![]() |
Sv: Egenkomponert lavkarbo
Ja, jeg har lest (eller skummet gjennom er vel mer riktig) Skaldeman. I motsetning til andre har han en mer anekdotisk tilnærming; å følge sitt eget opplegg. Det liker jeg. I tillegg vet han også å verdsette protein i kosten. Jeg føler mye av LCHF har blitt til veldig mye HF og lite LC i det siste. Protein har også blitt helt borte i jakten på mest mulig fett.
Men han har vel nesten en Per Inge Torkelsen-tilnærming til trening? Jeg mener trening er utrolig viktig for helse og varig vektnedgang. Å bygge muskler er kanskje det mest forebyggende du kan gjøre på alle mulige måter. Utholdenhetstrening er også veldig sunt, men det øker ikke kroppens forbrenning på sikt. Det var det jeg mente med trening, sult og vektnedgang. Det er ikke noen quick-fix. To måneder jogging gjør deg ikke slank, men et år med styrketrening gjør underverker. Så ja - jeg liker Skaldeman godt. Men jeg heller mer mot Fedon. Han er mer opptatt av helse enn av vekt. Vekten kommer av seg selv når du går lavkarboveien med helse som mål. Mitt utgangspunkt var vekt. Det var først etter en stund at jeg begynte å verdsette hva det gjorde for helsen også, selv om jeg leste mye om det. Hadde jeg visst det jeg vet nå når jeg startet, hadde jeg nok gjort en del ting annerledes. Vært mer tålmodig, trent mer, fokusert mer på protein, og i sum belastet kroppen mindre. Jeg hadde kanskje brukt 3-6 måneder lenger tid, men hadde hatt en sunnere kropp og enda bedre helse. For øvrig synes jeg du er utrolig flink og standhaftig. Jeg er sikker på at om du ser på kroppssammensetningen, så blir den bedre dag for dag, uavhengig av vekten. Vekt er et viktig og mål (og veldig lett å måle) men det er jo en ok kropp vi til syvende og sist er ute etter? Dersom du har levd på lavkalori eller hatt dårlige forutsetninger pga hormonforstyrrelser, er det nå kroppen begynner å rette seg opp. Så gi det tid. Du gjør alt riktig, og da må resultatet bli bra til slutt. |
Takk for svar nok en gang.
Er motiverende å lese det du skriver. Hadde min første treningsøkt i dag etter en og en halv uke med full stopp pga sykdom. Fyttigrisen det var tungt ja, men men, godt å komme igang igjen også. Det er hovedsaklig styrketrening jeg driver på med, også litt intervaller. Vil si jeg er nokså flink på treningsbiten. Jeg for min del har jo fatisk merket helseeffekten av denne måten å spise på før jeg merket vektnedgangen. På en måte er det fint, på en annen måte er det jo litt kjipt at vekta står stille, men jeg har nok gått ned ca en halv kilo den siste uka, men igjen, det svinger nokså heftig her. Hehe. Føler nå jeg har badet nokså godt i fett, kanskje jeg skal fokusere litt mer på proteinet igjen. Frukt og melk tror jeg i allefall jeg bør droppe. Foreløpig kommer jeg nok til å spise meiereiprodukter, men kanskje droppe nøtter. Vil så gjerne se at dette kan funke på vekta også. Men, kroppen forandrer seg ja, får mer muskler, blir kanskje litt strammere. Skal prøve å skrive litt i journalen om hva jeg spiser til daglig, så kan jo noen kanskje ta en titt og kommentere litt. |
Hei, dytter litt her jeg. Chunky, du skriver på en måte som gjør at til og med jeg forstår en del ting;) Supert!
Har noen spørsmål til dere kunnskapsrike: Jeg har gått ned 20 kg på eurodiett. Veldig fornøyd med det, men det er jo ikke noe man kan leve på i lengden...Vil gjerne over på "ordentlig" mat snart.Har surret litt rundt i månedsvis uten å gå så veldig mye mere ned, så jeg prøver å forstå lavkarbo-mekanismene slik at jeg kan komponere meg en egen diett tilpasset hva jeg greier å leve med, kombinert med at jeg ideelt sett bør gå ned 20 kg til... Jeg har også forstått det slik at enten må du spise veldig lavkarbo/høyfett eller hvis du øker mengden karbohydrater (til f.eks 50 g) må du minke fettinntaket tilsvarende. Og at du også da kan komme i ketose. Har en diskusjon på ED-tråden om hva som egentlig skjer på ED-kuren. Jeg mener det er det forholdsvis lave karbohydratinnholdet som gjør at du kommer i ketose, mens en annen mener det er det lave kaloriinntaket som gjør at man kommer i ketose, at mellom 20-50 karber om dagen er for mye til å komme i ketose. Men må man ikke nærmest faste for å komme i ketose på grunnlag av lite kalorier? Hvis kaloriene hadde hatt noe å si for ketosen ville jeg vel rast ned i vekt på Grete Roede ....? Forstår at hvor insulinresistent man er har noe å si for hvor lett man kommer i ketose, og hvor lett man lagrer fett. Håper spørsmålet mitt var forståelig? Takknemlig for svar:) |
Sitat:
Kroppen trenger ca 200 gram sukker per døgn til hjerne, røde blodlegemer m.m. Dette sukkeret får du normalt i deg fra mat i form av sukker, karbohydrater eller stivelse (det spiller ingen rolle i hvilken form det inntas - alt dette blir til samme type sukker i kroppen). Dersom du inntar mindre enn 200 gram sukker per døgn, må kroppen skaffe seg det på annen måte. Det gjør den ved å bryte ned protein. Fortrinnsvis bruker den protein fra mat, men om det også mangler (faste, lavkalorikur med lite proteiner), bryter den ned proteinet i musklene. De sukkeravhengige funksjonene er det siste som skrus av. Kroppen kannabaliserer muskler og indre organer til siste trevl før hjernen slutter å fungere. Ved faste brytes det ned ca 150 gram muskler per dag. For å bryte ned protein til sukker trengs det energi. Denne energien får du fra fett. Men ikke alt fettet kan utnyttes. Biproduktet, eller restene om du vil, er de berømmelige ketonene. Kroppens superbrensel. Etter et par dager vil kroppen gradvis gå over til å bruke ketoner som erstatning for sukker, og etter en tid kan oppimot halvparten av kroppens sukkerbehov dekkes av ketoner. Resten må komme fra karbohydrater eller nedbrytning av protein. Så lenge du holder inntaket av karbohydrater under 120-130 gram per dag, produserer altså kroppen ketoner for å dekke opp for sukkerunderskuddet, men det blir ikke målbart i urin/pust før du er under 60-70 gram per dag, fordi overskytende går direkte til erstatning for blodsukker. Det er når det blir målbart at det kalles ketose. Dess mindre mengde karbohydrater, dess større målbart overskudd av ketoner. Og prosessen i seg selv er som nevnt i seg selv energikrevende, noe som gjør at du forbruker mer energi og fett. Den eneste sammenhengen mellom kalorier og ketose er at om du ligger ekstremt lavt - under f.eks 800 kalorier, så klarer du ikke å dekke kroppens sukkerbehov, om du så inntar disse kaloriene som rent sukker. Og da vil prosessen over starte. Men det har ingenting med kaloriene (energi) å gjøre, kun med mengden karbohydrater. Når det gjelder insulinresistens, så har det mer med den andre siden av ligningen å gjøre - altså hvor lett får du tilgang til kroppens egne fettlagre. Høye insulinverdier gjør det vanskelig å frigjøre fett. Kroppen klarer alltid å skaffe det fettet den trenger til å produsere nok ketoner til hjernen osv, men høye insulinverdier hindrer frigjøring av fett til kroppens øvrige energibehov. Det er en viss sammenheng mellom insulinresistens og ketose, men hovedproblemet med insulinresistens er at det hemmer frigjøringen av kroppens fettreserver. |
Sitat:
Takk for fyldig og forståelig svar:) Da tenkte jeg ikke helt feil,da. Det er slik med lav-karbo at på overflaten virker mekanismene enkel og greie, men graver du litt nedover blir det straks mer komplisert og vanskeligere å forstå. Jeg har behov for å forstå litt mer for å kunne gjøre meg opp en mening om hva slags lav-karbo kostholdet jeg skal legge meg på. Nå er det slik med ED at kaloriinntaket er ekstremt lavt, kan lett komme under 800 cal. pr. døgn, ja. Produktene består av ca.60- 70 % protein og under 30 % fett. Det var nok det min ED-venn henviste til. Nå er jeg egentlig litt skeptisk det lave kalori og fett-inntaket, er bekymret for at forbrenningen skal stoppe opp... At det er for lite fett... Men det gjør den vel ikke pga. ketosen. Om man bygger noen muskler på dette kostholdet, er en annen sak... Litt redd jeg mister muskler....på tross av den høye proteinprosenten, men det er jo lite mat da. Hva mener du er ideell fordeling fett/karbo/protein for å gå ned i vekt? |
Akkurat det innlegget trengte jeg nå. Takk !
|
Her var det svar på en del ting jeg har lurt på, ja. Flott tråd! :)
|
Takk for flotte spørsmål og fantastiske svar.
Håper det blir større aktivitet her, for dette var nyttig lesning. Jeg har vært på ketolysemat i noen mnd, men gikk straks opp 3 kilo igjen. Nå er det viktig å finne den rette vegen å gå for meg. Jeg har også ervervet meg så mange erfaringer etter utallige "opplegg", at jeg også følger mer mitt eget nå. Så får vi se om jeg går ned disse tre kiloene jeg gikk opp, og noen ned.... forhåpentligvis. Tror jeg skal holde meg tilnærmet LCHF. Jeg er treg til å telle kh, men vet hva jeg kan spise etter to ganger ketolysemat. |
Hei,
Dette var et utrolig bra innlegg! Jeg liker også den "ufanatiske" tilnærmingen du har. Takk! Cec xxx. |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:08. |