Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Barns kosthold (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=64)
-   -   Min datter ble kalt tjukk i barnehagen (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=25561)

nomma 04-05-09 17:21

Sv: Min datter ble kalt tjukk i barnehagen

Det var en veldig bra artikkel i siste Mat & Helse om norsk kostholdspolitikk.
Anbefales

Photobscura 04-05-09 17:24

Link?

nomma 04-05-09 17:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 711647)
Link?

Vet ikke om det finnes noen link, jeg har lest bladet jeg :D

Photobscura 04-05-09 17:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nomma (Innlegg 711653)
Vet ikke om det finnes noen link, jeg har lest bladet jeg :D

Ah, jeg pleier å lese det på nett, men det er en stund siden sist nå, dessverre ...

Kanutten 04-05-09 17:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nannah (Innlegg 711416)
Det virker enkelte ganger som om overvekt er det mest negative på denne jord!
Mye tror jeg skylles hysteriske leger. For mange år siden da jeg var akivitør på et sjukehjem hadde vi en tilsynslege(komunelegen) Som hadde totalt kilofobi...han satte samtlige gamlinger på diett:eek: Noe jeg synes var aldeles himmelropende feil!!
For det første er det ikke særlig mange feite gamlinger. Og for det andre er du gammel og ved siste stoppested i livet skal du da ikke også berøves maten!!
Jeg tror han heller fikk opp dødstallene enn ned, iaf minsket han trivselen kraftig på sykehjemmet. I dag har dette blitt mer og mer vanlig...overvektig har blitt det værste du kan være. Og kroppsidelaet blir tynnere og tynnere.
Tynn er overhode ikke ensbetydende med sunn...mangler du et naturlig fettlag på kroppen har du ingen ting å stille opp med om du fex skulle bli alvorlig syk...lr fex havne i en bilulykke. Organene dine vill da ikke ha noe beskyttende fett rundt seg.
Jeg synes ikke at folk skal bli smellfeite, det er skadelig for helsa....men jeg vill ha variasjoner! Fram for et fargerikt mangfold der disse tankene som kommer fram her om å slanke unger ikke finns. Hadde ingen mast med meg om vekt da jeg var unge så ville jeg vært en normal voksen i dag...sikkert noen kilo for tung etter dagens standard..men langt fra feit! Kanjse det beste vi kan gjøre for våre unger som blir mobba er å lære dem å ta igjen. At de ikke skal føle det å være tjukk som et skjelsord.
Er du tjukk så er du det...ikke no¨å bråke om...det er jo ikke no gøy å mobbe noen som ikke blir lei seg.
Sjøl kan jeg bare huske et tilfelle av mobbing på barneskolen.
Og han lappa jeg til så han begynte å blø neseblod:p (ikke det at vold løser alt...men det gjentok seg aldrig)

Som voksene har vi et enormt ansvar...som jeg ser det er ikke dette først og fremst ansvaret for å få tynne unger. Men heller et ansvar for at vi ikke skal snakke så negativt om hverken andre eller oss selv...mødre som er konstant på slankern er et særdeles dårlig forbilde for småjenter. Men de som er førnøyd med eller uten noen lr mange for den saks skyld...kilo for mye...de gir livsviktig ballast og selvtillit videre i en verden som ikke alltid er snill. Og gi ungene masser med ros!! Som går på helt andre ting enn utseendet..enhver er spesiell og unik på sin måte...press ingen inn i en prinsse lr sabeltann verden i svart/hvit!

Du er bare fabelaktig Nannah! Du er megaunik til både å skrive og beskrive! :klem:

Min guttunge med ADHD var jo tynn da han var liten. MEN han har ADHD og står åpen og ærlig frem og forteller at han har det. DET ble en ting å erte ham for.. Så kommer puberteten, hos de andre gutta.. De vokser og blir lange slanke unge menn.. Min kar på samme alder er like kort fremdeles, MEN har vokst i bredden. :( Så den gang så tynne guttungen jeg hadde er blitt en lubben kort sak (som han selv sier) i forhold til de andre... Enda en ting å erte ham for... Kort, lubben OG ADHD.. Jeg ser han sliter, og vet ikke helt hva jeg skal gjøre..

I dag gravde jeg dypt i lommeboka og kjøpte ham en ny sykkel, bare for å få ham til å være ute myyyye. Både pga ADHD'en og blubbenheta.

Uansett hvordan en unge ser ut eller hva han feiler, så vil det ALLTID være noen andre unger som finner feil HVIS de leter etter feil! Unga trenger ikke være mange årene gamle før de begynner lete etter feil hos hverandre. OG de trenger ikke ha blitt fortalt noe hjemme. Unger setter spørsmål ved alle som IKKE er slik som dem selv.

Selv var jeg lærerunge fra jeg gikk i barnehagen til jeg gikk ut av 9 klasse.. Ikke noe stas det heller... :(

medas 04-05-09 17:56

Uff, utrolig trist at det er sånn, men husker jo godt hvordan det var å være outsider selv. Enda mer sært fordi venna mine var i den kule gjengen så jeg var outsidern I den kule gjengen. Viktig at vi som foreldre gjør alt vi kan for å styrke barna våres selvtillit opp igjennom oppvektsen og også lære de å forsvare seg selv. Også vitkig at vi lærer barna våre at folk er forskjellig og at man ikke skal dømme andre for å være annerledes enn oss selv. Jeg har drøss av venner med ADHD og har aldri sett på det som noe problem, eller tenkt spesielt over det utover det de selv forteller er plagsomt for dem. Typen min har ADHD og skal begynne med medisiner nå i en alder av 28.( Heldigvis har de gått bort fra ritalin)
Sunt kosthold og mye aktivitet er "medisin" for våres barn som er i faresonen til overvekt tenker jeg :)

Brimstone 05-05-09 06:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nannah (Innlegg 711416)
Det virker enkelte ganger som om overvekt er det mest negative på denne jord!
Mye tror jeg skylles hysteriske leger. For mange år siden da jeg var akivitør på et sjukehjem hadde vi en tilsynslege(komunelegen) Som hadde totalt kilofobi...han satte samtlige gamlinger på diett:eek: Noe jeg synes var aldeles himmelropende feil!!
For det første er det ikke særlig mange feite gamlinger. Og for det andre er du gammel og ved siste stoppested i livet skal du da ikke også berøves maten!!
Jeg tror han heller fikk opp dødstallene enn ned, iaf minsket han trivselen kraftig på sykehjemmet. I dag har dette blitt mer og mer vanlig...overvektig har blitt det værste du kan være. Og kroppsidelaet blir tynnere og tynnere.
Tynn er overhode ikke ensbetydende med sunn...mangler du et naturlig fettlag på kroppen har du ingen ting å stille opp med om du fex skulle bli alvorlig syk...lr fex havne i en bilulykke. Organene dine vill da ikke ha noe beskyttende fett rundt seg.
Jeg synes ikke at folk skal bli smellfeite, det er skadelig for helsa....men jeg vill ha variasjoner! Fram for et fargerikt mangfold der disse tankene som kommer fram her om å slanke unger ikke finns. Hadde ingen mast med meg om vekt da jeg var unge så ville jeg vært en normal voksen i dag...sikkert noen kilo for tung etter dagens standard..men langt fra feit! Kanjse det beste vi kan gjøre for våre unger som blir mobba er å lære dem å ta igjen. At de ikke skal føle det å være tjukk som et skjelsord.
Er du tjukk så er du det...ikke no¨å bråke om...det er jo ikke no gøy å mobbe noen som ikke blir lei seg.
Sjøl kan jeg bare huske et tilfelle av mobbing på barneskolen.
Og han lappa jeg til så han begynte å blø neseblod:p (ikke det at vold løser alt...men det gjentok seg aldrig)

Som voksene har vi et enormt ansvar...som jeg ser det er ikke dette først og fremst ansvaret for å få tynne unger. Men heller et ansvar for at vi ikke skal snakke så negativt om hverken andre eller oss selv...mødre som er konstant på slankern er et særdeles dårlig forbilde for småjenter. Men de som er førnøyd med eller uten noen lr mange for den saks skyld...kilo for mye...de gir livsviktig ballast og selvtillit videre i en verden som ikke alltid er snill. Og gi ungene masser med ros!! Som går på helt andre ting enn utseendet..enhver er spesiell og unik på sin måte...press ingen inn i en prinsesse lr sabeltann verden i svart/hvit!

Nannah... du er og blir min heltinne!!

The Dude 11-05-09 23:48

Dette er vel litt off-topic siden originalspørsmålet gikk på håndteringen av en mobbeepisode, men noen andre har tatt opp overvekt hos barn og da passer det kanskje litt allikevel.

http://www.abc.net.au/rn/healthrepor...07/1969924.htm

Linken viser til et transcript av et intervju gjort med en forsker som kjemper mot fruktose. Det er et ganske langt intervju men interessant siden han forklarer flere sider av hvordan hans forskning peker på fruktose som en viktig syndebukk ved overvekt hos barn. Spesielt viser han til et eksempel på hvordan voksne japanere og japanske barn er forskjellige. Kostholdet til de voksne har ikke forandret seg og de spiser hva de alltid har spist og blir ikke påvirket av fruktosen. Barna mener han spiser som resten av den vestlige verden og får i seg store mengder fruktose. Han viser også til en eksplosjon av fedme hos folk etter fruktose i form av mais sirup ble oppfunnet på slutten av 60-tallet.

Som sagt er det en lang artikkel som oppsummert er omtrent som følger:
Fruktose er ikke bra på grunn av måten det virker på, men gjennom frukt mener han virkningen er liten siden man må spise så mye.
Fruktose har lav GI-verdi og oppfattes som sunn av mange, men han mener man må se på glukemisk last.
Fruktose hindrer hjernen å registrere metthet.
Fruktose kan kun bearbeides av leveren i motsetning til glukose som kan bearbeides av lever muskler og hjerne. Derav blir fruktose til fett i kroppen vår.

Sikkert mange flere ting som han mener er negativt som jeg har glemt. Før 1970 fantes det ikke fruktose tilsatt mat. I dag finnes det i nesten all bearbeidet mat og grunnen til dette mener han er at det får folk til å spise mer. Hjemmefra er jeg opplært til at appelsinjuice er kjempesunt, han mener man skal holde seg til appelsinene eller la være.

Jeg antar at poenget var at det ikke er lett å være foreldre.

danish 12-05-09 07:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av The Dude (Innlegg 717228)
Dette er vel litt off-topic siden originalspørsmålet gikk på håndteringen av en mobbeepisode, men noen andre har tatt opp overvekt hos barn og da passer det kanskje litt allikevel.

http://www.abc.net.au/rn/healthrepor...07/1969924.htm

Linken viser til et transcript av et intervju gjort med en forsker som kjemper mot fruktose. Det er et ganske langt intervju men interessant siden han forklarer flere sider av hvordan hans forskning peker på fruktose som en viktig syndebukk ved overvekt hos barn. Spesielt viser han til et eksempel på hvordan voksne japanere og japanske barn er forskjellige. Kostholdet til de voksne har ikke forandret seg og de spiser hva de alltid har spist og blir ikke påvirket av fruktosen. Barna mener han spiser som resten av den vestlige verden og får i seg store mengder fruktose. Han viser også til en eksplosjon av fedme hos folk etter fruktose i form av mais sirup ble oppfunnet på slutten av 60-tallet.

Som sagt er det en lang artikkel som oppsummert er omtrent som følger:
Fruktose er ikke bra på grunn av måten det virker på, men gjennom frukt mener han virkningen er liten siden man må spise så mye.
Fruktose har lav GI-verdi og oppfattes som sunn av mange, men han mener man må se på glukemisk last.
Fruktose hindrer hjernen å registrere metthet.
Fruktose kan kun bearbeides av leveren i motsetning til glukose som kan bearbeides av lever muskler og hjerne. Derav blir fruktose til fett i kroppen vår.

Sikkert mange flere ting som han mener er negativt som jeg har glemt. Før 1970 fantes det ikke fruktose tilsatt mat. I dag finnes det i nesten all bearbeidet mat og grunnen til dette mener han er at det får folk til å spise mer. Hjemmefra er jeg opplært til at appelsinjuice er kjempesunt, han mener man skal holde seg til appelsinene eller la være.

Jeg antar at poenget var at det ikke er lett å være foreldre.

Sukker er 50 % fruktose. I Amerika bruker de high fructose corn syrup istedenfor, som er ca. 55 % fruktose (det samme som honning). Det er ikke slik at fruktose blir tilsatt mat; det er bare en del av søtningsmidlene vi bruker. Men, ja, det er mange grunner til å unngå fruktose.

Carisma 12-05-09 10:22

Jeg ser flere, hvertfall tidlig i denne debatten ser at barna er i ferd med å bli lubne, eller kraftigere enn sine jevnaldrende. Men at de er skeptiske til å ta tak i det ved å legge om kostholdet siden det kan bli oppfattet som slanking. Jeg er helt med på at man ikke skal snakke om eller starte slankekurer for barn, eller ungdom for den saks skyld.
Samtidig er jo dere som skriver endel av dette forumet, og jeg vil da anta at dere selv lever etter en lavkarbofilosofi, i større eller mindre grad. Hvorfor kan ikke hele familien leve etter samme filosofi? Ser dere på dette som såpass kortvarig, og ikke minst skummelt at dere ikke vil utsette barna deres for det? Hvorfor utsetter dere i såfall dere selv for det?
Er det bedre at barna tar en grandiosa, mens dere holder dere til kjøtt, grønnsaker og saus?
Jeg synes ikke barn skal gå på en ketolysekur, men jeg er overbevisst om at om jeg hadde spist det jeg selv ønsket i oppveksten, dvs reine råvarer og sluppet poteter og brød, ville kroppen min både sett annerledes ut og ikke minst fungert annerledes enn den gjør i dag!
Fedon Lindberg, sammen med ei fra dette forumet, har skrevet en bok om barn og balansert kosthold. Jeg har ikke barn, men om jeg noengang får det skal den boka leses i filler.... :o

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:52.