her, Donjuanwannabe! Derfor er det litt leit, at det ikke virker sånn for alle!
Håper bare det går over!
Og nå skal jeg legge meg... :rolleyes:
Riktig god natt og sov godt alle sammen!
:sove:

lilletrine 06-04-07 04:31

Sitter her med smerter midt på natta og er så uendelig trøtt....nytter ikke med lavkarbo når ryggen verker som et helvete...løper å henter varmepute....

Manina 06-04-07 13:02

Jeg skjønner det, Lilletrine! Ønsker deg en snarlig bedring av ryggen! Og håper du kan få behandling som virker, om det ikke er noe som går over av seg selv.

lilletrine 06-04-07 17:03

Takk!
Er under utredning, men det tar sin tid...
Har prøvd fysioterapi, medisiner og kiropraktor, men blir bare verre.
:eek:

chili 07-04-07 00:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Manina (Innlegg 253790)
:confused:

Jeg mente : mener du at jeg bør stå opp TDLIGERE enn kl 06.30 ??

Jeg må nemlig stå opp kl 0630 5 dager i uka. (har stort barn m 3 0'te timer pr uke.)

Derav denne: :rolleyes:

Frisk luft er greiere... :)

chili 07-04-07 00:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av donjuanwannabe (Innlegg 253957)
Det er vel en av mange gode grunner til at jeg følger lavkarbo. Jeg sover så godt! Og er mere opplagt når jeg er våken.

Enig!! :)

Nå sover jeg som en stein.

.. når jeg først har sovna. :rolleyes:

(ekstra godt med ferie her i gården..!)

Manina 07-04-07 18:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av chili (Innlegg 254208)
Jeg mente : mener du at jeg bør stå opp TDLIGERE enn kl 06.30 ??

Jeg må nemlig stå opp kl 0630 5 dager i uka. (har stort barn m 3 0'te timer pr uke.)

Derav denne: :rolleyes:
Frisk luft er greiere... :)

Nå skjønte jeg... Jeg sa dagslys så tidlig som mulig. Sa jo ikke at du måtte skaffe deg det om morgenen, om det er for tidlig for deg, eller det ikke lar seg gjøre. Selv merker jeg at det har effekt selv om ettermiddagen, men at jeg "må" ha minst en halvtime hver dag.
Det skal visstnok være bra for så mye, dagslys, så jeg anbefaler deg å prøve og se om det hjelper!

Photobscura 07-04-07 23:37

Vi har vinduer på begge sider av solen, altså oppgang og nedgang. Jeg drar fra gardinene og henger i solsteken fra vinduet om jeg ikke skulle komme meg ut. Guri malla, jeg kjenner at det gjør godt!!

chili 08-04-07 00:47

Når det gjelder søvn, mener jeg, generellt, at det er viktig

både å sove nok hver natt : ( minst 7 t pr natt. )

og ikke minst ha en jevn døgnrytme.

Photobscura 08-04-07 12:43

...Men når det gjelder døgnrytme så merker jeg at jeg har langt lettere for å hente meg inn etter en helg enn det jeg hadde før:D

(har litt dilemma med at jeg liker å være oppe sent, og å stå opp tidlig -det er liksom det foretrukne.:rolleyes:)

chili 10-04-07 18:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro (Innlegg 188383)
fant denne på vgs nettside:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=124373

Her er starten på denne tråden !

:)

( 1ste innlegg, m link. ).

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:23.