![]() |
Sv: Treningstråden for desember
Sitat:
|
Sitat:
|
det er jo nettopp det jeg mener, treningen skal være tilpasset ditt nivå, men samtidig må man pushe seg dersom man vil ha resultater. om man makter 15 minutter gange, flott. neste gang går man for 20.
train hard or go home innebærer at når man trener så gjør man det og har fokus på det, samtidig som man tar de ekstra minuttene eller den siste reppen, ikke bare going through the motions som engelsktalende sier. |
Sitat:
|
Problemet mitt er at jeg oppfatter deg som at den treningen som jeg, eller andre gjør på en dårlig dag, "for å ha trent" mer enn for å bli bedre er "for dårlig" fordi den ikke "går noe sted". Mulig jeg oppfatter deg feil.
Men jeg vil iallfall si at selv trening som ikke makser på noen måte er for meg verdifull. Som en fotballkamp på løkka, eller som den turen man egentlig ikke hadde så veldig lyst på, men gikk likevel, eller den timen på treningssentret som nok var planløs, men som fremdeles var trening. Alle kan/vil ikke trene som eliteutøvere (eller har noe ønske om det). Men det jeg ER enig i er at man må ha en realisme i forhold til hva man kan oppnå i forhold til innsatsen man legger inn. Ingen vits i å bare rusle turer dersom man ønsker KariJ sin rumpe. ;) |
Alle kan ha en dårlig dag selvsagt, og man kan ikke yte 110 hver bidige gang. Og det er helt i orden som en avveksling. Men dersom man kuker rundt hele tiden, kan man heller ikke forvente resultater, det er det jeg mener.
For å illustrere: Dersom du bruker to timer f eks på gymmet, og disse to timene går med til å gjøre halvhjertede øvelser, prate i telefonen, gå planløst rundt og ta alt etter innfallsmetoden kontra 40-50 minutter med fokusert trening. Hva vil gi resultater? Selvsagt kan du gjøre det første så mye du bare vil, men ikke klag over at resultatene uteblir heller. Og ja, har man en dårlig dag eller føler seg umotivert, kan en kukerundttrening være helt ok, så lenge dette er unntaket og ikke regelen. Igjen, hold gjerne på med zumba og bodypump og hva det nå pokker kalles, og det kan være flott for å komme i gang, men jeg mener bestemt at det etterhevrt vil være en uhuyre ineffektiv trening. Stå der i en sal med en eller annen tuppelure mens man hopper rundt som en trekkoppmann i 50 minutter, eller kjøre f eks en TILPASSET (faen jeg begynner å bli lei av å presisere dette) intervalløkt på 20-30 minutter der en faktisk kan måle fremgang, øke belastning? |
Selvfølgelig er jeg enig i, og har også gjentatt flere ganger, at man ikke kan forvente andre resultater enn innsatsen man legger inn, og at det finnes måter å trene på som er mer og mindre effektive for framgang innen styrke/hastighet/smidighet er jeg også 100% enig i.
Jeg tror vi altså stort sett har samme syn - BORTSETT fra at sånn som jeg forstår deg så må trening være "effektiv" (altså være innrettet imot å gi framgang) for å være verdifull. Der avviker vi. Jeg ser altså på det meste av trening som verdifull, selv om den er ineffektiv i forhold til framgang. For forfall er jo alternativet. Vel - din kropp, dine mål. Det er helt greit. Men det er ikke nødvendigvis er en allmenngyldig sannhet, og jeg synes vel det er hyggelig å favne både målrettede "idrettsfolkene" og de litt mindre inspirerte, kanskje mer planløse mosjonistene hvor det er et stort nok mål "å trene". |
Sitat:
|
Sitat:
Og er man ute etter mosjon så er det jo helt flott med zumba eller hva det nå er man gjør. Trening blir da noe annet. |
Selvfølgelig må man pushe seg hvis man ønsker muskelvekst,men minner samtidig om at etter fylte 40 år mister gjennomsnittskvinnen ca 5 % av muskelmassen hvert år,alle tiltak som kan stoppe forfallet er av det gode.
Ser selvfølgelig at vektløfting er supert for kvinner,vil også føre til økt ben tetthet, noe som er viktig for kvinner.Hvor mange prosent muskelmasse menn mister vet jeg ikke,men de er vel neppe immune. All trening har mange gunstige virkninger også hvis man holder seg i komfort sonen. Jeg sliter ofte med å komme meg ut av komfort sonen,vet at for å løpe fortere bør jeg løpe intervaller,gjerne mange og harde,men langtur er mye hyggeligere og ikke så vondt :D Tar meg selv i nakken og løper intervaller med ujevne mellomrom. Men, hvis jeg ikke hadde løpt intervaller,men "bare" løpt 100 km /mnd. på langturer så hadde det,i mine øyne, vært helt fint. Det hadde ikke gitt vekst( les:økt hurtighet) men det hadde gitt meg : god kondisjon,endorfiner,pene bein og motvirket forfall. |
Løp på mølle. 3x15min, et minutts gåpause. Puls på drøyt 80%. Hvordan er det i forhold til lengde kontra intensitet tro? Litt over den uheldige sonen? Har fokusert lite på pulsklokka i det siste, mer på jevn hastighet. Var mest pga kombinasjonen lavt blodtrykk/medisiner jeg ville se. Men ingen store utslag. Så er jeg fortsatt bare på 2. Uka med rolig trening etter 4 ukers full pause...
|
Og til diskusjonen. Jeg har nok vært av dem som i manges øyne driver kuke rundt trening, men det finnes ulike mål å trene mot. Da jeg startet hadde jeg gått opp 18kg i fryktelig fart og sammen med sykdom/innaktivitet fått problemer med bare å gå 3km. Samtidig var det vanskelig å komme seg ut av huset, ha folk rundt seg osv...
For meg ble aktivitet viktig, mengde framfor intensitet! Målet var ikke å bli sterkest mulig fortest mulig, men å arbeide mot en normal hverdag. Gjennom trening har jeg kommet meg ut av huset, truffet folk og tilbragt mindre tid på sofaen. Treningsframgangen er kanskje ikke rask, men å løpe 45min som i dag har jeg ikke gjort tidligere, ei heller før sykdom. Ved hjelp av DVD har jeg kunnet trene også når jeg ikke kom meg ut. Sikkert "feil" i manges øyne. Samtidig holder jeg angsten i sjakk med trening og her spiller faktisk intensitet en viktig rolle. Nå har jeg nådd et punkt der jeg setter mål og ønsker å se resultater, men vet at det også krever systematikk:) |
Sitat:
Dagens trening ble å male 1 kg nøtter på manuell mandelkvern. Det kjenner jeg i armene gitt.. |
Nettopp tilbake fra trening nå! 35 minutter rask spinning, pluss 35 minutter slyngetrening. Føles godt!
|
Årets siste beinøkt. Kjørte hviletid på 15 sekunder på det meste.
Hack Squat Set 1: 70.0x8 Set 2: 70.0x8 Set 3: 70.0x8 Set 4: 70.0x8 Set 5: 70.0x8 Set 6: 70.0x8 Set 7: 70.0x8 Set 8: 70.0x8 Seated Calf Raise Set 1: 50.0x15 Set 2: 50.0x15 Set 3: 50.0x15 Set 4: 50.0x15 Set 5: 50.0x15 Set 6: 50.0x15 Set 7: 50.0x15 Set 8: 50.0x15 reverse hack squat Set 1: 70.0x8 Set 2: 70.0x8 Set 3: 70.0x8 Set 4: 70.0x8 Set 5: 70.0x8 Set 6: 70.0x8 Set 7: 70.0x8 Set 8: 70.0x8 Standing Calf Raises Set 1: 260.0x15 Set 2: 260.0x15 Set 3: 260.0x15 Set 4: 260.0x15 Set 5: 260.0x15 Set 6: 260.0x15 Set 7: 260.0x15 Set 8: 260.0x15 Leg Press Set 1: 106.0x8 Set 2: 106.0x8 Set 3: 106.0x8 Set 4: 106.0x8 Set 5: 106.0x8 Set 6: 106.0x8 Set 7: 106.0x8 Set 8: 106.0x8 |
Er ikke flink til og skrive her, men trener tung styrke 5dager i uka. Er hekta på styrketrening:)
|
Sitat:
|
OK nå tror jeg at jeg har dette med innetrening i boks.Jeg gjør som i dag:
15 min oppvarming på mølle farten økes fra 8 til 10 km/t. Så 10 stk.inntervaller a 2 min,fart 12km/t, 1min pause mellom hvert intervall. Så 10 min nedtrapping ,farten går fra 10 til 5 km/t. (kan fortelle at siste par intervaller er j.tungt)Planen er å øke farten uke for uke 12,1 12,2 osv. Så kommer litt løfting : markløft,biseps og nedtrekk.Knebøy kommer etterhvert,må få litt hjelp med det for teknikken sitter ikke og kommer ikke godt nok ned,ønsker hofte lavere en kne. Så utstrekning ,det hele tok ca 1 time og 20 min. Det var det,når jeg vet hva jeg skal er jo halve jobben gjort :D og treningen i dag var morsom,litt stiv i lår etter markløft den 18/12 men gikk over etter oppvarming |
Klattret litt i går, godt å være i gang igjen:)
|
Årets siste gymtrening!
Som vanglig, 25 sek hvile mellom settene Dumbbell Bench Press Set 1: 20.0x8 Set 2: 20.0x8 Set 3: 20.0x8 Set 4: 20.0x8 Set 5: 20.0x8 Set 6: 20.0x8 Set 7: 20.0x8 Set 8: 20.0x6 Dumbbell Zottman Curl Set 1: 10.0x8 Set 2: 10.0x8 Set 3: 10.0x8 Set 4: 10.0x8 Set 5: 10.0x8 Set 6: 10.0x8 Set 7: 10.0x8 Set 8: 10.0x8 Dumbbell Fly Set 1: 15.0x8 Set 2: 17.5x8 Set 3: 15.0x8 Set 4: 15.0x8 Set 5: 15.0x8 Set 6: 15.0x8 Set 7: 15.0x8 Set 8: 15.0x8 Barbell Drag Curl Set 1: 22.5x8 Set 2: 22.5x8 Set 3: 22.5x8 Set 4: 22.5x8 Set 5: 22.5x8 Set 6: 22.5x8 Set 7: 22.5x8 Set 8: 22.5x8 Hammer Curls Set 1: 7.0x8 Set 2: 7.0x8 Set 3: 7.0x8 Set 4: 7.0x8 Set 5: 7.0x8 Set 6: 7.0x8 Set 7: 7.0x8 Set 8: 7.0x8 |
Kanskje ikke trening, men støl i armer og skuldre etter vannbæring og møkking i går. 6 uker siden jeg kunne ta tunge tak og det merkes:)
|
Tulletrening i dag også.
Husker ikke hva jeg gjorde sånn helt nøyaktig, men ihvertfall 5x5 markløft- toppsett 70 kg. Not bad for ei jente som for et år siden ikke kunne heve armen ut fra kroppen. :) Også ble det noe Amerikansk mark, dips, brystpress, ettbeins beinpress.. Noe sånt.:) Gleder meg til å få vekk litt fett sånn at de enorme musklene kan komme frem.:p |
Bar hjem juletre. Og den som påstår det ikke er trening kan lukte på skjorta mi... :p
|
Vaska og styra hele dagen, men skulka ikke styrketreninga;)
|
Oppvarming,10 intervaller a 2 min a 12 km/t, Nedtrapping .
Markløft 5 sett a 10 ganger 40 kg.:) |
skulder, rygg og biceps trent i form av snørydding. to timer tok det julaftens morgen. og nå snør det igjen. bah, humbug!
|
Putta inn en styrkeøkt før julemiddagen;)
|
Gikk en dryg halvtime på panserskøyter i går, utrolig artig, men jeg burde ikke gjort det formen tatt i betraktning... Var dårlig fra før og å suse rundt på isen og supe ned iiiiskald luft var ikke lurt. Gikk helt ned for telling da vi kom hjem (har vært syk siden lørdag) og i dag hoster og nyser jeg så det river langt ned i lungene... Jaja.
|
kjørte en runde tabata på formiddagen, pushups, speed squats og planke/sideplanke bare for å ikke gå helt i stå i romjula.
|
Trener styrke hver dag, og nyter det:D
|
Oppvarming,10 intervaller av et min fart 13,5 km /t,nedtrapping.
Prøvde meg på 5 min i sokkelesten,lurer på om jeg skal legge om til mer forfot landing? Markløft 4 sett a 40 kg ganger10 , 2 sett a 50 kg ganger 5 . |
kjørt pushups i dag. ble vel rundt 250 i serier på 10. ikke all verdens trening, men mest for å komme i gang etter en hvileuke.
|
Helsa er visst på bærtur her, men trening gjør godt:)
2x10min jogg. 8km/t og ca 80-85% puls. Kjører fast hastighet for tiden, men følger med på pulsen pga blodtrykks trøbbel. Virker som dette er ting som henger sammen. |
Oppvarming,intervaller,nedtrapping,i dag gikk det tungt,sleit med å komme opp i fart,avslutta etter 45 min og løfta litt.biseps curl, nedtrekk forann, litt vimsing rundt og avslutta med markløft 5 sett a 40 kg * 10 og to sett a 50 kg *5 .
I dag var det mye folk og mye venting,en forsmak på hvordan det blir etter nyttår, når alle nyttårs forsett folka kommer ? |
Første styrkeøkt på 7 uker, fryktelig... Yoga meltdown med Jillian Michaels. Tenkte å starte her, før jeg går tilbake til tung vekttrening.
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:59. |