Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   Uææ! Hetetokter og overgangsalder (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=52909)

BenteR 05-09-13 00:21

Sv: Uææ! Hetetokter og overgangsalder

Takk for informativt svar Kitt!
Med blodprøver, tenker dere da på østrogen og prolaktin?
Hos meg ligger østrogen over referanseområdet og prolaktin helt i toppen av referanseområdet.
Tørre slimhinner har jeg, men det skyldes Sjøgrens Syndrom. Etter at jeg skiftet fra Levaksin til Armour sover jeg som en engel mellom 8 og 9 timer hver natt.
Nedsatt forbrenning har jeg iallefall ikke; tvert imot er forbrenningen for høy.
Svetting og diabetes er vel en konsekvens av for høyt blodsukker? Jeg har HBA1c på 5,3. Ellers svetter jeg selvsagt under føling, men det jeg mente er at jeg kan sitte helt stille og plutselig bli søkkvåt av svette selv om blodsukkeret er helt normalt.
Har kanskje en sammenheng med at min normaltemperatur har gått fra 35,8 til 37,6 tidlig i vår; om kvelden/natten er temperaturen min rett rundt 38 grader,
Ja, ja, jeg finner vel ut av det til slutt.Jeg er eldste jenta i søskenflokken og både min mor og mormor har fått fjernet livmoren relativt tidlig og har dermed ikke hatt "normal" overgangsalder-tid, så jeg aner ikke når genene tilsier jeg skal gå ut på dato..

Kitt 05-09-13 09:38

Om de har fjernet livmoren har det ingen ting å si for overgangsalderen annet enn at manikke opplever kluss med mensen.
Det er eggstokkene som bestemmer over hormonene og så lenge de er intakte kommer man ikke i overgangsalderen før de går ut på dato, livmor eller ikke.

Sånn jeg har skjønt det, er det hetetoktene som er klassiske, det trenger ikke være svetting med i bildet, i hvert fall ikke til å begynne med!

BenteR 05-09-13 23:51

De fikk fjernet alt, altså livmor og eggstokker.
Ja, ja, finner vel ut av det etterhvert. Foreløpig får jeg slå meg til ro med at det ikke er overgangsalderen som gjør meg het som ei steikepanne helt umotivert.

TrillTrall 06-09-13 09:57

Jeg er nå 45 år og mensen har de siste årene blitt kortere og mer smertefri, men de siste mnd har den blitt mer smertefull igjen, men heldigvis ikke lengre!

Denne gangen er humøret totalt på bånn (noen som sa grinlus?) og jeg har ikke bare vondt i mage og korsrygg, men har rett og slett "mensen-kropp" i dag! Vanligvis hjelper det godt med å kjøre på med full varme i bilsetet (rumpe + korsrygg) og ta to paracet, men i dag var det ikke til så veldig mye hjelp. Kan det være hormonene som herjer litt bananas i overgangsaldermodus? For så ille som dette kan jeg ikke huske å ha hatt det noen gang...

Dolsi 10-09-13 21:21

Jeg er inne i en veldig dårlig periode nå. jeg sluttet jo med E-vitaminer pga jeg ikke følte at de hjalp lengre. Så begynte jeg på Rødkløverkapsler og følte at de hjalp meg bra,m en så gikk jeg tom og fikk ikke tak i mer. Har også prøvd Femarelle, men de fungerte ikke det dugg på meg.
Nå har jeg fått en helsekostbutikk til å bestille opp rødkløverkapsler til meg så får jeg se om det virkelig var de som hjalp eller ikke. Blir det ikke radikal bedring nå så kapitulerer jeg og ber om østrogen. Orker ikke ha det sånn mer jeg for jeg har ikke mye livskvalitet når jeg har det sånn som nå :eek:

TrillTrall 10-09-13 22:06

Jeg har en "heit" periode for tiden - hadde en ungjente (i 20-årene) hos meg på jobben i dag. Jeg kjørte kjøleanlegget på cool og satte opp både vindu og dør mens svetten silte og jeg klaget over at det var så varmt og den arme jentungen sa litt forsiktig at hun syntes det var kaldt...

Nå i kveld har verandadøra gått opp og igjen konstant - for varmt, for kaldt, for varmt, for kaldt... Jadda.:rolleyes:

Dilly 12-09-13 17:25

He he, er ikke så lett for oss 'hete' å se hvordan det er..
Jeg er mest plaget på netter og morgener. Det dom er litt rart er at jeg fryyyyser skikkelig innimellom pga. Manglende isolasjon på skrotten som har kvitta seg med 70 kilo. Rart hmmmm.. Blandingsproblem. Ønsker meg ei ny du kåpe til vinteren.
Flere med kombiproblemer?

Kitt 12-09-13 19:47

Jepp! :ja:
Her er det "bare" minus 38kg, men det merkes godt!
Gubben flirer godt, når jeg lufter det ene øyeblikket for så å klage på at det er så kaldt like etter! ;)

Yrla 14-09-13 11:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1456685)
Det er nok ofte summen av mange ting som varsler inntreden i overgangen! Tynnere slimhinner,.

Tynnere slimhinner i munnen også da? Jeg merker at det skal mindre trykk til før jeg får blodblemme i munnen. Noen flere som har merket dette? eller så er det kanskje fordi jeg bruker mye salt i maten som fjerner alt som er av beskyttende slim kanskje?

Kanutten 14-09-13 14:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1458352)
Tynnere slimhinner i munnen også da? Jeg merker at det skal mindre trykk til før jeg får blodblemme i munnen. Noen flere som har merket dette? eller så er det kanskje fordi jeg bruker mye salt i maten som fjerner alt som er av beskyttende slim kanskje?

Tynnere slimhinner overalt... Det er derfor blant annet mange damer er plaget med tørre øyne og sviing samt at man bør passe ekstra på tennene da tørr munn ikke er helt heldig.

Tarato 14-09-13 14:11

Heit (og våt av svette) om natta - og iskald og frossen om dagene.... Det er ståa her for tiden. Må vel begynne med evitaminene igjen, men er redd jeg blir enda mer frossen om dagene.... Har lite lyst til det i grunnen!

Kanutten 14-09-13 15:07

Jeg svetter van(n)vittig et par tre ganger om dagen. Eller svette og svette? Jeg er jo ikke varm, men likavel pipler det ut. Det rare er at det stopper når jeg tar vanndrivende? Er jeg blitt lekk?? :p

Dilly 15-09-13 19:06

Hetetokter kommer uanmeldt og ikke likt fra gang til gang, hilsen fiiiin gammel kokt dame som skifter sengetøy hver dag :)

Yrla 20-09-13 15:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1458363)
Tynnere slimhinner overalt... Det er derfor blant annet mange damer er plaget med tørre øyne og sviing samt at man bør passe ekstra på tennene da tørr munn ikke er helt heldig.

Takk. Det er altfor få gamle damer som slafser tyggegummi. De har lært at det er ulekkert, men i motsetning til å miste tennene er slafsing meget stilig:)

Tarato 22-09-13 20:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1459169)
Takk. Det er altfor få gamle damer som slafser tyggegummi. De har lært at det er ulekkert, men i motsetning til å miste tennene er slafsing meget stilig:)

Ha ha ha; veldig godt sagt!

Dolsi 01-01-14 19:30

Kaptitulerte og begynte på hormonpiller for noen få uker siden jeg. Går nå på Activelle og tar 1 pille hver dag.
Har fått tilbake livskvaliteten min med dette :)

Dilly 02-01-14 15:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dolsi (Innlegg 1471630)
Kaptitulerte og begynte på hormonpiller for noen få uker siden jeg. Går nå på Activelle og tar 1 pille hver dag.
Har fått tilbake livskvaliteten min med dette :)

Så fint at det hjalp deg :) Samme her, mine heter Livial.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:10.