![]() |
Dere er kjempe-flinke med ungene deres! Og jeg tror de får igjen for det senere i livet!
Skulle ønske jeg hadde vært mer bevisst når knerten var liten, for det er vanskelig å gjøre så mye med det nå....Men jeg ble såå inspirert av denne tråden at det skal bli "andre boller" her i gården nå! Jammen skal jeg ikke prøve litt av det dere gir ungene, så får jeg se hva som faller i smak.Det store problemet er at knerten vil ha pasta HELE tiden! Han vil ha det til alle måltider(..noe han selvfølgelig ikke får...).Hva kan jeg gi han isteden for pasta? Noe som faller i smak...? -Bra tråd :D !!! |
Jeg jobbet hjemme her en dag og da satt jeg og så på den smoothien Au pairen lagde som frokost til prinsen (og det lager hun stort sett hver dag nå), og det var en nytelse for mamma å se hva skatten får i seg. Den bestod av noe sånt som
1 egg, Udo`s choice, cocosa, jordbær, avocado, banan, eple, nøtter og blåbær. Dette elsker sønnen min og alt går ned på høykant! Ikke rart han stort sett er frisk, blid og energisk hele tiden. :D |
Har lest igjennom alle innleggene i tråden her og synes dere er kjempeflinke som gir barna en fin start på livet med sunn og god mat:)
Ungene mine-jeg har fire-, er i alderen ni til femten, og det er ikke like lett bestandig å få dem til å spise sunt. De er alle glad i å bake, og det er oftest ikke veldig sunn bakst som tilberedes inne på kjøkkenet. Likevel er jeg glad for at de har interesse for matlaging og så lenge det ryddes opp etterpå får de frie tøyler på kjøkkenet. Jeg er nøye med frokost og matpakke, så de tre "minste" står opp til ferdigsmurte matpakker og frokost. Her er det brødskiver det går på, vanlig hjemmebakt mellomgrovt brød. Pålegget variererer og innimellom får de nugatti. Eldstejenta ordner seg selv med mat, og her er det nok ymse hva hun spiser.Hun har imidlertid fått den gode vanen å spise grove knekkebrød så det er jeg glad for. På skolen spises matpakken, pluss at de er med på fruktordning og får utlevert en frukt per dag. Til middag har vi ofte flere sorter. Ungene har allergi mot enkelte matsorter så det er ikke enkelt å servere samme maten til alle. Ungene mine spiser pasta og ris og det er greit synes jeg. Jeg serverer alltid masse frukt og grønnsaker til middagen og de spiser en god del av dette.Nøtter og ost spiser vi hver dag til middagen. Som tilbehør har jeg oftest rent kjøtt,kylling eller fisk. Stekt i ovn eller i vooken. Unngår mest i størst mulig grad ferdigmat, lager det heller selv fra bunnen av. Kveldsmaten er i stor grad den samme som frokost og lunsj. Brødskiver med valgfritt pålegg. Ellers er de flinke å ta seg frukt som mellommåltid. |
Sitat:
Muskat |
Har prøvd speltpasta..-med bra resultat! Han mente det var den beste pastaen jeg noen gang hadde lagd til han! Så nå blir det nok mer speltpasta enn annen pasta heretter....For det er vel sunnere, eller...?
|
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:16. |