Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Ketolysekuren (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=110)
-   -   Ketolysekuren = stjålet fra Atkins? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=4027)

Torkil 05-03-05 16:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset
For en dum tråd jeg startet, tenkte meg ikke helt om. Håper Torkild tilgir meg og ikke syns jeg er en dust.

BEKLAGER!! :klem:

Jeg skal kjøpe ketolyseboken i morgen, er veldig spent på den. :) Gleder meg til å se oppskriftene.

Hei
Ikke vær lei deg. Som skrevet et annet sted, dette vil ha kommet opp før eller siden.Godt med en avklaring. Ellers synes jeg Nille har et godt og balansert syn på saken. Det er tale om litt variasjoner over et ema, og som i musikken liker noen en variasjon andre en annen.
No bad feelings!
Vennlig Hilsen
Torkil

Thula 05-03-05 18:18

Jo mer jeg leser fra deg, Torkil, jo mer sansen får jeg for både deg og slankekonseptet ditt. Atkins overvelder meg veldig med sitt å-nå-skal-vi-forlate-vårt-gamle-syndige-liv-og-bli-helsefriker-opplegg. Lindberg virker for slesk, får litt grøssninger av ham og dermed mister jeg respekt for opplegget, som sikkert virker, men...

Du har klart å fornorske konseptet på en fin måte, du har laget noe som ikke bare for frustrerte husmødre med 3 kg for mye og du skjærer gjennom til det viktige. Når lønnen min endelig kommer inn om en uke skal jeg for 2. gang traske ned til bokhandleren og høre om han har fått inn boken din og lese den nøye :) Virkelig bra, Torkil!!

Iset 05-03-05 19:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Torkil
Hei
Ikke vær lei deg. Som skrevet et annet sted, dette vil ha kommet opp før eller siden.Godt med en avklaring. Ellers synes jeg Nille har et godt og balansert syn på saken. Det er tale om litt variasjoner over et ema, og som i musikken liker noen en variasjon andre en annen.
No bad feelings!
Vennlig Hilsen
Torkil

Du virker som en utrolig real kar! :klem: For noen flotte svar i denne tråden!!
Jeg har lest mye om ketolysekuren de siste dagene nå, og får bare mer og mer sansen for det.
På mandag skal jeg løpe ned og kjøpe boken!! :D

HP 05-03-05 20:33

Sitat:

å-nå-skal-vi-forlate-vårt-gamle-syndige-liv-og-bli-helsefriker-opplegg
Atkins sitt fokus på livsstilsendring mener jeg er veldig viktig :snill: Bli-slank-og-fortsett-som-før er den lettvinte løsningen - men overhodet ikke den varige ;)

Jeg er av den oppfatning at for at en diett skal ha integritet så må den også ta høyde for det som kommer etterpå. Noe som også vil skje med Ketolysekuren når den kommer under kritikernes søkelys... :ja:

De makelige av oss vil heller ha en pille eller en kur, enn faktisk å gjøre noe selv med livet vårt. :(

Torkil sin bok er veldig bra som Kur - men jeg gleder meg til fortsettelsen. "Fortsatt slank" eller et bedre navn. Håper den kommer Torkil! :snill:

Gamla 05-03-05 22:39

En fortsettelse kan vel kanskje komme, - men jeg er ikke sikker på om det er så nødvendig.:p Når du har gått på en lavkarbokur og tatt av 10 kg eller mer, er du blitt nokså drillet i å finne ut av kostholdet ditt. Kuren i seg selv er en stor forandring, og krever mye omstiling av matvaner. Du vet hva som gjør at du legger på deg,- og etter kuren vet du også hva som gjør at du tar av deg. Det er da også kun viljen som styrer hva du putter i munnen.
Jeg gikk jo på Atkins for mange å siden, og tenkte aldri på det hadde vært godt å lese noe mer om hvordan jeg skulle forholde meg etter at jeg var ferdig med "kuren". Jeg var helt klar over det, men jeg gjorde den tabben at jeg bevisst gikk over til "normal "kost igjen etter flere år!:o (Holdt meg forresten tynn og fin i inntil da!)

Elisabet 05-03-05 23:53

Jeg signerer komkari over her:D
Nå er jeg ganske så fersk på ketolysekuren men kjenner allerede at jeg begynner å få tak på ting. Det er fordi man spiser "vanlig kost" Man lærer seg å spise sunt, man lærer seg å spise smart. I dag opplevde jeg plutselig at jeg var mett og fornøyd da jeg brått så at jeg hang etter med karbohydratene. Jøss tenkte jeg -mett og ikke kommet til 15g karbo enda.Tenk å spise seg mett og god, bare på en annen måte enn før da:p

For meg virker det veldig enkelt og bra å en bok nummer to med masse flere oppskriftev og tips er ikke å forakte:cool:

Nille 05-03-05 23:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av komkari
Når du har gått på en lavkarbokur og tatt av 10 kg eller mer, er du blitt nokså drillet i å finne ut av kostholdet ditt. Kuren i seg selv er en stor forandring, og krever mye omstiling av matvaner. Du vet hva som gjør at du legger på deg,- og etter kuren vet du også hva som gjør at du tar av deg. Det er da også kun viljen som styrer hva du putter i munnen.

Du er en av de flinke du Komkari. Og det er sikkert mange som kan gjøre som deg.
Men alle er ikke så flinke og gjennomførte

Det er også mange som må ha alt skriftlig og plutselig føler at de står "uten rettledning" eller støtte når de er ferdig med "kuren" som du sier. De ønsker å VITE hvordan de skal gå videre. Få hjelp og tips. Det er ikke alle som tar av så sent som meg og bruker laaaang tid f.eks. Mange mister kanskje 1-2 kilo pr uke og har egentlig ikke rukket å sette seg skikkelig inn i kostholdet før de er ved målet. De vet jo at de må øke karboinntaket etterhvert fordi de ikke kan fortsette å spise så lite i all evighet. Men de vet ikke hvordan. Problemet til de fleste som går opp igjen er nettop det at det ikke har vært noe "etterpå". Du har sikkert vært på de engelske lavkarbo forum'ene. Og de som er der er nettopp de som er over induksjon eller første fase av den retningen de har valgt å følge. Det er de i "mellomfasen" som er den største faste gruppen..... Og der er det MANGE spørsmål. Selv fra de som følger Atkins som HAR et opplegg for hvordan du kan/bør gjøre det videre. Jeg var en av dem selv. Det tok LANG tid før jeg kom i rett spor. Selv om jeg fulgte Atkins og leste boka fra perm til perm flere ganger. I ettertid vet jeg at 1972 utgaven av Atkins ikke passet akkuat MEG, - noe 1992 utgaven gjorde.

Så jeg er en av den som både tror og mener det hadde vært flott med en videreføring av Ketolysekuren ! :D

... så da venter vi da Torkil ! :)

Nille 06-03-05 00:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Elisabet
Man lærer seg å spise sunt, man lærer seg å spise smart. I dag opplevde jeg plutselig at jeg var mett og fornøyd da jeg brått så at jeg hang etter med karbohydratene. Jøss tenkte jeg -mett og ikke kommet til 15g karbo enda.Tenk å spise seg mett og god, bare på en annen måte enn før da:p

:ja: og så langt er alt greitt, men det er ikke for ingenting at Torkil ikke råder folk til å gå på 15 karbo, være i ketose resten av livet. Når du ikke er i ketose lenger vil du ikke bli mett av så lite mat. Sultfølelsen kommer tilbake den. Og hva gjør du da ? Både Torkil, Atkins og flere som har forsket på dette sier at du bør øke og finne din grense for hvor du ikke tar av lenger, men heller ikke legger på deg. Hvor tynn skal du bli liksom ? 15 karber pr døgn er IKKE "kost i balanse". Og når du ikke skal ta av og ikke være i ketose trenger du å spise mer. Hva og hvordan ?

Gamla 06-03-05 00:59

Flink jeg:confused: ,- nei det vil jeg ikke si, men jeg kan være nokså sta. Har jeg først satt meg noe i hode, vil jeg gjerne gjennomføre det.:p
Det var den amerikanske 1972 boken jeg fulgte første gangen. Las grundig gjennom den en gang,- og satte igang. Kjente ingen som gikk på Atkins, eller hadde kjennskap til dietten i det hele tatt, så jeg måtte bare gjøre det beste ut av det,- også etterpå.
Ketolysekuren har en flott bok,- men i tillegg er der et forum hvor en kan få hjelp både fra Torkil og forummedlemmene,- også etter at en er ferdige med kuren, (så de behøver ikke å føle at "de står helt uten rettledning. ")
Har ofte inntrykk av at de som trenger mest hjelp er de som ikke leser boken grundig og setter seg inn i kuren,- men det kan jo være feil.
Når det er sagt, vil jeg også si at en bok som viderefører kuren sikkert kan være til god hjelp for mange. Helt enig med deg der Nille!:)

Ps.: Jeg har faktisk aldri vært inne på de engelske lavkarboforumene. :p

Skorpia 06-03-05 08:22

[quote=Torkil]

Jeg trodde soyaprotein var lett å få tak i, men har nå bestillt soyaprotein fra Danmark for salt i nettbutikken til nesten halve prisen i helsekostbutikkerSå da kan du love oss en bedre pris enn 229 + porto fra Twinlabs???? tror det var 535 gram i den

Ketolysepølsene lager jeg ikke. Det er en slaktermester i Arendal og en Pølsemester på meny i Arendal som står for den bit. Jeg godkjenner oppskriften og karbohydratinnholdet, og leverer klistermerker som dokumenterer dette.Jeg skal jammen ta turen innom Arendal da jeg er på min Årlige ferie i Grimstad,så da håper jeg pølsene er gode:)

Torkil 06-03-05 10:35

[quote=Skorpia]
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Torkil

Jeg trodde soyaprotein var lett å få tak i, men har nå bestillt soyaprotein fra Danmark for salt i nettbutikken til nesten halve prisen i helsekostbutikker

Så da kan du love oss en bedre pris enn 229 + porto fra Twinlabs???? tror det var 535 gram i den

Ketolysepølsene lager jeg ikke. Det er en slaktermester i Arendal og en Pølsemester på meny i Arendal som står for den bit. Jeg godkjenner oppskriften og karbohydratinnholdet, og leverer klistermerker som dokumenterer dette.

Jeg skal jammen ta turen innom Arendal da jeg er på min Årlige ferie i Grimstad,så da håper jeg pølsene er gode:)

229 kr og porto/eksp blir det ikke vanskelig å matche. Jeg vet ennå ikke prisen, det avhenger av hva jeg må betale for import frakt etc, men billigere blir det.
Pølsene fås i Saltrød, Arendal,Grimstad, Lillesand. Jeg skal holde kurs i Kristiansand i April og håper å få Meny på Sørlandssenteret og Vågsbygd til å ta inn alle ketolyseproduktene slik at det blir lettere tilgjengelig.
Min drøm er å ha ketolyseproduktene i en butikkkjede over hele landet, slik, at jeg kan stenge nettbutikken å begynde å ha litt fritid igjen.
PS Pølsene er minst like gode som vanlige pølser, kanskje en anelse bedre, samme egenskaper når det gjelder tilberedning og konsistens, bla sprøhet. Pølser med melkeprotein blir etter min mening litt vasne, om man ikke tilsetter flere hjelpestoffer. Det var en i forumet som hadde prøvd slike pølser, hadde vært fint å høre om det. De fås i Sverige forsto jeg, så det er bare å dra på Harrytur for de som er langt unna sørlandet.
Vennlig Hilsen
Torkil

Skorpia 06-03-05 10:51

Så de fås i Grimstad også? Ja da slipper jeg turen innom stressa Arendal da:-),selv om det er noe bedre nå enn for 20 år sida:-). Da var det evig kø inn og evig kø ut.
Men det er klart det ble jo bedre etter at E-18 kom utafor sentrum. Men det var temmelig kaotisk for et par år siden ,for sentrum var jo en eneste stor byggeplass:)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:02.