![]() |
Sv: Jamie Olivers Food Revolution - jeg er i sjokk
Har sett litt på ett annet program med Jamie i dag. Eat to save your life. Han har ett program med 18 briter som alle sakte men sikkert spiser seg ihjel. Ikke alle var tjukke heller.
Jeg ble litt redd av å se på det. De hadde bl.a 2 lik de frøs og delte i to slik at vi fikk se virkningen av fedme inni kroppen, kontra ett tynt menneske inni kroppen. De snakket også en del om farligheten med "satureted fat", feite melkeprodukter og salt. Må si jeg er en smule skeptisk til å spise kremfløten min etter det... Også skjønner jeg ikke hvorfor jeg ser på sånne programmer, jeg blir jo hypokonder av sånn:p |
Oj det må jeg se om jeg finner på nett, skal se nå. Takk for tipset!
Jeg er igang med episode 4 nå, har snart sett hele, og jammen - radioverten har snudd om! Nå liker jeg ham bedre, han er i grunnen ganske sympatisk altså, han har bare grodd fast i det han har trodd på og den behagelige livsstilen der man bare gir f. Nå er han annerledes, sitter til og med og anbefaler folk å stikke innom Jamies kjøkken. :D |
Sitat:
|
Sitat:
|
Det jeg ble forbauset over da jeg var i USA for en del år siden var den supre tilgangen på råvarer, frukt og grønnsaker i butikkene...det bugnet med gosaker! Slettes ikke vanskelig å spise sunt!
Men samtidig bugnet det jo med alskens usunn mat også...og innfartsveiene til de store byene var nærmest brolagt med junkfood-sjapper som Mc Donalds, Kentucky Fried chicken, Taco Bell osv...samtidig som det fantes flotte, rimelige spisesteder med mye god og sunn mat. Så også her fantes det ingen unskyldning til å spise dårlig mat. Men.....butikkene skilte klart ut etterhva slags nabolag de lå i....de fattigere lr farged bydelene hadde mye dårligere tilgang på gode råvarer. Det er skremmende at denne trenden nå når Norge. Sjekk fx ut Meny på Skedsmo kontra en Meny på Oslo vest...det er himmelvid forskjell i vareutvalg og kvalitet! Overvektandelen blant befolkningen var helt påtakelig synes jeg, men nå idag kommer vi i Norge etter med stormskritt...for her har jo de samme kjedene dukka opp som paddehatter de siste årene...billig unyttig drittmat. Amerikanerne hadde også et ganske annet syn på hva som var sunt enn det vi hadde. grovbrød fantes ikke...det var kun hvitt brød med brun farge i...men de anså surdeigsbrød som helsekost...selv om det var like hvitt... Moren til min amerikanske venninne var helskostfanatiker og sukker hater....men like fordømt fikk vi servert posjerte egg og rosin muffins til frokost:eek: En grusom kombinasjon:p Mitt værste mat exempel fra Norge: Mor utenfor Obs...som heller Pepsimax på tåteflaska til sitt 10-12 mnd gamle barn!!! Stikk den!! |
Det verste syns jeg er den motstanden han møter fra ungenes foreldre. Foreldre som kommer ekstra til skolen med "junk food" til dem fordi de ikke liker at Jamie "tvinger" dem til å spise sunt. De påstår også at han gjør ungene kresne og fratar dem valgmuligheter. For all del, ungene kan få pizza en gnag i blant. Hamburger en gang i blant osv, men hvorfor kan ikke basisen i kostholdet deres være sunt? Hva er det som gjør dette til ett stort problem for foreldrene?
|
Ja, det er ufattelig. Hun kantinedama Alice i denne serien er jo også helt ånnas når det gjelder synet på junk. "I don't see nothing wrong with chicken nuggets, we have better food than you". Javel?
Buhu, bare 6 episoder i denne sesongen! Jeg har den siste på pcen nå, skal se den straks. |
Hele episoder ligger på youtube.
|
|
Sitat:
Jeg kom nettopp på en film jeg så; "Idiocracy". Anbefales. |
Sitat:
|
Sitat:
Jeg har lest en del av denne tråden nå og må bare kommentere dette med kniv og gaffel før de er 10 år gamle: Mamma og pappa reiser på cruiseferie to ganger i året til karibien og sør amerika. En ting hun har bitt seg merke i er at samtlige amerikanere får kniv og gaffel til maten, de skjærer opp maten i små biter, legger ned kniven, albuen på bordet og spiser resten av middagen med bare gaffelen... De kan være så stolte av landet sitt som de bare vil, men sannheten er at selv om de føler at USA tar vare på deres behov, så skjer nettopp det motsatte, USA ødelegger dem. Jeg gikk selv på en skole i Wales da jeg var 3 år gammel og mamma nektet meg å spise kantinematen - jeg fikk matpakkelunsj! Søs og bror som var litt eldre og hadde lært seg å spise grønnsaker fikk spise fra kantina. Jeg er veldig opptatt av at mine barn skal spise mat som er så naturlig som mulig Selv når jeg ikke har vært på diett har jeg fremdeles servert god hjemmelaget mat, og selv om jeg ikke er så begeistret for grønnsaker, så smaker eldstemann på 3 år og jeg grønnsakene sammen. Hun går også i en barnehage der selv rundstykkene er laget fra scratch, med ett varmt måltid om dagen og frukt hver dag. Slik skulle det vært flere steder |
måtte og laste ned denne serien for å se om dette virkelig var så ille som det ble fremstilt her, og jeg er i sjokk... har akkurat sett episode 3... satt her med gåsehud å ståpels på hele kroppen gjennom hele episoden. Det å se de stoore kistene for stooore folk, se han radiomannen få treffe folk i sitt eget nabolag som sliter så veldig med overvekt, og hun jenta på 16-17 år, som har fått beskjed, "slanker du deg ikke nå, dør du om 5-7år"... var fantastisk å se han radiomannen snu 180grader rundt å støtte hele prosjektet!
Puh.. ble engasjert nå... men det er fordi jeg kjenner til hvordan det er å slite med vekta, det har jeg selv gjort siden midten av barneskolen..... |
Hei,
Jamie slanker USA – Jamie Oliver’s food revolution starter på TV Fem tirsdag 17/8-2010, kl. 21.00 |
Sitat:
|
Aaaah, hvorfor får jeg ikke inn kanal Fem? Det er jo der alle seriene mine går nå :( (og gubben er overlykkelig fordi vi ikke har den :_prikk:)
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:56. |