Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   PCOS og karbohydratkontroll (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=80)
-   -   Passert 40 år og sliter med vekta ... (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=55818)

Alkazelters 24-07-14 08:47

Sv: Passert 40 år og sliter med vekta ...

Siden du liker å trene, og på bakgrunn av det du ellers skriver, vil jeg anbefale deg boka "Helt naturlig mat og trening" av Pål Jåbekk. Boka gir en god innføring både lavkarbokosthold/paleo, helse og trening. Boka er samtidig lettlest, saklig og forskningsbasert.

Fitforfight73 24-07-14 09:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Alkazelters (Innlegg 1491417)
Siden du liker å trene, og på bakgrunn av det du ellers skriver, vil jeg anbefale deg boka "Helt naturlig mat og trening" av Pål Jåbekk. Boka gir en god innføring både lavkarbokosthold/paleo, helse og trening. Boka er samtidig lettlest, saklig og forskningsbasert.

Ja, jeg elsker å trene. Det gir meg utrolig mye, bortsett fra at jeg ikke går ned i vekt ;-) Denne må jeg virkelig sjekke opp.

Takk for tips :dulte:

Lillemy71 24-07-14 09:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fitforfight73 (Innlegg 1491423)
Ja, jeg elsker å trene. Det gir meg utrolig mye, bortsett fra at jeg ikke går ned i vekt ;-) Denne må jeg virkelig sjekke opp.

Takk for tips :dulte:

Kosthold tar kilo og trening tar gram, så dersom du har et kosthold som er feil for deg og din kropp, kan du fortsatt trene mye og ikke gå ned i vekt. Har vært der selv og ble utrolig frustrert. Da jeg la om kostholdet og vekta begynte å gå ned, trente jeg nesten ikke i det hele tatt. Men ettersom vekta gikk ned, energien kom tilbake, alle småplager forsvant, fant jeg treningslysten tilbake og trente mer intensivt og tungt enn noen sinne. Trening for meg er nødvendig for å holde rygg og nakkeplager i sjakk, men utgjør ingenting for vekta, men jeg ser jo at jeg blir mer definert og det utgjør en del på cm og det er minst like viktig som de talla på badevekta. Nå har jeg egentlig ikke problemer med vekta for den har jeg kasta :D

Lykke til med kostholdsendring og trening :)

Fitforfight73 24-07-14 13:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1491426)
Kosthold tar kilo og trening tar gram, så dersom du har et kosthold som er feil for deg og din kropp, kan du fortsatt trene mye og ikke gå ned i vekt. Har vært der selv og ble utrolig frustrert. Da jeg la om kostholdet og vekta begynte å gå ned, trente jeg nesten ikke i det hele tatt. Men ettersom vekta gikk ned, energien kom tilbake, alle småplager forsvant, fant jeg treningslysten tilbake og trente mer intensivt og tungt enn noen sinne. Trening for meg er nødvendig for å holde rygg og nakkeplager i sjakk, men utgjør ingenting for vekta, men jeg ser jo at jeg blir mer definert og det utgjør en del på cm og det er minst like viktig som de talla på badevekta. Nå har jeg egentlig ikke problemer med vekta for den har jeg kasta :D

Lykke til med kostholdsendring og trening :)

Jeg har også fjerna badevekta, men gikk på den nå før jeg starta opplegget med lavkarbo. Bare for å ha en liten pekepinn på hvor jeg er i dag, etter ferien :-)

Jeg kjenner at jeg blir mer og mer positiv til dette, da jeg hører deres erfaringer.
Treninga kommer jeg ikke til å stoppe med, da det gir meg utrolig mye glede og ikke minst en sterk kropp og helse. :-)

Takk for inspirerende innlegg:-)

Cyan 24-07-14 13:17

Kan lønne seg å bruke målbånd og/eller klær som mål på fremskritt fremfor vekt hvis du trener mye, spesielt hvis du trener en del styrke. Ikke fordi man nødvendigvis bygger så fryktelig mange kilo med muskler, men fordi muskler som blir brukt samler mer vann. Jeg går gjerne opp en kilo dagen etter jeg har hatt ei real styrkeøkt i ren vannvekt.

Fitforfight73 24-07-14 13:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1491449)
Kan lønne seg å bruke målbånd og/eller klær som mål på fremskritt fremfor vekt hvis du trener mye, spesielt hvis du trener en del styrke. Ikke fordi man nødvendigvis bygger så fryktelig mange kilo med muskler, men fordi muskler som blir brukt samler mer vann. Jeg går gjerne opp en kilo dagen etter jeg har hatt ei real styrkeøkt i ren vannvekt.

Ja, jeg vet :-) Må leite det frem. Har også opplevd det å gå opp etter treningsøkt - dermed gikk jeg aldri på vekta etter treningsøkt igjen :-)

Kanutten 24-07-14 13:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fitforfight73 (Innlegg 1491454)
Ja, jeg vet :-) Må leite det frem. Har også opplevd det å gå opp etter treningsøkt - dermed gikk jeg aldri på vekta etter treningsøkt igjen :-)

Jeg går glatt opp to kilo vannvekt på jobb....:(

Lillemy71 28-07-14 07:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fitforfight73 (Innlegg 1491454)

Klær er også fine som målebånd. Gir ikke konkrete tall, men det er jo inspirerende når den toppen/buksa som var litt i trangeste laget, brått sitter helt fint eller til og med er blitt for store :D

Fitforfight73 28-07-14 22:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cho (Innlegg 1491676)
Vil bare ønske deg velkommen hit og lykke til med kostholdet:heia:

Takk Cho :-)

Fitforfight73 28-07-14 22:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1491790)
Klær er også fine som målebånd. Gir ikke konkrete tall, men det er jo inspirerende når den toppen/buksa som var litt i trangeste laget, brått sitter helt fint eller til og med er blitt for store :D

Enig. Deilig når buksen plutselig henger litt slakt :-):-) Det gir masse pågangsmot. Men når derimot mensen ligger å lurer om hjørnet...uff, da føler jeg meg så oppblåst å feit... Men sånn er det jo bare ;-)

Lillemy71 29-07-14 08:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fitforfight73 (Innlegg 1491873)
Enig. Deilig når buksen plutselig henger litt slakt :-):-) Det gir masse pågangsmot. Men når derimot mensen ligger å lurer om hjørnet...uff, da føler jeg meg så oppblåst å feit... Men sånn er det jo bare ;-)

Tror at de fleste kjenner seg oppblåst og feit da gitt, uavhengig om man har ekstra å drasse på eller ei :D I tillegg er varmen et mareritt for meg, jeg blir som en vannballong med Derrick-øyne og pølsefingre, akkurat som om jeg ikke har pølsefingre nok fra før liksom :rolleyes:

Fitforfight73 29-07-14 12:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1491896)
Tror at de fleste kjenner seg oppblåst og feit da gitt, uavhengig om man har ekstra å drasse på eller ei :D I tillegg er varmen et mareritt for meg, jeg blir som en vannballong med Derrick-øyne og pølsefingre, akkurat som om jeg ikke har pølsefingre nok fra før liksom :rolleyes:

Haha, jeg ser det virkelig for meg!! Uff, og så Derrick øyne, da :-D :-D

Lillemy71 30-07-14 09:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fitforfight73 (Innlegg 1491940)
Haha, jeg ser det virkelig for meg!! Uff, og så Derrick øyne, da :-D :-D

Ja eller Ikeaposer under øynene :D

Kanutten 30-07-14 10:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1492049)
Ja eller Ikeaposer under øynene :D

Det var da veldig! :lol: Men jeg føler meg slik jeg også.... :o

Lillemy71 30-07-14 11:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1492064)
Det var da veldig! :lol: Men jeg føler meg slik jeg også.... :o

Ha ha ha :lol:, det føles iallfall sånn ja når man står der om morgenen med noen smale sprekker av noen øyne og digre bleike poser under øyene. Fingrene er så hovne at ringen ikke passer og beina tyter ut av alle sko og gjør vondt :D

Kanutten 30-07-14 11:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1492075)
Ha ha ha :lol:, det føles iallfall sånn ja når man står der om morgenen med noen smale sprekker av noen øyne og digre bleike poser under øyene. Fingrene er så hovne at ringen ringer passer og beina tyter ut av alle sko og gjør vondt :D

Og jeg gumler vanndrivende som smådrops uten at det hjelper. Så Vår Herre har nok en plan med hvorfor damer tviholder på vannet like før og under mensen. :p Han glemte bare å legge ved forklaring...

Lillemy71 30-07-14 17:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1492077)
Og jeg gumler vanndrivende som smådrops uten at det hjelper. Så Vår Herre har nok en plan med hvorfor damer tviholder på vannet like før og under mensen. :p Han glemte bare å legge ved forklaring...

Ikke bare før mensen jeg er sånn, varmen gjør meg sånn og salt mat reagerer jeg noe helt van(n)vittig på :D Er litt slitsomt i lengden kan man trygt si. :rolleyes:

Carisma 30-07-14 21:19

Og hendene føles som svære klubber med fingrene rett ut om man er dum nok til å gå noen meter med armene rett ned!... :eek:

Lillemy71 31-07-14 07:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1492121)
Og hendene føles som svære klubber med fingrene rett ut om man er dum nok til å gå noen meter med armene rett ned!... :eek:

:ja: :eek:

Kanutten 03-08-14 16:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1492104)
Ikke bare før mensen jeg er sånn, varmen gjør meg sånn og salt mat reagerer jeg noe helt van(n)vittig på :D Er litt slitsomt i lengden kan man trygt si. :rolleyes:

Der var jeg ferdig med mensen, to-tre vannkilo og ca 3 meter ned i ymse målinger. :p Har nesten fått pianofingre! Bare lengden det skorter på....

Lillemy71 04-08-14 07:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1492425)
ca 3 meter ned i ymse målinger. :p Har nesten fått pianofingre! Bare lengden det skorter på....

Er ikke rart det skorter på lengden når du har gått ned nesten 3 METER i ymse målinger :w00t::lol::_oy:

Kanutten 04-08-14 10:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1492475)
Er ikke rart det skorter på lengden når du har gått ned nesten 3 METER i ymse målinger :w00t::lol::_oy:

Det føles i allefall slik!! :lol:

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:57.