![]() |
Sv: Nannahs Eplekake
Prøvde meg på en ny kake i går jeg. 170 gr mandler, 50/50 rømme og CC, 16 gr splenda og et eple... Ble litt mindre karber og mye fastere i fisken. Stekte den 30 minutter. Nyyyyydelig :sikle: Kanskje litt mer splenda neste gang, men det blir sikkert søtt nok med litt krem til....
Denne har du virkelig bergtatt meg med, Nannah. Er bare så suuuper god (og jeg går ned i vekt selv om jeg har et stykke om dagen :lol:) |
har du prøvd den m bringebær i Linda? Knallgod da og :)
|
mmm....
men tenker du bringebær i stede for eple, eller med f.eks bringebærsaus?? SIkkert godt begge deler :p Skal sannelig prøve... |
Bytte ut eple med bringebær...droppe kanel da! :)
|
Denne skal testes ut i morgen, men hva kan jeg bytte ut 150 nøtter med?
En nøttellergiker kommer... |
Sitat:
Hørtes forresten minst like godt ut å lage den som bringebærekake. |
tror du bare må smake deg fram med mengden...men jeg kan tenke meg 100-150 g
|
Sv: Nannahs eplekake
Jeg lurte på om det er noen som har prøvd denne med bringebær oppi? Ser noen foreslo det her og lurer på om det ble prøvd..
|
Jeg må jevnlig dele ut kopier av denne oppskrifta. Og det er ikke rart så god som den er. I min ovn så må jeg forlenge steketida ganske mye, ellers blir den sånn puddingaktig.
|
Jeg serverte denne til en vennine her om dagen og hun syntes den var veldig god! Vi likte den godt!
Jeg delte røra i to små aluminiumsformer( 15cm i diameter tror jeg) og frøs ned den ene. Neste gang skal jeg prøve med bringebær i, fikk ikke gjort det nå fordi jeg ikke hadde nok. |
Hei,
Kan 100 gr mandler byttes ut med mandelmel, samme mengde? Jeg er på lavkarbo, spiser i snitt 95 g karb dagen, så tenker ikke på spørsmålet ifbm. kostholdet mitt, men på maken/konsistensen, mengden, heving, osv. :) |
Mandelmel inneholder mindre væske enn malte mandler så jeg vill tro 50-75 g er nok...prøv deg fram :ja:
|
Min ble ikke stekt på 20 minutter....prøver å sette den inn igjen....merket det først da jeg skulle smake på og smaken var det ikke noe galt med altså! Gleder meg :)
|
Denne så digg ut altså! Syns høykarbere og denne er god eller?
Hvor stor form bruker du og ca hvor høy er kaka da? Vil ha en litt stor/høy kake, så må bare vite om jeg må legge til en halvdel el? |
Sitat:
Min blir ikke veldig høy, men det kommer jo an på str. på forma. |
Neste gang bruker jeg splenda! Jeg prøvde med sukrin, men kaken ble ikke gjennomstekt (etter 50 min i ovnen) og fikk sånn kaldt og sår følelse av å spise et stykke. Synd, for smaken var ellers helt fortreffelig.
Til helga prøver jeg igjen og gleder meg =) |
Lagde denne med Natreen i dag. Syntes 2,5 dl søtning hørtes mye ut, så jeg tok 1,5..men syns likevel jeg kunne brukt mindre.
Men kaken var KJEMPEGOD!!! Overrasket over at man får til SÅ god eplekake på lavkarbo. :D |
Kan man lage den i muffinsformer??
|
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
Den glei rett forbi meg gitt. hehe.. Da blir det en eplekake til helgekosen:o |
Sitat:
Gled deg, den er kjempegod med både epler og pærer!:sikle: |
har nettopp lest at den beste smaken får man om man blander 2-3 søtningsstoffer! Jeg har veldig mange forskjellige i skapet da. men noen som vet om jeg kan smake til? skal røra være veldig søt før steking? hender det står at røra er søtere enn det ferdige produktet. takk!
|
Sitat:
|
lurer på hva jeg gjorde galt jeg..
Hadde doble muffinsformer. helte opp i røra Hadde på 200 grader i ovnen og etter 20 min så hadde da røra rent ut av formene, den var mørkebrun.:( Smaken var jo så som så med. Kan det ha noe med at jeg puttet eplene i røra og ikke på toppen kanskje?? Jaja vi prøvder igjen |
Du må bare fylle formene hallvfulle. Røra sveller:)
|
Om du må steke muffins i 50 min så er det noe alvorlig galt med ovnen din :eek:
|
Sitat:
Har laget både eplekake og en med pærer og begge ble veldig bløte/rå/ustekte, nesten så de var ekle:eek:. |
Ja jeg bruker varmluft..men jeg pleier å skrive det ioppskriftene gjør jeg ikke?
Ble usikker nå :p |
Sitat:
Jeg bruker aldri varmluften, har liksom aldri vent meg til det, så om det ikke står eksplisitt, tenker jeg ikke på det!:p |
Forandret den nå...det er år og dag siden jeg har bakt kaker...håper det funker bedre nå da:)
|
Ikke noe å si på smaken, men den hadde nok vært enda bedre med riktig konsistens!;):D
|
Går det an å bruke stevia istedet for splenda..?:o
|
Det har jeg gjort og det gikk veldig bra, måtte smake meg fram litt for å få rett mengde.
|
Sitat:
|
Nå har jeg bakt denne og herlighet denne var god!!!
Tilogmed guttene i huset går å gomler på kake her nå:) Har rømme på ..mmm Har prøvd diverse kaker her inne men denne var bare helt fantastisk:) Takk for oppskrift nannah!:) |
Tenkte jeg skulle lage denne til i morgen, men jeg vil heller ikke bruke splenda etter omtrent skjennepreken fra dama i helsekostbutikken :p
Så det var noen som hadde brukt Natreen her. Kanskje jeg kan blande Natreen og Sukrin, så jeg ikke får den kalde sukrinsmaken? |
Jeg har denne i stekeovnen nå, første forsøk - og bruker natreen "etter smak" så er igrunn spent på både det og på kaka...gleder meg!
|
Heisann!! Denne kaken bakte jeg med splenda, som det står, og mandelmel.......syns det ble litt "sukkettsmak". Noen som har erfaring med annen søting? Også ble den litt mørk- er det forskjell på mandelmelene?? Bakte nemlig "polarbrød" fra Frisk med lavcarbo her om dagen, og de så også veldig veeeeldig mørke ut i forhold til bildet i boken........føler meg litt snytt! :0)) Ellers var konsistensen helt utrolig deilig, og nesten enda bedre når den hadde stått i kjøleskapet.
|
Det "Nye" mandelmelet som selges nå er brunt...jeg synes ikke det er like bra som det gamle hvite:(
Jeg halvblander ofte sukrin og natren...det synes jeg funker best i kaker:) |
Eg laga den med 2 dl sukrin og 0,5 dl splenda og det funka fint.
Om en bruker natreen eller splenda, so er vel begge dei like kunstige. Eg brukte malte mandler i kaka og det gikk heilt fint. Kaka var iallefall knallgod :) |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:38. |