![]() |
Sv: Plantetråden!
Jeg prøvde å plante avocado en gang, men ser at det står at man roten ikke kommer frem før etter ÅTTE uker. Haha, da var jeg for utålmodig, jeg ga den nok toppen to uker på å bevise noe :p
Skal definitivt prøve igjen! :ja: |
Jeg har hatt meg en runde i drivhuset her nå og plantet masse: basilikum, oregano, timian, persile, chili, paprika, cherrytomat, purre, gressløk. Mulig jeg glemte noe nå, men sånn ca det. Asparges måtte tas med inn igjen da jeg så at frøene skulle bløtlegges i lunkent vann ett døgn. Så de ligger i bløt nå.
Sitat:
|
Kult at du henta fram denne tråden, Aeryth! :)
Når jeg kommer tilbake til Oslo etter påske skal jeg også så og plante litt til balkongen min. Har ikke noe fancy drivhus, men. Gleder meg likevel! :) |
Sitat:
Sitat:
|
Har nok fått plantelysten inn med morsmelka (nesten). Pappa var universitetsgartner før han kom til Norge, nå er han hobbygartner i stor stil og får til alt. Bestefar er også hobbygartner, i England.
Før vi flyttet hit hadde jeg alltid huset fullt med inneplanter, men huset her er rett og slett for mørkt. Har noen få som trives, det er pengeplante, grønne renner, porselensplanter, orkideer (de får de gjeveste, lyseste plassene), aloe vera, et par kaktuser, paraplyplante og noe jeg ikke vet hva heter. Har ikke giddet å så så mye i år, for vi har begrenset med plass, og når huset er mørkt sier det seg selv at det blir et problem. Men mannen har kjøpt vekstlys og har sådd chili og tomat i stor stil. Han har også noe krydderurter stående. Jeg har en del fuksiaer, de har jeg dilla på, akkurat som pappa. Pappa kjøper stiklinger på nett og sånn, så han har mye forskjellig, og etterhvert drypper det noe på meg også. Har dessverre ikke vært så flink å vanne de i vinter, har klippet dem ned og hatt dem mørkt og kjølig, men EN vanning i vinter var nok for lite. Så halvparten har strøket med, men det er en del igjen. Håper det er de fineste. ;) Neste år skal jeg heller gjøre som pappa, han klipper dem ned til tennisballstr og legger dem fuktig i jord i en tett isoporkasse hele vinteren igjennom. Ellers så er vi så heldige å ha en stoooor hage, og der har vi mange prosjekter. I fjor fikk vi laget en fin jordbæråkerlapp. Vi har fire epletrær som var vanskjøttet da vi flyttet hit, så vi klippet dem ordentlig ned. Det kom ikke så mye frukt i fjor, men det som kom var utrolig fint, store, flotte epler uten noe som helst av brune flekker og skader. Vi leverte det til eplegården, og fikk eplemost tilbake, utrolig godt og populære julegaver. Håper det blir mer epler i år, er i gang med å klippe ned trærne nå igjen. Har et par ripsbusker, to røde og en hvit. To solbær, og stikkelsbær, fire blåbær som mannen har plantet. Har et morelltre og tre kirsebærtrær, men noe av det må ned. Har buskevis med bringebær, gammel, søt type, nederst i hagen, men det er håpløst å plukke noe særlig der. Så mitt prosjekt i år er bringebærhekk. Mannen skal frese opp en jordlapp som ikke er plen, der vil jeg ha hekken min, og der vil vi på sikt ha drivhus og grønnsakshage. |
Jeg har også dilla på planter. Før gikk det mest i inneplanter, men etter at jeg ble sambo i fjor sommer er det utepantene som har fått mest oppmerksomhet.
Jeg elsker Astilber! Har mange forskjellige sorter av dem og flere skal jeg ha. Siden jeg er Irlandfan har jeg laget et bed bare med planter jeg har sett dem har i hagene der borte..... det innebærer også ei Yuccapalme :o... Megaspent på hvordan den har klart seg i vinter. Jeg har planta den på en meget sommervarm samt vintersnill plass, men spent likavel.. :p Gikk dessuten amok i høst og planta hundrevis av løker. Håper at de kommer opp til vi skal ha konfirmasjon til våren! :heia: DA blir det så vakkert i hagen! I år skal jeg anlegge urtehage, samt lage levegg av Kaprifol. Kaprifol er noe av det nydeligste jeg vet :love: og den er så hardfør og fin :love:. Oooog så skal vi lage egen vegg med hunnHumle. Sambo skal tørke den og bruke den i produksjonen sin av øl. :ja: |
Ungene og jeg har vært hos mine foreldre et par dager i påsken. Da vi kom hjem i ettermiddag fikk vi se hva sambo har sysla med de siste dagene;
Han har måkket HELE plena fri for snø! Og attpåtil gjort snøen i blomsterbeddene luftigere slik at snøen smelter snarere. :love: Han ville gjøre det lettere for krokusen og alle de andre løkene å komme frem til konfirmasjonen først i mai. :love: Gullegode sambo. :love: |
Nommen, fine samboeren din! Jeg vet ikke hvor stor plen dere har, men fint gjort uansett hvor liten! Så er det snart klart for grønne fingre som klør.
|
Sitat:
Den er ikke stor, kanskje 300 kvm, men megasnillt gjort ja! :love: |
Fikk plantet aspargesen i dag. De har ligget til bløt i nesten en uke, skulle egentlig ligge en dag. Jeg satser på at det ikke gjorde noe. :geip: Og så leste jeg nå på pakken at det ikke gir avling før 3. året... Så om litt over to år kan jeg kanskje høste asparges...
|
Det blir spennende! :)
I går fikk jeg sådd litt, så i år satser jeg på at balkongen min blir koselig og fin! Det ble litt blomster og litt urter, pluss at jeg prøvde meg på litt salat i en av verandakassene. Håper det går bra! |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:31. |