![]() |
Sv: Bruk søkefunksjonen!
Sitat:
Det er vel like viktig at folk som har vært her en stund fortsatt gidder å være her ...? Denne tråden var ikke myntet på én person, bare en påminnelse :) Det går an å lete litt rundt, dvs at man bruker av sin egen tid i stedet for andres ... dessuten er det ofte flere nye poster om det samme med kort mellomrom, gjerne på samme dag ...! Kikker man seg litt rundt ser man fort at det er andre som har lurt på det samme ... Det er helt greit at folk spør, men når det kommer en tre-fire korte spørsmål i ett innlegg, da river jeg meg litt i håret. For det er ofte de korteste spørsmålene som krever de lengste forklaringene. Mye enklere å svare hvis folk setter seg litt inn i det de lurer på - og så spør ... :) |
hmm vist det iriterer folk så mye at dem forlater forumet,istedenfor å bare la være å svare så ja da mener jeg at det er bedre...:rolleyes:
|
Sitat:
Har ikke vært innpå her noen dager nå for jeg følte det akkurat slik. Har prøvd og prøvd, men det er VIRKELIG et tungt forum å komme inn i, og ikke minst søke i. Men nå ble det litt klarere etter å ha lest denne tråden. Enig med stinasol også, at det er jo bare å la vær å svare da hvis man ikke vil. Skjønner at det ikke var ment som kritikk til noen, men er nok litt redd for å spørre nå ja..... eller skal jeg bare drite i det og spørre i vei...hmm...hmmm.. |
ja jeg prøver ikke bli uvenner med noen men husker selv når meg
og 2 andre veninner begynte å bruke forumet her,ingen av oss skjønte særlig mye,har desuten fått flere tilbakemeldinger på dette fra folk som jeg har gidd adressen til,de prøver å leite men ender opp med å spør meg ,det er et strålende forum og ikke så vanskelig når en får litt tid på seg til å finne ut av ting men akkurat i begynnelsen,når lavkarbo også er litt "skremmende(de fleste tør vel ikke helt tro at dette funker eller er en sunn og god måte å slanke seg på,i begynnelsen) så syns jeg det er viktigere at folk føler de kan spør og ikke blir kritisert på noen måte .Jeg følte også dette når jeg spurte om de "typiske gjenganger spørsmålene i begynnelsen,selv om jeg nå vet at ingen mente noe vondt så følte jeg meg ikke velkommen heller.. er mye lettere å ta ting som kritikk når en er ny og prøver å komme inn i "gjengen,spesielt når det er saker og ting man ikke vet så mye om.. :rolleyes: :) :o |
Sitat:
Ja, du får sagt det du!!:) Nå har jeg feks prøvd å søke på johannesbrødkjernemel, men får ikke opp noen treff i det hele tatt. Er det rart man blir frustrert???:confused: Kunne du forklart meg det? |
Om man har forsøkt å finne ut ting på egenhånd og ikke forstått helt hvordan så er det selvfølgelig greit å spørre. Man må ikke ta en generell oppfordring så personlig som enkelte gjør.
Det som menes er at man må prøve før man spør :) |
Jeg har et søketips :)
Å bruke stjerne før eller etter et ord f.eks *brødkjerne* eller johannes* Jeg fant ikke ut av dette før lenge etter jeg startet, men det har virkelig gjort søkingen enklere :D |
Et annet tips kan være å utforske "utvidet søk" også. Der kan man f.eks utelukke å søke i journaler, oppskrifter eller andre underfora. Da er det ofte lettere å ende opp med litt mer relevante treff.
For eksempel: Søker på johannes* i alle åpne fora og får opp dette http://forum.lavkarbo.no/search.php?searchid=643615 Søker på johannes* i forum kosthold og helse og alle underfora http://forum.lavkarbo.no/search.php?searchid=643617 Også synes jeg det er lurt å gå på kontrollpanel -> endre valg -> scrolle seg ned til "trådvisningsvalg" og gå i boksen "Standard avkorting for trådalder" og endre til "vis alle tråder". Da får man også opp tråder med info i som ikke har vært aktive på lenge, men som til tide kan være veldig nyttige. :) Må bare til slutt si at jeg forøvrig synes det er kjekt å hjelpe nye medlemmer med å svare, hvis det kommer spørsmål som jeg kan svare på da. ;) |
Sitat:
Det jobbes forresten med saken om å få ut litt mer nøyaktig info til de nye medlemmene her! Så ikke bli avskrekka, altså! Dette er som sagt bare til informasjon:) |
Sitat:
|
Sitat:
TUSEN TAKK for hjelpa alle sammen!!:) |
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Men, uansett, er ikke så viktig at du får opp de to trådene. Hensikten med innlegget mitt var å få fram at en kan spesifisere et søk veldig nøye, og da er det lettere å finne den informasjonen en ønsker. :) |
Tenkte bare jeg skulle dytte litt på denne tråden, håper ingen tar det ille opp. Jeg har selv vært en iherdig søker, og har på denne måten lært masse.
Ser at det er mange nye medlemmer nå, og mye av det som det blir spurt om finnes det allerede mange gode svar på fra før av. Les hele tråden, så kommer det flere gode søketips. :) |
*dytter*
|
Dytter enda litt mer på denne. Mye nyttig info her! :)
|
*Suuuuuukk*
vær såååå snill å les denne tråden da..... |
Min erfaring med søkefunksjonen er jo flere søkeord man bruker i søket, jo mer korrekte svar får man. På den måten slipper man å lese gjennom en haug med resultat som kanskje er irrelevante. Så bruk flest mulig ord for å beskrive det du søker :D
|
Dytter opp denne jeg, samt en oppfordring om å bruke mest mulig beskrivende tittel - sånn at det blir lettere å søke opp :) "Jeg har et spørsmål" er ikke så veldig beskrivende, heller ikke "ÅNEI!!!_" og "lurer på" :p
|
ENIG MOFE! Ja, folkens, en aldri så liten oppfordring her! Vi har alle vært der, men husk at en tråd som har en tittel relevant til temaet har langt større sjanse til å bli lest og fulgt opp;)
|
Det er ikke alltid like enkelt å finne frem mulige/tidligere tråder når man søker etter noe spes som skulle virke sannsylig å finne på en side som dette. Det er vel bare å bruke en god stund på å lete seg frem når man er relativt ny på denne side.
|
Sitat:
Beskrivende tittler er alltid lurt. |
Jeg har funnet ut en del ting jeg har lurt på kun ved å se på eldre innlegg. Men mye av det samme går igjen og da tar det tid ;)
|
Dytter opp denne...
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:09. |