Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Fysisk og mental helse (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=99)
-   -   Avføring (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=24271)

ada-emilie 17-03-11 16:50

Sv: Avføring

Hva med å ta linfrø/loppefrø daglig? Nok vann og fett ellers er også viktig. Mangesiumtilskudd i lett overdose gir løs avføring. Du kan få magnesium i pulverform på apotek i store pakninger billig i forhold til mengden.

ada-emilie 17-03-11 16:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Titti76 (Innlegg 1044926)
jeg har magnesium tablett jeg kjøpte gjennom ketolyse.
kan jeg ta 2-3 av den?
det an da umulig være sunt med flere enn 1.

Overskuddet går ut med avføringen og gir løsere avføring. Så overdose er ønskelig ved forstoppelse. Det er ikke farlig.

Fero 17-03-11 18:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie (Innlegg 1059269)
Hva med å ta linfrø/loppefrø daglig? Nok vann og fett ellers er også viktig. Mangesiumtilskudd i lett overdose gir løs avføring. Du kan få magnesium i pulverform på apotek i store pakninger billig i forhold til mengden.

Takk for tipset. Tar allerede 300mg magnesium om kvelden (og 100mg i multivitaminen om morgenen), men kan jo da prøve å gå opp til 600mg på kvelden for å se. Prøvde også en shot knuste linfrø her om dagen, men merket ikke noe forskjell. Linfrø sammen med cocosa derimot funket jo, men cocosaen tar omtrent livet av meg :eek:

silje_rs 17-03-11 18:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supermia (Innlegg 669487)
Tenkte bare å gi et tips i forhold til dette, spis Magnesium. 3-4 kapsler hver kveld gjør susen :)

svigerinna mi er sykepleier..spurte henne om dette med magnesium..det skulle man ikke tulle med for hadde man for mye eller for lite av det så ble man veldig dårlig! så hu sa hold deg langt unna det:eek:

silje_rs 17-03-11 18:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lisa-pyon (Innlegg 1044889)
JEg leste om at en del folk får forstoppelse når de begynner på lavkarbo? Jeg brukte ¨bæsje daglig før, kanksje 2 ganger daglig, så begynte jeg på lavkarbo ganske nylig, og har ikke bæsja på 3 dager elller noe. Føles så lenge at jeg blir stressa(selv omjeg leser div. "det er normalt" meldinger innpå her"...
Det som er, er at noen gangen får jeg veldig vondt i magen på skolen, etter et måltid elns. men jeg får ikke til å gjøre fra meg i offentlihet, en mental sperre der som bare ikke lar meg gjøre det. Men ellers, når jeg ikke har vondt i magen, kjenner jeg ingenting. Jeg vil ikke bæsje, jeg har ikke luft i magen, ingenting.. Og selv om det egentlig er mye kjekkere å ikke må bæsje hverdag(siden jeg bor i kollektiv^^) så er det litt skummelt:o vet ikke om noen har noe beroligende ord å komme med :O

jeg var slik i overgangen selv jeg..hadde mye smerter i mange uker..og masse tid på do...ikke noe ålreit..men jeg fikk høre det her inne at jeg hadde for brå overgang..kutta alt med karbo over nattan! ikke bra,verken for kropp eller sjel!
også hadde jeg streke smerter pga jerntabletter..fikk mer enn nok jern i kosten så hvorfor spise tabletter da?! ble bare kluss med magen ihvertfall,men så fort jeg slutta med dem så gikk det en stund også var det rett på do å og løs mage i to dager ..så roet det seg:)

Carisma 17-03-11 18:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av silje_rs (Innlegg 1059332)
svigerinna mi er sykepleier..spurte henne om dette med magnesium..det skulle man ikke tulle med for hadde man for mye eller for lite av det så ble man veldig dårlig! så hu sa hold deg langt unna det:eek:

Man trenger ekstra magnesiumtilskudd på lavkarbo. Får man for mye merker man det fort på do-aktiviteten. Ingen grunn til å krisemaksimere.... :rolleyes:

Egwene 17-03-11 19:27

Leste et sted at det gikk an å ta noen ts eller ss med fiberhusk i vann for å få løst opp litt hard mage`?
Noen som har det riktige informasjonen om det? x)

silje_rs 17-03-11 20:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Egwene (Innlegg 1059401)
Leste et sted at det gikk an å ta noen ts eller ss med fiberhusk i vann for å få løst opp litt hard mage`?

tror du blir mer oppblåst men du kan da prøve..jeg har cøliaki og har brukt det masse i bakst i mange år..men aldri prøvd på den måten...;)

Photobscura 17-03-11 20:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1059369)
Man trenger ekstra magnesiumtilskudd på lavkarbo. Får man for mye merker man det fort på do-aktiviteten. Ingen grunn til å krisemaksimere.... :rolleyes:

NOEN trenger det. Jeg trenger det bare unntaksvis. Jeg kan gå i lange perioder uten behov for ekstra magnesium, men jeg kjenner fort i kroppen om jeg skiller ut for mye. I en del tilfeller jevner det seg nok ut, heldigvis sier kroppen fort i fra om det er magnsiummangel på gang.
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Egwene (Innlegg 1059401)

Vel, fiberhusk skal være tarmregulerende, og skal i prinsippet funke begge veier, både med å suge opp fuktighet ved løs mage, og ved å vide seg ut og dytte innholdet gjennom tarmen om man er for hard.

Egwene 17-03-11 23:00

Men hvordan gjør man det da?

Photobscura 17-03-11 23:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Egwene (Innlegg 1059595)
Men hvordan gjør man det da?

Gjør hva? Får i seg fiberhusk? Jeg pleier å ta en skje i vann, røre fort og drikke før det deler seg (det blander seg ikke så lett i vann, og når det først gjør det blir det klumpete). Det smaker ikke sukkerspinn, akkurat, men det går ned!

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:39.