Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   Litt om mitt budskap ... (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=37215)

Titania 10-10-10 15:23

Sv: Litt om mitt budskap ...

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av MFUS (Innlegg 946099)

Det du skriver om egner seg ikke en gang som eksempel på manipulert informasjon ment for å skape latter i Donald Duck-bladet.

Sakligheten til TS stiger til nye høyder. :_oppgitt:

Lisbeth 10-10-10 15:45

Sitat:

Vis meg den studien du viser til,

Før du ber andre om å vise deg dokumentasjon på det de skriver, synes jeg DU burde komme med dokumentasjon på alt det sprøytet du gulper opp.. Eller enda bedre..kjenne din besøkstid, og finne et annet sted å forsøple, f.eks en egen blogg..

Carisma 10-10-10 15:48

Sitat:

Vis meg den studien du viser til, denne vil jeg gjerne se så jeg personlig kan gå å anmelde dem som står bak for villedende markedsføring - dette har man organer for og dem vil jeg gjerne skal måtte stå til ansvar for den troen du har fått (kanskje har dem lurt andre også).

Så vi kan anmelde de som forsker seg fram til resultater vi ikke er enig i? OK, da vil jeg gjerne nominere Ernæringrådet. Og de som forsker på piggdekk vs piggfritt... :lol:

herregud 10-10-10 16:17

MFUS... Når jeg sier at jeg har gått ned 40kg ved å spise dobbelt så mange kcal så juger jeg..? eller er jeg rett og slett et medisinsk mirakel..???

Greddy 10-10-10 16:25

MFUS, sett deg ned...
En kalori er en kalori uansett (som er bare et målenhet for energi).. punktum... men hvor den kalorien kommer fra spiller faktisk en stor rolle.
Og det irritere meg at folk ikke har begrep på energi.
Spiser du 100kcal i fett eller i karbohydrater, ja... da bruker du 100 kcal.
Du bruker ikke begrep som for å "nyttigjører 100kcal, så må man innta 105kcal" lol
100 kcal energi er 100 kcal energi uansett, i hvilke form det er i, enten i proteiner, fett eller karbohydrater.
Det er veldig mange i dette forumet som blander faktisk energiforbruk, og energiforbruk i ytelse.

En strømforsyning som forsyner en pc med 400 w. Betyr det en pc bruker ved maks belastninger bruker 400w? Nei, den bruker mer enn 400w. Den bruker 400W/virkningsgraden theta, hvor virkningsgraden theta = forholdet mellom ytelsen på uttaket, og forbruk: er forholdet 0,8, da bruker PC'n 500w. PC'n bruker 500w! ikke 400w. 500w!! Produsenten oppgir 400w fordi strømforsyningen kan levere den effekten, ikke at den bruker 400w.

La oss ta en annen analogi: denne gangen en bil, med 100hk motor.
dvs den yter 73,55kW på akslingen. Bilen veier 1000kg.
Hvor mye den faktisk bruker er ikke lett å si. En liter bensin i følge wiki har 9,1 kWh energi per liter. For å flytter bilen en mil innen 3 min må bilen ha en gjennomsnittsfart på 200km/t. Definisjonen på arbeid:

W = F*S, hvor W er arbeid i joule/Nm, F er kraft i N, og S er strekning i meter.
Videre er F*S også definert som
F*S= (1/2*m*v^2) - (1/2*m*v0^2) hvor m = massen i kg, v er sluttfarten og v0 er startfarten

Vi sier v0 = 0 m/s
v= 55,55 m/s (200km/t)
m=1000kg

W=1/2*1000*55,55^2- 1/2*1000*0= 1542,901 kJ eller kWs
omgjort i kWh er det ca 0,4286 kWh
vi runder av til:
0,43 kWh og deler den med 9,1 kWh og får 0,047l bensin i forbruk!
Men vent!! det kan ikke stemme? en bil bruker jo normalt 0,5 liter pr mil gjennomsnittlig? (tall plukket fra løse lufta for enkeltehetens skyld) Hvordan kan det stemme? Jo, virkningsgraden er taffatelig lav. Når man bruker 4,55kWh for å flytte seg 1 mil, hvor bevegelse energien er reelt på 0,43kWh, dvs en virkningsgrad på 0,43/4,55 = 9,5%. Alikevel sier vi at bilen bruker 0,5 liter pr mil, og ikke 0,047liter pr mil. Hva er poenget med ranten?
Hold dere til energiforbruk. Virkningsgrad har ingenting å si i en diskusjon om dette emnet om hvorvitt hvor mye energi du får fra fett, karbohydrater eller proteiner.

Det som er forskjellen her, er at fett er mer energikompakt enn proteiner og karbohydrater. Kroppen trenger den faste mengden energi uansett, ellers går kroppen i sparebluss, i form av nedsenket kroppstemperatur, aktivitet, føling av sult osv. Spiser man 1000kcal fett, så tilsvarer dette 111,11g. spiser man 1000kcal proteiner, så tilsvarer dette 250g, samme gjelder karbohydrater.

Nå.... det folk flest tror, er at sult kontrolleres av magen, og fyllmengden i magesekken. Og da vil de logisk tenke at for å ikke føle sult må man fylle opp magen med masse/volum for å føle seg mette. Og de tror også at for å ikke legge på seg, så må vi spise mindre energitett mat f.eks fett. for å få i seg mindre energi til fettlagring. For å tilfredstille sulten og samtidig spise mindre energi må man kutte ned på fettet, siden den er så kompakt og fyller lite i volum/masse. Det folk tenker da er å fylle på mat som tar stor plass til å fylle opp magen, med liten energi mengde, og hvordan gjør vi det? Nettopp... spise mer karbohydrater. Fin teori, men som sagt tidligere, Det er helt FEIL.

Sult bestemmes av cellene i kroppen, og cellene trenger den daglige energien uansett. Den bestemmes ikke av mage eller magesekken. Spiser man 2000kcal i fett, ja da er man tilfredstillt for resten av dagen, og vet du hva? du trenger ikke så stor mage for å romme maten ;) Dermed trengst det ikke så store involler til å fordøye all maten, og mer blod går mer til andre deler av kroppen enn fordøyelse systemet, som f.eks hjernen.

Kan du tenke deg det er slik homo sapiens sapiens har utviklet seg i over 2 millioner år ved å spise masse kjøtt og ikke noe korn i det hele tatt? ;)

Mindre blod og utvikling til tarmene og mer blod og utvikling til hjernen ;)
For å forer deg med teskje. Det er en grunn til at vi er den domminerende arten på denne jorden, nettopp hjernen våres som er utviklet av kostholdet som vi har hatt i over 2 millioner år.

Gracella 10-10-10 16:55

Anmeld i vei, regner med at du sitter på ugjendrivelige motfakta....:rolleyes:

http://www.bt.no/forbruker/helse/Hun...9.html#1006313

Gracella 10-10-10 17:07

Jeg har forresten hatt MFUS på min ignioreringsliste en tid nå, så jeg har vært spart for spammingen hans. Nå ble jeg i midlertid såpass nyskjerrig at jeg leste innlegget hans, og nå har jeg bare en ting å si:
HAHAHA, det er tydeligvis at noen begynner å gå veldig tom for argumenter.
Gode har argumentene ikke vært i det hele tatt, men nå begynner det å bli veldig latterlig :D :D :D.

Det eneste som er bra med slike forumtroll, er jo at det blir postet mange saklige motinnlegg og det kommer fram mange gode linker.
Slenger på et par til, jeg ;)

http://www.forskning.no/artikler/2010/august/259008

http://www.matoghelse.no/enkeltsider...okosthold.aspx

Pandora 10-10-10 17:42

Enig med Gracella...Mye saklige innlegg og bra linker også i denne tråden, selv om trådstarter ganske enkelt ikke har faglig innsikt nok til å skrive om det han gjør. (velger å tro at intensjonen faktisk er god..??)

Har selv lest og lært mye av å lese tråder startet av brukeren under, og vil anbefale andre (og MFUS!) og lete opp mer av det han har skrevet:

Her om kalorier inn/ut - beskrevet på en saklig og god måte:

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Pål (Innlegg 632653)

En kalori er en kalori, uansett. Det er bare et tall for hvor mye energi som finnes i et stoff. Den offisielle måleenheten er Joule, men de fleste bruker fortsatt kalorier (eller kilokalorier).

Hvis man inntar mer kalorier enn man forbruker, så går man opp i vekt.
Hvis man inntar mindre kalorier enn man forbruker, så går man ned i vekt.

Denne prosessen styrer kroppen selv. Problemet skjer når kostholdet fører til stor insulinutskillelse og stor fettlagring. Høye insulinnivåer fører til to ting; en økt sultfølelse (som igjen fører til økt matinntak) og nedsatt energiproduksjon (vi føler oss slappe og uopplagte.) Regelen om at en kalori er en kalori, gjelder alltid, men høy-karbohydrat kosthold kan føre til høyere energiinntak og lavere energiforbruk.

Når man går ned i vekt på ketogene dietter så er det riktig som du har hørt, at det er fordi vi er mettere og inntar mindre energi. I tilegg øker vi med all sansynlighet aktivitetsnivået vårt og produserer mer varme, noe som fører til høyrer energiforbruk.

Når vi har normale insulinnivåer (inntar lite karbohydrater), styrer kroppen energiinntak og forbruk selv. Det betyr at om du spiser mer, så svarer kroppen med å øke metthetsfølelsen og øke energiforbruket ditt slik at ligningen går opp. Tilsvarende, hvis du bruker mer energi enn vanlig, for eksempel gjennom trening, så svarer kroppen med å sette ned energiforbruket ditt (du blir sulten og trett).

Vi mennesker er faktisk i vektbalanse stort sett hele tiden, enten vi er overvektige eller normalvektige. Stort sett går vi verken opp eller ned i vekt, til tross for store variasjoner i energiforbruk og energiinntak.

Rent fysiologisk så er det ikke nødvendig å telle kalorier for å gå ned i vekt, kroppen styer dette selv så lenge den ikke er i en "fettlagringsmodus." Å fokusere på kalorier, synes jeg skaper en usunn holdning til kropp og helse.

Håper dette var svar på spørsmålet ditt.

Jorkla 10-10-10 18:17

Ta deg en bolle a MFUS og la oss spise det vi vil! :klovn:

Titania 10-10-10 18:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 945689)
Det er jeg faktisk ikke enig i. Google er kjapp til å finne resultater fra lavkarbo.no når man søker på diverse ting, og å la slike innelgg stå uimotsagt vil være omtrent like lurt som det var for svenskene å stenge sosilademokraterna ute fra valgkampen... :rolleyes:

Takk for at du minnet oss på det. Jeg er enig med deg.
Vi vet alle hvordan ta knekken på et troll. Det er bare å la solskinnet lyse på det. Jo mer saklighet og belysning av vår side av saken jo mindre kraft får hans argumenter. Mange saklige og bra argumenter i denne tråden.

Kanutten 10-10-10 18:28

Jeg venter fremdelse på at NMFSU eller hva han kaller seg skal fortelle hva han spiser i løpet av en dag.. Et meeeget trivielt spørsmål som ikke krever noen oppslag i noen leksika, men får jeg svar??? NEIDA!!

Coockie 10-10-10 19:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av MFUS (Innlegg 945506)
Om du skal bruke jorden er flat eller rund spørsmålet for å vise noe, så må det være at dere som ikke lytter til fagmiljøet (men heller omstridte alternative tankeganger) - dere tror jorden er flat. Mens vi i dag vet med sikkerhet at den er rund.

Jeg tror du har missforstått hva de lærte oss i historietimene. Eller kanskje du bare ikke fulgte med? Før i tiden var vi sikre på at jorden var flat, det å tenke noe annet var absurd og helt klart en omstridt tankegang. Ikke omvendt slik du påstår her...

Sitat:

Dere lever i en lukket sekt av et trosamfunn som tror selv om det strider mot det fagmiljøet finner vitenskaplig belegg for i forskning.

O Hellige Lavkarbo. Forlat denne synderens synder. For han har enda ikke sett lyset. Et himmelrike der vi kan leve frie for alle slags vitenskapelige forkninger. Der våre forhåpninger blir til virkelighet av ingenting og vi alle er vesner som motstrider denne sanne naturlige forklaring...

Sitat:

Hurra for naiviteten sier bare jeg!!

Hurra for at du forsto du var naiv! :D

Sitat:

Er en grunn for at man trenger rådgivende organer, er det ikke, og en grunn for at sykehusene praktiserer som dem gjør. Javell finnes det noen få (svært få) som er alternative over alt, men faglig faller det dem kommer med fra hverandre.

Jeg velger å se på mine egne organer som mine rådgivende organer. Det er tross alt de som forteller meg best om det er noe feil med meg eller ikke.

Sitat:

Lavkarbohydratkurer er kamuflerte lavkalorikurer samme om naiviteten er så total at noen tror det ligger et vell av mange vannvittig omstridte og direkte feilaktige forklaringsmoduler bak det hele.

Ahhh. Lukten av misunnlighet. Jeg har to teorier:
1: MFUS klarer ikke leve på lavkarbo, fordi han ikke liker/tåler maten, og har dermed ikke mulighet til å benytte seg av helsefordelene ved livsstilen.
2: MFUS er en av de få som ikke får nytte av livsstilen og opererer under samme prinsippet som en sissyk stalker. «Kan ikke jeg ta nytte av det, skal heller ingen andre dra nytte av det»

Pandora 10-10-10 19:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Coockie (Innlegg 946232)

Jeg velger å se på mine egne organer som mine rådgivende organer. Det er tross alt de som forteller meg best om det er noe feil med meg eller ikke.

:D!! Støtter den:)

Øystein 10-10-10 21:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Titania (Innlegg 946212)
Takk for at du minnet oss på det. Jeg er enig med deg.
Vi vet alle hvordan ta knekken på et troll. Det er bare å la solskinnet lyse på det. Jo mer saklighet og belysning av vår side av saken jo mindre kraft får hans argumenter. Mange saklige og bra argumenter i denne tråden.

Det finnes enklere metoder også :)

Dette pleier å funke:

http://i18.photobucket.com/albums/b1...g?t=1286740043

Sånn :D

Titania 10-10-10 22:22

I rest my case :D:D:D:D

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:27.