![]() |
Sv: Svineinfluensa, kjenner du noen?
Oooooog skal dere vaksinere dere???
Jeg tror ikke jeg skal.... |
Jeg skal. BMI over 40 er en risikofaktor. Dessuten, 2 av de 8 i Norge som har dødd av svineinfluensaen hadde ingen underliggende sykdom/risikofaktor (og en tredje var kun gravid eller hadde nettopp født, ingen sykdom der heller).
|
Sitat:
|
Sitat:
Jeg skal ikke vaksinere meg. Tror den vaksinen er mye skumlere enn selve sykdommen. Min mor som har høy BMI og astma har blitt frarådet vaksine av sin fastlege, pga at bivirkningene sannsynligvis var verre enn sykdommen for henne. Og han driver ikke og tuller med sånt, veldig seriøs lege. |
Sitat:
Jeg har hatt diabetes i 10 år. Har aldri vaksinert meg mot influensa, og tenker ikke å gjøre det i år heller. For en del år siden, da jeg var nedkjørt på flere måter, hadde jeg veldig dårlig immunforsvar og hadde lungebetennelser flere ganger i året. Etter å ha bygget meg opp igjen, er kroppen sterkere, rett og slett. ...men, legene anbefaler vaksine. Og den er IKKE farlig! |
Sitat:
Og det å føde er da ei enorm påkjenning på kroppen! Frisk ja, men kroppen har jaggu vært gjennom noe. |
Tenkte jeg skulle avvente til det evt kommer en sterk føring fra helsemyndighetene om å ta vaksinen, da gjør jeg det. Ellers ikke.:eek::eek:
Mye prat rundtomkring nå, endel engstelse også tror jeg fordi myndighetene er litt uklare i hva som er best. Kjempedumt det, håper det kommer noen retningslinjer snart |
Har høy bmi, og astma, så jeg har blitt anbefalt av min seriøse lege til å vaksinere meg. Det skal jeg gjøre :ja: Det er ikke hvor mange som dør av vanlig influensa, eller hvor få av denne, som gjør denne spesiell. Det er det at de som dør relativt ofte er yngre, friske mennesker. "Vanlig" influensa er farlig for spesielt eldre, og mennesker som fra før har en, eller annen alvorlig diagnose. Det er uhyre sjelden at friske mennesker dør av vanlig influensa. Pleier ikke ta influensavaksine, siden jeg rimelig sjelden blir syk (ca hvert 10-12 år), men de gangene jeg BLIR syk, så får jeg gjerne lungebetennelse som ettervirkning..
|
Det skal komme nye retningslinjer i morgen, og det peker mot at de vil at alle skal vaksineres!
Jo flere som vaksinerer seg, jo fortere vil denne pandemien snu og dø ut! Med tanke på at dette rammer unge, ellers friske mennesker hardest vil det være svært fornuftig at flest mulig vaksinerer seg slik at antallet smittede mennesker rundt om bli færrest ,mulig! Gubben har en astma som vanligvis resulterer i lungebetennelse bare noen sier influensa. Jeg ville ha vaksinert meg selv om jeg ikke hadde dia2, bare for å ikke dra inn noe i huset han slett ikke trenger. Selv står han blant de første på lista hos sin fastlege! Det jeg er usikker på er ungene. Sønnen på 16 og snuppa på 10. Ingen som sier noe om å vaskinere barn!:confused: I USA er svært mange av de smittede barn i nettopp denne alderen! Ikke rart heller, sånn som de stappes inn i fulle klasserom i timesvis!:p |
Vesla kom hjem fra skolen i dag, med muntlig beskjed om at det muligens ble vaksinering der snart :ja:
|
Sitat:
|
Vi vaksineres på jobben her; vi er ikke pålagt å ta vaksina men det henstilles på det sterkeste om at vi gjør det. Vi skal få sprøyte på jobben.
For de som lurer så jobber jeg i hjemmesykepleien. :p Har aldri vaksinert meg før, men skal denne gangen. |
Sitat:
|
Jepp, er litt skummelt. Vi som ikke fikk med oss forrige store influensaepidemi har vistnok dårligere forsvar mot denne. Dessuten så ønsker man jo ikke å være smittebærer når man jobber med eldre og syke. Om ikke jeg ble alvorlig syk så kan man jo smitte noen som ikke har krefter til å tåle influensa.
|
Jeg jobber på et legesenter. Vaksinering hos oss har vært et ikke-tema, sikkert fordi vi alle helst ikke vil det.
|
Sitat:
|
Sitat:
Er "alle" vaksinert kan det komme så mye smitte det vil!:p Vi er et lite land med få innbyggere, nok penger og relativt god legedekning. Vaksinene er bestilt for lengst. Alle vil kunne få tilbud om de to dosene som trengs. Hva er galt med det? |
Sitat:
|
Hva om en allerede er smittet, uten at symptomer har kommet, og en får vaksine på toppen?
Hva skjer da?:confused: |
Sitat:
|
Sitat:
Vaksinene ble bestilt for 18 måneder siden! + at 10% av vaksinene "vi" har bestilt, skal gå til land som ikke har råd til å vaksinere! |
Sitat:
Sitat:
|
Ett problem med denne influensaen er jo nettopp at man ikke vet hvem som "trenger den" vaksinen mest... Og de har vel, egentlig, landet på at en vaksinering er nok?
|
Les denne artikkelen! Kan virkelig anbefales!
|
Sitat:
Megabra!!! Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Ja, ikke sant den artikkelen der er bra?
Jeg tenker det sånn at det er nesten en måte å få tilbake en identitet i etterkrigstida, enn hvor lenge det er siden. Å samle folket mot en felles fiende, akkurat som om det er det eneste som definerer oss som en nasjon og et folk :rolleyes: |
De legene som som er rådgivere for diverse ministre antar jeg har papirene iorden.. Er ikke "redd" svineinfluensaen, men har likevel planer om å vaksinere meg. Vil ikke dra smitte med meg til min kols-syke, gamle far, eller andre rundt meg som definitivt ikke "trenger" ekstra påkjenninger mht helsen. At den er "mild" nå er egentlig ikke et tema, siden den har forandret karakter flere ganger, og jeg satser ikke på at jeg får den milde varianten. Da de første advarslene kom, var de basert på det som da faktisk skjedde i f.eks Mexico og USA, senere ble de moderert, men nå blir viruset hissigere igjen, visstnok.
|
Sitat:
Og dette har jeg sagt lenge: Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Nei, hvis selv er beskyttet mot influensa og ikke blir syk, smitter man den ikke videre. |
Sitat:
|
Sitat:
På skolene står barna i kø før maten for å få spritet hendene sine! Mange voksne kunne nok lære mye av disse skolebarna som nå blir drillet i håndhygiene!;) |
Sitat:
Hva gjør det med hudens naturlige bakterieflora? Kommer noen av disse ungene ikke til å klø huden av seg når kulda kommer? Og det vil vel si at de får i seg denne spriten hver dag også? |
Sitat:
Vet ikke hva de bruker, men nå finnes det jo utallige varianter av vaskeprodukter. Snuppa mi har ikke klaget og hun får fort tørr hud. Regner med at de bruker en av disse greiene som både vasker og refukter! |
Vi har også håndsprit stående på tekjøkkenene og i kantina på min arbeidsplass. Jobber i en stor bedrift, med ansatte fra et spredt område (Oslo og omegn, men også en del dag- og ukependlere fra inn- og utland). En slik plass, med høy tetthet av folk, åpne kontorlandskap osv. er jo en potensiell smittekilde for sykdom, så jeg setter pris på tiltaket.
|
I følge folkehelseinstituttet er såpe og vann mer effektivt mot smitten enn sprit: http://www.oa.no/nyheter/article4535693.ece
|
Sitat:
Bruker forøvrig håndrens hver dag og hele dagen, er allergisk mot såpe og håndrens er for meg et ypperlig alternativ. Har ikke fått noe sår eller tørr hud av den grunn.. |
Sitat:
Det ene utelukker ikke det andre. Og jeg er ikke hysterisk, men prøver å gjøre litt for å unngå mye sykdom. Har en 2-åring i barnehage, og skolene i området er allerede blitt merkbart preget av svineinfluensa-smitten. (Skolebarn har jo gjerne mindre søsken i barnehage). |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:36. |