![]() |
Sv: Fedme er ikke noe man HAR, man ER feit!
Sitat:
Morsomt at du nevner medias "uoppnåelige idealer", det vår diskusjonskjertelen min til å vibrere! :p Forutsatt at man ikke har noen sykdommer (eller får diagnose på og behandling for disse tidlig), og faktisk ønsker å oppnå disse idealene.. hvorfor er de uoppnåelige? Jeg vet godt at jeg kunne sett ut som en undertøysmodell med 8-pack, blodårer og sprettrumpe herfra til Svenskegrensa om jeg ville. Det er bare snakk om egenutdanning og arbeidsinnsats. Greit, modeller og anorexi og blabla, enhver oppegående person forstår at menn ikke på noen måte tiltrekkes av damer som ser ut som de er døden nær.:rolleyes: |
Sitat:
|
Sitat:
Edit: ja, av den totale befolkningen |
Sitat:
Det som jeg reagerte på med Kari J, og spesielt det hun sa på Tabloid, var at hun hadde en veldig merkelig holdning til det at fedme skulle behandles, det synes hun ikke er riktig. Men har man først nådd en vekt som er hinsides all fornuftig BMI, så er det noe som gjør at det har blitt sånn. Jeg synes det er fornuftig å tilby adekvat hjelp, det er den overvektige selv som må gjøre jobben, det kan ingen ta vekk, men med noen riktige verktøy så er det større sjanser for at man lykkes, og lykkes varig. Jeg vet at jeg har blitt som jeg har blitt av mange årsaker. Årsak nr. 1 er selvsagt at jeg har spist for mye, og for mye av de feile tingene. Har levd på brødmat, pasta og sukkerholdig mat, og foret insulinresistensen min god og mett. Jeg bruker IKKE den som en unnskyldning, men skulle som sagt gjerne ha visst det jeg vet nå, for 20 år siden. Jeg fikk et helt forskrudd forhold til mat som barn. Jeg var Tjorven stor, og det var ingen andre i bygda som var tjukke. Jeg fikk høre det, og skammen over å være stor ble enorm. Mat ble spist i smug, for jeg skammet meg sånn. Så når jeg flyttet for meg selv, tok det helt av. Og derfra ballet det på seg enda mer, skam, skyld, drit og lort A/S...... Dette er fremdeles ikke unnskyldninger, men en del av årsaken. For meg har det vært riktig og viktig at jeg har hatt noen timer hos psykolog dette halvåret, det gjelder å kvitte seg med gammelt tankegods, innpode nye måter å se ting på og se seg selv på. Jeg jobber som faen med å kvitte meg med overvekten, har tatt av 25 kilo hittil, og skal slett ikke gi meg - men jeg blir også forbanna over alle forenklinger av problemet. Det er ikke det samme som å være uenig om hun har rett eller ikke, men hun hjelper i alle fall ikke meg på den måten. |
Det ble akkurat kjent hva som blir ukens tema på NRKs "Debatten" denne torsdagen: "Om fedme og slanking".
Tipper Kari Jaquesson sitt utspill og debatten som har fulgt er bakgrunn for dèt. Oppfordrer til å se på, torsdag kl. 21.30. |
Takk for tips, sjant. Det skal sees på, ja. Og så stakkers Kari da. Jeg husker henne fra debatten i 2003, da de hogg hodet av stakkars Fedon. "Men hjernen MÅ jo ha glukose....." lol.
Hun vet tydeligvis ikke at det er noe som heter ketonlegemer, så hvor mye kan man stole på en person som ikke vet noe særlig da? Det man ikke vet har man ikke vondt av, heter det, men nå er jeg ikke sikker på om det stemmer så godt. |
Sitat:
|
Sitat:
At lavkarbo fungerer både for undervektige og overvektige kan vel forklares ganske enkelt med at kostholdet gir kroppen energien den trenger døgnet rundt så vel som hormonell balanse, økning av vekst- og kjønnshormoner (testosteron, veksthormon og IGF-1) og nok proteiner til å bygge og vedlikeholde muskelmassen kroppen er komfortabel med. Groteskt mange mennesker lider av alt for lavt proteininntak (aka. "Drevon-syndrom" ;) ) så vel som lave nivåer av vekst- og kjønnshormoner*. *Insulin er, sammen med blant annet testosteron, veksthormon og IGF-1 (Insulin-like Growth Factor), et kraftig anabolt hormon. Kroppen søker hele tiden å holde balanse mellom anabole (oppbyggende) og katabole (nedbrytende) hormoner og ved kronisk høye insulin-nivåer senkes nivåene av de andre, utrolig viktige anabole hormonene og katabole hormoner (som stresshormonet kortisol, som bidrar til hjertesykdom) øker. Alle vekst- og kjønnshormoner er forøvrig bygget på mettet fett, som er enda en grunn til at lavfett-kost vil redusere nivået av mange viktige hormoner. Edit: Beklager rotete og dårlig formulert post. 2,6 i blodsukker en fornuftig hjerne ikke lager! x) |
Sitat:
Så jeg kan godt si at min fedme er like selvforskyldt som skrumpleveren til en alkis. Men jeg har gjort det jeg tror at Kari J. egentlig vil frem til, selv om hun har noen rare tanker om hvordan det gjøres: jeg har tatt ansvar for min egen situasjon, og gått inn for å løse de problemene som kan løses. Jeg kan jo ikke "fikse" det at jeg har ME og treningsintoleranse, muskel/nervesykdom, etc, det kan ingen - og man kan heller ikke lukke øynene og ønske seg til mer veloppdragne hormoner. :cool: Så alt er ikke akkurat så formulaisk simpelt som Kari J. får det til å høres ut... selv om jeg selv virkelig har vært den karikaturen av en overvektig som hun viser til, med en hånd i ostepop-posen og den andre på melkesjokoladen. Det er bare det at det var ikke trim som kunne få meg ut av sukkergalskapen, det var avrusning og LCHF. :p |
Sitat:
Synes du sier det bra, plastbox. Selv var jeg en jente med det du kaller "luksuspondus" da jeg var i alderen 16-18 år. Jeg klaget mye over vekten min, men kjøpte Stratos, cola og fine horn i kantina på skolen hver dag. I tillegg var jeg skandaløst inaktiv. Da jeg omsider tok tak i problemene, ble jeg en smule paff over hvor raskt "luksuskiloene" forsvant. Det er vel først og fremst mennesker som har kost seg runde Kari forsøker å nå ut til, men problemet ligger i at hun tar det for gitt at så å si alle der ute er "kosetjukke". Jeg liker uansett ikke fremgangsmåten hennes, den er så rigid og foreldet. Hun hadde sikkert brukt fysisk avstraffelse mot ulydige klienter, hvis hun hadde kunnet. For å skremme dem ned i vekt :rolleyes:. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Jeg trodde knapt mine egne øyne da jeg så forsiden på VG i dag. Særlig PK kan det neppe sies å være, og hvor enn godt det er ment, så tror jeg Trim-Kari skader mer enn hun hjelper. Vi overvektige blir jo allerede sett på som late og udugelige mennesker, ser ikke helt hvordan det skal hjelpe at noen som har et snev av "tyngde", i det minste i den jevne borgers øyne, går ut med bastante konklusjoner på den måten. Ikke minst føles det blodig urettferdig å stemples som lat og udisiplinert når man i åresvis har fulgt legens oppfordring om mager kost, fulgt opplegg til ernæringseksperter (og fanden meg betalt skjorta for opplegget og!) og generelt ikke akkurat veltet seg i slike ting som disse ufeite menneskene antar at man gjør. Ikke fortell meg, som har levd på knekkebrød og mager fiskepudding i ukesvis at jeg ikke har disiplin. Fortell meg heller ikke at jeg ikke har gjort en stor nok innsats, når jeg med 40 kilo for mye på kroppen trente gruppetrening med en gjeng ufeite trimmiser flere ganger i uken, selv om jeg skammet meg over kiloene og følte meg utilpass nok for et helt kompani. (Hører med til historien at jeg også har hypotherose som jeg heldigvis blir behandlet for nå, og antagelig insulinresistens, selv om jeg ikke har fått testet sistnevnte) Hvor mange overvektige kjenner du som bare spiser alt de har lyst på og stilltiende aksepterer vektproblemene? Jeg kjenner ingen... Jeg kjenner derimot flere ufeite som spiser boller og drikker brus minst en gang om dagen, hver dag. Som spiser akkurat det impulsene fra hjernen sier de skal spise, og som allikevel ser ut som de bare spiser salat. Hvorfor kan ikke Trim-Kari gå løs på den generelle tendensen til en stillesittende tilværelse med maks inntak av dritmat? For det er søren klype meg nok av ufeite som hører til i den kategorien også. Da hadde hun i hvertfall hatt et snev av poeng. Sånn som utsagnet fremstår nå, er det bare stigmatiserende og forutinntatt. |
|
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Skivebom fra flere her i denne tråden synes jeg. Bigge |
Her er et aktuellt og langt foredrag om dette tema av Gary Taubes:
Why We Get Fat: Adiposity 101 and the Alternative Hypothesis of Obesity http://videomedia2.swedish.org/media...f4ee9b66ef8f8f |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:03. |