![]() |
Sv: Vi som ikke går ned i vekt ...
Tusen takk.
|
Jeg har stått mer eller mindre stille i tre uker nå. Etter å ha rast ned ca 1,5 kg i uka de 3 første ukene, sa det stopp, og jeg har nå gått ned 500 g på 3 uker.
Jeg mistenker at dette er på grunn av søtstoffene i såkalte «sukkerfrie» pastiller, tyggis osv. Det går en del av dette daglig. I tilegg bruker jeg sukrin i noe av maten jeg spiser (men det er slett ikke mye). Mitt problem ligger ved min kroniske dårlige ånde, som forverret seg kraftig etter etter jeg startet på lavkarbo. Og eneste måten å holde det i sjakk er ved å konstant ha noe som frisker opp i munnen. Jeg har forsøkt det aller meste av munnskyllemidler og tannkremer uten hell. Det funker i alt fra 10 min til mot en time, men etter det stiger djevlen opp i halsen min igjen. :p Er det noen som vet om noen søtstofffrie midler for å kvitte seg med dette illeluktende problemet? :confused: |
Sukkerfrie pastiller og tyggis, spesielt de siste, inneholder ofte xylitol. Da kan du like gjerne stygge de med sukker, med tanke på blodsukkeret ditt.. STORE Ifa kan du spise litt av (de i pose). Fribol drops får du kjøpt på apoteket, de er uten både karber og kalorier. "Spejder" er min favoritt, de har berget noen sosiale situasjoner.. hehe
|
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
Det blir nok bedre til sommeren når jeg får fiksa litt opp i mandlene mine. :) frifuggel: Takk for tips :D Lurer på en ting dog. Er Xylitol så ille? Har ikke den en GI på kun 8? |
Dette skriver Torkil i en annen tråd:
Sitat:
|
Ah...jeg som var så lykkelig over mine malitol innholdige sugetabletter... Det er vel forklaringen på både matsug og vektoppgang. Ikke for at jeg spiser mer enn en om dagen da.
|
Jepp. 1/2 kilo til :) "Nå raser det" Hehe..
Jeg vet ikke om det er de forandringene jeg gjorde eller om det var at det endelig løsnet etter flere mnd ada-emilie. Det kan jo også ha med at vi har kommet inn i litt lysere tider nå..? Men de største endringene var vel at jeg begynte å drikke mere vann, og spise smør med kniv og gaffel.. Snart slank og brun.. :) |
Det er en han frifuggel ;)
|
Godt å få det avklart, var litt usikker ;) Nå vet jeg det :D
|
Sukkerfrtt:
Mange holder seg langt unna de kjemikaliene som ikke gir kalorier (aspartam sukralose) fordi kroppen ikke gjenkjenner dette som mat, og aktiverer imunforsvaret. Resultatet blir bl.a at kroppen lagrer fett. (Fett er visst nødvendig for reperasjon av celler) I tillegg har disse kjemikaliene vist alvorlige bivirkninger som bl.a skader på nervesystemet. Sats heller på Xylitol osv, og vær heller forsiktig med mengden. Kroppen har lang tradisjon på å håndtere mat.. :) Men kjemikalier.. hmmm.. |
Huff... Ser ut til at jeg også må prøve å kutte ut kunstig søtning, jeg som er helt avhengig av Pepsi Max og Fun Light :p
Hva kan jeg søte teen med da? |
Prøv å la vere å søte teen. Det er ei vanesak. Eg MÅTTE ha søtt i teen før, men drikk den no utan noko i. Det smakar kanskje ikkje så godt i byrjinga, men det ordnar seg etterkvart, smaksopplevinga di endrar seg. Celestial Seasonings blant anna har jo ein del te som er fulle av smak, sjølv utan å søte dei. Yogi te har eg ikkje prøvd sjølv, men ser at fleire her svergar til det.
|
Jeg sto stille i tre år etter et vekttap på nesten tjue kg, og med fortsatt en overvekt på nesten femten. Så jeg er nok der Karbosara er, hva er alternativet? Jeg har aldri vurdert å gi opp.
For min del var problemet medisinsk, og jeg har nå blitt satt på metformin, og etter fire måneders opptrapping (stygge oppstartsbieffekter), og en drøy måned på full dose så går endelig (ENDELIG :stortsmil) vekta nedover igjen. Ja, og i tillegg, en av mine største partystoppere er for lite mat. I tillegg tåler jeg ikke meieriprodukter. Jeg kan heller ikke sprekke. Bare en liten minisprekk på f.eks brødmat har ganske langvarige konsekvenser for meg. |
Ja, medisin må nok til noen ganger. Det kan fort bli litt mye fokus på alle de positive effektene fra alle de som har blitt friske og sluttet med medisiner. Men det er nok ikke like rosenrødt alltid, og noen ganger tat ting lenger tid. Fort gjort å tro at alle blir som Skaldeman på kort tid :)
På en måte godt å høre at medisin fortsatt kan være noe positivt :) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
I dag en kg opp igjen.. Irriterer meg den j... vekta :(
Kanskje det ikke er noen vei utenom å telle kalorier..? Kan dere spise dere skikkelig mette..? |
Jeg MÅ spise meg mett. Det vil si, sånn behagelig mett, vanskelig å beskrive, men til det punktet hvor jeg ikke kjenner noe i magen, om du skjønner? Ikke sult, ikke noe stappahet, bare til jeg når en tilfredshet. Om jeg ikke spiser nok så stopper vekta fullstendig opp.
|
Skjønner veldig godt.. Vet alt om å spise seg mett.. Hehe.. Men problemet er nok at for meg så er behagelig mett stappmett :) Hater den minste følelse av sult ;)
|
Kanskje jeg må være fornøyd med at jeg tross alt ikke går opp i vekt.. Har stått rolig siden før jul.
|
Stappmett er for meg ubehagelig :o. Rart hvor forskjellige vi er :).
Men i starten gjorde jeg et par øvelser når jeg skulle spise, for å bli kjent med sult- og metthetssignalene mine på ordentlig. For det første så forsynte jeg meg med litt mindre enn jeg trodde jeg ville ha, og så spiste jeg saakte, la fra meg gaffel og kniv mellom hver bit, tygde langsomt og tok ikke en ny bit før jeg hadde tygd og svelget ferdig. Da jeg var ferdig med å spise, lot jeg det gå fem til ti minutter, om jeg fortsatt var sulten da, så forsynte jeg meg med litt til. Det hjalp veldig. Jeg har sulta meg mer eller mindre bevisst i mange år, og hadde nok litt skrudde kroppsignaler, men nå synes jeg de fungerer veldig fint! |
Don't settle for less ;). Men ikke stress deg selv heller, kroppen er ingen maskin, og kanskje den bare ikke er klar for å slippe på fettvekt akkurat nå, men så slipper det plutselig igjen.
Har du vært hos lege? Er det mulighet for at det kan være noe annet enn selve kostholdet som gjør vektnedgangen din vanskelig? |
Bra at du har fått orden på sultfølelsen.. skal tenke litt over det du skriver ved de neste måltidene..
Ang kroppsignaler, så er nok mine temmelig skrudde de også. Har aldri tatt hensyn til andre kroppsignaler enn de jeg har hatt lyst til å kjenne.. Godt men farlig.. eller farlig godt :) |
Har ikke vært hos lege utenom årlig kontroll, men prøvene mine har alltid vært ok.
Men til tross for at vekta står still, så føler jeg meg både friskere, sterkere og gladere. Så uansett så er jeg fornøyd med kostholdet og vil nok aldri bytte tilbake uansett :) |
Nei, tenkte overhodet ikke på å bytte ut kostholdet, men i blant er det ting man ikke rår over som gjør det vanskelig for en å gå ned i vekt uansett hvor flink og standhaftig man er :).
|
Jepp :) Det er nok et eller annet som hindrer at vekta går nedover, og jeg skal finne det :)
|
Sitat:
|
Masse SUKKER!!! i Roastbiff
Ble mildt sagt forbannet i går. Hadde kjøpt masse roastbiff i ferskvaredisken på Ultra i går for å kose meg skikkelig, Men da jeg kom hjem fant jeg ut at roastbiffen inneholdt bl.a masse sukker :mad: Glukose (DRUESUKKER) E150c (Farge fremstilt av SUKKER) E301 Natriumaskorbat E326 Kaliumlaktat E450 Difosfater Stabilisator Er det no rart at folk blir fete og sjuke..? |
Sitat:
|
Ja, Jeg lurer på om det snart er på tide at noen går til erstatningsak mot myndighetene for et ødelagt liv pga feil kostråd.
Jeg får vond av å se alle sykelig overvektige som kjemper en håpløs kamp mot vekt og sykdommer, og at de får veiledning og medisiner som gjør alt værre. |
Sitat:
|
IDIOTI...
Skjønner ikke hvorfor jeg skal være så tett.. Fordi det er påske så "måtte" jeg trøkke i meg masse sjokolade og potetgull i store mengder.. nesten overdose :) Vanvittig tankegang egentlig.. Nå sitter jeg her kvalm, oppblåst og full av dårlig samvittighet. Er det mulig å aldrig lære..? :) |
Glukose, alias Dextrose er et kjempeproblem for meg som diabetiker.
Blodsukkeret mitt fyker til himmels. Gilde har dette fantastiske giftstoffet sitt i omtrent alt. Lenge leve rein mat. |
Sitat:
|
Jaja.. 112 kg :D (3 ned)
Merker god at det skjer mye i kroppen for tiden.. Er rett og slett i knallform, og i tillegg så har flere spurt om jeg har slanket meg :cool: Så jeg er overbevist om at det har skjedd myyye mer med kroppen enn de 3 kiloene.. :) Det kan virke som at jo mer fett jeg spiser til bedre føler jeg meg, men tør ikke øke fettmengden mer foreløpig.. Spiser ca 70% fett (mest smør) og 30% rent kjøtt.. Det høres jo nesten livsfarlig ut.. hehe.. |
Nå kom endelig svaret mitt:
The Whoosh Fairy when fat is burned, the fat cells refill with water. The fat cells retain their size and weight and the scales don't move. If you stay on the diet long enough, sooner or later the fat cells will release the water. This results in a 'whoosh', where you lose four or more pounds, seemingly overnight. Actually the fat has already been gone for some time. Våknet opp 2 kg lettere enn før jeg sovnet :D |
Sitat:
|
Ja, mulig.. Men har ikke noe annen kilde enn inlegg fra andre forum. F.eks dette: http://www.lowcarbfriends.com/bbs/at...osh-fairy.html
Pluss at det skjedde meg da ;) |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:00. |