Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   Ukepenger til en jente på 13 år (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=42497)

Tidl. medlem 13-04-11 22:05

Sv: Ukepenger til en jente på 13 år

Vil ikke anbefale betaling av karakterer! Det er da lett å satse på fag bare for å tjene penger og dermed går ut av skolen med samme snitt, men mindre kunnskap (dog mer penger) enn om alle fagene ble vektlagt litt. 6 i matte og 2 i engelsk er økonomisk mer lønnsomt enn 4 i begge fag, men 4 i begge fag vil sikre en bedre progresjon læringsmessig og hjelpe barnet/ungdommen senere i utdanningen.

Er heller ikke smart å lære barn å bli motivert av ytre faktorer (penger), det er da mye lettere å miste motivasjonen enn om en blir motivert av indre faktorer (gøy, spennende, "må gjøres" etc.).

halkatlala 13-04-11 22:18

her fungerer belønning for karakterer kjempebra. min sønn har faktisk begynt å gjøre en innsats på skolen etter vi begynte med belønning. før var det krangling fra ende til annen om de leksene og ikke fulgte han med når han var på skolen heller. stort sett bare toere og treere. eneste faget han hadde noenlunde ok karakterer i var spansk. etter den nye ordninga har han faktisk kommet hjem med både firere og femmere i flere fag :) jeg mener at hvis penger er det som virker motiverende for å gjøre en innsats på skolen så kjør på!! skole er viktig!

sigboh 13-04-11 22:19

For min del fungerte det med belønning for gode karakterer når jeg gikk på ungdomskolen kjempefint! Hadde ingen motivasjon i det hele tatt og fikk bare 2-3, men når mamma innførte belønning for gode karakterer som 5-6 så pugga jeg som bare det og dette var ikke bare i 1 fag ;) Så er veldig individuelt det der. Er jo bare å prøve og så vurdere videre hvordan det faktisk fungerer.

aktivjente 13-04-11 22:31

Signerer Kreative. Ikke mye godt å hente av å gi betaling for karakterer!

Mine jenter (12 og 14) får 400 kr hver måned. Vi har sammen satt opp ei liste over hva de må bidra med i huset for å få den lønna; handle inn og lage middag, tømme oppvaskmaskinen, henge opp klær, støvsuge, vaske gangene m.m.

Jeg synes 400 er en rimelig bra "lønn", som skal dekke både kultur og litt klær. Nå virker det imidlertid ikke som pengene strekker til uansett hvor nøysomme de er. Vennene deres har mye mer å rutte med, og jentene blir stående utenfor når venner drar på kino, klubb, shopping, slalåm o.l. hver eneste uke.

De tåler det nok, og har bare godt av å se at penger ikke kan plukkes av trær. Min feil at vi har bosatt oss i byens "kakseområde" :p

- Og så opplever de i stedet at når vi har riktig god råd en måned, så blir det litt ekstra på dem, akkurat slik vi voksne har det:D .

Regret 13-04-11 22:39

Jeg tror belønning for karakterer fungerer kjempebra jeg, så sant foreldrene slutter nå man begynner på videregående hvor man kan bestemme litt fag selv. Ungdomsskolen har man ikke noe valg, og om målet er bare bra karakterer, så hva annet kan man gjøre enn å bli flink i de fagene man har?

Tidl. medlem 13-04-11 22:47

Om dere har god erfaring med det og mener det er det beste så for all del =)

Jeg er pr. idag veldig glad for at det ikke var pengene som ga meg motivasjonen til skolearbeidet.

Jeg tar utdannelse for utdannelses del. At jeg får en grei lønn når jeg er ferdig med mastergraden er selvfølgelig en bonus, men hadde pengene vært motivasjonen min hadde jeg sluttet lenge før! For meg er det å gå skole så morsomt, spennende etc. men og så FRUSTRERENDE!

Hadde jeg bare hatt pengemotivasjonen så vet jeg det finnes lettere måter å tjene penger på - hasjalg f.eks. :P

amnesia 13-04-11 22:51

penger for karakterer er jo greit mener jeg, da jobber man hardere for å få gode karakterer! i tillegg så lærer man jo :)

Georgine 13-04-11 22:53

8. klassingen min får 50 kr for hver 5 han får på karakterkortet til jul og sommer. Han jobber så bra og får så gode karakterer året rundt at jeg vil belønne han for det.

Tidl. medlem 13-04-11 23:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av amnesia (Innlegg 1083478)
penger for karakterer er jo greit mener jeg, da jobber man hardere for å få gode karakterer! i tillegg så lærer man jo :)

Jobber hardere eller jobber smartere? ;-)

Ellers så synes jeg poenget mitt om motivasjon er MINST like viktig som om barnet/ungdommen er utspekulert nok til å jobbe taktisk. Ihvertfall om en ønsker at barnet skal motiveres til å fortsette oppover i skolesystemet.

Julie 13-04-11 23:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av amnesia (Innlegg 1083099)
Jeg er 17 år, og får ingen ukelønn. Tjener mine egne penger, og må leve på det. Søsteren min er 14 år, hun får ikke ukelønn, men penger for karakterene hun får. Feks 30 for en 4er, 50 for en 5er og 100 for sekser.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av halkatlala (Innlegg 1083431)
her fungerer belønning for karakterer kjempebra. min sønn har faktisk begynt å gjøre en innsats på skolen etter vi begynte med belønning. før var det krangling fra ende til annen om de leksene og ikke fulgte han med når han var på skolen heller. stort sett bare toere og treere. eneste faget han hadde noenlunde ok karakterer i var spansk. etter den nye ordninga har han faktisk kommet hjem med både firere og femmere i flere fag :) jeg mener at hvis penger er det som virker motiverende for å gjøre en innsats på skolen så kjør på!! skole er viktig!

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sigboh (Innlegg 1083438)
For min del fungerte det med belønning for gode karakterer når jeg gikk på ungdomskolen kjempefint! Hadde ingen motivasjon i det hele tatt og fikk bare 2-3, men når mamma innførte belønning for gode karakterer som 5-6 så pugga jeg som bare det og dette var ikke bare i 1 fag ;) Så er veldig individuelt det der. Er jo bare å prøve og så vurdere videre hvordan det faktisk fungerer.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Regret (Innlegg 1083466)
Jeg tror belønning for karakterer fungerer kjempebra jeg, så sant foreldrene slutter nå man begynner på videregående hvor man kan bestemme litt fag selv. Ungdomsskolen har man ikke noe valg, og om målet er bare bra karakterer, så hva annet kan man gjøre enn å bli flink i de fagene man har?

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av amnesia (Innlegg 1083478)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Georgine (Innlegg 1083480)
8. klassingen min får 50 kr for hver 5 han får på karakterkortet til jul og sommer. Han jobber så bra og får så gode karakterer året rundt at jeg vil belønne han for det.

Her i huset har mine gode karakterer (5'ere og 6'ere) blitt noe foreldrene mine bare forventer. :cool: Det er jo litt kjipt, for jeg skulle ofte ønske at jeg hadde tjent litt på å jobbe såpass hardt (pluss at jeg tar ekstra eksamener i tillegg) - og jeg kjøper så og si aldri noe foruten en Atkins bar på butikken nå og da - men, tingen er at jeg får dårlig samvittighet om jeg får 4'ere eller lavere (både på lekser og karakterkort), så da har det liksom bare blitt til en vane å jobbe hardt på skolen. :p

Photobscura 13-04-11 23:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Julie (Innlegg 1083565)
Her i huset har mine gode karakterer (5'ere og 6'ere) blitt noe foreldrene mine bare forventer. :cool: Det er jo litt kjipt, for jeg skulle ofte ønske at jeg hadde tjent litt på å jobbe såpass hardt (pluss at jeg tar ekstra eksamener i tillegg) - og jeg kjøper så og si aldri noe foruten en Atkins bar på butikken nå og da - men, tingen er at jeg får dårlig samvittighet om jeg får 4'ere eller lavere (både på lekser og karakterkort), så da har det liksom bare blitt til en vane å jobbe hardt på skolen. :p

Jeg synes ikke nødvendigvis det er noe galt i belønne barna sine for å jobbe med karakterer, men du gjør det jo for din del, ikke deres! Så jeg håper den samvittigheten i tilfelle er rettet mot deg selv og din fremtid! ;)

langaard 14-04-11 00:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1083588)
Jeg synes ikke nødvendigvis det er noe galt i belønne barna sine for å jobbe med karakterer, men du gjør det jo for din del, ikke deres! Så jeg håper den samvittigheten i tilfelle er rettet mot deg selv og din fremtid! ;)

Du er inne på noe der¨ja:)
Vi skal dafor pokker ikke lage tapere utav fjortiser som tilfeldigvis ikke er sÅ SKOLEFLINKE:mad:

Photobscura 14-04-11 01:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1083605)
Vi skal dafor pokker ikke lage tapere utav fjortiser som tilfeldigvis ikke er sÅ SKOLEFLINKE:mad:

Nei, men det kan handle om flere ting. Jeg vet jeg kunne vært skoleflink, men jeg hadde bedre ting å fore enn å gjøre lekser, gitt, som å tegne, lese, spille musikk, og helst absolutt alt annet enn skoleting. Så for meg hadde kanskje et sånt belønningssystem fungert, for det var virkelig ikke evnene det sto på.

Tidl. medlem 14-04-11 12:59

Julie;
Da tipper jeg din motivasjon er MYE større for å få gode karakterer enn en hundrings i ny og ned ;)

Tidl. medlem 14-04-11 13:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1083605)

Da er løsningen å gi de som er skoleflinke ENDA større fordeler? - I form av penger for karakterende...

Georgine 14-04-11 13:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kreative (Innlegg 1083856)
Julie;
Da tipper jeg din motivasjon er MYE større for å få gode karakterer enn en hundrings i ny og ned ;)

Fint for deg Kreative at det fungerer slikt osv osv. Men alle her i verden fungerer ikke som deg og om noen ungdommer gjør en større innsats på skolefronten ved belønning og om noen flinke elever får belønning fordi de gjør en innsats foreldrene har lyst til å belønne så spiller det da ingen rolle for deg?

Jeg synes det er trist å lese når foreldre tar det for gitt at ungene leverer 5 og 6 til enhver tid og jeg synes det er trist når ungdommer får dårlig samvittighet for en 4 på en prøve.

Men akkurat nå viser du en ovenfra og ned holdning til de som ikke motiveres av det samme som deg og det er lite sjarmerende.

Jeg personlig ønsker å belønne min sønn for gode karakterer, ikke fordi de skal bli enda bedre eller fordi han trenger det, men fordi jeg har lyst til å gi han en påskjønnelse for det arbeidet han legger i skolen. Andre igjen ser at belønning motiverer og å diskutere hvorvidt eleven da har den rette motivasjone er i grunnen uinteressant så lenge ungdommen gjør det bedre og bruker mer tid på skolen.

Tidl. medlem 14-04-11 19:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Georgine (Innlegg 1083872)
Fint for deg Kreative at det fungerer slikt osv osv. Men alle her i verden fungerer ikke som deg og om noen ungdommer gjør en større innsats på skolefronten ved belønning og om noen flinke elever får belønning fordi de gjør en innsats foreldrene har lyst til å belønne så spiller det da ingen rolle for deg?

Folk får selvfølgelig gjøre som de vil. I mitt studie ser jeg at litt for mange dårlige valg er gjort av mennesker som ikke er klar over hva slags negative følger en i utgangspunktet positiv handling kan ha.

Så lenge en er klar over at handlingen kan ha negative følger, men mener det likevel er det beste alternativet er jo det i orden, men er en ikke klar over følgene kan en få ett resultat som er det motsatte av det en ønsker.

Sitat:

Jeg synes det er trist å lese når foreldre tar det for gitt at ungene leverer 5 og 6 til enhver tid og jeg synes det er trist når ungdommer får dårlig samvittighet for en 4 på en prøve.

Men akkurat nå viser du en ovenfra og ned holdning til de som ikke motiveres av det samme som deg og det er lite sjarmerende.
En ovenfra og ned holdning er ikke meningen, blir det oppfattet slik så beklager jeg det. Jeg mener uansett at en indre drivkraft vil ha mer for seg enn ytre drivkraft i det lange løp - selv om det er en effektiv metode i starten.

Sitat:

Jeg personlig ønsker å belønne min sønn for gode karakterer, ikke fordi de skal bli enda bedre eller fordi han trenger det, men fordi jeg har lyst til å gi han en påskjønnelse for det arbeidet han legger i skolen. Andre igjen ser at belønning motiverer og å diskutere hvorvidt eleven da har den rette motivasjone er i grunnen uinteressant så lenge ungdommen gjør det bedre og bruker mer tid på skolen.
Da skal du selvfølgelig få lov til det - men vit at motivasjon er essensielt i forhold til videre skolegang/arbeidsliv.

HVA som er motivasjonen kan jeg med en viss tvil være enig i at kan være uviktig, men HVOR motivasjonen kommer fra er etter min mening svært viktig. Klarer en å internalisere ytre motivasjon så den blir indre er det flott! Men forskning viser at barn som blir motivert av ytre motivasjon mister motivasjonen helt når den ytre motivasjonen forsvinner.

Konklusjon;
Det en selv ser på som en bagatell; Gi 100kr for gode karakterer kan få store konsekvenser når en slutter å gi belønning. Om det beste er å gi belønning og håpe på det beste eller å prøve å gi motivasjon på andre måter får være opp til hver enkelt foreldre.

Georgine 14-04-11 19:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kreative (Innlegg 1084061)
Folk får selvfølgelig gjøre som de vil. I mitt studie ser jeg at litt for mange dårlige valg er gjort av mennesker som ikke er klar over hva slags negative følger en i utgangspunktet positiv handling kan ha.

Så lenge en er klar over at handlingen kan ha negative følger, men mener det likevel er det beste alternativet er jo det i orden, men er en ikke klar over følgene kan en få ett resultat som er det motsatte av det en ønsker.

En ovenfra og ned holdning er ikke meningen, blir det oppfattet slik så beklager jeg det. Jeg mener uansett at en indre drivkraft vil ha mer for seg enn ytre drivkraft i det lange løp - selv om det er en effektiv metode i starten.

Da skal du selvfølgelig få lov til det - men vit at motivasjon er essensielt i forhold til videre skolegang/arbeidsliv.

HVA som er motivasjonen kan jeg med en viss tvil være enig i at kan være uviktig, men HVOR motivasjonen kommer fra er etter min mening svært viktig. Klarer en å internalisere ytre motivasjon så den blir indre er det flott! Men forskning viser at barn som blir motivert av ytre motivasjon mister motivasjonen helt når den ytre motivasjonen forsvinner.

Konklusjon;
Det en selv ser på som en bagatell; Gi 100kr for gode karakterer kan få store konsekvenser når en slutter å gi belønning. Om det beste er å gi belønning og håpe på det beste eller å prøve å gi motivasjon på andre måter får være opp til hver enkelt foreldre.

Du er nok ikke den eneste med utdanning her inne og mange har 20 - 30 års erfaring med barn og hvordan motivere disse til å gjøre en god innsats på skolen. Å sammenstille det å gi belønning med å håpe på det beste vs det å gi motivasjon på annen måte blir bare for dumt. De fleste motiverer på flere måter og verden er ikke sort/hvitt.

Kanutten 14-04-11 20:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kreative (Innlegg 1084061)

Konklusjon;

Enig med deg!
Jeg har to gutter. Den ene tar alt lett og kommer alltid hjem med gode karakterer. Den andre sliter desto mer. Han sliter MYE! Jeg kan ikke drømme om å gi dem ukepenger utifra karakter, da vil han som jobber mest alltid tape. Og jeg er imot å skape tapere! Jeg synes at det er bedre at det skal utifra innsats HVIS man på død og liv skal ha skolen som referanse. Livet er MER enn skolen og det bør også berømmes.

Chunky 14-04-11 21:42

Hos meg fungerer det veldig bra med belønning. Barna på 15 og 16 får 100 kroner for femmere og 200 for seksere gjennom året, og det tredobbelte for det samme i hvert fag på karakterkortet. Personlig synes jeg det er bedre at de gjør lekser enn å stable hermetikk på nærbutikken, så det er min måte å gi dem en jevn inntekt og feriepenger for hardt arbeid. De får i tillegg fast 600 kroner i måneden som ikke er karakteravhengig. Utenom ukepengene får de nødvendige ting som klær og kosmetikk, penger til sportsaktiviteter, treningstøy, busskort, kino, gaver til venners bursdager, telefon med internett, Spotify abo, filmleie osv. Men de er flinke til å spare. Hadde de sløst bort pengene og gitt blaffen i skolen, hadde jeg definitivt sett annerledes på det. Men karakterene er fabelaktige, og holdningene gode. Så jeg tror bestemt at et avtalt forhold mellom inntekt og innsats avgjør hvorvidt barn blir bortskjemte eller lærer seg verdien av arbeid, uavhengig av om det er skolearbeid eller fysisk arbeid.

Kanskje noen som har fått med seg diskusjonen om de tre foreldretypene? Curling, Helikopter og Tiger? Curlingforeldre går foran barna og feier unna alle problemer, helikopterforldre henger over dem og passer på, mens tigerforeldre sverger til disiplin. Selv er vi vel type helikoptercurling, men så lenge de oppfører seg pent og holder seg på jorda uten å ta noe som en selvfølge, så ser jeg ikke noe galt i at de har muligheten til å spare seg opp til større ting de ønsker seg.

Kanutten 14-04-11 21:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Chunky (Innlegg 1084253)
Hos meg fungerer det veldig bra med belønning. Barna på 15 og 16 får 100 kroner for femmere og 200 for seksere gjennom året, og det tredobbelte for det samme på karakterkortet. Personlig synes jeg det er bedre at de gjør lekser enn å stable hermetikk på nærbutikken, så det er min måte å gi dem en jevn inntekt og feriepenger for hardt arbeid. De får i tillegg fast 600 kroner i måneden som ikke er karakteravhengig. Utenom ukepengene får de alt av klær og kosmetikk, penger til sportsaktiviteter, treningstøy, busskort, kino, gaver til venners bursdager, telefon med internett, Spotify abo, filmleie osv. Men de er flinke til å spare. Hadde de sløst bort pengene og gitt blaffen i skolen, hadde jeg nok sett annerledes på det.

Kanskje noen som har fått med seg diskjusjonen om de tre foreldretypene? Curling, Helikopter og Tiger? Curlingforeldre går foran barna og feier unna alle problemer, helikopterforldre henger over dem og passer på, mens tigerforeldre sverger til disiplin. Selv er vi vel type helikoptercurling, men så lenge de oppfører seg pent og holder seg på jorda uten å ta noe som en selvfølge, så ser jeg ikke noe galt i at de har muligheten til å spare seg opp til større ting de ønsker seg.

Dette ble jo veldig mye penger! Utrolig mye penger spør du meg. Var det et ironisk innlegg?

frøken 14-04-11 22:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1084139)
Enig med deg!
Jeg har to gutter. Den ene tar alt lett og kommer alltid hjem med gode karakterer. Den andre sliter desto mer. Han sliter MYE! Jeg kan ikke drømme om å gi dem ukepenger utifra karakter, da vil han som jobber mest alltid tape. Og jeg er imot å skape tapere! Jeg synes at det er bedre at det skal utifra innsats HVIS man på død og liv skal ha skolen som referanse. Livet er MER enn skolen og det bør også berømmes.

Enig med deg.
Vil ikke gi penger for karakterer. Har en som jobber hardt, men får likevel ikke toppkarakterer så alt for ofte. Hun gjør så godt hun kan, og det kan heller belønnes hvis en absolutt skal belønne skolearbeidet.

Chunky 14-04-11 22:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1084260)
Dette ble jo veldig mye penger! Utrolig mye penger spør du meg. Var det et ironisk innlegg?

Nei, det var ikke det. Det er omtrent det samme som deres jevnaldrende tjener på å ha en jobb ved siden av skolen. Jeg vil heller at de prioriterer skole og trening. Vet at det er litt kontroversielt :)

For øvrig er vi en ganske ordinær familie med normal økonomi.

Tidl. medlem 14-04-11 22:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Georgine (Innlegg 1084105)
Du er nok ikke den eneste med utdanning her inne og mange har 20 - 30 års erfaring med barn og hvordan motivere disse til å gjøre en god innsats på skolen. Å sammenstille det å gi belønning med å håpe på det beste vs det å gi motivasjon på annen måte blir bare for dumt. De fleste motiverer på flere måter og verden er ikke sort/hvitt.

Selvfølgelig er jeg ikke den eneste med utdanning her og av praktisk erfaring er jeg nok en av de som har minst her på forumet. Det er mange som kan mer enn meg OG i praksis så stemmer ikke alltid teoriene. Dette er dog et felt jeg driver å spesialiserer meg innenfor.

Verden er som du sier ikke sort/hvit. I mange tilfeller kan belønning fungere godt (f.eks. om det er snakk om å bestå ett fag kan en ekstra gulerot hjelpe), men jeg personlig har ingen tro på å gi barn belønning for noe en periode for så å stoppe (f.eks. når barna starter på vgs som noen nevnte).

Hva andre velger å gjøre er selvfølgelig opp til en selv, men jeg står for det jeg har sagt og sammenligner det på den måten når det gjelder å belønne gode karakterer.

langaard 14-04-11 22:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Chunky (Innlegg 1084286)
Nei, det var ikke det. Det er omtrent det samme som deres jevnaldrende tjener på å ha en jobb ved siden av skolen. Jeg vil heller at de prioriterer skole og trening. Vet at det er litt kontroversielt :)

For øvrig er vi en ganske ordinær familie med normal økonomi.

Hva hadde du gjort om en av ungene dine sleit med lærevansker, og den andre var skoleflink:confused:

Chunky 14-04-11 22:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1084302)
Hva hadde du gjort om en av ungene dine sleit med lærevansker, og den andre var skoleflink:confused:

Da hadde jeg gjort det helt annerledes. Når det er sagt, så er det forskjeller, og jeg har derfor gitt den med noe dårligere karakterer andre muligheter til å tjene noen ekstra kroner.

langaard 14-04-11 22:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Chunky (Innlegg 1084310)
Da hadde jeg gjort det helt annerledes. Når det er sagt, så er det forskjeller, og jeg har derfor gitt den med noe dårligere karakterer andre muligheter til å tjene noen ekstra kroner.

Uff!! tenk å føle seg som en taper allerede som liten:mad:

Tidl. medlem 14-04-11 22:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Chunky (Innlegg 1084310)

La meg se om jeg har forstått det riktig.

Du ville med andre ord gjort (jeg siterer); omtrent det samme som deres jevnaldrende tjener på å ha en jobb ved siden av skolen istedet for å sørge for (jeg siterer); at de prioriterer skole og trening?

Kitt 14-04-11 22:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kreative (Innlegg 1084300)
men jeg personlig har ingen tro på å gi barn belønning for noe en periode for så å stoppe (f.eks. når barna starter på vgs som noen nevnte).

Min sønn kunne fort ha endt opp som en av de smarte skoletaperene. Med IQ langt over det de fleste kunne drømme om, mistet han totalt interessen på ungdomsskolen og karakterene stupte etter som lærerene ikke hadde mer å gi/ga han helt opp. Det ENESTE som drev han videre, var tanken på at han i det minste ville få litt penger for innsatsen.:eek:
Da han begynte på vgs(som han jo ikke hadde komme tinn på med elendige karakterer), trenger han ikke noe som helst motivasjon i form av penger. Lærerene ser han for den han er, han elsker fagene og gjør det utrolig bra! *bare sånn bittelitt stolt*
Selv praksisplassen er superfornøyd og har bedt han om å være lærlig der!:love:

Teori er vel og bra, men alle er forskjellige og det som virker på min sønn er totalt bortkastet på min datter!:p

Tidl. medlem 14-04-11 23:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1084333)
Min sønn kunne fort ha endt opp som en av de smarte skoletaperene. Med IQ langt over det de fleste kunne drømme om, mistet han totalt interessen på ungdomsskolen og karakterene stupte etter som lærerene ikke hadde mer å gi/ga han helt opp. Det ENESTE som drev han videre, var tanken på at han i det minste ville få litt penger for innsatsen.:eek:
Da han begynte på vgs(som han jo ikke hadde komme tinn på med elendige karakterer), trenger han ikke noe som helst motivasjon i form av penger. Lærerene ser han for den han er, han elsker fagene og gjør det utrolig bra! *bare sånn bittelitt stolt*
Selv praksisplassen er superfornøyd og har bedt han om å være lærlig der!:love:

Teori er vel og bra, men alle er forskjellige og det som virker på min sønn er totalt bortkastet på min datter!:p

Setter pris på at du deler historien din som er med på å nyansere det hele =) Flott at det fungerer noen steder.

Jeg er som nevnt åpen for at det i visse tilfeller kan være hensiktsmessig. Edit; Er glad jeg i dette enkelttilfellet har feil i form av at jeg trodde motivasjonen ville synke når belønningen forsvant. Går ut fra han klarte å finne en indre motivasjon på andre måter =)

Kitt 14-04-11 23:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1084302)

Jeg har en sønn med en ekstrem høy IQ som lærer utrolig fort (når han gidder og er interessert).
Jeg har også en datter med lese- skrivevansker. Men hun er jo ikke dum for det. Hun lærer saktere og er langt fra så avansert som broren, men hun skjønner jo at de ikke er like på det området heller. Heldigvis er det 6 år mellom dem, så det er ikke så lett å sammenlikne dem. Dessuten, om hun gjorde sitt beste og hennes beste var feks en 4'er, ville hun blitt belønnet ut fra hva som var hennes beste:love:, ikke hva som var brorens beste!

Som sagt, det som fungerer for den ene, kan du nesten vedde på at ikke har en sjans hos den andre, UANSETT, her i huset!:p

Kitt 14-04-11 23:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kreative (Innlegg 1084338)
Setter pris på at du deler historien din som er med på å nyansere det hele =) Flott at det fungerer noen steder.

Jeg er som nevnt åpen for at det i visse tilfeller kan være hensiktsmessig. Edit; Er glad jeg i dette enkelttilfellet har feil i form av at jeg trodde motivasjonen ville synke når belønningen forsvant. Går ut fra han klarte å finne en indre motivasjon på andre måter =)

Om du hadde spurt han om han hadde noen indre motivasjon, hadde han nok sett på deg, ledd og sagt: hva f... er det du snakker om? :p
Han har bare havnet på rett hylle i livet og er overlykkelig over å tjene egne penger!;)

Chunky 14-04-11 23:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1084326)

Haha - det skulle ikke mange linjene til før var i stand til å dømme :)

Det handler om å få bruke sine beste evner. Hva hvis det vedkommende gjør gir mer status og selvtillit enn det den andre oppnår gjennom gode karakterer? Hva om de er likeverdige? Hva om ingen av dem opplever noen som helst forskjell, men bare er utrolig stolt på hverandres vegne? Du bør tenke deg litt om før du definerer en taper. Det er faktisk holdninger som dine som skaper nettopp tapere...

langaard 14-04-11 23:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av chunky (Innlegg 1084369)

haha - det skulle ikke mange linjene til før var i stand til å dømme :)

det handler om å få bruke sine beste evner. Hva hvis det vedkommende gjør gir mer status og selvtillit enn det den andre oppnår gjennom gode karakterer? Hva om de er likeverdige? Hva om ingen av dem opplever noen som helst forskjell, men bare er utrolig stolt på hverandres vegne? Du bør tenke deg litt om før du definerer en taper. Det er faktisk holdninger som dine som skaper nettopp tapere...

hæææ!

Tidl. medlem 14-04-11 23:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1084349)
Om du hadde spurt han om han hadde noen indre motivasjon, hadde han nok sett på deg, ledd og sagt: hva f... er det du snakker om? :p
Han har bare havnet på rett hylle i livet og er overlykkelig over å tjene egne penger!;)

Akkurat det _er_ indre motivasjon, altså følelsen av å "være på riktig hylle".

Lisa-pyon 15-04-11 00:06

Det viktigste er å finne en balanse.
Venninna mi fikk aldri noen ting. Hun kunne få nødvendige ting som turutstyr til de skulle på hytta eller ski osv, men pengen hun kunne bruke på seg selv fikk hun ikke noe av. Så da hu i en alder av 17 år fikk sin første deltidsjobb, ble hun helt gal og kjøpte så mye unødvendig drit hele tiden fordi det er første gang man har fått penger, å da brenner pengene i lomma.

Jeg på andre siden har blitt litt skjemt bort. Og sitter ofte litt sulten de siste dagene mine før stipend, fordi jeg er blakk^^ men er bare 20 år og har bare meg selv å passe på så ser ikke problemet i det. Problemet kommer om jeg ikke modner snart og begynner å passe på pengene mine (snart...som i innen 10 år, innen jeg får barn, innen jeg får fast jobb eller kjøper leilighet, når det blir nødvendig å modnes, når jeg får et større ansvar enn bare megselv). Men nå vil jeg ha merke shampoo og brae hud produkter og den maten jeg vil ha kjøper jeg selv om den er dyr. har litt luksus vaner da. Men er jo bare meg det går utover, å spør aldri mine foreldre om økonomisk hjelp.

Btw. jeg fikk også penger for karakterer;) 50kr for 5'er og 100kr for 6'er. Jeg var smart og kunne hadd topp karakterer uten særlig innsats. Men fordi foreldrene mine mente jeg måtte få bra karakterer, fordi jeg hadde evne til å få det, ble jeg demotivert. Var ung og tenkte som så at "fordi jeg er smart, skal jeg straffes med å måtte studere mere enn jeg gidder fordi jeg kan få toppkarakterer lett?"...var bare å glemme, så selv med penger som motivasjon, så var jeg fornøyd med 4'ere, fordi det krevde så og si ingenting av meg. Og 3 ganger i året henta jeg en pengelapp fra far, når jeg tilfeldigvis fikk 5 eller 6. Men han slutta å gi meg penger da, fordi jeg gjorde ingen innsats for noe som heldst. Nå i ettertid, uten eller med penger, gjorde ingen forskjell for meg. Søstra mi har samme tilbudet og hu heller gidder ikke gjøre så mye mer for å få de pengene. Så alle barn er forskjellige. Mine venninner var sjalue, og deres foreldre argumenterte med at penger skulle ikke være nødvendig for å gjøre en innsats på skolen uansett! Sikkert litt self defense, få en plagsom fjortiss til å slutte å whine om penger teknikk, men...

I ettertid, har jeg uansett motivasjon til å studere, får igjennomsnitt A og B på alle mine fag på universitetet, og føler ikke de penge greiene har hatt noen som heldst påvirkning whatsoever med min motivajson, syn på skolearbeid, syn på penger eller noe som heldst.

Photobscura 15-04-11 02:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1084326)

Hva i alle dager mener du med dette? Hvordan du kan oppsummere hva Chunky har skrevet til denne uttalelsen er for meg uforståelig. Kanskje greit å utdype litt i stedet for å komme med en løsrevet kommentar som egentlig ikke gir så mye mening?

Georgine 15-04-11 07:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1084344)
Jeg har en sønn med en ekstrem høy IQ som lærer utrolig fort (når han gidder og er interessert).
Jeg har også en datter med lese- skrivevansker. Men hun er jo ikke dum for det. Hun lærer saktere og er langt fra så avansert som broren, men hun skjønner jo at de ikke er like på det området heller. Heldigvis er det 6 år mellom dem, så det er ikke så lett å sammenlikne dem. Dessuten, om hun gjorde sitt beste og hennes beste var feks en 4'er, ville hun blitt belønnet ut fra hva som var hennes beste:love:, ikke hva som var brorens beste!

Som sagt, det som fungerer for den ene, kan du nesten vedde på at ikke har en sjans hos den andre, UANSETT, her i huset!:p

Det du sier er viktig. Gud forby at jeg skulle behandle ungene mine helt likt, de er forskjellige individer og har forskjellige behov og de skal møtes på den måten som som er best for dem. Målet i andre enden er jo at de føler seg likeverdig behandlet av foreldrene, ikke at alt må skje på samme måte underveis.

Georgine 15-04-11 07:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kreative (Innlegg 1084300)
Selvfølgelig er jeg ikke den eneste med utdanning her og av praktisk erfaring er jeg nok en av de som har minst her på forumet. Det er mange som kan mer enn meg OG i praksis så stemmer ikke alltid teoriene. Dette er dog et felt jeg driver å spesialiserer meg innenfor.

Verden er som du sier ikke sort/hvit. I mange tilfeller kan belønning fungere godt (f.eks. om det er snakk om å bestå ett fag kan en ekstra gulerot hjelpe), men jeg personlig har ingen tro på å gi barn belønning for noe en periode for så å stoppe (f.eks. når barna starter på vgs som noen nevnte).

Hva andre velger å gjøre er selvfølgelig opp til en selv, men jeg står for det jeg har sagt og sammenligner det på den måten når det gjelder å belønne gode karakterer.

Sitat:

Men om du står for det du sier så må du lese hva jeg skriver. Guttungen min får påskjønnelse fordi han jobber hardt og bruker mye tid på skolen. Han er smart og får lett gode karakterer og jeg har lyst å gi han en premie fordi han ser at det lønner seg å jobbe.

Jeg forstår hvor du vil hen, men du glemmer å nyansere og du glemmer alle de barna som har spesielle behov og som trenger mer motivasjon og premiering enn andre. Man bruker hva man har og er det slik at barnet da trenger karakterbelønning for å motiveres i studiene mange år så ville jeg som forelder ikke nøle med å fortsette med dette dersom det er forskjellen mellom å gjøre lite og mye mer.

Kanutten 15-04-11 15:19

Litt avsporing kanskje, men jeg har som sagt en gutt med adhd og det er ikke alltid lett å motivere han til å gjøre lekser samt jobbe bra på skolen.

I ett og et halvt år har poden og jeg, hver uke, hatt møter med lærere og en gruppe kalt "kommunalt innsatsteam". Dette er en gruppe pedagoger, sosionomer, psykologer etc etc sammensatt av kommunen. Hensikten med disse møtene var å få poden til å bli bedre, på alle områder.

En av de tingene som først ble presentert for oss var nettopp et belønningssystem. Hver eneste dag og hver eneste time på skolen skal skolen gi poden min fem tilbakemeldinger i form av smilefjes/surfjes.
Det skal være tilbakemelding på:
Komme presis
Ta opp bøker og begynne jobbe ev spørre hvis spørsmål
Orden
Oppførsel
Språkbruk

Dvs at i løpet av en dag kan poden få 30 smilefjes. I løpet av en uke 150 smilefjes. Disse smilefjesene gir poeng.. Maks 10 poeng i løpet av uka.

Disse poengene kan han så igjen krysse ut på et belønningsskjema.

Det var viktig, sa dette innsatsteamet, at belønningen ALDRI var penger, men andre ting poden ønsket seg. Feks kafetur med en venn/mamma, mamma hjelper med å vaske rommet, oppussing av rommet, lan, reball med tre andre etc etc. Hver belønning varierer i krav angående antall poeng. Oppussing av rom krevde 60 poeng, dvs at poden måtte komme hjem med plettfritt skjema i 6 uker før oppussing kunne skje. Det gav sambo og meg tid til å forberede oss fordi at belønningen måtte komme akkurat i det poden ønsket det.. -+ noen timer/dager. Kafetur med venn kostet kanskje 10 poeng. Så hvis poden dro på kafe ville det gå enda en uke før han kunne få pusset opp rommet. Han måtte rett og slett lære seg å sette opp et poengbudsjett alt etter hvor sterkt han ønsket de forskjellige belønningene.

Pr i dag..

Vi har kunnet kuttet ut belønningene (sånn på papiret) for vi er kommet i en rutine som fungerer utmerket. Poden har forbedret seg fra 1-3 i karakterer til 4-6. Han er lysten på å jobbe da han ser at det gi avkastning.

Så podene mine får sin faste ukelønn, uansett hva ellers de bidrar med i både husarbeide og skolesammenheng. MEN de kan jobbe mot spesifikke ting; slik som i kveld. Det kommer 3 andre poder hit på lan. Jeg skal lage pizza og ha kjøkkenvakt med oppvartning.

Det er SÅ uendelig mye mer enn å komme hjem med gode karakterer. Det ble vi forklart og fortalt mange ganger. Det nytter ikke hvis folkeskikk, orden, etc er fraværende. Hvis poden skal søke på linjer med tanke på lærlingeplass er faktisk ikke karakterene det viktigste, men egnethet OG nettopp fravær og folkeskikk. DET har flere arbeidsgivere fortalt for jeg har også en som er på lærlingekontraktjakt. Eller HAR vært, han har fått plass på ønske nummer to! :heia:

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:27.