![]() |
Sv: Jordskokk
Sitat:
Takk Lena Beatrice og Alynna! Da skal jeg teste den ut. Spiste en nydelig jordskokk puré på Bølgen og Moi en gang... mmm ;) |
Sitat:
|
Sitat:
Blir det lukt når DET kommer? I så fall snur jeg stjerten mot sambo i natt. :o |
Sitat:
|
Inulin er jo det som er i Dremfields pasta og det var jo en kar som klarte å få ganske mye blodsukkerøkning av den.
Det med at Inulin går over til sukker ved koking høres jo akkurat ut som poteten. Spis en rå potet og det meste går rett igjennom, spis en kokt potet og 80% av karbene blir tatt opp. Samme gjelder vel for de fleste grønnsaker: At varmebehandling omgjør karbohydrater mindre komplekse og mer spiselige for mennesker. Jeg kunne tenke meg en blodsukkermåling ala det han pastatesteren gjorde på jordskokk og sammenlikna det med noe som har like mye fruktose og resten fiber. |
Sitat:
|
Sitat:
Det det sto om at pastinakken økte i karber over tid ligner jo og litt på forskjellen i karber på tidligpotet versus lagringspotet i matvaretabellen. |
Dette med inulin og blodsukker er visst veldig individuelt. Altså: noen klarer å ta det opp og får blodsukkerøkning, andre ikke.
Det samme gjelder for luftigheten... Noen plages, andre ikke. Noen klarer å venne seg til etter hvert. Jeg vet ikke om det er de samme som blir luftige som de som tarop/ikke tar opp inulin... Noen med en blodsukkermåler her? :p |
Sitat:
Sitat:
|
Inulin er ett kostfiber, og det er vel ikkje det samme som stivelse i ei potet??
Og den pastaen står at det er laga av 'vete', og når en pasta er laga av hvete, er den vel smekkfull av karber..... kunne ikkje sjå at ordet inulin var brukt om den Dreamfieldpastaen (kanskje eg missa noke). Har sjøl aldri merka blodsukkerstigning av jordskokk (har ikkje målt) |
Sitat:
|
Skremmer Dietta og sier JORDSKOKK INULIN! :eek: Vart du redd no? :D
|
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
Jeg tror nok at moderat inntak sammen med annen næringsrik kost vil gjøre at blodsukkeret ikke økes så mye pga av det. Det tror jeg gjelder Jordskokk og den pastaen. Jeg har faktisk kjøpt Jordskokk og tenker å lage grateng med den og servere ved siden av rosenkål og reinsdyrstek imorgen :) |
Jeg lagde fløtegratinerte jordskokk i dag.
Lot de gratinere med fløte 30 min, dekket av alu folie. Deretter 15 min med ost, uten folie. De ble harde. Tror kanskje steiketiden må økes, eller de må kokes med fløten før de helles i formen. Eller blir de rett og slett ikke mør som en potet? Får bare grue meg til følgene, visste ikke om konsekvensene på magen :-/ |
De skal da bli møre, men jeg aner ikke koketiden (det er mannen som kokkelerer).
|
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:48. |