![]() |
Sv: Er det ikke veldig usunt med så mye smør?
Hvor mye fett man må spise for å ende opp på 70% avhenger vel av hvor mye man spiser, totalt sett. :)
Så lenge du går ned trenge du nok ikke bekymre deg, MissPivotal.:) |
Om du har vært fettskremt er det viktig å vise kroppen at den får energi selv om ikke det er raske karbohydrater tilgjengelig. Eller å tenne Fettbålet som Skaldemann kaller det. Og til det trengs det fett.
|
Både sukker, fint mel, tilsetningstoffer, alltid godteri/snacks/brus var slike ting som var helt utenkelig i tidligere tider.
Et av mine barndomsminner er da jeg og halvbroren min fikk meslinger samtidig i-69. Vi fikk hver vår fanta (flaskene på den tiden var bare 0,25) og det var så unormalt at jeg faktisk husker det den dag i dag. Maten før i verden hadde en helt annen fordeling av fett, protein og karbohydrat enn det vi har i dag. I tillegg er mennesker i dag mye mer stillesittende enn det som var normalt før krigen. Min personlige mening er at maten Ingrid Espelid står for slettes ikke trenger være usunn; det som er usunt er når man spiser slik mat + vi pøser på med lettprodukter, mye kjappe karbohydrater og enormt med tilsetningstoffer. Lavkarbo er for meg ren og uprosessert mat der karbohydratene begrenses og erstattes med fett. |
Selv om det mot normalt kun var på lørdagene vi fikk spise godteri (og det var før de godteposene kom, vi fikk som regel en skål med potetgull med noen ruter firkløver over, og et stort glass brus), så er vel jeg av den første ferdigmatgenerasjonen, Toro-barn som det gjerne kalles. :p Det var mye posemat og halvfabrikata, margarin og lettprodukter i min oppvekst. I tillegg var ikke moren min særlig glad i å lage mat. Jeg selv kunne knappest noe utover å lage nudler og pizza før jeg var i slutten av tjueårene. Altså da jeg la om til lavkarbo.
Og det var vel også fra åttitallet man begynte å se betydelig mer overvekt og livsstilssykdommer komme ... |
Mennesket er vel alteter og tilpasset forskjellig mat, slik det sies om ulike folkeslag. Men det raffinerte kostholdet de fleste av oss vokste opp med, har ødelagt hormonbalansen til mange og gjort at disse ikke lenger tåler like mye. Mat som egentlig er naturlig i menneskets kosthold tolereres ikke lenger. Ergo vil ulike varianter av LK fungere for ulike personer. Fedon feks. inkluderer mye mer av den plantematen det snakkes om, men ketogent kosthold utelukker langt meg. Jeg har også lest meg til at enkelte medisiner påvirker insulintoleransen negativt (ikke rart man går opp i vekt?) Så mange forhold i dag er ennerledes enn for 100 år siden og for 400 000 år siden da mennesket ble utviklet...
|
Denne kan være interessant å lese: http://kostholdsklinikken.no/hvete-o...-er-problemet/
|
Det er vitaminer i oljer også, ikke bare smør. Hvetekimolje inneholder masse e vitamin. Og ikke alle oljer gir masse omega 6. Linfrøolje og valnøttolje er gode oljer som kaldpressa. Teit å skygge unna en type fett, da blir det ubalanse. Litt av alle typer er det vi trenger. Ja, trådstarter du kan velge fete matvarer og du kan velge gode oljer, og du kan steke i smør når du vil det også, eller kokosolje for den saks skyld. Det beste er å variere maten, right? Mettet fett er det eneste u-essensielle fettet, så ja essensielle fettsyrer som omega 3 og 6 er nødvendig. Det skumle er transfett og dårlig omega 6 i store mengder, som f.eks fra frityrstekt mat og potetgull stekt i solsikkeolje som ikke er kaldpressa og kommer i gjennomsiktige flasker.
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:12. |