Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   Latterlige ferdigprodukter (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=43237)

Sugarpill 25-04-11 09:56

Sv: Latterlige ferdigprodukter

Jeg har problemer med å se poenget med de ferdiblandingene med pannekakemiks f.eks- selv jeg, som er verdens dårligste kokk, greier å lage en pannekakerøre!

Rin 25-04-11 09:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Løvetann (Innlegg 1089019)
NB! Og så er det ganske mange revmatikere i dette landet som kan ha stor nytte av både eggepulver og andre produkter som f.eks. forkleet som er vist over, når fingrene ikke lystrer til å holde et egg eller knyte en knute.

Jepp. Jeg så på boksen med omelettegg og tenkte "Kult, nå har jeg én mulighet til for relativt bra måltider også de dagene jeg ikke klarer å verken knekke egg eller vispe noe som helst sammen". Synes det er fint, jeg. :o

sistegang 25-04-11 10:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Løvetann (Innlegg 1089019)
NB! Og så er det ganske mange revmatikere i dette landet som kan ha stor nytte av både eggepulver og andre produkter som f.eks. forkleet som er vist over, når fingrene ikke lystrer til å holde et egg eller knyte en knute.

Det var et godt argument som jeg ikke har tenkt på selv.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av marjusen (Innlegg 1089041)
samme er det om du kjøper ferdig revet OST, altså at det står OST på pakka.

Jeg bruker masse revet ost, og holder meg bare til jarlsberg. Den har 0, mange av de andre har karber. Billigere jo flere karber, desverre.:(

Veggpryd 25-04-11 11:16

De ferdigknuste eggene er bare ekkelt. Jeg kan ikke tenkte meg noe eklere enn en bolle med sammenpiskede egg jeg har glemt i kjøleskapet et par dager... æsj.

knh 25-04-11 13:00

Oj, her var det kommet inn mange bra kommentarer :D

Ferdigskivet og ferdigrevet ost unngår jeg stort sett! Synes den nye reklamen for ferdigrivet ost er ganske teit, "rivjernets tid er forbi" :p hehe... er kjempeglad i rivjernet mitt jeg ;)
Det hender jeg har en pakke ferdigskivet i kjøleskapet på lesesalen av praktiske grunner. Men det går fint å skive osten hjemme og ta med i en boks :)

Den tacokjøttdeigen synes jeg også var ganske teit! hehe...

Diettvann ja!! fantastisk!!! :D

Synes også det er litt morsomt med beskrivelsen på diverse slankepiller. Det garanterer varig vektnedgang dersom man kutter ut å spise ditt og datt, og legger om kostholdet;)

Silje151 25-04-11 15:11

http://oslopuls.aftenposten.no/resta...icle532050.ece

Vi er visst ikke de eneste som misliker omelettkartongen :)

timich 25-04-11 19:21

Sitat:

er jo ikke verre enn å lese bakpå embalasjen. er ganske strenge regler for merking i norge. den prior eggerøreblandingen er rene egg og ingen ulumskheter.

Den er tilsatt salt, sitronsyre og kaliumsorbat. Ikke farlige ingredienser, men helt unødvendige for min del, iallfall de to sistnevnte som bare er konserveringsmidler.

Må innrømme at jeg irriterer meg over en hel haug av disse ferdigproduktene, og jeg syns ikke det tar så lang tid eller er så mye mer arbeid å lage ting fra bunnen av heller. Og det er ikke prisen jeg irriterer meg mest over (jeg har råd til å kjøpe det hvis jeg vil), men det at disse produktene er tilsatt så mange ekstra ingredienser/konserveringsmidler (og mye salt) som man ikke behøver dersom man gidder å lage det selv.

Det hender at jeg kjøper ferdigkuttet salat, men det er mest fordi jeg liker å blande ulike salattyper - og dersom jeg både skal kjøpe en hel issalat, en hel friséesalat, en pakke ruccola og en hel hjertesalat så blir de gamle før jeg rekker å spise dem opp.

Georgine 25-04-11 19:23

Jeg må innrømme at jeg fniser godt av omelettkartongreklamen. Det gjøres et stort nummer av at det er så enkelt, men bruk gjerne tid på å kutte grønnsaker å ha oppi. Det å piske sammen 8 egg tar så myyyyye lenger tid. :rolleyes:

Carisma 25-04-11 19:24

De omelett-eggene ble kåret til historiens dummeste ferdigprodukt på P1 for noen uker siden :rolleyes:

TrillTrall 25-04-11 19:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Labomba (Innlegg 1088961)
Må si jeg kjøper vann på flaske gitt:o
Jeg synes Imsdal-flaskene er så kjekke, så hvis jeg er på farta er det de jeg kjøper. Nå skal det sies at de blir brukt leeenge da, fyller dem med vann fra springen og har alltid en stående ved siden av meg. Lettvindt og greit.

Samme her. For meg som så og si ikke drikker brus i det hele tatt så er det genialt med vann på flaske. :) Bruker også flasken mange ganger før den går til pant om lappen fremdeles er leselig, ellers går den i plastsøpla.

TrillTrall 25-04-11 19:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ethereal (Innlegg 1089053)
Jeg har problemer med å se poenget med de ferdiblandingene med pannekakemiks f.eks- selv jeg, som er verdens dårligste kokk, greier å lage en pannekakerøre!

Nja... Praktisk om man skal på hyttetur f.eks. og ikke gidder bære med seg egg, mel og melk. :) Skjønt - vi har faktisk laget ferdig røre på forhånd og hatt den over på en gammel stor brusflaske, praktisk det også, men litt tyngre å bære enn en liten pulverpose.

TrillTrall 25-04-11 19:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av timich (Innlegg 1089572)
Det hender at jeg kjøper ferdigkuttet salat, men det er mest fordi jeg liker å blande ulike salattyper - og dersom jeg både skal kjøpe en hel issalat, en hel friséesalat, en pakke ruccola og en hel hjertesalat så blir de gamle før jeg rekker å spise dem opp.

:ja: Jeg kjøper også en del sånne salatposer, særlig Dole Mini-Familie, den er akkurat passe til to måltider til meg, sper på med agurk, paprika og avokado. Men jeg kjøper ikke hele salathoder for de rekker jeg ikke å spise opp. Unntaket må være hjertesalat for de er såpass små at Lille Gubben og jeg klarer å spise to på et par dager.

Carisma 25-04-11 19:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1089585)
går til pant om lappen fremdeles er leselig, ellers går den i plastsøpla.

De nye automatene leser ikke bare lapper, man får pant for de selv om lappen ikke er på.

scubadoo 26-04-11 08:51

Jeg kjøpte den teite potetmosen når den kom, jeg hadde dårlig tid og tenkte å lage pølse og potetmos( før LC) den kostet 30 kroner og jeg gikk ut i fra at det var ferdig mos som bare skulle varmes, men nei, det var en pose med knuste poteter, det hadde antagelig vært billigere å kjøpe ferdig potetmos på ett gatekjøkken, det eneste som kunne gjort dette produktet teitere var om det var en tom pose med oppskrift på potetmos trykket på innsiden.

Lillemy71 26-04-11 11:28

Sitat:

samme er det om du kjøper ferdig revet OST, altså at det står OST på pakka. det er ikke lov til å blande ut produkter det står ost på. har heller aldri sett det har vært tilsatt noe ulumskheter i ferdig kutta grønnsaker og salater.

Det er faktisk ikke så mange år siden at det ble ryddet opp i dette og at alt som det står OST på, faktisk skal være skikkelig ost ystet av melk. Arla både er og var en stor synder der. Er ikke mange av deres produkter som faktisk er ost. Fremdeles så dukker det opp ting som er merket ost selv om det ikke er det. Så det er all grunn til å være forsiktig.

Når det gjelder omelett eggene så må jo Prior/Nortura og andre egg-grossister bruke opp alle klink- og blodeggene sine. Tro du meg de går ikke i søppla (har jobba på Prior) og eggepølser har vel gått ut av markedet nå tror jeg. Tror fremdeles jeg foretrekker å kjøpe dagsferske egg på torget og knekke dem selv jeg. Da også fri for tilsetningsmiddel.... :D

mats_ 27-04-11 23:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1088729)
Har man råd til å drive og kjøpe sånt, isteden for det som tar litt lenger tid, men er billigere, så er det jo bare til gå for det. Strimla biffkjøtt f.eks. Er jo stor forskjell på prisen på kjøttstykker og strimla.. Og veldig lett å bare skjære det opp selv.

Korrekt, og husk at ferdigstrimlene basically er alt avskjæret som kommer etter de har stykka opp biffer. Høyere fettinnhold, hinner, sener og drit rett og slett.. seigere er de og siden en del kommer fra "ukurante" deler på biffene.
Samme me strimla svinekjøtt osv..

Huldr 27-04-11 23:58

Det er jo svindel :cool:

Det er i alle fall noen geniale pengemakere bak alle disse søppelproduktene maskert som en ekstraservice til forbrukeren, og til langt høyere pris. Men spørsmålet er jo om det burde være lovlig å lure forbrukere på den måten ...

e84 28-04-11 08:29

[quote=BenteR;1088659]Den omelett-greia har iallefall blitt den store vitsen her i huset.
Å lage omelett selv klarte guttene mine fra 10-års-alderen helt uten hjelp av ferdig omelettrøre fra Prior.
Ene guttungen min som er utdannet baker og drev det lokale bakeriet her ei tid forteller at i storindustrien har ferdig knekkede egg vært vanlig i lange tider. Litt logisk at bakeren ikke gidder å knekke 100 egg daglig da......

haha, her også. Den er bare så genialt TRAGISK! HVem kjøper noe sånn???

Rin 28-04-11 09:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av e84 (Innlegg 1091864)
haha, her også. Den er bare så genialt TRAGISK! HVem kjøper noe sånn???

Som allerede påpekt her i tråden - revmatikere og andre som kan slite med hendene sine og ikke alltid er i stand til å knekke et egg. :o Nå er jeg ikke helt overbevist om at dette produktet ble lansert av hensyn til sånne som meg, altså, men jeg synes likevel ikke det er tragisk...

BenteR 02-05-11 18:22

Når det gjelder disse ferdige salatblandingene man kjøper i pose, så leste jeg en eller annen plass at disse er omtrent uten næring pga at når de pakkes, blir det brukt oksygen for å holde dem friske i ei uke eller to, og bakdelen med det er at næringa forsvinner.
Prismessig svarer det seg faktisk å kjøpe og lage salat selv, selv om man ikke klarer spise hele salathodet.
Jeg er ikke glad for tilsettinger i maten min, og når jeg ser hva som skjer med en blandet salat hjemme, selv om den pakkes tett, så VET jeg at noe er gjort for at disse ferdigkjøpte salatblandingene skal kunne holde seg i et par uker.

Kanutten 02-05-11 19:01

Jeg fortalte ei eldre dame om endel av disse "latterlige ferdigproduktene". Vedkommede begynte å le.. :o Ikke fordi ferdigproduktene var latterlige, men fordi hun anså salathoder og andre ymse andre ting ble sett på som "sunnest og billigst" som man får kjøpt på butikken som "latterlige ferdigprodukter".

Det å kunne kjøpe HELE poteter, kål, tomater, agurk etc etc DET er ferdigprodukter det!! For ho var vant med å dyrke alt hjemme. PÅ verandaen. I krukker. Så alt er relativt angående hvor ferdig disse produktene er. Hun lager også yoghurt selv. :D

aslaug 02-05-11 19:23

Vet ikke om det har stått her tidligere, men nå kan du få kjøpt ferdig kutta purreløk og rødløk. Sto i Aftenposten i dag:D:D.

Veggpryd 02-05-11 19:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av aslaug (Innlegg 1095539)
Vet ikke om det har stått her tidligere, men nå kan du få kjøpt ferdig kutta purreløk og rødløk. Sto i Aftenposten i dag:D:D.

Hæ! :eek: Haha! Eller... :o kremt
Nå pleier jeg å kjøpe frosne grønnsaker, da. Ferdig kuttet og ikke no søl på benken, også slipper jeg å fylle søplebøtta med grønnsaksavfall (noe det pleier å bli mye av). Så jeg er kanskje en av de som kjøper teite ferdigprodukter... :lol:

marjusen 02-05-11 19:29

Men ferdigkutta løk er jo genailt. slipper man tårer i øya.

sto i dag og fikk nesten senebetennelse av å hakke opp kjøttdeigen. tenkte, genialt om det kommer ferdighakka kjøttdeig snart.hehe

Veggpryd 02-05-11 19:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av marjusen (Innlegg 1095549)

sto i dag og fikk nesten senebetennelse av å hakke opp kjøttdeigen. tenkte, genialt om det kommer ferdighakka kjøttdeig snart.hehe

:lol: Du må kjøpe kjøttdeigen i Sverige. Den er lettere å hakke opp av en eller annen merkelig grunn.

lucifine 02-05-11 19:41

Prior omelett og andre 1-2-3 bakeprodukter blir mye brukt av de svaksynte i familien min. Personlig syntes jeg ikke slike produkter er tragiske dersom de dekker et reeelt behov, som feks forkleet for revmatikere eller ferdig stampet potetmos til de som ikke kan holde/skrelle potetene selv.

Sjokolade i barnegrøt derimot.. Ja DER har du et bortkastet produkt! Og hva med Amerikanernes "chez wiz"? Det er "ost" som er undertrykk på en boks (sånn ala crem topp). Hva i all verden er DET vits i? Ferdigtygget "ost" liksom??

TigerTove 02-05-11 19:59

Festlig tråd :lol:

nellie 02-05-11 20:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1095452)
Når det gjelder disse ferdige salatblandingene man kjøper i pose, så leste jeg en eller annen plass at disse er omtrent uten næring pga at når de pakkes, blir det brukt oksygen for å holde dem friske i ei uke eller to, og bakdelen med det er at næringa forsvinner.
Prismessig svarer det seg faktisk å kjøpe og lage salat selv, selv om man ikke klarer spise hele salathodet.
Jeg er ikke glad for tilsettinger i maten min, og når jeg ser hva som skjer med en blandet salat hjemme, selv om den pakkes tett, så VET jeg at noe er gjort for at disse ferdigkjøpte salatblandingene skal kunne holde seg i et par uker.

Det er vel ingen som spiser salat for å få i seg næring? (håper jeg) Salat er jo nesten bare vann, så de næringsmidlene kan mer enn gjerne forsvinne for min del. De utgjør ingenting uansett.

Rin 02-05-11 20:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av aslaug (Innlegg 1095539)

Det er jo supert! Å hakke grønnsaker er så vanskelig for meg at jeg er tvunget til å la være - eller håpe at samboern er hjemme og vil hjelpe, eller lage noe som bare skal bli puré, for da kan jeg bruke stavmikseren. Jeg er KJEMPEGLAD for alt av tilgjengelige grønnsaker som ikke sliter ut mine nerveskadde hender. :o

Kanutten 02-05-11 20:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av marjusen (Innlegg 1095549)

Ferdigkuttet løk har eksistert lenge. Vel, den frosne varianten. Både løk, gressløk, hvitløk, persille og oregano har jeg kjøpt ferdig oppkutta på bunnpris. Kjempkjekt!

Georgine 02-05-11 23:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av 157cm (Innlegg 1091903)
Som allerede påpekt her i tråden - revmatikere og andre som kan slite med hendene sine og ikke alltid er i stand til å knekke et egg. :o Nå er jeg ikke helt overbevist om at dette produktet ble lansert av hensyn til sånne som meg, altså, men jeg synes likevel ikke det er tragisk...

Jeg ser den, men samtidig så forstår jeg ikke hvordan man greie å åpne kartongen om man ikke greier å knekke et egg. Bruker man hjelpemiddel av noe slag til kartonger?

Minni1 03-05-11 00:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Georgine (Innlegg 1095955)
Jeg ser den, men samtidig så forstår jeg ikke hvordan man greie å åpne kartongen om man ikke greier å knekke et egg. Bruker man hjelpemiddel av noe slag til kartonger?

Ja det fins hjelpemiddler for å åpne kartonger. Kan fås på hjelpemiddelsentralen for de som trenger det.

Disse ferdigproduktene har hjulpet meg enormt i perioder som kroppen ikke samarbeider så jeg skjønner godt at noen kjøper det. Nå har jeg ikke prøvd denne eggerøra men blir jeg noen gang så dårlig som jeg var så er det et godt alternativ for meg.
Jeg syns det var råteit når jeg så den første gangen men når jeg leste her inne så ser jeg at det kan være en hjelp å få ting litt ferdig i enkelte stuasjoner i livet.

mallilen 03-05-11 11:20

Jeg er nå enormt glad for at det finnes slike enkle løsninger jeg, da..
Ferdighakka grønnsaker er fryseren full av. Har noe friske grønnsaker i kjøleskapet, men ting som løk, purre, paprika etc befinner seg i poser i frysen. Himla enkelt å bare ta en neve her og en neve der, fremfor å kjøpe helt og kutte selv.

Men er det noe som virkelig irriterer meg, så er det alle ferdigrettene i frysedisken i butikken! Hvorfor i huleste har ikke butikken usalta smør når de har 28 forskjellige frossenpizzaer å velge mellom?

Jeg er også veldig glad for ting som ferdiggrilla kylling. Varm, vel å merke. Jeg kjenner jeg blåser en lang marsj i om krydderet inneholder sukker. Eller konserveringsmidler.

Eggerøre på kartong.. vel, det synes kanskje dumt for mange. Men for folk i farta, som kanskje bor trangt (bofellesskap, f.eks) i tillegg, så er det langt mindre stress å bare helle røre i panna og steke i vei, heller enn å finne frem bolle og visp, knekke egg, røre sammen,steke, vaske opp, rydde inn, vaske benken, og bære ut søpla.

Paris 03-05-11 14:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 1091749)
Det er jo svindel :cool:

Det er i alle fall noen geniale pengemakere bak alle disse søppelproduktene maskert som en ekstraservice til forbrukeren, og til langt høyere pris. Men spørsmålet er jo om det burde være lovlig å lure forbrukere på den måten ...

meget godt poeng! Burde vært fokus på det ihvertfall - så de fikk svare for seg!

Kanutten 03-05-11 15:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Minni1 (Innlegg 1096002)
Ja det fins hjelpemiddler for å åpne kartonger. Kan fås på hjelpemiddelsentralen for de som trenger det.

Disse ferdigproduktene har hjulpet meg enormt i perioder som kroppen ikke samarbeider så jeg skjønner godt at noen kjøper det. Nå har jeg ikke prøvd denne eggerøra men blir jeg noen gang så dårlig som jeg var så er det et godt alternativ for meg.
Jeg syns det var råteit når jeg så den første gangen men når jeg leste her inne så ser jeg at det kan være en hjelp å få ting litt ferdig i enkelte stuasjoner i livet.

Kom til å tenke på en ting... Kan ikke du be om sånn tilskudd (grunnstønad) for spes mat grunnet sykdom?? Ferdig oppkuttet mat må jo være perfekt for deg! MEN det er jo fordyrende...

Jeg kunne be om det for poden som har adhd hvis jeg kunne legge frem kvitteringer på maten jeg kjøpte samt attest fra legen om at maten jeg kjøpte virket.

Rin 03-05-11 16:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1096488)
Kom til å tenke på en ting... Kan ikke du be om sånn tilskudd (grunnstønad) for spes mat grunnet sykdom?? Ferdig oppkuttet mat må jo være perfekt for deg! MEN det er jo fordyrende...

Jeg er sannelig ikke sikker på om man får grunnstønad for den problematikken - og dette svaret var jo ikke rettet til meg, men jeg skal sannelig spørre, siden jeg har avtale hos både ergoterapeut og sosionom denne måneden. :)

Kanutten 03-05-11 16:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av 157cm (Innlegg 1096502)
Jeg er sannelig ikke sikker på om man får grunnstønad for den problematikken - og dette svaret var jo ikke rettet til meg, men jeg skal sannelig spørre, siden jeg har avtale hos både ergoterapeut og sosionom denne måneden. :)

Det var nok deg jeg tenkte på da jeg skrev det.. :)

Kanutten 03-05-11 16:03

Sitat:

Hva kan du få?
Du kan få stønad til:
  • drift av tekniske hjelpemidler
  • transport
  • førerhund
  • hold av teksttelefon og i særlige tilfeller vanlig telefon
  • bruk av proteser, støttebandasjer o.l
  • fordyret kosthold ved diett. Nødvendigheten av spesialdiett for den aktuelle diagnosen må være vitenskapelig dokumentert og alminnelig anerkjent i medisinsk praksis
  • slitasje på klær og sengetøy

Her kan du lese mer.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:19.