![]() |
Sv: Å nei! Brev fra legen vedr. for høyt kolesterol
Sitat:
har jo aldri brydd meg med å lese meg noe særlig opp på emnet....før nå.... |
Sitat:
|
Sitat:
|
Kjekk link!
Fant endelig ut hvorfor min endo ønsker at jeg skal ha LDL under 2,5 - det er siden jeg har diabetes. Mine tall er forøvrig: Total: 6,3 LDL: 4,2 HDL: 1,7 Triglyserider: 0,73 Og dette mener endoen er "svært høyt og at statiner bør vurderes (noe jeg sier blankt nei til) Fant forresten denne: http://kolhydrater.ifokus.se/discuss...25a-kolesterol |
Vi skulle hatt en liste over lavkarbo-bevisste leger her inne, så slipper vi så mye unødig pes.
|
Jeg abonnerer på tidsskriftet VOF (Vitenskap og Fornuft). I nr 7/2011 står det en kronikk om kolesterol, skrevet av Uffe Ravnskov. Her hevder han at sammenhengen mellom høyt kolesterol og hjertesykdommer er marginal. Anbefaler deg å få tak i denne artikkelen.
|
Sitat:
Det skal jeg huske neste gang;)Gratulerer at du stumpet røyken,så flott:) |
Kaffe før blodprøve er aldri noe særlig lurt.
Ta en titt på dette - for deg kunne det være noe (og for alle som sliter med kolesterol, jernmangel osv.) http://www.urtesenteret.no/index.php?categoryID=303 Jeg ville brukt mye energi på å få i meg sunne planteoljer (kaldpressede) - fet fisk, advocado. Styr unna alt sukker. Jeg tror at det vil gå bra og om to mnd. får du svaret - men jeg mener at kroppen trenger tre mnd. før den greier å omstille seg helt. ... og du! Lykke til :) |
Avocado hadde jeg skikkelig dilla på for en stund tilbake - det smaker jo i grunnen ganske greit!
Steke i olje i stedet for smør da kanskje ? Og gjerne fisk 2 ganger i uka..... Mandler i stedet for hasselnøtter og ikke gumle så mye ost - er fæl til å ty til et par osteskiver om kvelden hvis jeg blir sulten.... Må nok kutte ned på fløten litt også - det blir jo fort en del fløte i middagen... Jeg vil ikke over på statiner! Synes det er kjempeskummelt. Og så kjenner jeg at det irriterer meg litt at det var statiner som var løsningen her nesten umiddelbart - ikke noe snakk om å gradvis endre kostholdet litt og litt over tid..... Piller er visst løsningen på alt .... *sukk* |
Sitat:
Total: 6.4 HDL. 1.4 LDL. 4.3 Jeg fikk litt lyst til å trekke frem et avsnitt fra kurset. Kanskje du kan ta denne sjekken, Jabba, for jeg regner med at du har fått vite HDL-verdien også? Sitat:
|
Fikk kun opplyst total og LDL. Men nå ringte jeg legen og HDL var 1.3 .....
|
Triglyserid ligger vel rundt 1 hos deg. Men de "gjelder ikke" når du ikke har fastet helt.
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:55. |