Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Barns kosthold (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=64)
-   -   Forsiktig omlegging av kostholdet til min 11-åring (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=54316)

Moogie 22-04-13 12:01

Sv: Forsiktig omlegging av kostholdet til min 11-åring

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av lillekri (Innlegg 1438829)
Overgang fra karbo til fett er hovedmålet bak omleggingen jeg skisserer. Hvis du mener fett er dumt, har vi helt motsatte oppfatninger. :o

Det er flere ting som ikke er 'perfekt' i mitt forslag. Heg tror det er viktigere å 'komme igang' med endring, enn å gjøre alt 100% perfekt fra starten :)

'Fullkorn' er fortsatt korn, som jeg er motstander av. Mais er hakket bedre da det ikke inneholder så mye uheldige stoffer (gluten etc..) som kornet.

Det er sikkert ting som kan gjøres mer 'optimalt' enn det jeg foreslår, men som sakt tror jeg det er viktigere å 'komme igang', og hvis man liker en ting som er ett steg i riktig retning (f.eks. hamburger) kan det være mye bedre å start akkurat der etter min erfaring.

Jeg skjønner tanken din som kan selvsagt ha noe i seg. Men jeg må bare spørre hvorfor mener du at mais er bedre enn korn? Som mel er disse meget like i næringsinnhold og har akkurat like mye av de uheldige karbs/ stivelsen. Mais har faktisk mer. Gluten er en protein (egentlig to type protein). Noen tåler denne dårlig og det er en ting. Men for dem som ikke har problemer med disse proteiner er det ikke noe galt i gluten som seg selv. De fleste som har problemer med hvetebakst har jo egentlig problemer med overskudd av karbohydrater som kroppen ikke klarer å takle og de begynner rett og slett å gjære i tarmene og skaper luft og oppblåsthet. Så da å bytte ut korn mot mais med samme karboinnhold gjør lite nytte.

smgj 22-04-13 12:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Moogie (Innlegg 1438858)
De fleste som har problemer med hvetebakst har jo egentlig problemer med overskudd av karbohydrater som kroppen ikke klarer å takle og de begynner rett og slett å gjære i tarmene og skaper luft og oppblåsthet. Så da å bytte ut korn mot mais med samme karboinnhold gjør lite nytte.

Kilde? Jeg kunne godt tenke meg å lese den selv.

Kula 22-04-13 13:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Moogie (Innlegg 1438858)
Jeg skjønner tanken din som kan selvsagt ha noe i seg. Men jeg må bare spørre hvorfor mener du at mais er bedre enn korn? Som mel er disse meget like i næringsinnhold og har akkurat like mye av de uheldige karbs/ stivelsen. Mais har faktisk mer. Gluten er en protein (egentlig to type protein). Noen tåler denne dårlig og det er en ting. Men for dem som ikke har problemer med disse proteiner er det ikke noe galt i gluten som seg selv. De fleste som har problemer med hvetebakst har jo egentlig problemer med overskudd av karbohydrater som kroppen ikke klarer å takle og de begynner rett og slett å gjære i tarmene og skaper luft og oppblåsthet. Så da å bytte ut korn mot mais med samme karboinnhold gjør lite nytte.

Korn inneholder en mengde antibeitestoffer. Jo grovere korn, jo mer antibeitestoffer er igjen i produktet etter prosessering. Gluten er slett ikke det eneste problematiske ved korn. Gluten finnes ikke i mais, så vidt jeg vet, men mais har en del andre uheldige ingredienser, bl.a. for mye omega 6.

Her er en interessant link om emnet:

http://paljabekk.blogspot.no/2011/10...else-korn.html

-

Carisma 22-04-13 20:03

Dessuten er mais (og øl) de få tingene som får blodsukkeret raskere til topps enn rent sukker.

Kula 22-04-13 21:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1438936)
Dessuten er mais (og øl) de få tingene som får blodsukkeret raskere til topps enn rent sukker.

Det er helt riktig. Grunnen er at maisstivelsen består av sammensatte glukosemolekyler. Nedbrytningen til glukose begynner allerede i munnhulen når maisstivelsen utsettes for enzymer i spyttet.

Rent sukker består jo av ett glukosemolkeyl + ett fruktosemolekyl, så halvparten av sukkeret (fruktosen) har jo svært lav glykemisk indeks.

-

Moogie 29-04-13 11:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1438868)
Kilde? Jeg kunne godt tenke meg å lese den selv.

Jeg husker rett og slett ikke hvor jeg har lest dette.... Jeg burde ha vert flinkere til å samle linker og notere hvor ifra... Beklager! Det eneste jeg husker at jeg tenkte enda med meg selv at det stemte så godt for meg. Jeg var overbevist at jeg ikke tålte gluten. Kutta den helt ut og gikk over til lavkarbo. Etterhvert som jeg leste mer og leste det der prøvde jeg å bruke ren glutenmel i baksten og tålte det veldig bra, faktisk. Ikke akkurat noe vitenskapelig bevis dette her, bare erfaring fra meg selv. Men jeg skal blad i gjennom de bøkene jeg leste ifjor og se om det var noe der...

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kula (Innlegg 1438880)
Korn inneholder en mengde antibeitestoffer. Jo grovere korn, jo mer antibeitestoffer er igjen i produktet etter prosessering. Gluten er slett ikke det eneste problematiske ved korn. Gluten finnes ikke i mais, så vidt jeg vet, men mais har en del andre uheldige ingredienser, bl.a. for mye omega 6.

Her er en interessant link om emnet:

http://paljabekk.blogspot.no/2011/10...else-korn.html

-

Antibeitestoffer har jeg ikke tenkt på her, takk for påminnelse!

Bekalger om det blei en skikkelig avsporing og litt uklart formulert. Poenget var jo egentlig å si at glutenproteinet i seg selv er ikke det største problemet, men karboinnhold i både korn og mais. Slik at hverken det ene eller det andre er noe gode løsninger.

Yrla 30-04-13 15:51

Pølse med osteskive rundt istedenfor lompe. Det spiser sønnen min. Noen ganger med lompe også, gjerne med smør på lompa. Ellers spiser han ofte: kokte egg, gulostskiver, frisk gulrot, paprika og agurk, kyllingfilet på en gaffel, gnafs -gnafs, og rød fisk. På skolen kan han like kokte egg eller kylling. Men helt uten brød vil han ikke være i lengden. Det blir for lite karbo for han uten, tror jeg. Ris, pasta og poteter unngår han gjerne.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:59.