Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   Drøssevis med spørsmål fra nybegynneren Eno (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=9806)

Lemen 01-08-06 12:37

Sv: Drøssevis med spørsmål fra nybegynneren Eno

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fjonken
Jeg så da visselig at de stappa potetmel i kjøttdeigen da. Men om det ikke er stivelse i kjøttdeigen, hvor kommer da karbene fra da Torkil?

Blander meg litt inn i diskusjonen her jeg...

Viss du ser på gilde sine sider, så inneholder hverken kjøttdeig eller familiedeig karbohydrater :)

http://www.gilde.no/produktoversikt/...deig,_kvernet/

Fjonken 01-08-06 12:39

Der er ikke forplikta til å oppgi karbenivåer under 1,0 g pr 100 g
Ergo skriver de 0 karber.

jankph 01-08-06 13:01

Jaja, en god grunn til å holde seg til rent kjøtt. Her i huset går det bare i nakkekoteletter eller flinsteik eller ribbe, da vet jeg ihvertfall hva jeg får og jeg får litt fnatt av maset om null-komma-noe-karbene. Det blir jo som å spise en kalori eller to for mye når man er på en telle-kalorier-diett.

Iset 01-08-06 13:08

Nåja, blir vel ikke helt det samme siden man jo skal ha omtrent flere tusen kalorier, mens de fleste på lavkarbo ligger på under 100 gram karbohydrater. :D
Men jeg skjønner hva du mener. Selv har jeg gått bort fra den ekstreme tellingen for det ender bare med frustrasjon og kjempesprekker. Hva andre gjør får være opp til dem altså, men jeg føler ikke det passer helt for MEG. Så jeg holder meg til sunne karber, teller ikke. :)

Nille 01-08-06 13:35

Fordi om en selv går på lavkarbo versjon med +/- 100 karber pr dag, må en kanskje svare etter hvilken type diett den som stiller spørsmålene går på.
Og går man på Ketolysekuren, som eno her, så gjelder det der å holde seg rundt 15 karber pr dag. Da kan selv 1 karb bety noe. Mulig det kan virke noe "hysterisk" for de som spiser annerledes, men det skal allikevel respekteres :) - og for noen er det nødvendig. Svarene må gis på det grunnlag.

eno 01-08-06 13:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nille
Og går man på Ketolysekuren, som eno her, så gjelder det der å holde seg rundt 15 karber pr dag. Da kan selv 1 karb bety noe.

Phu, glad jeg har ferie, jeg, for jeg teller og teller og teller.....

:D

Melania 01-08-06 18:40

Sitat:

Familiedeig kommer jeg aldri til å spise. Jeg har sett hvordan det produseres og hva det produseres av. Masse slintrer og sener og hinner og sånt.. Blæææh!:eek:

Må bare si meg helt enig, familiedeig er jo bare "billig" avfall..
Nei jeg liker "rene" produkter mye bedre.

themonk 01-08-06 19:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Melania
Må bare si meg helt enig, familiedeig er jo bare "billig" avfall..
Nei jeg liker "rene" produkter mye bedre.

...men nå er det jo ofte sånn at det vi i den vestlige verden ser på som avfall er den mest næringsrike maten. Du blir ikke gammal av å spise karbonadedeig og kyllingfilet. ;)

Fjonken 01-08-06 20:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av themonk
...men nå er det jo ofte sånn at det vi i den vestlige verden ser på som avfall er den mest næringsrike maten. Du blir ikke gammal av å spise karbonadedeig og kyllingfilet. ;)

Hva underbygger du den påstanden med? Er svært lite næring i bindevev da. Og det er det flust av i familiedeigen. Derfor den er så billig.

themonk 01-08-06 21:23

Sitat:

Hva underbygger du den påstanden med? Er svært lite næring i bindevev da. Og det er det flust av i familiedeigen. Derfor den er så billig.

Jeg mente ikke at familiedeig var så fryktelig næringsrikt... bare at som en regel er den maten vi i den vestlige verden ser på som avfall ofte den mest næringsrike. (Sånn som lever, nyrer, hjerne, beinmarg, mageinnhold osv) Selv om karbonadedeig og kyllingfilet er veldig delikat så er det ikke nødvendigvis sunnere.

Fjonken 01-08-06 21:36

Der er jeg enig med deg. At innvoller og blod er mer næringsrikt enn plain kjøtt. Men det er smaken som får meg til å holde meg unna det. Skulle gjerne ha likt lever og nyrer og blod, men jeg brekker meg hver gang jeg prøver. Klarer ikke smaken.

donjuanwannabe 02-08-06 23:21

Sitat:

Jeg så da visselig at de stappa potetmel i kjøttdeigen da.

Er det ikke da den blir til kjøttfarse da?

Kjøttdeig skal jo være rent kjøtt uten tilsetninger, ikke ett blandingsprodukt. Ellers føler jeg meg lurt. Kjøttfarse kjøper jeg aldri men det vet jeg er ett blandingsprodukt.

Karbonadedeig; er det bare "fettredusert" kjøttdeig?

Familiedeig; kjøttdeig men....? Forklaring takk!

Spirea 03-08-06 01:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset
Ja du har visst rett. Nå fikk jeg litt bakoversveis. Hvor kommer karbene fra da? Mattilsynet sier jo at kjøttdeig er rent kjøtt bare med litt mer fett enn karbonadedeig, men det kan vel ikke stemme, for rent fett inneholder jo ikke karber? Ikke at de få karbene der betyr noe for meg uansett, jeg teller jo egentlig ikke.

Tror jeg må ta en harrytur snart og kjøpe inn karbonadedeig. Det smaker jo uansett bedre, syns jeg. Var i Svinesund for noen uker siden og der hadde de karbonadedeig til 33 kr kiloet!! :eek: :eek:
Desverre kunne jeg ikke kjøpe med meg hjem siden jeg skulle fly.

Jeg bor ti min. fra grensa, men er jo veggis. Dumt egentlig - å være ikkerøyker og veggis når man bor et steinkast fra Svinesund :cool:

Iset 03-08-06 10:26

Spirea: feigt!!!! :P

DJWB: ja, om det er potetmel i kjøttdeig er vi forbrukere kraftig lurt, for her står det jo at kjøttdeig kun er rent kjøtt, is og salt. Det er delvis renskåret for sener og slikt, så det finnes jo litt, men jeg kjenner jo ikke smaken av det, så det driter jeg i.

http://www.matprat.no/BulletListArti...mnu1=5014&mnu2

Sitat:

Kjøttdeig er malt storfekjøtt som delvis er skåret fritt for sener og fett. Kan inneholde opp til 14% fett.

Kjøttdeig er altså kvernet rent kjøtt, tilsatt is og salt - ikke noe mer!
Jeg skal sende en mail til Gilde eller noe, og spørre om det med potetmel, for er det potetmel i kjøttdeig blir jeg forbanna!

Fjonken 03-08-06 11:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av donjuanwannabe
Er det ikke da den blir til kjøttfarse da?

Kjøttdeig skal jo være rent kjøtt uten tilsetninger, ikke ett blandingsprodukt. Ellers føler jeg meg lurt. Kjøttfarse kjøper jeg aldri men det vet jeg er ett blandingsprodukt.

Karbonadedeig; er det bare "fettredusert" kjøttdeig?

Familiedeig; kjøttdeig men....? Forklaring takk!

Karbonadedeig er renskåret biffkjøtt som er kvernet og tilsatt ørlite salt og vann.

Kjøttdeig er kvernet biffkjøtt med ca 14 % fett, tilsatt vann og salt. Og på omvisning i slakteriet og produksjonsanleggene til Gilde i Oslo tilsatte de ørlite potetmel for at deigen ikke skulle smuldre som de sa.

Kjøttfarse: kjøttdeig tilsatt krydder, en god del mere fett enn kjøttdeig og også en god del mere potetmel/stivelse

Familiedeig: kjøttavskjær som kvernes, tilsettes masse fett, vann og salt.

På omvisningen var vi innom alle disse og fikk både se og forklart hvordan de produseres. Familiedeig er laget på basis av lavkvalitets kjøtt..Ergo noe jeg aldri kommer til å spise..

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:35.