![]() |
Re: En ting jeg ikke skjønner med lavkarbo ...
Grunnen til slike tråder er vel at selv om vi vet vi går ned på lavkarbodiettene så er det ren spekulasjon som ligger bak hvorfor en går ned med lavkarbo?
|
Sv: Re: En ting jeg ikke skjønner med lavkarbo ...
Sitat:
|
Sv: En ting jeg ikke skjønner med lavkarbo ...
Det er en ting jeg savner i denne tråden - nemlig effekten av følelser og psyken.
Som et eksempel kan blodtrykket mitt gå ned fra et punkt der legen anbefaler medisin til hun to måneder etter konstanterer at jeg har blodtrykk som en guttunge - og lurer fælt på hva jeg har gjort? Svaret mitt er at jeg ikke har endret noe - jeg røyker like mye og spiser stort sett det samme - men psyken min har forandret seg. Man påstår jo også at psyken påvirker immunforsvaret. Stress er visst en vanlig årsak til sykdom for eksempel. Så det ville være rimelig naivt å ikke tro at psyken og følelsene ikke påvirker stoffskiftet - og dermed gjør noe med forbrenningen av kalorier. Det kan kanskje måles i hormonubalanser, men jeg er uansett overbevist om at det finnes mye mellom hode og tær som vi ikke forstår. At ikke ting kan bevises vitenskapelig - eller at det per det vi vet idag kan motbevises - betyr i praksis at ting verken er galt eller rett. Mennesker som er åpne for at sannheter kan falle er kloke og livserfarne - mens de som vet de har rett er idioter. Denne påstanden har jeg fra min menneskelig erfaring, og det er ting vitenskapen ikke har kunnet måle. Jeg er åpen for at kropper kan reagere svært forskjellig, og jeg mener vi bør respektere ulike erfaringer og oppfatninger. Og mens vi er inne på vitenskap. Hva vet disse bedreviterne om hvordan mørk materie og mørk energi reagerer på mine psykiske energier? Å påstå at man har rett og å bruke vitenskapelige fakta for å fordumme andre, er med det vi vet idag om hvor lite vi vet idag, i beste fall arrogant... |
Sitat:
|
Menneskekropper er så forskjellige. Går ikke å si at alt fungerer for alle. Noen må under 1000 kcal for å ta av fett, men beholde muskelmasse, andre kan ligge på 2500 kcal og oppnå det samme. Finnes ingen fasit, men det eneste som ser ut til å gjelde de fleste sultekurer er at spiser du ikke nok proteiner så mister du også muskelmasse og ikke bare fett.
Er ikke noe magi med lavkarbo, det er alle andre "kurer" og kosthold det er noe feil med. og slik har det dessverre blitt siden 30-40 årene hvor mat ble industri. |
Jeg tror du blander begrepene litt. Kaloriinntaket har fint lite med tap av muskelmasse å gjøre. Det er i all hovedsak protein som betyr noe i den sammenhengen. Det er fullt mulig å tape muskelmasse på lavkarbo. Det er heller ikke helt random hvor mye kalorier man kan innta uten å legge på seg. To personer med noenlunde lik kroppsmasse og like hormonelle forutsetninger vil også ha en veldig lik forbrenning.
Jeg er heller ikke enig i at alle andre kurer er feil. Usunne, muligens, men ikke feil hvis målet kun er vektnedgang. Eksempelvis vil en person med god insulineffekt kunne oppnå bedre resultater med kalorirestriksjon og høykarbo enn med lavkarbo. Man må se på hva som er årsaken til overvekten i utgangspunktet. Merk: Nå snakker jeg ikke om helse, bare om vekt. Og for å fjerne all tvil - jeg lever selv hardcore lavkarbo med maks 10-20 gram KH per dag. Det er det som fungerer for meg, men det er ikke det som nødvendigvis ville fungert for en ungdom med bedre hormonbalanse. Så la oss heller kalle en spade for en spade. Lavkarbo kan fort bli en sovepute hvis problemet er overspising. De 2-300 kaloriene du oppnår i såkalt metabolsk fordel (les gjerne Gary Taube for forskningsbasert forklaring av begrepet) forsvinner veldig fort hos de som sverger til et par skjeer cocosa om dagen.. :) |
Sitat:
|
Som et apropos til diskusjonen om termodynamikk og vektnedgang vil jeg gjerne få anbefale denne artikkelen: http://paljabekk.blogspot.no/2011/05...ologi-iii.html
Beklager et litt langt sitat, men synes poenget er så godt at jeg har lyst til å dele det: Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
For noen er "spis deg ned i vekt" for godt til å være sant (for f.eks meg). Jeg må telle kalorier for å gå ned, jeg kommer ingen vei av å bare spise så mye lavkarbo jeg vil. Om forbruket går ned eller ikke kan man merke på formen. Hvis du begynner å føle deg sliten og tappet av energi har antagelig kroppen tatt noen tiltak for å motarbeide kaloriunderskuddet. Så lenge jeg er på lavkarbo kan jeg godt spise 1000-1500 kalorier i underskudd og alike vel føle meg bedre enn jeg noen gang ville gjort på et karbohydratrikt måltid. I følge diverse kalorikalkulatorer forbrenner jeg ca. 3500 kalorier om dagen, spiser jeg 2000-2500 kalorier om dagen går jeg ned litt over et kilo i uka så det tyder på at kroppen fortsatt forbrenner det samme. Å telle kalorier har noe for seg uavhengig om du prøver å begrense dem eller ikke. For mange som vil man automatisk spise litt mindre hvis man hele tiden er klar over hvor mange kalorier maten du spiser inneholder.
Carisma: Hvordan føler du deg hvis du spiser 1000-1500 kalorier om dagen? Blir du utmattet? Jeg har også hardt for å tro at du ikke vil gå ned i vekt på et såpass kaloriunderskudd. |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:42. |