Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   Fortolling av varer (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=51188)

smgj 07-03-12 14:18

Sv: Fortolling av varer

http://www.toll.no/templates_TAD/Art...219284#hvordan

Om selv-fortolling...

Glorfinia 07-03-12 16:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1312430)

Om det du handler kommer via Posten, tar de allikevel 120 kroner for egenfortolling og lagerkostnad, hvis jeg har forstått riktig da. Og da er man jo like langt. :rolleyes: Det er kanskje noe annet om det går via f.eks. DHL, det har jeg ikke sjekka.

Dietta 07-03-12 16:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Glorfinia (Innlegg 1312474)
Om det du handler kommer via Posten, tar de allikevel 120 kroner for egenfortolling og lagerkostnad, hvis jeg har forstått riktig da. Og da er man jo like langt. :rolleyes: Det er kanskje noe annet om det går via f.eks. DHL, det har jeg ikke sjekka.

Det er det de gjør de slepingene. Jeg fortollet selv på tollsted her i byen jeg, men måtte alikevel ut med penger til posten :mad:

LineJM 07-03-12 18:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Glorfinia (Innlegg 1312474)

Jepp, de tar 120,- for å gi deg beskjed om at pakken din er kommet og for å "passe på" den for deg til du får hentet den. Så da sparer man ikke noe på å fortolle selv. :mad:
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av LineJM, her.
Sjekket bare for gøy, og 200 1975kr er 973,13 2011kr. De kunne da i allefall indeksregulere satsen synes nå jeg.
Sitat:

Men tenk på alle varer, eller kjøpr du gjør som koster mellom 200,- og 1000,- da, som blir 25% rimeligere fordi det da blir momsfritt å handle fra utlandet, mens kjøper man fra en norsk bedrift så må momsen betales?

Ville ikke du handlet betraktelig mer fra utlandet dersom du sparte 25% på omtrent alt?

Det er jeg ikke så sikker på at jeg ville gjort. Uansett så var ikke min kommentar ment som svar på din post, bare kom rett etter ;)

Jeg synes fortsatt at det ikke er noe i veien for å indeksregulere slike satser. Syns faktisk at det skulle være en selvfølge at det ble gjort. Muligvis ville dette øke netthandelen men jeg som forbruker ser det ikke som min oppgave å passe på butikker i Norge.

sylwester 07-03-12 22:46

Re: Sv: Fortolling av varer

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lemen (Innlegg 1312181)
Blir jo veldig avsporing det her...
Vel, mange utenlandske nettbutikker tilbyr gratis frakt, f.eks strawberrynet, hqhair og lookfantastic. Også diverse nettbutikker i østen som tilbyr billig mobiltilbehør gjør det samme. ...

Så sant ikke postverket også tilbyr selskapet å frakte varene gratis så betaler du faktisk for frakta i prisen på varen. Det er samme prinsipp som at du betaler for Kiwi sine kampanjer hver gang du kjøper et produkt som det ikke er kampanje på. Sigaretter ble solgt med tap før for å lokke folk til butikken og de betalte jo de igjennom annen mat. Du får ingen gratis lunch!

Så de butikkene som har gratis levering og hvor beløpet bikker over 200kr-grensa kan du jo tenke deg at kunne gått momsfritt HVIS de hadde hatt frakta som egen post.

Miominmarte00 19-03-12 20:19

Men det blir vel billigere om du bare betaler toll og moms enn om du skal bestille varene på nytt om kort tid, og dermed betale dobbelt for både varer og frakt?

j88 19-03-12 20:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Miominmarte00 (Innlegg 1318082)
Men det blir vel billigere om du bare betaler toll og moms enn om du skal bestille varene på nytt om kort tid, og dermed betale dobbelt for både varer og frakt?

Jo det blir nok billigere, men jeg har ikke penger til å betale toll og moms nå

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:06.