![]() |
Sv: Åpent brev til Torkil Andersen
Jeg forstår godt frustrasjonen og sinnet til dere som er berørt av denne feilen. For det er helt klart en feil som er begått.
Til dr. Andersens fordel taler imidlertid at han så snart han ble gjort oppmerksom på feilen rettet den opp uten å vente. I tillegg har han beklaget feilen, og gitt en rimelig forklaring (ikke unnskylding) på hvordan feilen kunne oppstå. Objektivt sett hjelper det jo ikke å beklage, men man har jo da innrømmet at en feil er gjort. Hva mer ville det vært rimelig at han gjorde? - |
Hei
Hvis jeg har vært uklar, ønsker jeg med dette å gi en helt uforbeholden unnskyldning til de som har fått sine billeder publisert uten samtykke og til de som på annen måte er berørt av dette. Jeg er opriktig lei meg for hele fadesen, som jeg tar det fulle ansvar for. Unnskyld. Vennlig Hilsen Torkil |
Jeg ser nå på saken her på lavkarbo.no som avsluttet og vil ikke skrive mer i denne tråden.
|
Sitat:
signerer |
OJOJ.. Her var det mye sinne..
Iflg Åndsverkloven § 45c Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når a) avbildningen har aktuell og allmenn interesse, b) avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet, Jeg burde sikkert holde snavla mi ( :p ) Men.. Loven taler litt for seg selv her da. For meg ser det ikke ut til at Torkil har brutt noen lov.. Og det følger en viss risiko med å legge ut bilder på nett, helt åpent for alle... ;) |
blir jo ukorekt info når noen ikke har gått ned på ketolyse og blir avbildet på ketolyse.no.
og under mine bilder var tickern min lagt ut,der det stod at jeg hadde gått ned 36kg,og ikke alle de var ved hjelp av ketolysekuren.. |
Sitat:
Jeg skjønner godt dere som føler dere trampet på fordi bildene er lagt ut uten deres samtykke.. men har dere egentlig tenkt på hvor ofte det skjer i dagens internettverden? Alle bildene på nettet har såvisst ikke samtykke :rolleyes: Jeg synes, hvis man tar reaksjonen til Torkil i betraktning, at han har reagert umiddelbart og slettet bildene deres når han innså feilen medarbeideren hans hadde gjort. Hvorfor skulle han gå ut å spørre enkelte av dere om tillatelse om han egentlig bare ga faen og la ut hva han ville? Det høres ikke videre logisk ut, spør du meg.. her snakker vi om en feil i kommunikasjonen mellom han og han som la ut bildene på siden - JA, Torkil er ansvarlig - men han har da vitterlig ryddet opp også? Synes faktisk han har gjort det han kunne for å rydde opp jeg - han har unnskyldt seg flere ganger, forklart hva som gikk galt og han tilbød jo også en bok som plaster på såret for de som ønsket det... hva mer er det egentlig dere krever? |
Sitat:
Signerer deg jeg, synes han får veldig mye pes her, skjønner de som ble avbildet at de reagerer MEN nå er bildene borte han har sagt unnskyld, kommet med forklaring OG tilbudt gratis bok som plaster på såret. |
Jeg ser at det faktisk kan være mulig å vri seg unna Åndsverkloven, merkelig nok.
MEN, jeg synes jo at saken ikke bare skal sees ift det norske lovverk. Like mye synes jeg det er en moralsk side til denne saken. At det kan gjøres feil, ja... selvfølgelig. Alle kan gjøre feil. Men her synes jeg at det ikke er en uskyldig feil som er begått, men grov overtramp. På ketolyse delen av forumet er Dr. T. Andersen "guruen". I enhver diskusjon blir han, hans produkter og linker lagt inn. Nybegynner får beskjed om å kjøpe produktene, og jeg føler noen ganger det blir vel mye pes på enkelte som sier de ikke har lest boken eller at de kjøper krom og magnesium på apoteket og ikke ketolyse produktene. Hans bok er bibel - og da er han .... forfatteren. At han har laget et bra konsept skal han krediteres for, men han har ikke funnet opp hverken lavkarbo eller ketose. At han da misbruker det forum som er hans største markedsfører, tråkker han på de som støtter/anbefaler/markedsfører ham. Unnskyldningene hans skulle bare mangle. At han ikke har ansvar er feil, som en sa tidligere hans nettsted - hans ansvar. Jeg kjenner at jeg mister respekten når en lege, som bruker akkurat det bevisst i sin markedsføring og som vet hvilke kvaler endel overvektige mennesker sliter med ift selvbilde, misbruker den tilliten han har fått. Jeg får si som reklamen som går for tiden Jeg er ikke sint... jeg er bare veldig, veldig skuffet. |
Sitat:
|
Sitat:
Hva tror du ellers om de slankereklamene som detter ned i postkassa hele tiden?!!? :rolleyes: Altså, det går ant!! Om det sømmer seg og er lov, er en annen sak... |
Sitat:
|
Jeg har hele tiden vært litt skeptisk til den sammenblandingen av kommersielle interesser og helseråd som Torkil har bedrevet på forumet. Lavkarbo.no er en drøm av en markedsplass for Torkils produkter. Her har han fått boltre seg, helt uten konkurranse fra tilsvarende diettleverandører. Husk at Torkil IKKE har funnet opp Ketolyse. Han har bare systematisert kjent informasjon og laget en kommersiell ramme rundt det. Ære være han for det. Det er et stort behov i markedet for lettfattelig informasjon om LCHF.
Men samtidig skal vi være forsiktige med å føle noen "takknemlighetsgjeld" til en hvilken som helst produktleverandør. Den gjelden er allerede gjort opp i cash flerfoldige ganger. Overdreven takknemlighet og beundring gjør det lett å overse og bortforklare alt fra menneskelige feil, tabber, bevisst utnyttelse og i siste instans - misbruk. Mitt motto: skepsis, skepsis, skepsis! |
Sitat:
|
Sitat:
Finner dere noen av de andre "slankeguruene" her inne på lavkarbo.no, som gratis hjelper oss med gode råd og svar på spørsmål? Jeg har ikke sett noen.. |
Sitat:
- |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Private før og etter bilder har ingen, absolutt ingen allmenn eller aktuell interesse. Og personen på bildet er det viktige ved et før og etter bilde. Tillatelse skal innhentes, både i henhold til loven og god folkeskikk. Og ja, bildene er fortsatt private/dine selv om de er lagt ut av deg selv i et forum. Det er enkelt for andre å misbruke bildet, ja, men i de aller fleste tilfellene er det ingen som gjør det. Hvor stor risiko det er for misbruk av dine bilder må du selv vurdere. Trykker du bilde av deg selv i en bok, avis eller et tidsskrift er det en annen sak; da har du også undertegnet papirer eller på annen måte gitt eksplisitt samtykke til at det er greit. Loven krever også at et samtykke skal være aktivt, så i denne sammenhengen holder ikke en logikk som at "den som tier samtykker". Ellers så ser jeg at Torkil var kjapp med å ta ned bildene. Kudos til ham for det. :) |
Sitat:
Som jeg sa, jeg skulle nok holdt snavla ;) |
Sitat:
For å ta en sammenligning: Hvis du kjører i 70 km/t på en vei med fartsgrense 70 km/t bryter du i seg selv ingen lov. Hvis du under de samme forholdene kjører i en bil du har stjålet er det ikke like åpenbart at du ikke bryter noen lover... Comprende? - |
Sitat:
Her i forumet er det du som privatperson som deler dine bilder, de er dine, det er du som bestemmer hvor lenge det får ligge. Det er du som har opphavsrett og bruksrett for bildet; all bruk uten din tillatelse er misbruk. Tråden har interesse for andre brukere av forumet. Den har ikke allmenn interesse. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg har hørt at om man legger ut bilder på facebook, så har facebook rett til å bruke bildene til hva de vil. Er det noe i denne dur, som skjer her? Eller er det kanskje egne skriv på facebook som sier dette?
|
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
Men hvorfor vil Ketolyse.no bruke bilder av personer som ikke har gått på ketolyse kuren?? Det finner jeg ytterst merkelig. Skulle tro det var nok personer som har gått ned på ketolyse kuren slik at han slapp å bruke personer som har gått ned på andre kurer. |
Sitat:
Det er en grunn til at Facebook har dette i sine vedtekter som du må skrive under på. I motsetning til enkelte andre har de har skjønt at de ikke kan rappe bilder fritt. |
Sitat:
Når du sier at Torkil har boltret seg uten konkurranse, ligger det etter min mening en antydning av anklagelse i dette. Hvem sin skyld mener du det er at han ikke har hatt noen konkurranse? Er det Torkils skyld? Er andre blitt stengt ute? Hvis det ikke er en antydning av anklagelse i utsagnet ditt, hvofor nevner du det eventuelt i det hele tatt? Til din info: Ketolyse er Torkils registrerte varemerke, så han har nok oppfunnet det. Siden du er skeptisk til Torkils deltakelse på dette forumet, hvordan mener du han kunne deltatt uten å utløse din skepsis? Burde han ikke deltatt i det hele tatt? - |
Uansett rett eller galt i dette tilfellet, man bør tenke på at man faktisk offentliggjør bildene i det man legger de ut på slike steder som dette. Og det kan bli misbrukt på værre måter enn det som har skjedd her.
Visse lover gir også rom for gjenbruk av offentliggjort materiell, inkl bilder, vederlagsfritt. :D:D:D |
Sitat:
Sitat:
- |
Sitat:
ja, man bør tenke osv, men man forventer seg vel at en seriøs aktør, som dr. Torkil, ikke legger ut bilder han ikke har fått tillatelse til? Eller? er det en helt urimelig antakelse? Og som noen sier over her. Finnes da nok av mennesker som virkelig har rast ned på ketolysekuren. Da er det litt flaut å legge ut bilder av folk som har slanket seg på annet vis.. Helt sikkert mange som vil dele også. Hvis de blir spurt:) |
Sitat:
Det er vel det mange reagerer på. |
Nå er det vel ikke Torkil selv som har lagt ut bildene, men en medarbeider som hadde tatt alle bildene, både de som hadde gitt sin tillatelse og ikke, uavhengig hva måte de hadde gått ned...
|
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:55. |