Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Middag (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=120)
-   -   Tikka masala - indisk saus (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=7100)

Huldr 29-05-10 15:00

Sv: Tikka masala - indisk saus

Lurt, Nannah! :ja:

Artig at det faller i smak :) Og flott at folk eksperimenterer etter egen smak, sånne oppskrifter blir bare bedre med eksperimentering! Jeg har ikke lagd denne på lenge selv. I begynnelsen lagde jeg den altså rå, men fant ut at den var bedre å koke. Gikk jo ikke ut fra noen oppskrift, bare prøvde meg frem ut fra hvordan ferdigsausen var lagd ... Og jeg er i grunnen ingen ekspert på sauser og slikt. Så hvordan tomatene oppfører seg etter så og så lang koking vet jeg lite om :rodme:. Har lagd noen pizzasauser og sånt, men er litt i villrede om hva som er optimal koketid med hensyn til smaken.

Hvor lenge kokte du den, Maja?

Aline 21-02-11 11:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 426006)
Har du lagd den ennå, Aline? :p

Lagde nå med scampi, kjempegodt! Bare stekte scampien fort på den ene siden til halene ble oransje, snudde dem, og helte sausen over i stekepanna og lot den surre et minutt eller så. Scampiene ble perfekte! Men jeg tror at jeg skal koke sausen litt neste gang, før jeg har kjøttet/scampien oppi. Brukte forresten kokosmelk (bare "kremen") i stedet for melkeprodukt, det gikk også fint :)

Nå! Idag! Skal jeg lage den! 6 år etter at jeg satt å siklet på den oppskriften :D
Jeg kjøpte jo masse krydde i India, så nå må jeg begynne å bruke det :ja:

Nam Nam!

Huldr 21-02-11 11:48

Hehe :D Håper du liker det, da! Ekte indiske krydder må jo bli bra! :ja:

Tunrida 21-02-11 12:25

Høres nammis ut :D

sylwester 22-02-11 20:57

Forresten, Garam Masala betyr ikke noe annet enn sterk blanding. Det finnes sikkert like mange oppskrifter på Garam masala som det finnes kokker og leverandører tilsammen. Jeg lurer på om ikke jeg skal forsøke å finne min indiske blanding :)

Spør du meg så blir det ikke indisk før det er koriander og yoghurt i det :)

Huldr 22-02-11 21:13

Det er koriander i oppskriften :)

Yoghurt står også oppført som valgfritt sammen med rømme/cf, selv tåler jeg ikke meieriprodukter særlig godt. Men så er ikke Tikka Masala en "ekte" indisk rett heller ;)

Når jeg spiser indisk ute blir det gjerne Murgh Saag (kylling med spinat, uten yoghurt eller ost).

Det er selvsagt valgfritt hva slags Garam Masala-blanding du vil bruke, hjemmelagd er vel det aller beste :ja:

Aline 22-02-11 22:45

Neste prosjekt blir palak paneer, men jeg er usikker på karbeinnholdet i hjemmelaget ost?
Tikka masalaen ble god! Jeg hadde kokosmelk i, men den ble ganske tyntflytende?
Men veldig god :D

Fredrikke07 22-02-11 22:55

Hm.. jeg har alltid brukt kokosmelk, men blir ikke så flytende da.. Har bare prøvd min egen oppskrift, somm bare er knuste tomater, garam masala og chili-powder, men med denne oppskriften burde det jo blitt tykkere:rolleyes:. hvor mye brukte du?

Må prøve noen disse andre ingrediensene jeg også:)! Åh nå fikk jeg lyst på tikka masala og jukseris!

Huldr 22-02-11 23:03

Jeg har vel også prøvd med kokosmelk i, men ikke så mye. Kokosmelk er jo ganske tyntflytende, så hvis du har i mye vil den vel bli ganske tynn ... ellers har den ikke pleid å bli det :)

Aline 22-02-11 23:04

En boks, stor type :) Forventet at det skulle tykne litt når det kokte, men det hadde jeg visst ikke tålmodighet til å vente på...

Huldr 22-02-11 23:08

Hm ... jeg tror jeg bare har hatt oppi litt av "kremen" fra kokosboksen, jeg.

Vet ikke om kokosmelk vil koke inn så mye, jeg? Det er jo mye væske i én boks ... det blir nok mer suppe da :ja:

Aline 22-02-11 23:25

Det var lurt å bare bruke "toppen av boksen" sikkert enda bedre for kostholdet ;)

Photobscura 23-02-11 00:57

Om du er tålmodig så kan kokosmelk koke inn ganske mye og bli tykk. Enda bedre er den når man koker den opp igjen etter at den har blitt kald. Men det er jo litt plunder, da. :)

Aline 23-02-11 08:36

Jeg skal koke opp restene idag :sikle: Gleder meg!

sylwester 24-02-11 16:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aline (Innlegg 1037791)
Neste prosjekt blir palak paneer, men jeg er usikker på karbeinnholdet i hjemmelaget ost?
Tikka masalaen ble god! Jeg hadde kokosmelk i, men den ble ganske tyntflytende?
Men veldig god :D

Lite karbo. Samme som Kvarg/CC laget med Kulturmelk/H-melk. Laktosen er jo igjen i gryta :)

Angående kokosmelk så har jeg sett noen oppskrifter (f.eks. hjemmelaget Bounty) som bare bruker massen. Det er vel riktig å anta at mesteparten av karbene er i nettop massen slik at karber/100g masse er mye mer enn for en hel boks inkludert vannet?

Aline 25-02-11 00:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sylwester (Innlegg 1039336)
Lite karbo. Samme som Kvarg/CC laget med Kulturmelk/H-melk. Laktosen er jo igjen i gryta :)

Flott :D

Carisma 16-07-11 21:53

Denne er bare helt fantastisk!
I dag brukte jeg et triks jeg lærte på "Indian food made easy" på BBC her om dagen, å ta oppi garam masala helt tilslutt for å få frem smaken.
Jeg tok oppi ca en ss i sausen, lot det koke i 15 min og 2-3 min før det var ferdig tok jeg oppi en halv ss til og 1-2 ss hakket koriander. Det ble perfekt!

Carisma 05-10-11 15:10

Noen som har noen formening om denne kan brukes med lammekjøtt? kanskje med litt spinat oppi... (Evt et alternativ til enkel og god indisk lammerett?)

Aline 05-10-11 16:29

Det burde jo bli veldig veldig godt! :sikle:

Carisma 05-10-11 16:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aline (Innlegg 1223133)
Det burde jo bli veldig veldig godt! :sikle:

Ja, det burde det! :ja:
Var så heldig å finne lammebiff til 50% på min lokale rimi. Nesten 600g til en femtilapp kan man ikke klage på.

Imse 05-10-11 19:49

Må skrive i denne tråden, så jeg ikke glemmer den. Tikka masala er knallgodt!

Lindemor 05-10-11 20:11

Dette høres helt fantastisk ut! Må prøves! :D

Aline 11-10-11 15:33

Lager denne igjen idag, med brokkolimos oppi for ekstra fylde. Naaaam! :sikle: Har kun brukt kokoskrem istedetfor melkeprodukter og sikkert 4 ss garam masala *gleder meg til middag*

Bønna200 13-10-11 20:46

Å, herregud!! Dette var mat det:sikle:
Var jo minst like godt som restaurant-mat:ja:

Huldr 13-10-11 21:01

Så hyggelig at folk liker oppskriften! :)

Tullekoppen 04-12-11 17:21

Denne er knallgod! Anbefales.

Dietta 04-12-11 17:44

ÅÅÅ, nå ble jeg sulten.......... :sikle:

kiril 04-12-11 18:14

ah jeg som har alle slags krydderier men har ikke dette...så kjempe digg ut,... brokkolimos hørtes smart ut for å den litt fyldig.... eeeelsker koriander

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:35.