Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Eurodiett (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=30)
-   -   Eurodiet 2015-tråden (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=56158)

TSG 03-02-15 21:05

Sv: Eurodiet 2015-tråden

Sulten og søtsuget fra i går gav seg heldigvis.
Idag ble det brød til frokost og lunsj, en salat da jeg kom hjem og ikveld har jeg wokket grønnsaker og hatt grønnsakssuppen over.

Jeg merker imidlertid at hele rutinene mine må endres, og at jeg har med meg mange uvaner. Ikveld kommer mannen hjem fra utenlandstur og vanlig tradisjon hjemme da, er at vi setter oss ned og snakker over et glass vin.
Not anymore.

Til helgen skal lede en konferanse. Det innebærer felles middager og lunsjer. Sånne evenementer gruer jeg meg til. Har alliert meg med folk jeg kjenner som vet jeg er på Eurodiettkjøret, slik at jeg sitte med dem under måltidene ihvertfall.

Carisma 03-02-15 21:25

Akkurat samme som meg, brød til frokost og lunsj :) Merker at det brødet metter, har ikke vært sulten i det hele tatt i dag. Skal se om jeg lager brownien nå til kvelds, men tviler på jeg får i meg en hel.

Skal møte venninner på fredag, men har foreslått tapas så jeg kan bestille grønnsaksretter, også tar jeg med et eget rundstykke i stedet for brødet. Da blir det verre med barnedåpen vi skal i på søndag :eek:

Carisma 03-02-15 22:04

Da ble det følgende i dag, rundstykke, rundstykke med tynt lag magerost og masse agurk (guriland så godt! Agurk var favorittpålegget mitt som barn, og nå husker jeg hvorfor :D), litt salat, en bar, kyllingsuppe og brownie med en halv ss mager youghurt med vaniljeessens.
Lite vann og lite grønnsaker...

TSG 04-02-15 17:11

Noen som har erfart at dere går opp i vekt selv om dere slavisk følger dietten? Veide meg idag med samme klær og tom mage som tidligere, og vips var det to kilo opp. Hvordan kan det gå an når jeg alltid spiser det samme og heller ikke har mensen og mer vann i kroppen?

Innser jo nå at det er teit av meg og veie meg så ofte, så nå skal jeg forsøke å la være og snike meg ned på helsesøsters kontor for å sniklåne vekta hennes. :(

Carisma 04-02-15 23:07

I dag gikk det ikke så bra... Og jeg tror lunsjen er årsaken. Hadde med pastaen og kjøpte salat på jobben, men jeg klarer ikke hele porsjonen med pasta. Og da blir jeg sulten igjen fort.
Uansett; rundstykke, pasta med salat, hasselnøttbar, "potetstuing" med sellererirot i lapskauskraft... Og to SMÅ stekte egg til kvelds :o. Taklet bare ikke tanken på ED konsistens.

Carisma 05-02-15 12:00

Jeg ser jo litt poenget med å ikke veie seg daglig når jeg ser på totalen... :o noen hundre gram daglig er litt sånn "Njæ...." Men plutselig var det 2,5kg siden søndag!
(Torsdag er min offisielle veiedag. )

Carisma 10-02-15 08:39

Jeg gikk på en skikkelig smell i helga. :mad: Var ute med veninner fredag, men det gikk ganske greit. Tre ED måltider først på dagen, og lk-måltid (tapas) på kvelden. Lørdag gikk det fint frem til ettermiddagen da vi besøkte min bestemor for å feire morsdag...Og søndag spiste jeg lk-vennlig mat (ingen ED måltider), men kake. :realmad: Hvorfor er jeg så lett å vippe av pinnen?!? Jeg hadde jo med meg kjeks og greier for å ikke falle for kakene! Men, det har nok litt med at min mor alltid har sagt at det er så mye styr med meg, og at jeg alltid skal være så unormal... så det sitter langt inne å ikke gjøre som alle andre når jeg er rundt familien. :flau:
uansett, jeg gikk opp 4,5 kg på dette!!!! Altså opp det dobbelte av hva jeg gikk ned i begynnelsen. Way to ruin myself liksom...

TrillTrall 10-02-15 09:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1504706)
:realmad: Hvorfor er jeg så lett å vippe av pinnen?!? Jeg hadde jo med meg kjeks og greier for å ikke falle for kakene! Men, det har nok litt med at min mor alltid har sagt at det er så mye styr med meg, og at jeg alltid skal være så unormal... så det sitter langt inne å ikke gjøre som alle andre når jeg er rundt familien. :flau:

Be henne passe sine egne saker. :) De 4 kg er nok stort sett vann og renner fort av igjen. Satser vi på. :)

elien 10-02-15 09:55

Heisann

Nå var yngste jenta og jeg på Forusklinikken i går og skal begynne på
Eurodiett til fredag :)
Bestilte litt forskjellige produkter i går og skal til lege på torsdag,
så vi rekner med vi er klare til fredag.
Vi starter begge på fase 2.

Jeg håper dette kan gi den støtten og oppfølging som vi trenger.
Den tid jeg var flink med kosten(lavkarbo) så hadde jeg en grei vekt,
men så ble vi innhentet av oppturer og nedturer (alså livet:rolleyes:)
og etter det så har jeg ikke klart å komme på rett vei igjen.

Satser på at dette går bedre

milena 10-02-15 17:42

Da er jeg ferdig med fase 1. Ingen sprekker! Jippi! Men "bare" ned 4,9kg. Jeg tenker litt slik at med mamma sin operasjon, min influensa og femdagerstur til Berlin så hadde nok dette vært 5 kg opp så da er jeg egentlig 10 kg i minus (hihi). Og - av de 4,9 var 4,2kg fett. Så skal si meg fornøyd med dette.

TSG 10-02-15 23:20

Jeg heier på deg elien. Velkommen hit i 2015 tråden.

Carisma: når jeg opplever spisepresset (feks under stor middag på hotell lørdag), så sier jeg inni meg hundre og førti ganger (pluss ti ganger til når desserten med brownies og is kom på bordet): NO PAIN, NO GAIN. Og så holder jeg ut med både å måtte forklare hvorfor jeg hadde med egenwokkede grønnsaker og egne rundstykker på hotelweekend.
Ellers så hadde jeg bare bedt mora din om å holde tåta!

Satser på at kiloene flyr av like fort som de kom på.

Jeg synes det er digg når buksene har blir for store. To av dressbuksene krever nå belte, men de er nesten litt sekkete i passformen, så jeg har tydeligvis skrumpet inn litt. Takk og lov. Synes det er begredelig kjedelig å være på Eurodietten. Uansett hvor mye jeg prøver å pimpe opp maten, så er jeg møkkalei grøntfor og kosterstattere. Men, jeg skal holde ut uansett.

Bestilte meg nye produkter idag, som jeg skal ha ned på vinterferien til Spania til uken. Tror jeg dropper å være med familien ut og spise den uka, siden det er siste uke med bare kosterstattere. Så kjedelig er jeg for tiden.

Carisma 10-02-15 23:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TSG (Innlegg 1504796)
Carisma: når jeg opplever spisepresset (feks under stor middag på hotell lørdag), så sier jeg inni meg hundre og førti ganger (pluss ti ganger til når desserten med brownies og is kom på bordet): NO PAIN, NO GAIN. Og så holder jeg ut med både å måtte forklare hvorfor jeg hadde med egenwokkede grønnsaker og egne rundstykker på hotelweekend.
Ellers så hadde jeg bare bedt mora din om å holde tåta!

Det er jo ikke første gangen jeg har vært på ekstremopplegg, og jeg er fortsatt like tjukk, så de har vel egentlig ikke særlig tro på meg... Så jeg har liksom litt å bevise før jeg kan kreve :o Dessuten blir jeg deppa av å henge med henne, så jeg spiser for å straffe meg selv og minne meg på hvor mislykket jeg er.

milena 11-02-15 08:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1504798)
Det er jo ikke første gangen jeg har vært på ekstremopplegg, og jeg er fortsatt like tjukk, så de har vel egentlig ikke særlig tro på meg... Så jeg har liksom litt å bevise før jeg kan kreve :o Dessuten blir jeg deppa av å henge med henne, så jeg spiser for å straffe meg selv og minne meg på hvor mislykket jeg er.

Men du krever jo ingenting. Du spiser bare ikke det de har...

Og TSG, jeg var med ut og spiste i Berlin og så fant jeg bare alltid en stor salat som jeg hadde. Da kan du kanskje være med ut litt?

Carisma 11-02-15 09:54

Jeg hadde, i irritasjonen over utskeielsen, glemt at grunnen til at jeg valgte et par vanlige lavkarbo-måktider i helga også var at jeg var kjempekvalm, og ikke hadde lyst til å forbinde opplegget moed oppkast...:o Det skjedde med Cambridge og var hovedgrunnen til at jeg bare holdt tre mnd på det (gikk uansett bare ned første mnd). Men planen var jo å holde meg til egg osv. :rolleyes:Sambo og junior har vært hjemme to dager nå pga kvalme og feber, så det var nok ikke så dumt ift det hvertfall. Er uansett på track igjen, og 1 kg unna pre-helgvekta.
I går gikk fint, bortsett fra at det bare ble fire måltider. Aprikos-"pudding", rundstykke, hasselnøttbar og kyllingsuppe.

Carisma 11-02-15 10:05

Woho! Klarte å få sjokoladedrikken drikkbar! Dobbel espresso, laktolight og sukkerfri hasselnøttsirup gjorde susen

TSG 11-02-15 10:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1504809)
Woho! Klarte å få sjokoladedrikken drikkbar! Dobbel espresso, laktolight og sukkerfri hasselnøttsirup gjorde susen

Jeg synes sjokodrikken er god uten noen ting i jeg :blinke:

Jeg kan jo alltids ta en salat hvis jeg skal bli med familien ut og spise, men når jeg ser salater med masse digg og hvor halvparten ikke står på "fase 1" lista, så blir salaten litt stusselig. Og da er jeg redd for å la meg lede inn i fristelsen.

Det gode er at jeg synes råvarene i Spania smaker mye mer og mye bedre der enn hjemme i Norge, så jeg overlever helt sikkert!

milena 11-02-15 10:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TSG (Innlegg 1504814)

Jeg kan jo alltids ta en salat hvis jeg skal bli med familien ut og spise, men når jeg ser salater med masse digg og hvor halvparten ikke står på "fase 1" lista, så blir salaten litt stusselig. Og da er jeg redd for å la meg lede inn i fristelsen.

Det gode er at jeg synes råvarene i Spania smaker mye mer og mye bedre der enn hjemme i Norge, så jeg overlever helt sikkert!

Jepp, syns og sjokoladedrikken er helt kurant. Drikker den kald.

Jeg holder fingrene kryssa for deg i Spania - og ja grønnsakene har en helt annen smak! Går nok bra det.

Carisma 11-02-15 10:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TSG (Innlegg 1504814)

Den smaker alt for likt cambridge-kuren sin, ref kvalme-historein lenger opp :o Men ED sin er veldig mye søtere. Hvorfor må alle de søte produktene være så fryyyyyktelig søte!? Jeg må ha salt i pannekakene for å klare dem.

elien 11-02-15 13:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TSG (Innlegg 1504796)
Jeg heier på deg elien. Velkommen hit i 2015 tråden.

Takk for det :)

Å jeg lurer på hva som er "lovlig" å bruke som dressing?
Jeg er ikke så gla i oljedressinger, er det noe jeg kunne laget av ekstra lett rømme?
Kjenner at det kan bli en utfordring å snu tankegangen om fettet nå :p

Denne kakaoen, hvilke produkt er det?

Mye nytt, blir nok noen spøsmål fra meg :D

milena 11-02-15 13:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av elien (Innlegg 1504831)
Takk for det :)

Å jeg lurer på hva som er "lovlig" å bruke som dressing?
Jeg er ikke så gla i oljedressinger, er det noe jeg kunne laget av ekstra lett rømme?
Kjenner at det kan bli en utfordring å snu tankegangen om fettet nå :p

Denne kakaoen, hvilke produkt er det?

Mye nytt, blir nok noen spøsmål fra meg :D

Kakaoen er den som blir kalt hot cocoa drink. Jeg liker den kald.

Og siden litt pesto er lov kan jeg ikke se at litt rømme kan skade. Men jeg har også brukt smøreost som smakstilsetter så ikke bruk meg som en informasjonskilde :rolleyes:.

elien 11-02-15 13:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av milena (Innlegg 1504832)
Kakaoen er den som blir kalt hot cocoa drink. Jeg liker den kald.

Og siden litt pesto er lov kan jeg ikke se at litt rømme kan skade. Men jeg har også brukt smøreost som smakstilsetter så ikke bruk meg som en informasjonskilde :rolleyes:.

Takk for svar, må nok bestille den neste gang:)

Er det noen enkle shaker som en kan som et raskt måltid ala Noka
jentunger hadde litt lyst på det

milena 11-02-15 13:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av elien (Innlegg 1504833)
Takk for svar, må nok bestille den neste gang:)

Er det noen enkle shaker som en kan som et raskt måltid ala Noka
jentunger hadde litt lyst på det

Jeg bruker både den og den cappucino drikken shaket i kald melk. Kjemperaskt og praktisk. Skal stå ett par minutter etter blanding.

Carisma 11-02-15 16:05

Man skal ikke ha melkeprodukter i fase 1 og 2. Men man bør bruke lactolightpulveret i stedet for melk fram til fase 3 vel.
(jeg har "grini" meg til å bruke litt Finden mager naturellyoughurt siden jeg får hetta av at alt er så søtt, men så går jeg nesten ikke ned. Antagelig pga det.)

Cyan 11-02-15 16:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1504848)
Man skal ikke ha melkeprodukter i fase 1 og 2. Men man bør bruke lactolightpulveret i stedet for melk fram til fase 3 vel.
(jeg har "grini" meg til å bruke litt Finden mager naturellyoughurt siden jeg får hetta av at alt er så søtt, men så går jeg nesten ikke ned. Antagelig pga det.)

Man skal ikke ha mer melk enn det man får gjennom produktene, nei. Lactolight er et alternativ for de som ikke tåler melk.

Carisma 11-02-15 16:58

I kursmateriellet vi fikk i fjor står det at melk er til nød hvis man ikke har lactolight. Evt kan man bare blande i vann. Siden noe av grunnen til å gå på bare erstatningsprodukter er å fjerne alle mulige ting man kan reagere på er det jo merkelig at de anbefaler melk som jo er kjent som en av verstingene?
Som sagt var de klare på det på kurset, at det også burde fjernes i så stor grad som mulig de første to fasene.

Jeg vet jo at det med lactolight også er for å tjene mer penger, men som sagt kunne man fint bruke bare vann.

Cyan 11-02-15 17:24

Hun jeg går til anbefaler hverken det ene eller det andre, men sier at om man tåler melk og går ned med det er det ikke noe poeng i å bruke masse spenn på laktolight. Men skal unngå å bruke mer melkeprodukter utenom produktene, og begrense antall melkeprodukter per dag.

TrillTrall 11-02-15 18:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1504855)
Hun jeg går til anbefaler hverken det ene eller det andre, men sier at om man tåler melk og går ned med det er det ikke noe poeng i å bruke masse spenn på laktolight. Men skal unngå å bruke mer melkeprodukter utenom produktene, og begrense antall melkeprodukter per dag.

Laktolight er laget av melkeproteiner da... Men funker jo sikkert om det er laktosen man ikke tåler.

andreas 11-02-15 18:15

Henger meg på i år også. Skal ikke i noe spesifikk fase, men fått lov å bruke 1-4 produkter hver dag :)

elien 11-02-15 18:51

Jeg er helt ny på dette men det står da helt klart en kan blande produkter med
skummet melk eller laktoleight. Så då bruker vi skummet melk.

Men rundstykkene, stekes de først eller bare spise de som de er?

Nå spør nok jeg mye, men forskjellen på den "frie" pastaen som blir solgt på
helsekost og den en kjøper er det smak eller at den en må bestille er
porsjonpakket?

Og på grønnsaklisten står det hvitkål under ubegrenset, hva er det slags type?
Trodde hodekål var hvitkål jeg :p

milena 11-02-15 19:21

Jeg fikk også beskjed om skummet melk som noe helt ok. Lakto light ble ikke nevnt en gang. Derfor jeg tok meg friheten med litt smøreost.

elien 11-02-15 19:27

Fant selv det jeg lurte på om hvitkål vs hodekål.
Det er det samme, men hvorfor står den då på begge listene :confused:

http://www.frukt.no/leksikon/gronnsa...dekal-hvitkal/

Carisma 11-02-15 20:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av elien (Innlegg 1504865)
Fant selv det jeg lurte på om hvitkål vs hodekål.
Det er det samme, men hvorfor står den då på begge listene :confused:

http://www.frukt.no/leksikon/gronnsa...dekal-hvitkal/

Det er feil på lista i følge kurslederen jeg gikk hos. All kål er ok i ubegrenset.

Carisma 11-02-15 20:24

En av tingene jeg slet mest med sist er tilbake etter såpass kort tid. Leddsmerter! Det er uvant siden de er fullstendig fraværende ellers når jeg lever lavkarbo, men om det fortsetter som det har gjort nå klarer jeg snart ikke bevege hverken hånda eller kneet på venstresida. :(. Flere som merker det?

TSG 11-02-15 20:48

Niks leddsmerter her. Egentlig føler jeg meg i bedre form nå under Eurodietten enn det jeg gjør til vanlig. Ergo tenkte jeg meg ut på joggetur idag. Fant ut at det advares mot hard trening (og for meg er jogging hard trening) av en grunn. Halvveis i løypa var jeg helt kake. :D

Den gode nyheten er forøvrig at midt i jogginga, holdt joggebuksa på å dette av. Det betyr at jeg må ha skrumpet i livvidden.

Jeg har mekket meg en tomatsuppe idag. Litt løk og hvit løk som stekes i litt olje, hiv oppi to bokser knuste tomater (husker ikke navnet, men det er en italiensk type som de selger på Meny og som er helt uten klumper). Kokte det i en halvtime, heiv oppi litt oregano og noen ss skummet melk. Veldig godt og milevis bedre enn Toro.

Carisma 11-02-15 21:11

Jeg lever jo Lchf til vanlig, og det er nok fraværet av fett som går rett på leddene. Men jeg er ikke så god til å ta omega3, må skjerpe det når jeg ikke får det fra noe annet sted.

Cyan 11-02-15 21:37

Elien: Ferdigrundstykkene kan spises som de er, men smaker ti ganger bedre etter noen minutter i stekeovnen.

Carisma 11-02-15 22:07

Eller skjært i skiver og ristet i en stekepanne :sikle:

elien 11-02-15 23:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1504882)
Elien: Ferdigrundstykkene kan spises som de er, men smaker ti ganger bedre etter noen minutter i stekeovnen.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1504884)
Eller skjært i skiver og ristet i en stekepanne :sikle:

Takk, då tester vi begge metodene

Carisma 12-02-15 11:47

Bare tre måltider i går. Og knapt noe grønnsaker. Det var vertfall ikke smart kjenner jeg. :mad: Tror jeg må bruke helga til å se litt på hvorfor jeg begynner å surre til dette hver gang.

elien 12-02-15 17:35

Nå var vi sjå lege i dag for å få klarsignal til å starte,
jentungen fikk men jeg må vente til de har fått tidligere blodprøve svar fra fastlege.
Men fastlege kan ikke så mye om Eurodiet, men han kjenner min sykdomshistorie
å han har sagt at det ikke er noe som han vet kan stoppe opplegget.

Håper det ikke blir lengre enn å vente til lørdag :rolleyes:

Jentungen starter i morgen, så starter jeg når jeg er klar.
Men selv om jeg ikke kan begynne på produkter så begynner jeg i morgen uten
produkter. Det er greit.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:48.